Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.26.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 lutego 2007 r.

Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu w dniu 15 marca 2004 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft

(2007/C 26/02)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2007 r.)

Komitet doradczy zgadza się odnośnie do następujących kwestii:

I.

KWESTIE DOTYCZĄCE ELEMENTU "INTEROPERACYJNOŚCI"

A.

Definicja rynku

1.
Ocena Komisji dotycząca właściwych rynków produktu jako

a) "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych"; oraz

b) "systemów operacyjnych dla serwerów grup roboczych".

2.
Ocena Komisji dotycząca właściwego rynku geograficznego jako rynku ogólnoświatowego w przypadku obu wyżej wymienionych rynków produktu; oraz

B.

Pozycja dominująca

1.
Microsoft posiada "pozycję dominującą" na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

C.

Nadużycie pozycji dominującej

1.
Microsoft nadużył pozycji dominującej na właściwym rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych", odmawiając udzielenia swoim konkurentom "informacji dotyczących interoperacyjności", które są im niezbędne w celu prowadzenia rzeczywistej konkurencji na rynku systemów operacyjnych dla serwerów grup roboczych.
2.
Odmowa przedsiębiorstwa Microsoft dotycząca udzielenia informacji o interoperacyjności stanowi zagrożenie wyeliminowania konkurencji na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" (na którym Microsoft osiągnął już znaczną pozycję rynkową) oraz ogranicza rozwój techniczny ze szkodą dla klientów.
3.
Microsoft nie jest w stanie przedstawić obiektywnego uzasadnienia odmowy udzielenia swoim konkurentom informacji dotyczących interoperacyjności.

II.

KWESTIE DOTYCZĄCE ELEMENTU "MEDIA PLAYER"

A.

Definicja rynku

1.
Oceny Komisji dotycząca właściwych rynków produktu jako

a) "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych"; oraz

b) "odtwarzaczy mediów strumieniowych".

2.
"Systemy operacyjne dla komputerów osobistych" i "odtwarzacze mediów strumieniowych" są oddzielnymi produktami.
3.
Ocena Komisji dotycząca właściwego rynku geograficznego jako rynku ogólnoświatowego w przypadku obu wyżej wymienionych rynków produktu.

B.

Pozycja dominująca

1.
Microsoft posiada pozycję dominującą na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

C.

Nadużycie pozycji dominującej

1.
Microsoft nadużył pozycji dominującej na właściwym rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych", wiążąc z nimi swój produkt "Windows Media Player".
2.
Powiązanie przez Microsoft "Windows Media Player" ze swoim systemem operacyjnym dla komputerów osobistych stwarza poważne zagrożenie wykluczenia konkurencji i ograniczenia innowacyjności na rynku odtwarzaczy mediów.
3.
Microsoft nie jest wstanie przedstawić obiektywnego uzasadnienia powiązania "Windows Media Player" ze swoimi systemami operacyjnymi dla komputerów klienckich.

III.

KWESTIE DOTYCZĄCE OBU ELELENTÓW: INTEROPERACYJNOŚCI I MEDIA PLAYER

A.

Wpływ działań i/lub zaniechania podjęcia działań ze strony Microsoft na wymianę handlową między państwami członkowskim

1.
Działania i/lub zaniechania podjęcia działań ze strony Microsoft opisane w projekcie decyzji Komisji znacząco wpływają na wymianę handlową między państwami członkowskimi i "umawiającymi się stronami" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

B.

Środki zaradcze

1.
Środki odnoszące się do elementu "interoperacyjność":

a) środek zaradczy polegający na żądaniu ujawnienia "informacji dotyczących interoperacyjności", wyjaśniony szerzej w projekcie decyzji, jest odpowiedni; oraz

b) mechanizm polegający na zapewnieniu wdrożenia i zgodności z wymienionym środkiem zaradczym jest odpowiedni.

2.
Środki odnoszące się do elementu "Media Player":

a) środek zaradczy polegający na zażądaniu od Microsoft, aby zaoferował nabywcom wersję swojego systemu operacyjnego dla komputerów osobistych niezawierającą Windows Media Player oraz środki mające na celu zapewnienie wdrożenia tego środka są właściwe; oraz

b) mechanizm polegający na zapewnieniu wdrożenia i zgodności z wymienionym środkiem zaradczym jest odpowiedni.

C.

Grzywny

1.
Poważne naruszenia konkurencji wystarczające do nałożenia grzywien

a) naruszenia przedstawione w projekcie decyzji kwalifikują się do nałożenia grzywny;

b) Microsoft dopuścił się bardzo poważnego naruszenia przepisów zarówno art. 82 traktatu WE, jak i art. 54 porozumienia EOG; oraz

c) nadużycia przedstawione w projekcie decyzji obejmują cały obszar EOG jeśli chodzi o zakres stanowiący podstawę obliczenia grzywny.

2.
Okres stanowiący podstawę obliczenia grzywny

a) Czas trwania naruszeń dokonanych przez Microsoft, zgodnie z tym, co zostało przedstawione w projekcie decyzji, wynosi pięć (5) lat i pięć (5) miesięcy.

3.
Okoliczności obciążające lub łagodzące

a) Nie istnieją ani okoliczności obciążające, ani łagodzące, które mogłyby wpłynąć na wysokość grzywny.

IV. Komitet doradczy zwraca się do Komisji o wzięcie pod uwagę wszystkich innych kwestii poruszonych podczas dyskusji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.