Opinia w sprawie komunikatów Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego: "Realizacja programu haskiego: przyszłe działania", "Ocena prowadzonej przez UE polityki w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości", "Sprawozdanie z realizacji programu haskiego w roku 2005".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.57.25

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 marca 2007 r.

Opinia Komitetu Regionów w sprawie komunikatów Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego:

"Realizacja programu haskiego: przyszłe działania"

"Ocena prowadzonej przez UE polityki w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości"

"Sprawozdanie z realizacji programu haskiego w roku 2005"

(2007/C 57/05)

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2007 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z 28 czerwca 2006 r. "Realizacja programu haskiego: przyszłe działania" (COM(2006) 331),

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z 28 czerwca 2006 r. "Ocena prowadzonej przez UE polityki w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości" (COM(2006) 332),

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z 28 czerwca 2006 r. "Sprawozdanie z realizacji programu haskiego w roku 2005" (COM(2006) 333),

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 28 czerwca 2006 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu w tej sprawie zgodnie z art. 265 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Prezydium Komitetu z dnia 25 kwietnia 2006 r. powierzającą sporządzenie opinii w tej sprawie Komisji ds. Konstytucyjnych, Sprawowania Rządów w Europie oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości,

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Program haski: dziesięć priorytetów na najbliższe pięć lat - Partnerstwo na rzecz odnowy europejskiej w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości", COM(2005) 184 końcowy,

uwzględniając swoją opinię z 16 lutego 2006 r. w sprawie odnośnego pakietu środków w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (CdR 122/2005)(1);

uwzględniając swój projekt opinii (CdR 234/2006) przyjęty w dniu 17 października 2006 r. przez Komisję ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (sprawozdawca: Ivo OPSTELTEN, burmistrz Rotterdamu),

a także mając na uwadze, co następuje:

1) opinia obywateli europejskich o wartości dodanej, jaką przynosi im Unia Europejska, będzie w sposób decydujący zależała od powodzenia polityki europejskiej w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w najbliższych latach,

2) na samorządach lokalnych i regionalnych spoczywają obowiązki w zakresie porządku i bezpieczeństwa, a więc skuteczność i efektywność polityki Unii Europejskiej zależy również w dużym stopniu od stopnia zaangażowania tych samorządów,

3) polityka w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości jest już lepiej zarysowana i że ta okoliczność jest okazją do poprawy kontaktów z samorządami terytorialnymi,

na 67. sesji plenarnej w dniach 6-7 grudnia 2006 r. (posiedzenie z dnia 6 grudnia) przyjął następującą opinię:

1. Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 Ocenia, że rola samorządów terytorialnych w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości jest bardzo istotna, i przypomina, że w swojej poprzedniej opinii (CdR 122/2005) sformułował konkretne zalecenia dotyczące zwiększenia skuteczności i wydajności tej strategii politycznej Unii Europejskiej, doceniając istotną rolę doświadczeń na szczeblu lokalnym i regionalnym w opracowywaniu tej strategii, jej wdrażaniu i ocenie.

1.2 Docenia zaangażowanie Komisji w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości; komunikaty będące przedmiotem niniejszej opinii są dowodem ambicji i determinacji w osiąganiu tych celów. W tym kontekście Komitet wyraża swoje zaniepokojenie w związku z istotnymi rozbieżnościami we wdrażaniu środków programu haskiego w państwach członkowskich UE.

1.3 Rozumie, biorąc pod uwagę złożoną naturę tej dziedziny polityki i krótkie terminy opracowania komunikatów, że nie jest łatwo zagwarantować bardziej bezpośrednie uczestnictwo samorządów terytorialnych; jednakże wyraża ubolewanie, że w omawianych komunikatach nie wspomina się o zamiarze Komisji, aby w krótkim czasie rozwinąć metodę pracy uwzględniającą zalecenia Komitetu Regionów.

1.4 Uważa, że taka metoda pracy może zostać i zostanie opracowana, m.in. na podstawie dyskusji zapowiedzianej przez Komisję we wnioskach w komunikacie COM (2006) 331.

1.5 Zatwierdza wybór dziedzin politycznych, które wymagają szczególnej uwagi w okresie funkcjonowania programu haskiego. Docenia zaangażowanie Komisji na rzecz maksymalnego usprawnienia i przyspieszenia procesu decyzyjnego z wykorzystaniem mechanizmów prawnych przewidzianych w istniejących traktatach europejskich.

1.6 Żałuje, że brakuje obecnie wystarczającej podstawy, która pozwoliłaby w krótkim terminie faktycznie przyjąć lepsze podejście.

