Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Przegląd Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności.
Dz.U.UE.C.2018.361.37
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Przegląd Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności
(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2018 r.)
Sprawozdawca: | Adam BANASZAK (PL/EKR), wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego |
Dokument źródłowy: | Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności |
COM(2017) 772 final/2 | |
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Komitetu Regionów "Wzmocnienie unijnego zarządzania klęskami żywiołowymi: rescEU - solidarność i odpowiedzialność" | |
COM(2017) 773 final |
I.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W decyzji nr 1313/2013/UE wprowadza się następujące zmiany: | W decyzji nr 1313/2013/UE wprowadza się następujące zmiany: |
1) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany: | 1) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany: |
a) w ust. 1 dodaje się literę e) w brzmieniu: | a) w ust. 1 dodaje się literę e) w brzmieniu: |
"e) zwiększanie dostępności i wykorzystania wiedzy naukowej z zakresu klęsk i katastrof."; | "e) zwiększanie dostępności i wykorzystania wiedzy naukowej z zakresu klęsk i katastrof."; |
b) ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie: | b) ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie: |
"a) postępy we wdrażaniu ram zapobiegania klęskom i katastrofom - mierzone liczbą państw członkowskich, które zgodnie z art. 6 udostępniły Komisji streszczenie swoich ocen ryzyka, ocenę swojej zdolności zarządzania ryzykiem oraz streszczenia planów zarządzania ryzykiem związanym z klęskami i katastrofami;" | "a) postępy we wdrażaniu ram zapobiegania klęskom i katastrofom - mierzone liczbą państw członkowskich, które zgodnie z art. 6 udostępniły Komisji streszczenie swoich ocen ryzyka, ocenę swojej zdolności zarządzania ryzykiem oraz streszczenia planów zarządzania ryzykiem związanym z klęskami i katastrofami;" |
c) po ust. 2 dodaje się następujący ustęp 3: "3. Unijny Mechanizm Ochrony Ludności zasadnicze znaczenie przypisuje zwiększaniu odporności na klęski, w tym na zagrożenia powodziowe, sejsmiczne i pożarowe, poprzez możliwości szkoleń z lokalnymi jednostkami ratunkowymi, w tym grupami wolontariuszy". |
Artykuł 1 punkt 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
art. 5 ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie: | w art. 5 ust. 1: |
a) lit. a) otrzymuje brzmienie: | |
"a) podejmuje działania na rzecz rozbudowy bazy wiedzy na temat zagrożeń oraz ułatwienia wymiany wiedzy, wyników badań naukowych, najlepszych praktyk i informacji, w tym między państwami członkowskimi, w których występują wspólne ryzyka."; | "a) podejmuje działania na rzecz rozbudowy bazy wiedzy na temat zagrożeń oraz ułatwienia wymiany wiedzy, wyników badań naukowych, najlepszych praktyk i informacji, w tym między państwami członkowskimi oraz samorządami regionalnymi i lokalnymi, na których obszarze występują wspólne ryzyka."; |
b) po lit. f) dodaje się nową literę g) w brzmieniu: "g) do dnia 31 grudnia 2018 r. opracowuje wytyczne i kryteria interwencji dotyczące modernizacji zasobów mieszkaniowych i infrastruktury pod kątem zagrożenia sejsmicznego;"; | |
c) lit. h) otrzymuje brzmienie: "h) propaguje korzystanie z różnych funduszy unijnych w celu wsparcia zrównoważonego zapobiegania klęskom i katastrofom oraz dostarcza łatwo dostępnych informacji w formie elektronicznej oraz w wersji papierowej w biurach Komisji w państwach członkowskich na temat dostępu do tych możliwości finansowania;". |
Uzasadnienie
W wielu przypadkach władze lokalne i regionalne mają większą wiedzę na temat zagrożeń związanych z klęskami i katastrofami niż władze krajowe.
Konieczne są nowoczesne i zharmonizowane ramy norm technicznych, na podstawie których określano by, z zastosowaniem także eurokodów, klasyfikację pod względem podatności na uszkodzenia w wyniku trzęsienia ziemi oraz kryteria służące określaniu priorytetów. Wytyczne wykonawcze łączyłyby wzmocnienie istniejących budynków pod kątem odporności na ryzyko sejsmiczne z wymogami efektywności energetycznej.
