Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9730 - FCA/PSA - Sprawozdawca: Dania.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.423.10

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 października 2021 r.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9730 - FCA/PSA
(2021/C 423/08)

Sprawozdawca: Dania

(Dz.U.UE C z dnia 19 października 2021 r.)

Jurysdykcja

1. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

2. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku produktowego

3. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych dla:

a. rynku produkcji i dostaw lekkich pojazdów użytkowych, dzielącego się na:

a. pojazdy o masie całkowitej do 3,5 tony, dzielące się dalej na: (i) małe, kompaktowe lekkie pojazdy użytkowe, (ii) średnie lekkie pojazdy użytkowe oraz (iii) duże lekkie pojazdy użytkowe;

b. pojazdy o masie całkowitej od 3,5 do 6 ton oraz

c. możliwy dalszy segment wspólny dla dużych lekkich pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton;

b. rynku produkcji i dostaw prywatnych samochodów dzielącego się na: (i) segment A (samochody kasy mini), (ii) segment B (samochody małe), (iii) samochody małe (w tym zarówno segment A, jak i B), (iv) segment C (samochody średnie), (v) samochody klasy wyższej, (vi) samochody luksusowe, (vii) samochody sportowe, (viii) pojazdy spor- towo-użytkowe (typu SUV), (ix) segment M (pojazdy wielozadaniowe) oraz pojazdy typu SUV, dzielące się dalej na: a) należące do segmentu A, b) należące do segmentu B, c) należące do segmentu C, d) należące do segmentu D, e) luksusowe, należące do segmentu E, f) segment J (wszystkie rodzaje pojazdów typu SUV);

c. rynku hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych;

d. rynku produkcji i dostaw różnego rodzaju części samochodowych, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji;

e. rynku produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji;

f. rynków różnego rodzaju usług finansowych, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji.

Definicja rynku geograficznego

4. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków geograficznych dla:

a. krajowego rynku produkcji i dostaw lekkich pojazdów użytkowych (zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji);

b. krajowego rynku produkcji i dostaw prywatnych samochodów (zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji);

c. krajowego rynku hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych;

d. co najmniej rynków EOG w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju części samochodowych;

e. co najmniej rynków EOG w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji;

f. krajowych rynków różnego rodzaju usług finansowych.

OCENA WPŁYWU NA KONKURENCJĘ

5. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja budzi poważne wątpliwości w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji i dostaw małych lekkich pojazdów użytkowych w/na:

i. Belgii

ii. Czechach

iii. Francji

iv. Grecji

v. Włoszech

vi. Litwie

vii. Polsce

viii. Portugalii

ix. Słowacji.

6. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na wpływ, jaki nieskoordynowane skutki horyzontalne wywierają na następujące rynki:

a. produkcji i dostawy małych lekkich pojazdów użytkowych na rynkach krajowych niewymienionych powyżej w punkcie 5;

b. produkcji i dostawy średnich lekkich pojazdów użytkowych na dowolnym rynku krajowym;

c. produkcji i dostawy, na dowolnym rynku krajowym:

i. dużych lekkich pojazdów użytkowych (do 3,5 tony),

ii. lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton oraz

iii. dużych lekkich pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton;

d. produkcji i dostawy wszelkiego rodzaju prywatnych samochodów na dowolnym rynku krajowym;

e. hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych na dowolnym rynku krajowym;

f. rynku kredytów na pojazdy silnikowe we Włoszech;

g. rynku kredytów dla dealerów samochodów na dowolnym krajowym.

7. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na żadnym z rynków, na które koncentracja wywiera wpływ wertykalny w odniesieniu do rynków wyższego szczebla w zakresie produkcji i sprzedaży różnego rodzaju części samochodowych oraz rynków niższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych, jak również rynków wyższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji oraz rynków niższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych.

Zobowiązania

8. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez strony w dniu 27 października 2020 r. rozwiewają poważne wątpliwości wskazane w projekcie decyzji.

9. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - z zastrzeżeniem całkowitego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez strony w dniu 27 października 2020 r. - zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

10. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG, uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.