Opinia w sprawie planu unieszkodliwienia odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z demontażem elektrowni jądrowej Bugey-1 położonej na terytorium Francji, przedłożonego zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.308.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 października 2012 r.

OPINIA KOMISJI

z dnia 11 października 2012 r.

w sprawie planu unieszkodliwienia odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z demontażem elektrowni jądrowej Bugey-1 położonej na terytorium Francji, przedłożonego zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(2012/C 308/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2012 r.)

Poniższa ocena została przeprowadzona na mocy postanowień Traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mają zostać dokonane na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, i zobowiązań wynikających z tego traktatu oraz z prawodawstwa wtórnego(1).

W dniu 4 maja 2012 r. do Komisji Europejskiej wpłynęły dane ogólne dotyczące planu unieszkodliwienia odpadów promieniotwórczych w związku z demontażem elektrowni jądrowej Bugey-1, przedłożone przez rząd Francji zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom.

Na podstawie tych danych oraz po konsultacji z grupą ekspertów Komisja wydała następującą opinię:

1.
Odległość pomiędzy elektrownią Bugey-1 a najbliższą granicą z innym państwem członkowskim wynosi 117 km w przypadku Włoch oraz 226 km w przypadku Niemiec.
2.
W warunkach normalnego demontażu uwolnienia płynnych i gazowych substancji promieniotwórczych nie powinny spowodować istotnego narażenia zdrowia ludności w innym państwie członkowskim.
3.
Odpady promieniotwórcze w stanie stałym są czasowo magazynowane na terenie zakładu przed wysyłką do odpowiednio autoryzowanych zakładów przetwarzania lub trwałego składowania odpadów położonych we Francji. Nie planuje się wywozu odpadów promieniotwórczych poza granice Francji.
4.
Komisja zaleca, aby kontrole promieniowania resztkowego prowadzone w celu potwierdzenia konwencjonalnego charakteru odpadów stałych po dekontaminacji zapewniały zgodność z kryteriami określonymi w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa (dyrektywa 96/29/Euratom).
5.
W przypadku nieplanowanego uwolnienia promieniotwórczego, będącego następstwem wypadku o charakterze i skali przewidzianych w danych ogólnych, dawki, na które może być narażona ludność w innym państwie członkowskim lub w sąsiednim państwie, nie będą stanowić zagrożenia dla jej zdrowia.

W związku z powyższym Komisja wyraża opinię, że wdrożenie planu unieszkodliwienia wszystkich typów odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z demontażem elektrowni Bugey-1, znajdującej się we Francji, zarówno w normalnym toku działań, jak i w wypadku awarii o typie i skali określonych w ogólnych danych, nie może skutkować znaczącym z punktu widzenia zdrowia skażeniem promieniotwórczym wody, gleby ani powietrza w innym państwie członkowskim.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 października 2012 r.

W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Członek Komisji
______

(1) Na przykład na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy poddać bardziej szczegółowej ocenie aspekty środowiskowe. Orientacyjnie, Komisja pragnie zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.