Artykuł 1 punkt 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
4) w art. 6 wprowadza się następujące zmiany: | 4) w art. 6 wprowadza się następujące zmiany: |
a) lit. a) i b) otrzymują brzmienie: | a) lit. a), b) i d) otrzymują brzmienie: |
"a) opracowują oceny ryzyka na szczeblu krajowym lub odpowiednim niższym szczeblu oraz udostępniają je Komisji do dnia 22 grudnia 2018 r., a następnie co trzy lata; | "a) opracowują oceny ryzyka na szczeblu krajowym lub odpowiednim niższym szczeblu we współpracy z właściwymi organami regionalnymi i lokalnymi oraz zgodnie z ramami z Sendai dotyczącymi ograniczania ryzyka klęsk żywiołowych. Wybrane informacje z ocen ryzyka, które są niezbędne do właściwego funkcjonowania mechanizmu, powinny zostać udostępnione Komisji do dnia 22 grudnia 2018 r., a następnie co trzy lata; |
b) opracowują i doskonalą swoje plany zarządzania ryzykiem związanym z klęskami i katastrofami na szczeblu krajowym lub odpowiednim niższym szczeblu na podstawie oceny ryzyka, o której mowa w lit. a) oraz uwzględniając ocenę swojej zdolności zarządzania ryzykiem, o której mowa w lit. c), a także przegląd ryzyka, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. c)"; | b) opracowują i doskonalą swoje plany zarządzania ryzykiem związanym z klęskami i katastrofami na szczeblu krajowym lub odpowiednim niższym szczeblu na podstawie oceny ryzyka, o której mowa w lit. a) oraz uwzględniając ocenę swojej zdolności zarządzania ryzykiem, o której mowa w lit. c), a także przegląd ryzyka, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. c);" |
"d) uczestniczą, na zasadzie dobrowolności, w ocenie wzajemnej dotyczącej oceny zdolności zarządzania ryzykiem i organizują testy warunków skrajnych w celu zaradzenia sytuacjom kryzysowym;" | |
b) dodaje się akapity drugi i trzeci w brzmieniu: | b) dodaje się akapity drugi i trzeci w brzmieniu: |
"Streszczenie istotnych elementów planów zarządzania ryzykiem związanym z klęskami i katastrofami, w tym informacje o wybranych działaniach w zakresie zapobiegania i gotowości, jest przekazywane Komisji do dnia 31 stycznia 2019 r., a następnie co trzy lata. Poza tym Komisja może zobowiązać państwa członkowskie do przekazania konkretnych planów zapobiegania i gotowości, obejmujących wysiłki krótko- i długoterminowe. Unia należycie uwzględnia postępy państw członkowskich w zakresie zapobiegania klęskom i katastrofom i gotowości na nie w ramach jakiegokolwiek przyszłego mechanizmu warunków wstępnych w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych."; | "Streszczenie istotnych elementów planów zarządzania ryzykiem związanym z klęskami i katastrofami, w tym informacje o wybranych działaniach w zakresie zapobiegania i gotowości, jest przekazywane Komisji do dnia 31 stycznia 2019 r., a następnie co trzy lata. Poza tym Komisja może zobowiązać państwa członkowskie do przekazania planów zapobiegania i gotowości w granicach określonych w art. 346 ust. 1 lit. a) TFUE w odniesieniu do udzielania informacji dotyczących podstawowych interesów związanych z ich bezpieczeństwem i zapewni im orientacyjne ramy dotyczące przygotowania tych planów, obejmujących wysiłki krótko- i długoterminowe. Unia należycie uwzględnia postępy państw członkowskich w zakresie zapobiegania klęskom i katastrofom i gotowości na nie w ramach jakiegokolwiek przyszłego mechanizmu warunków wstępnych w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych."; |
"Komisja może także ustanowić określone mechanizmy konsultacji w celu wzmocnienia właściwego planowania w zakresie zapobiegania i gotowości oraz wzmocnienia współpracy między państwami członkowskimi podatnymi na klęski i katastrofy podobnego rodzaju."; | "Komisja może także ustanowić określone mechanizmy konsultacji w celu wzmocnienia właściwego planowania w zakresie zapobiegania i gotowości oraz wzmocnienia współpracy między państwami członkowskimi - oraz jednostkami samorządu lokalnego i regionalnego - podatnymi na klęski i katastrofy podobnego rodzaju."; |
Uzasadnienie
Oceny ryzyka nie mogą być przeprowadzane odgórnie, z pominięciem władz lokalnych i regionalnych. Władze szczebla niższego niż krajowy mogą mieć więcej informacji na temat ryzyka na danym obszarze i ich przedstawiciele muszą być aktywnie włączani w proces przygotowywania ocen ryzyka.
