Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji dla Szwecji 2004-2007.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.79.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 kwietnia 2005 r.

OPINIA RADY
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie aktualizacji programu konwergencji dla Szwecji 2004-2007

(2005/C 79/04)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała aktualizację programu konwergencji Szwecji, obejmującego lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, niektóre dane nie są w pełni zgodne z normami ESA95. Z tego względu Szwecja proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.

Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że wzrost realnego PKB zmniejszać się będzie nieco od wysokiego poziomu 3,5 % w 2004 r. do 3,0 % w 2005 r. i do średnio 2,4 % w latach 2006- 2007. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedla wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

Ramy budżetowe obejmują ogólną planowaną nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) wynoszącą średnio 2 % PKB w ciągu cyklu, wieloletnie nominalne pułapy wydatków administracji centralnej oraz wymóg stabilnego salda budżetowego dotyczący samorządów lokalnych. Aktualizacja przewiduje nadwyżki sektora general government w wysokości 0,7 % w 2004 r., 0,6 % w 2005 r., 0,4 % w 2006 r. i 0,9 % w ostatnim roku 2007. Zarówno wskaźniki wydatków jak i wskaźnik dochodów wykazują tendencję stopniowego obniżania się w okresie, którego dotyczą przewidywania. Saldo cyklicznie korygowanego budżetu, którego korekta polega na uwzględnieniu szacunkowego wpływu, przy wykorzystaniu powszechnie używanej metodologii, wykazuje nadwyżkę w okresie, którego dotyczą przewidywania, pomimo znacznego, nieokreślonego bodźca, który pojawił się w roku 2005, odzwierciedlającego troskę rządu spowodowaną złą sytuacja na rynku pracy. W efekcie, nadwyżka w sektorze general government nie osiągnie poziomu 2 % w okresie, którego dotyczą przewidywania. Podczas gdy spodziewana jest nadwyżka w systemie emerytalnym i pod-sektorze samorządów lokalnych, deficyt w administracji centralnej będzie rósł w roku 2005 i 2006. W porównaniu z poprzednią - obecna aktualizacja przedstawia cele budżetowo, które, przeciętnie, są gorsze w porównaniu ze zmianami makroekonomicznymi, które są korzystniejsze niż wcześniej przewidywano.

Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, przewidywania dotyczące budżetu wydają się wiarygodne i Szwecja ma bardzo dobre osiągnięcia w utrzymywaniu ustalonych pułapów wydatków. Ponadto, sytuacja finansowa na poziomie samorządów lokalnych zdaje się ulegać poprawie. Z drugiej strony, w ciągu ostatnich kilku lat system podatkowy wykazywał się pewną niestabilnością, w związku z czym ważnym będzie przestrzeganie ostrożnych pułapów wydatków.

Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, stanowisko budżetowe zawarte w programie wydaje się wystarczające, by utrzymać w latach 2004 do 2007 osiągniętą nadwyżkę zgodnie z zawartym w Pakcie o Stabilności i Wzroście średnioterminowym celem pozycji budżetowej bliskiej równowadze lub pozostającej w nadwyżce. Daje to także dostateczny margines bezpieczeństwa na wypadek naruszenia progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie, którego dotyczą przewidywania.

Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 51,7 % PKB w 2004 r., to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje zmniejszenie się wskaźnika zadłużenia do 49,0 % PKB do roku 2007.

Wydaje się, że sytuacja Szwecji w zakresie długoterminowej stabilności finansów publicznych jest stosunkowo korzystna, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych kosztów, jakie niesie ze sobą starzejące się społeczeństwo. Jednakże w dalszej perspektywie może pojawić się ryzyko niemożności utrzymania długoterminowej stabilności. Jest to oparte na przewidywanym wzroście tzw. wskaźnika "the old-age dependency" oraz istniejących tendencji w sferze wydatków związanych z opieką zdrowotną, aktywnością zawodową i zatrudnieniem. Bez dalszych reform modyfikujących te tendencje dążenie do nadwyżki budżetowej w wysokości 2 % PKB w ciągu następnych 10 lat, zgodnej z rządowym celem budżetowym, staje się kluczowym czynnikiem dla rozwiązania problemu utrzymania długoterminowej stabilności.

Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004200520062007
Realny PKBPK listopad 20043,53,02,52,3
(zmiana w %)COM jesień 20043,73,12,9n.d.
PK listopad 20032,02,62,5n.d.
Inflacja HICPPK listopad 2004(2)1,31,5n.d.n.d.
(%)COM jesień 20041,11,51,9n.d.
PK listopad 2003(2)1,7n.d.n.d.n.d.
Saldo sektora generalPK listopad 20040,70,60,40,9
government)COM jesień 20040,60,60,8n.d.
(%PKBPK listopad 2003(3)0,61,41,9n.d.
Saldo pierwotnePK listopad 2004(1)2,82,82,73,3
(%PKB)COM jesień 20042,72,83,0n.d.
PK listopad 20030,91,72,1n.d.
Saldo korygowanePK listopad 2004(4)0,80,50,51,2
cyklicznieCOM jesień 20040,70,40,6n.d.
(%PKB)PK listopad 2003 (4)1,31,82,0n.d.
Dług sektora generalPK listopad 200451,750,550,049,0
governmentCOM jesień 200451,650,649,7n.d.
brutto (%PKB)PK listopad 200351,550,048,3n.d.
(1) W aktualizacji władze szwedzkie podają saldo pierwotne z wyłączeniem odsetek

netto, a nie konwencjonalnych odsetek brutto. Jednak w tabeli podane są

salda pierwotne z wyłączeniem odsetek brutto przy wykorzystaniu danych z

aktualizacji.

(2) % zmiana grudzień-grudzień
(3) Dla porównania, pożyczki netto zgłoszone do aktualizacji z 2002 i 2003 r.

odnoszą się do wielkości obliczonych z uwzględnieniem pełnej periodyzacji

podatków (choć ta zmiana sprawozdawczości została formalnie wprowadzona

dopiero w 2004 r.).

(4) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
Źródła:
Zaktualizowany szwedzki program konwergencji, listopad 2003 r. i listopad 2004 r. (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji (COM); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.