Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8394 - Essilor/Luxottica - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.335.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 września 2018 r.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8394 - Essilor/Luxottica

Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

(2018/C 335/06)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2018 r.)

Transakcja

1.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynek produktowy

3.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych zawartymi w projekcie decyzji na potrzeby dokonania oceny przedmiotowej transakcji, w szczególności z:
a)
definicją rynku sprzedaży hurtowej materiałów okulistycznych;
b)
definicją rynku sprzedaży hurtowej gotowych soczewek okulistycznych, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według materiału, przeznaczenia okularów korekcyjnych lub kanału dystrybucji;
c)
definicją rynku sprzedaży hurtowej oprawek, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według ceny, marki i kanału dystrybucji;
d)
definicją rynku sprzedaży hurtowej okularów słonecznych, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według ceny, marki i kanału dystrybucji;
e)
definicją rynku urządzeń okulistycznych, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według urządzeń kształtujących soczewki, urządzeń nanoszących powłoki uszlachetniające, przemysłowych urządzeń szlifujących i komercyjnych urządzeń szlifujących ("szlifierek stołowych");
f)
definicją rynku materiałów zużywalnych, którą można doprecyzować;
g)
definicją rynku detalicznego branży optycznej, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według sprzedaży stacjonarnej i sprzedaży przez internet; oraz
h)
definicją rynku soczewek kontaktowych, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według soczewek miękkich i soczewek twardych.

Rynek geograficzny

4.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z definicjami właściwych rynków geograficznych przedstawionymi przez Komisję w projekcie decyzji, w szczególności z tym, że:
a)
rynek właściwy materiałów okulistycznych obejmuje co najmniej cały obszar EOG;
b)
rynki właściwe soczewek okulistycznych oraz rynek detaliczny branży optycznej mają zasięg krajowy;
c)
dokładne rynki geograficzne dostaw oprawek, okularów słonecznych i soczewek kontaktowych mogą mieć zasięg krajowy lub obejmować cały obszar EOG, ale mogą również pozostać otwarte; oraz
d)
dokładne rynki geograficzne urządzeń okulistycznych i materiałów zużywalnych mogą obejmować co najmniej cały obszar EOG, ale mogą również pozostać otwarte.

Ocena wpływu na konkurencję

Nieskoordynowane skutki horyzontalne

5.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję oceną nieskoordynowanych skutków horyzontalnych, mianowicie z faktem, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji:
a)
na rynku soczewek okulistycznych w żadnym z krajów EOG, w tym ani w Zjednoczonym Królestwie, ani we Włoszech;
b)
na rynkach oprawek i okularów słonecznych na całym obszarze EOG ani w żadnym kraju EOG;
c)
na rynku detalicznym branży optycznej w żadnym z krajów EOG, w tym ani w Zjednoczonym Królestwie, ani we Włoszech; oraz
d)
w zakresie udzielania licencji marek na oprawki i okulary słoneczne ani na szczeblu EOG, ani na szczeblu światowym.

Nieskoordynowane skutki wertykalne

6.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja nie doprowadzi do istotnego zakłócenia konkurencji na żadnym rynku, na który koncentracja wywiera wertykalny wpływ, wynikającego z nieskoordynowanych skutków wertykalnych, w tym między:
a)
dostawą materiałów okulistycznych przez przedsiębiorstwo Essilor i produkcją soczewek okulistycznych przez przedsiębiorstwo Luxottica;
b)
dostawą urządzeń okulistycznych oraz materiałów zużywalnych przez przedsiębiorstwo Essilor i produkcją soczewek okulistycznych przez przedsiębiorstwo Luxottica;
c)
dostawą soczewek słonecznych o zerowej mocy optycznej (w tym soczewek NXT) przez przedsiębiorstwo Essi-lor i produkcją okularów słonecznych przez przedsiębiorstwo Luxottica;
d)
dostawą soczewek okulistycznych przez przedsiębiorstwo Essilor i działalnością detaliczną w zakresie optyki przedsiębiorstwa Luxottica;
e)
dostawą urządzeń okulistycznych oraz materiałów zużywalnych przez przedsiębiorstwo Essilor i działalnością detaliczną w zakresie optyki przedsiębiorstwa Luxottica prowadzoną na szczeblu EOG albo szczeblu krajowym; oraz
f)
dostawą oprawek i okularów słonecznych do sprzedawców detalicznych wyrobów optycznych przez przedsiębiorstwo Luxottica i działalnością detaliczną w zakresie optyki przedsiębiorstwa Essilor prowadzoną na szczeblu EOG albo szczeblu krajowym.

Nieskoordynowane skutki skumulowane

7.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję oceną nieskoordynowanych skutków skumulowanych, mianowicie z faktem, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji na żadnym rynku, na który koncentracja wywiera wpływ, w tym w wyniku:
a)
lewarowania przez przedsiębiorstwo Luxottica swojej pozycji w dziedzinie oprawek i okularów słonecznych w celu zamknięcia dostępu dla konkurentów w dziedzinie soczewek, na szczeblu EOG albo szczeblu krajowym;
b)
lewarowania przez przedsiębiorstwo Essilor swojej pozycji w dziedzinie soczewek okulistycznych w celu zamknięcia dostępu dla konkurentów w dziedzinie oprawek lub okularów słonecznych;
c)
lewarowania przez przedsiębiorstwo Essilor swojej pozycji w dziedzinie urządzeń okulistycznych w celu zamknięcia dostępu dla konkurentów w dziedzinie oprawek lub okularów słonecznych na szczeblu EOG; lub
d)
lewarowania przez przedsiębiorstwa Essilor i Luxottica swoich pozycji w dziedzinie soczewek okulistycznych oraz oprawek i okularów słonecznych w celu zamknięcia dostępu dla konkurentów w dziedzinie soczewek kontaktowych lub urządzeń okulistycznych sprzedawanych specjalistom w dziedzinie okulistyki na szczeblu EOG.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

8.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się ze stanowiskiem Komisji, w myśl którego zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.