Artykuł 1 punkt 4a - dodać nowy punkt
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
- | w art. 8 lit. a) wprowadza się następujące zmiany: "Komisja realizuje następujące działania na rzecz zapewnienia gotowości: a) zarządzanie ERCC w koordynacji z odpowiednimi istniejącymi organami krajowymi oraz regionalnymi i lokalnymi;" |
Uzasadnienie
Niezbędne jest zapewnienie, by ERCC było zarządzane we współpracy z odpowiednimi organami krajowymi i regionalnymi w celu zapobieżenia wykorzystywaniu analogicznych struktur lub stosowaniu niejasnych procedur rozmieszczania zdolności na szczeblu europejskim.
Artykuł 1 punkt 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
7) Wchodzące w skład europejskiej puli ochrony ludności zdolności reagowania państw członkowskich są udostępniane na potrzeby operacji reagowania w ramach unijnego mechanizmu po złożeniu wniosku o pomoc za pośrednictwem ERCC, chyba że państwa członkowskie znajdują się w sytuacji wyjątkowej mającej znaczny wpływ na realizację przez nie zadań krajowych. | 7) Wchodzące w skład europejskiej puli ochrony ludności zdolności reagowania państw członkowskich są zgodnie z decyzją wysyłającego państwa członkowskiego udostępniane na potrzeby operacji reagowania w ramach unijnego mechanizmu po złożeniu wniosku o pomoc za pośrednictwem ERCC. |
Uzasadnienie
Ponieważ ani państwa członkowskie udzielające pomocy, ani te jej potrzebujące nie są w stanie przewidzieć, w jakiej konkretnej sytuacji będą jej potrzebować, to one powinny suwerennie decydować, czy rzeczywiście będzie mieć miejsce interwencja.
Artykuł 1 punkt 9
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
9) W art. 13 tytuł i pierwsze zdanie ust. 1 otrzymują brzmienie: | 9) W art. 13 tytuł i pierwsze zdanie ust. 1 otrzymują brzmienie: |
"Unijna sieć wiedzy w zakresie ochrony ludności | "Unijna sieć wiedzy w zakresie ochrony ludności |
1. Komisja tworzy sieć podmiotów i instytucji zajmujących się ochroną ludności i zarządzaniem klęskami i katastrofami, które razem z Komisją tworzą unijną sieć wiedzy w zakresie ochrony ludności. | 1. Komisja tworzy sieć podmiotów i instytucji zajmujących się ochroną ludności i zarządzaniem klęskami i katastrofami oraz organizacji sektora wolontariatu i sektora obywatelskiego, które razem z Komisją tworzą unijną sieć wiedzy w zakresie ochrony ludności. |
Sieć realizuje następujące działania w zakresie szkoleń, ćwiczeń oraz upowszechniania zdobytych doświadczeń i wiedzy, w razie potrzeby ściśle koordynując te działania z właściwymi centrami wiedzy:"; | Sieć realizuje następujące działania w zakresie szkoleń, ćwiczeń oraz upowszechniania zdobytych doświadczeń i wiedzy, w razie potrzeby ściśle koordynując te działania z właściwymi centrami wiedzy:"; |
Uzasadnienie
Choć sektor wolontariatu i sektor obywatelski mogą odegrać istotną rolę w zapewnianiu odporności po katastrofie, często ich rola jest niedoceniana.
