Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Konkretne działania na rzecz wdrożenia unijnego programu dla miast.
Dz.U.UE.C.2016.240.9
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Konkretne działania na rzecz wdrożenia unijnego programu dla miast
(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2016 r.)
Sprawozdawca: | Hella DUNGER-LÖPER (DE/PES), sekretarz stanu, przedstawicielka kraju związkowego Berlin przy rządzie federalnym Niemiec odpowiedzialna za sprawy europejskie |
ZALECENIA POLITYCZNE
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Wprowadzenie
Program ten może też wnieść istotny wkład w realizację celów wytyczonych w art. 3 Traktatu o UE, a w szczególności tych dotyczących spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, oraz celów strategii "Europa 2020" 2 .
Oprócz podejścia oddolnego i wielopoziomowego sprawowania rządów trzy kryteria są decydujące dla powodzenia tego procesu:
Podstawowe elementy programu dla miast
Tryb realizacji konkretnych działań na rzecz wdrożenia programu dla miast - pakt amsterdamski
Plany te mają być ważnym mechanizmem realizacji programu dla miast. Pozwolą na połączenie większej liczby strategii sektorowych, które mają wpływ na obszary miejskie UE. Kluczowe dla powodzenia partnerstw i rady ds. programu UE dla miast [EU Urban Agenda Board], która będzie monitorować ten proces, jest również to, by działać w ścisłej współpracy z władzami miast, gmin i regionów, państwami członkowskimi, instytucjami europejskimi (w tym z KR-em) i lokalnymi zainteresowanymi stronami.
KR zaleca skupienie się na ograniczonej liczbie ważnych dziedzin polityki, co pozwoli osiągnąć widoczne rezultaty i wykazać wartość dodaną unijnego programu dla miast. Dwanaście wybranych priorytetów nie stanowi jednak wyczerpującej listy. Zawiązane zostaną także partnerstwa dotyczące dalszych zagadnień, w przypadku których pożądane jest zintegrowane podejście, takich jak na przykład uwzględnianie wymiaru kulturowego i turystycznego w rozwoju miast, uwzględnianie nowych integracyjnych form uczestnictwa, innowacji i inteligentnych miast. Całościowa ocena priorytetów tematycznych będzie jednak możliwa dopiero wtedy, gdy partnerstwa zostaną już utworzone, gdyż dopiero wówczas będzie jasne, czy i w jakim stopniu uwzględniono takie kluczowe dla Unii Europejskiej zagadnienia, jak zatrudnienie ludzi młodych. Komitet wyraża zadowolenie w związku z tym, że rozpoczęto już działania w ramach czterech partnerstw pilotażowych ("jakość powietrza", "budownictwo mieszkaniowe", "ubóstwo w miastach" oraz "integracja migrantów i uchodźców"). Dla dalszego rozwoju partnerstw kluczowe znaczenie ma, by od początku postanowiono o wysoce wiążącym charakterze ustaleń, co przekładałoby się na przykład na przedstawianie półrocznych sprawozdań Komisji, Parlamentowi, Radzie i KR-owi. KR zwraca również uwagę na to, że partnerstwa tematyczne mogłyby wnosić wkład w opracowywanie przyszłego oraz przegląd obowiązującego prawodawstwa UE. W odniesieniu do finansowania udziału w partnerstwach tematycznych, które mają obejmować ok. 15 partnerów, i zważywszy, że Niderlandy zarezerwowały już 50 000 EUR na wsparcie każdego partnerstwa, KR wzywa Komisję Europejską do przeanalizowania możliwości finansowania pomocy technicznej w celu ułatwienia zainteresowanym władzom lokalnym stania się partnerami.
Proces związany z programem dla miast wydaje się być znany jedynie dużym miastom (o ile w ogóle jest znany) i jedynie one są
w stanie w nim uczestniczyć.
Stwierdzono brak szerokiego udziału w procesie i jego nieprzejrzystość. Praktycznie powszechna jest znajomość kanałów
komunikacji. Potrzebny byłby jednak bezpośredni dostęp i pomoc w odniesieniu do konkretnych zagadnień i potrzeb.
Należałoby przejść od konsultacji do współpracy.
Dwanaście tematów partnerstw nie jest w równej mierze znanych i nie są one oceniane jako kompleksowe - zalecany byłby ich
przegląd, poszerzenie ich treści, aktualizacja lub dostosowanie.
Pierwsze sprawozdanie nt. stanu wdrażania partnerstw powinno pojawić się przed końcem 2016 r., podczas słowackiego przewodnictwa w Radzie.
Bruksela, dnia 7 kwietnia 2016 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów | |
Markku MARKKULA |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.