Opinia Europejskiego Komitetu Regionów Nowy europejski program na rzecz umiejętności.
Dz.U.UE.C.2017.185.29
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów "Nowy europejski program na rzecz umiejętności"
(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2017 r.)
Sprawozdawca: | Marie-Louise RÖNNMARK (SE/PES), radna gminy Umeå |
Dokumenty źródłowe: | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności" |
COM(2016) 381 final | |
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji umiejętności | |
COM(2016) 382 final | |
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylającego zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie | |
COM(2016) 383 final |
I.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Poprawka 1 | |
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji umiejętności | |
Motyw 11 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Biorąc pod uwagę krajowe uwarunkowania i dostępne zasoby, państwa członkowskie powinny skupić się we wdrażaniu gwarancji umiejętności na priorytetowych grupach docelowych (np. osobach bezrobotnych, grupach znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, pewnych grupach wiekowych itp.). | Biorąc pod uwagę krajowe, regionalne i lokalne uwarunkowania i dostępne zasoby, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości uznania inwestycji w kapitał ludzki za inwestycje społeczne, państwa członkowskie powinny skupić się we wdrażaniu gwarancji umiejętności na priorytetowych grupach docelowych (np. osobach bezrobotnych, grupach znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, pewnych grupach wiekowych itp.), czuwając nad tym, by ich własne kompetencje były respektowane. |
Uzasadnienie | |
Inicjatywy podejmowane w ramach Nowego europejskiego społeczne, co daje większą elastyczność w wydatkach pub umiejętności. Przy środkach na rzecz wdrażania gwarancji u i lokalnych rynków pracy. | programu na rzecz umiejętności można uznać za inwestycje licznych i wykorzystywaniu funduszy UE do podnoszenia miejętności należy uwzględnić uwarunkowania regionalnych |
Poprawka 2 | |
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji umiejętności | |
Motyw 12 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Gwarancja umiejętności powinna być wdrażana zgodnie z rozwiązaniami dotyczącymi wdrażania wprowadzonymi przez państwa członkowskie i w oparciu o zaangażowanie i zainteresowanie osoby indywidualnej uczestnictwem w podnoszeniu umiejętności. | Gwarancja umiejętności powinna być wdrażana zgodnie z rozwiązaniami dotyczącymi wdrażania wprowadzonymi przez państwa członkowskie i w oparciu o zaangażowanie i zainteresowanie osoby indywidualnej uczestnictwem w podnoszeniu umiejętności. W ofercie uczestnictwa w gwarancji umiejętności należy szczegółowo określić wyraźne cele, które musi osiągnąć nisko wykwalifikowana osoba dorosła. |
Uzasadnienie | |
Zaangażowanie osoby indywidualnej w podnoszenie umiejętności musi opierać się na osiąganiu konkretnych celów. | |
Poprawka 3 | |
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji umiejętności | |
Punkt 2 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
oparły strukturę gwarancji umiejętności na trzech etapach: ocenie umiejętności, zapewnieniu dostosowanej do potrzeb, elastycznej i wysokiej jakości oferty edukacyjnej oraz walidacji i uznawanie umiejętności nabytych w ramach ścieżek podnoszenia umiejętności; | oparły strukturę gwarancji umiejętności na trzech etapach: ocenie umiejętności, zapewnieniu dostosowanej do potrzeb, elastycznej i wysokiej jakości oferty edukacyjnej szczegółowo określającej wyraźne cele, które musi osiągnąć nisko wykwalifikowana osoba dorosła, oraz walidacji i uznawanie umiejętności nabytych w ramach ścieżek podnoszenia umiejętności; |
Uzasadnienie | |
Zaangażowanie osoby indywidualnej w podnoszenie umiejętności musi opierać się na osiąganiu konkretnych celów. | |
Poprawka 4 | |
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji umiejętności | |
Punkt 12 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
biorąc pod uwagę uwarunkowania krajowe i dostępne zasoby, określiły priorytetowe grupy docelowe w ramach wdrażania gwarancji umiejętności na szczeblu krajowym; wzięły jednocześnie również pod uwagę aspekt płci, różnorodności i różnych podgrup w grupach docelowych; | biorąc pod uwagę uwarunkowania krajowe, regionalne i lokalne oraz dostępne zasoby, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości uznania inwestycji w kapitał ludzki za inwestycje społeczne, określiły priorytetowe grupy docelowe w ramach wdrażania gwarancji umiejętności na szczeblu krajowym; wzięły jednocześnie również pod uwagę aspekt płci, różnorodności i różnych podgrup w grupach docelowych; |
Uzasadnienie | |
Inicjatywy podejmowane w ramach Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności można uznać za inwestycje społeczne, co daje większą elastyczność w wydatkach publicznych i wykorzystywaniu funduszy UE do podnoszenia umiejętności. Przy środkach na rzecz wdrażania gwarancji umiejętności należy uwzględnić uwarunkowania regionalnych i lokalnych rynków pracy. | |
Poprawka 5 | |
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji umiejętności | |
Punkt 21 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
NINIEJSZYM ZALECA, ABY KOMISJA: | NINIEJSZYM ZALECA, ABY KOMISJA: |
promowała stosowanie ram kompetencji w odniesieniu do umiejętności czytania i pisania, umiejętności rozumowania matematycznego i umiejętności cyfrowych oraz narzędzi w zakresie oceny; | w taki sam sposób, jak ma to miejsce w odniesieniu do umiejętności cyfrowych i przedsiębiorczości, opracowała odpowiednie ramy kompetencji dla pozostałych kluczowych kompetencji oraz promowała stosowanie ram kompetencji w odniesieniu do umiejętności czytania i pisania, umiejętności rozumowania matematycznego i umiejętności cyfrowych oraz narzędzi w zakresie oceny; należy przy tym zauważyć, że sytuacja wyjściowa jest bardzo zróżnicowana w poszczególnych państwach członkowskich; |
Uzasadnienie | |
Opracowane przez Komisję ramy odniesienia dla umiejętności cyfrowych i przedsiębiorczości stanowią ważny krok zapewniający ich lepsze upowszechnienie. Dla pozostałych kluczowych kompetencji należy opracować równoważny dokument, któremu towarzyszyłyby materiały ułatwiające wdrażanie, weryfikację i ocenę. Istnieje już wiele udanych inicjatyw w państwach członkowskich, które przyjęły kompleksowe podejście. Jakakolwiek inicjatywa na rzecz umiejętności cyfrowych na szczeblu europejskim, która zostałaby przyjęta po strategii krajowej, nie powinna osłabiać inicjatyw krajowych. |
II.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
Podstawowe umiejętności - gwarancja umiejętności
Budowanie odporności: kompetencje kluczowe oraz zaawansowane, bardziej złożone umiejętności
Kształcenie i szkolenie zawodowe
Skoncentrowanie uwagi na umiejętnościach cyfrowych
Zwiększenie porównywalności kwalifikacji
Umiejętności i kompetencje migrantów, w tym osób ubiegających się o azyl i uchodźców
Modernizacja uczenia się i nauczania
Modernizacja szkolnictwa wyższego
Przegląd ram Europass
Markku MARKKULA | |
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.