Artykuł 1 punkt 10
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
10) art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie: | 10) art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie: |
"1. W razie wystąpienia klęski lub katastrofy na terytorium Unii lub groźby jej wystąpienia dotknięte państwo członkowskie może wystąpić o pomoc za pośrednictwem ERCC. Wniosek o pomoc ma być jak najbardziej szczegółowy. Wniosek o pomoc traci ważność po upłynięciu maksymalnie 90 dni, chyba że ERCC otrzymało nowe informacje uzasadniające konieczność kontynuowania pomocy lub udzielenia dodatkowej pomocy."; | "1. W razie wystąpienia klęski lub katastrofy na terytorium Unii lub groźby jej wystąpienia dotknięte państwo członkowskie może wystąpić o pomoc za pośrednictwem ERCC. Wniosek o pomoc ma być jak najbardziej szczegółowy i zawierać przynajmniej następujące informacje: |
a) rodzaj poważniejszej klęski lub katastrofy, | |
b) zasięg terytorialny jej wystąpienia oraz możliwy obszar zagrożony jej wystąpieniem, | |
c) środki finansowe, nakład czasowy i zasoby materialne konieczne do usunięcia skutków zaistniałej lub grożącej klęski lub katastrofy. | |
Wniosek o pomoc traci ważność po upłynięciu maksymalnie 90 dni, chyba że ERCC otrzymało nowe informacje uzasadniające konieczność kontynuowania pomocy lub udzielenia dodatkowej pomocy." |
Uzasadnienie
Dokładniejsze informacje uzyskane od państw członkowskich w przypadku poważnej klęski lub katastrofy pozwolą zapewnić większą skuteczność, dokładniejsze ukierunkowanie i większą oszczędność kosztową działań podejmowanych w ramach mechanizmu, a zamierzone cele będą osiągane szybciej, co ma ogromne znaczenie podczas reagowania na klęski i katastrofy.
Artykuł 1 punkt 11a - dodać nowy punkt
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
- | 11) art. 16 ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie: "niezwłoczne formułowanie zaleceń, w miarę możliwości we współpracy z dotkniętym państwem i - w odpowiednich wypadkach - z regionalnymi i lokalnymi punktami kontaktowymi, w oparciu o potrzeby istniejące na miejscu oraz wszelkie właściwe wcześniej opracowane plany, zwracanie się do państw członkowskich o rozmieszczenie określonych zdolności i ułatwianie koordynacji pomocy, o którą wystąpiono;" |
Uzasadnienie
Bezpośredni kontakt z regionalnymi i lokalnymi punktami kontaktowymi może skrócić czas formułowania zaleceń i sprawić, że podawane informacje będą bardziej szczegółowe. Odnosi się to w szczególności do katastrof na dużą skalę, kiedy władze krajowe mają ograniczoną zdolność szybkiego reagowania.
Artykuł 1 punkt 14
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
14) w art. 21 wprowadza się następujące zmiany: | 14) w art. 21 wprowadza się następujące zmiany: |
a) ust. 1 lit. j) otrzymuje brzmienie: | a) ust. 1 lit. j) otrzymuje brzmienie: |
"j) ustanowienie rescEU, zarządzanie nim i utrzymywanie go zgodnie z art. 12;"; | "j) ustanowienie rescEU, zarządzanie nim i utrzymywanie go zgodnie z art. 12;"; |
[...] | |
b) dodaje się lit. n) i o): | |
"n) wspieranie warsztatów i doradztwa dla władz lokalnych i regionalnych oraz innych właściwych organizacji, którego celem byłoby zintegrowanie polityki i programów z instrumentami finansowymi, których realizacja może przyczynić się do zapobiegania skutkom zjawisk pogodowych i klęsk żywiołowych oraz do ograniczania tych skutków; | |
o) wspieranie testów warunków skrajnych, a także certyfikacji zdolności reagowania, których wyniki państwa członkowskie udostępnią europejskiej puli ochrony ludności."; | |
[...] |
Uzasadnienie
Zapobieganie katastrofom i klęskom generuje niższe koszty niż odbudowa po klęskach żywiołowych. Jest zatem uzasadnione powiązanie działań mogących prowadzić do inwestycji, które bezpośrednio lub pośrednio zmniejszają ryzyko katastrof lub mogłoby przyczynić się do ograniczenia ich skutków.
II.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
Uwagi ogólne
Rola władz lokalnych i regionalnych
Możliwości finansowania
Specjalna rezerwa unijnych zasobów: rescEU
Pomocniczość i proporcjonalność
Karl-Heinz LAMBERTZ | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.