Opinia - Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: przegląd przepisów europejskich dotyczących odpadów.
Dz.U.UE.C.2015.140.37
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: przegląd przepisów europejskich dotyczących odpadów
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2015 r.)
Sprawozdawca: | Mariana Gâju (wójt gminy Cumpăna, okręg Konstanca, RO/PES) |
Dokumenty źródłowe: | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: program »zero odpadów« dla Europy" |
COM(2014) 398 final | |
Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2008/98/WE w sprawie odpadów, 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów, 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów i 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego | |
COM(2014) 397 final - 2014/0201 (COD) |
I.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
A.
Ku gospodarce o obiegu zamkniętym
Ku gospodarce o obiegu zamkniętym
B.
Wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej szereg dyrektyw w sprawie odpadów
Wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej szereg dyrektyw w sprawie odpadów
Jedna metoda pomiaru
Zapobieganie powstawaniu odpadów i optymalizacja modelów zarządzania
Rozszerzona odpowiedzialność producenta
Cele
Składowanie
Mechanizm wczesnego ostrzegania i sprawozdawczość
Pomocniczość i proporcjonalność
Akty delegowane
II.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
COM(2014) 397 final - 2014/0201 (COD)
Art. 1 - Zmiana dyrektywy 2008/98/WE, pkt 6) - zmiana art. 8, lit. b)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie: | b) ust. 2 otrzymuje brzmienie: |
"2. Państwa członkowskie wprowadzają właściwe środki zachęcające do takiego projektowania produktów, aby zmniejszyć ich oddziaływanie na środowisko oraz ograniczyć wytwarzanie odpadów w trakcie produkcji i następującego po niej użytkowania produktów bez powodowania zakłóceń rynku wewnętrznego. | "2. Komisja Europejska i państwa Państwa członkowskie wprowadzają właściwe środki gwarantujące, że produkty są projektowane w taki sposób zachęcające do takiego projektowania produktów, aby zmniejszyć ich oddziaływanie na środowisko oraz ograniczyć wytwarzanie odpadów w trakcie produkcji i następującego po niej użytkowania produktów bez powodowania zakłóceń rynku wewnętrznego. |
Środki te obejmują środki zachęcające do opracowywania, produkcji i wprowadzania do obrotu produktów nadających się do wielokrotnego użycia, które są technicznie trwałe i które, po tym jak stają się odpadami, nadają się do ponownego użycia i recyklingu, co ułatwia właściwe stosowanie hierarchii postępowania z odpadami. Środki te uwzględniają wpływ pełnego cyklu życia produktów."; | Środki te obejmują środki zachęcające do opracowywania, produkcji i wprowadzania do obrotu produktów nadających się do wielokrotnego użycia, które są technicznie trwałe i które, po tym jak stają się odpadami, nadają się do ponownego użycia i recyklingu, co ułatwia właściwe stosowanie hierarchii postępowania z odpadami. Środki te uwzględniają wpływ pełnego cyklu życia produktów."; |
Uzasadnienie
Największe zmiany prowadzące do zasobooszczędności można wprowadzić u źródła. Ulepszenie projektów produktów tak, by można ich było używać ponownie, naprawiać je lub poddawać recyklingowi, a także optymalizacja opakowań, mogą znacząco przyczynić się do zapobiegania powstawaniu opadów, co jest najważniejsze w hierarchii postępowania z odpadami, ważniejsze od recyklingu i ponownego użycia. Dlatego niezbędna jest bardziej ambitna polityka w zakresie ekoprojektowania, zarówno na poziomie UE, jak i na poziomie krajowym.
Poprawka 2
COM(2014) 397 final - 2014/0201 (COD)
Art. 1 - Zmiana dyrektywy 2008/98/WE, pkt 11)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
11) w art. 22 akapit drugi otrzymuje brzmienie: | 11) w art. 22 akapit drugi otrzymuje brzmienie: |
"W celu zminimalizowania zanieczyszczenia materiałów odpadowych państwa członkowskie zobowiązane są zapewnić do 2025 r. selektywną zbiórkę bioodpadów. | "W celu zminimalizowania zanieczyszczenia materiałów odpadowych nadających się do recyklingu oraz zapewnienia optymalnego recyklingu organicznych materiałów odpadowych państwa członkowskie zobowiązane są zapewnić do 2025 r. selektywną zbiórkę odpadów selektywną zbiórkę bioodpadów. |
Komisja dokonuje oceny gospodarowania bioodpadami w celu przedłożenia wniosku, o ile będzie to wskazane. W ramach oceny bada się możliwość ustalenia minimalnych wymogów gospodarowania bioodpadami i kryteria jakościowe dla kompostu i sfermentowanej biomasy pochodzących z bioodpadów, tak aby zagwarantować wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska."; | Komisja dokonuje oceny gospodarowania bioodpadami w celu przedłożenia wniosku, o ile będzie to wskazane. W ramach oceny bada się możliwość ustalenia minimalnych wymogów gospodarowania bioodpadami i kryteria jakościowe kryteriów jakościowych dla kompostu i sfermentowanej biomasy pochodzących z bioodpadów, tak aby zagwarantować wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska."; |
Uzasadnienie
Bioodpady nie stanowią zanieczyszczenia. Zbiórka powinna opierać się na dążeniu do jak najlepszego wykorzystania odpadów (np. w celu produkcji energii z biogazu, nawozów itp.), a nie do tego, by inne odpady pozostawały suche. Ponadto nie należy narzucać sposobów selektywnej zbiórki bioodpadów czy gospodarowania nimi. Trzeba umożliwić elastyczność na rzecz dostosowania się do warunków lokalnych i nowych technologii. Znaczenie ma tutaj jakość bioodpadów, a nie sposoby ich zbiórki czy gospodarowania nimi.
