Opinia - Pakiet środków "Czyste powietrze dla Europy".
Dz.U.UE.C.2014.415.23
Akt nienormatywnyOpinia Komitetu Regionów - Pakiet środków "Czyste powietrze dla Europy"
(Dz.U.UE C z dnia 20 listopada 2014 r.)
Sprawozdawca | Cor LAMERS (NL/EPL), burmistrz Schiedam |
Dokumenty źródłowe | Komunikat Komisji "Program »Czyste powietrze dla Europy«" |
COM(2013) 918 final | |
Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania | |
COM(2013) 919 final - 2013/0442 (COD) | |
Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE | |
COM(2013) 920 final - 2013/0443 (COD) |
I.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
A. Uwagi ogólne
B. Komunikat
B.1 Rozdźwięk między europejską polityką w zakresie emisji a polityką w dziedzinie imisji
B.2 Badania naukowe, innowacje, wymiana wiedzy i zasoby
C. Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego
D. Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie ograniczania emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania
II.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE - COM(2013) 920 final, 2013/0443 (COD), art. 4 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie co najmniej ograniczają swoje roczne antropogeniczne emisje dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx), niemetanowych lotnych związków organicznych (NMLZO), amoniaku (NH3), cząstek stałych (PM2,5) i metanu (CH4) zgodnie z krajowymi zobowiązaniami do redukcji emisji mającymi zastosowanie od 2020 i 2030 r., jak określono w załączniku II. | Państwa członkowskie co najmniej ograniczają swoje roczne antropogeniczne emisje dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx), niemetanowych lotnych związków organicznych (NMLZO), amoniaku (NH3), cząstek stałych (PM2,5) i metanu (CH4) zgodnie z krajowymi zobowiązaniami do redukcji emisji mającymi zastosowanie od 2020, 2025 i 2030 r., jak określono w załączniku II. |
Uzasadnienie
Cele pośrednie na 2025 r. powinny być wiążące w takim samym stopniu jak cele na lata 2020 i 2030. Ta zasada jest bardzo ważna w związku z zachęcaniem państw członkowskich do tego, by w roku 2030 rzeczywiście spełniły krajowe zobowiązania w zakresie redukcji emisji na ten rok. Proponowana poprawka musi znaleźć odzwierciedlenie m.in. w załączniku II, w oparciu o liniową ścieżkę redukcji ustaloną pomiędzy poziomami emisji na 2020 r. a poziomami emisji określonymi w zobowiązaniach do redukcji emisji na rok 2030.
Poprawka 2
Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE - COM(2013) 920 final, 2013/0443 (COD), art. 4 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Nie naruszając przepisów ust. 1, państwa członkowskie wprowadzają wszelkie niezbędne środki, które nie pociągają za sobą nieproporcjonalnie wysokich kosztów, w celu ograniczenia do 2025 r. swoich antropogenicznych emisji SO2, NOx, NMLZO, NH3, PM2,5 i CH4. Poziomy tych emisji określa się na podstawie paliw sprzedanych, z wykorzystaniem liniowej ścieżki redukcji ustalonej pomiędzy ich poziomami emisji na 2020 r. i poziomami emisji określonymi w zobowiązaniach do redukcji emisji na rok 2030. W przypadku gdy ograniczenie emisji na 2025 r. zgodnie z ustaloną ścieżką jest niemożliwe, państwa członkowskie wyjaśniają powody tego w swoich sprawozdaniach przedkładanych Komisji zgodnie z art. 9. | Nie naruszając przepisów ust. 1, państwa członkowskie wprowadzają wszelkie niezbędne środki, które nie pociągają za sobą nieproporcjonalnie wysokich kosztów, w celu ograniczenia do 2025 r. swoich antropogenicznych emisji SO2, NOx, NMLZO, NH3, PM2,5 i CH4. Poziomy tych emisji określa się na podstawie paliw sprzedanych, z wykorzystaniem liniowej ścieżki redukcji ustalonej pomiędzy ich poziomami emisji na 2020 r. i poziomami emisji określonymi w zobowiązaniach do redukcji emisji na rok 2030. W przypadku gdy ograniczenie emisji na 2025 r. zgodnie z ustaloną ścieżką jest niemożliwe, państwa członkowskie wyjaśniają powody tego w swoich sprawozdaniach przedkładanych Komisji zgodnie z art. 9. |
Uzasadnienie
Art. 4 ust. 2 określa wymogi na rok 2025, jednak przestaje on być aktualny, jeśli ustanawia się wiążące cele pośrednie na rok 2025.
Poprawka 3
Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE - COM(2013) 920 final, 2013/0443 (COD), art. 5 ust. 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisja może przyjąć akty wykonawcze określające szczegółowe zasady dotyczące stosowania elastyczności, o której mowa w ust. 1, 2 i 3, zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14. | Komisja może przyjąćprzyjmuje akty wykonawcze określające szczegółowe zasady dotyczące stosowania elastyczności, o której mowa w ust. 1, 2 i 3, zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14. |
Uzasadnienie
W przypadku mechanizmów elastyczności musi (a nie może) zostać przyjęty akt wykonawczy w celu określenia szczegółowych zasad.
Bruksela, 7 października 2014 r.
Przewodniczący Komitetu Regionów | |
Michel LEBRUN |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.