Opinia na temat projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (SEC(2007) 492 wersja ostateczna).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.216.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 września 2007 r.

OPINIA NR 4/2007

na temat projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi

(SEC(2007) 492 wersja ostateczna)

(2007/C 216/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 września 2007 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 15,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004z dnia 21 września 2004 r. w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(3),

uwzględniając wniosek dotyczący projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych, na podstawie rozporządzenia

Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(4),

uwzględniając wniosek skierowany do Trybunału Obrachunkowego przez Komisję w dniu 25 kwietnia 2007 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

1. Projekt rozporządzenia w zamierzeniu ma zmienić typowe rozporządzenie finansowe dla agencji wykonawczych(5) (zwane dalej "typowym rozporządzeniem finansowym"), na wzór zmian wprowadzonych rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. do rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz w świetle doświadczeń zdobytych w zakresie istniejących agencji wykonawczych.

2. Artykuł 20 projektu rozporządzenia przewiduje, że oprócz przekazywania, dla celów informacyjnych, budżetów oraz budżetów korygujących władzy budżetowej, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz Komisji, a także oprócz publikowania ich na stronach internetowych odnośnych agencji,

"streszczenie budżetów i budżetów korygujących publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w ciągu trzech miesięcy od dnia ich przyjęcia". Jednakże uwzględniając zasadę budżetowej przejrzystości, wskazane byłoby określenie zakresu i treści streszczenia, które agencje wykonawcze zobowiązane są publikować.

3. Pierwszy akapit art. 27 przewiduje, że "wszystkim podmiotom działającym w sferze finansów (...), jak i wszystkim innym osobom zaangażowanym w wykonanie budżetu, zarządzanie oraz kontrolę czy audyt zabrania się podejmowania jakichkolwiek operacji w ramach wykonywania budżetu, które mogą spowodować powstanie konfliktu ich interesów z interesami danej agencji bądź Wspólnot". Słowa "w ramach wykonywania budżetu" (podobnie jak w art. 52 rozporządzenia finansowego) powinny zostać wykreślone z tego artykułu lub artykuł ten należy odpowiednio przeredagować, gdyż osoby zaangażowane w prace kontrolne bądź audytowe nie powinny podejmować operacji w ramach wykonywania budżetu.

4. Nowy art. 42a projektu typowego rozporządzenia finansowego we francuskiej wersji językowej stanowi, że agencja powinna sporządzić wykaz créances communautaires (swoich należności), w którym podaje nazwy dłużników i kwoty długu, w przypadkach gdy dłużnik otrzymał nakaz zapłaty prawomocnym wyrokiem (res judicata) Trybunału oraz gdy w ciągu jednego roku od jego ogłoszenia nie dokonano żadnej bądź żadnej znaczącej płatności(6). Wyrażenie "créances communautaires" (należności agencji) jest zbyt ogólnikowe; należy sprecyzować, że chodzi tu wyłącznie o należności, które są objęte budżetem operacyjnym agencji wykonawczych.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu podczas posiedzenia w dniu 12 lipca 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1.

(3) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6.

(4) SEC(2007) 492 wersja ostateczna z dnia 25 kwietnia 2007 r.

(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6).

(6) Podobny wymóg został sformułowany w przepisach wykonawczych do rozporządzenia finansowego (patrz: art. 81 ust. 4 przepisów wykonawczych).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.