1.7 Potwierdza potrzebę usprawnienia mechanizmów nadzoru i oceny i zauważa, że propozycje wysunięte przez Komisję są zgodne z jego zaleceniami, co jest krokiem we właściwym kierunku, czyli w stronę przyjęcia podejścia bardziej usystematyzowanego, ustrukturyzowanego i zintegrowanego, co poprawi przejrzystość polityki, jej czytelność i wykonalność. W oparciu o wiedzę i doświadczenie władz krajowych, regionalnych i lokalnych można by opracować właściwy i spójny zestaw wskaźników, które dostarczałyby cennych informacji i pozwoliłyby uniknąć niepotrzebnego dublowania.

1.8 Chciałby zaangażować się na rzecz ściślejszego włączenia samorządów lokalnych i regionalnych w organizowanie i wdrażanie procesu oceny. Jednocześnie popiera propozycję wyznaczenia punktów kontaktowych także w instytucjach UE do prowadzenia dialogu z Komisją w celu poprawy jakości i skuteczności sprawozdań oceniających.

1.9 Podkreśla wagę pogłębionej oceny strategicznej strategii politycznych w wybranych dziedzinach i wyraża nadzieję, że w ten sposób będzie można poświęcić więcej uwagi konsekwencjom ich wdrażania na szczeblu regionalnym i lokalnym.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

Komitet Regionów

2.1 Opowiada się za jaśniejszymi uzgodnieniami dotyczącymi współpracy między instytucjami europejskimi a władzami lokalnymi i regionalnymi w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

2.2 Wzywa do tego, aby w krótkim czasie przedstawić sposób, w jaki jego poprzednie zalecenia zostały uwzględnione w sporządzaniu komunikatów będących przedmiotem niniejszej opinii.

2.3 Zaleca Komisji Europejskiej, Radzie i Parlamentowi Europejskiemu pilne poszukanie konkretnych rozwiązań dla niedociągnięć stwierdzonych przy transpozycji instrumentów wymienionych w Tytule VI Traktatu o Unii Europejskiej na szczeblu krajowym, do zrealizowania i zastosowania w krótkiej perspektywie.

2.4 Zgodnie ze swoją poprzednią opinią wzywa do bardziej bezpośredniego zaangażowania samorządów terytorialnych w tworzenie rocznego zestawienia wyników, np. w drodze konsultacji z ekipami ekspertów. Należałoby interesować się nie tylko postępami we wdrażaniu na papierze, lecz raczej skoncentrować się na konsekwencjach w praktyce, co łączy się ściśle z rozwijaniem mechanizmów monitorujących i oceniających.

2.5 Stwierdza, że odnotowuje się niewielkie postępy w zakresie zwalczania imigracji nieuregulowanej. Wzywa zatem UE do zdecydowanego zaangażowania się w opracowanie wspólnotowej polityki imigracyjnej, która obejmowałaby wielorakie aspekty związane z imigrantami znajdującymi się w sytuacji nieuregulowanej.

2.6 Wzywa do jak najszybszego rozwinięcia wspólnych podstaw pozwalających na utworzenie spójnych europejskich ram integracji, przyjęcia na użytek samorządów lokalnych zestawu instrumentów do wykorzystania w praktyce, tak aby proces integracji na szczeblu lokalnym i regionalnym rozwinął się i nabrał profesjonalizmu.

2.7 Zgodnie ze swoją poprzednią opinią zaleca dopilnować, aby proces integracji był włączony w sposób przejrzysty w różne strategie polityki publicznej na szczeblu lokalnym.

2.8 Nalega, aby włączyć samorządy terytorialne w opracowanie wniosku legislacyjnego dotyczącego tworzenia sieci wczesnego ostrzegania związanej z infrastrukturą o znaczeniu strategicznym.

2.9 Zaleca, aby Komisja uwzględniła również możliwość bezpośredniego udziału samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych i przedsiębiorstw w debacie dotyczącej poprawy skuteczności polityki wspólnotowej w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, co pozwoliłoby (lepiej) odpowiedzieć na oczekiwania obywateli związane z tą polityką.

2.10 Zaleca, aby Komisja zwracała uwagę na to, by wdrażanie mechanizmów monitorujących i oceniających nie pociągało za sobą zwiększenia biurokracji oraz by koncentrowało się na praktyce.

2.11 Wzywa do tego, aby wiedza i doświadczenie samorządów terytorialnych odgrywały istotną rolę w trakcie wdrażania strategii informowania zainteresowanych podmiotów.

2.12 Wzywa Komisję do uwzględnienia wcześniejszych zaleceń KR-u, również w trakcie realizacji środków dotyczących krajowych mechanizmów sprawozdawczych. Ogólnie rzecz biorąc, sprawozdania te powinny uwzględniać wyraźnie zakres zaangażowania samorządów lokalnych i regionalnych w realizację założeń politycznych, gdyż sama wzmianka o istnieniu mniej więcej systematycznego dialogu nie jest wystarczająca.

Bruksela, 6 grudnia 2006 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Michel DELEBARRE

______

(1) DzU C 192 z 16.8.2006 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.