Poprawka 3
COM(2014) 397 final - 2014/0201 (COD), załącznik VI
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Skład odpadów komunalnych | Skład odpadów komunalnych |
Odpady komunalne obejmują odpady z gospodarstw domowych i odpady z handlu detalicznego, małych przedsiębiorstw, budynków biurowych i instytucji (takich jak szkoły, szpitale, budynki władz publicznych) o charakterze i składzie podobnym do odpadów z gospodarstw domowych, zbierane przez gminy lub w ich imieniu. | Odpady komunalne obejmują odpady z gospodarstw domowych i odpady z handlu detalicznego, małych przedsiębiorstw, budynków biurowych i instytucji (takich jak szkoły, szpitale, budynki władz publicznych) o charakterze i składzie podobnym do odpadów z gospodarstw domowych, zbierane przez gminy lub w ich imieniu. |
Kategoria ta obejmuje: | Kategoria ta obejmuje: |
- odpady wielkogabarytowe (np. AGD, meble, materace); | - odpady wielkogabarytowe (np. AGD, meble, materace); |
- odpady z terenów zielonych, liście, ściętą trawę, zmiotki z ulic, zawartość pojemników na nieczystości oraz odpady ze sprzątania placów miejskich; | - odpady z terenów zielonych, liście, ściętą trawę, zmiotki z ulic, zawartość pojemników na nieczystości oraz odpady ze sprzątania placów miejskich; |
- odpady z wybranych usług komunalnych, tj. odpady z pielęgnacji parków i ogrodów, odpady z czyszczenia ulic; | - odpady z wybranych usług komunalnych, tj. odpady z pielęgnacji parków i ogrodów, odpady z czyszczenia ulic; |
obejmuje ona także odpady z tych samych źródeł, o podobnym charakterze i składzie, które: | obejmuje ona także odpady z tych samych źródeł, o podobnym charakterze i składzie, które: |
- nie są zbierane w imieniu gmin, lecz bezpośrednio w ramach systemów odpowiedzialności producenta lub przez prywatne organizacje nienastawione na zysk do celów ponownego użycia i recyklingu, głównie w formie zbiórki selektywnej; | - nie są zbierane w imieniu gmin, lecz bezpośrednio w ramach systemów odpowiedzialności producenta lub przez prywatne organizacje nienastawione na zysk do celów ponownego użycia i recyklingu, głównie w formie zbiórki selektywnej; |
- pochodzą z obszarów wiejskich nieobjętych regularną zbiórką odpadów. | - pochodzą z obszarów wiejskich nieobjętych regularną zbiórką odpadów. |
Kategoria ta nie obejmuje: | Kategoria ta nie obejmuje: |
- odpadów z sieci kanalizacyjnej i z oczyszczalni ścieków, w tym osadu ściekowego; | - odpadów z sieci kanalizacyjnej i z oczyszczalni ścieków, w tym osadu ściekowego; |
- odpadów budowlanych i rozbiórkowych. | - odpadów budowlanych i rozbiórkowych. |
Rodzaje odpadów zaliczane do odpadów komunalnych precyzuje europejski katalog odpadów. |
Uzasadnienie
Wspólna definicja jest niezbędna do oceny realizacji przez państwa członkowskie celów ustawodawstwa dotyczącego odpadów oraz do porównania ich strategii politycznych, a nie do oceny działań władz lokalnych. Dlatego odpadów komunalnych nie należy definiować na podstawie tego, kto dokonuje ich zbiórki, lecz tego, co zostaje zebrane (tzn. na podstawie składu odpadów). Ponadto określona w dyrektywie definicja odpadów komunalnych została jeszcze bardziej doprecyzowana w europejskim katalogu odpadów, którego podstawą jest z kolei decyzja Komisji.
Bruksela, 12 lutego 2015 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów | |
Markku MARKKULA |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.