Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski Korpus Solidarności i nowa strategia UE na rzecz młodzieży.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.86.282

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 marca 2019 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski Korpus Solidarności i nowa strategia UE na rzecz młodzieży

(2019/C 86/15)

(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2019 r.)

Sprawozdawca:Matteo Luigi BIANCHI (IT/EKR), burmistrz gminy Morazzone (prowincja Varese)
Dokumenty źródłowe: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Europejski Korpus Solidarności" oraz uchylającego [rozporządzenie w sprawie Europejskiego Korpusu Solidarności] i rozporządzenie (UE) nr 375/2014
COM(2018) 440 final

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Angażowanie, łączenie i wzmacnianie pozycji osób młodych: nowa strategia UE na rzecz młodzieży"

COM(2018) 269 final

I. 

ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Preambuła (1)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Unia Europejska opiera się na solidarności jej obywateli oraz jej państw członkowskich. Unia w swoich działaniach kieruje się tą wspólną wartością, która zapewnia jedność niezbędną do stawiania czoła obecnym i przyszłym wyzwaniom społecznym, w czym młodzi Europejczycy chcą pomóc, wykazując swoją solidarność w praktyce.Unia Europejska opiera się na solidarności jej obywateli oraz jej państw członkowskich, a także społeczności lokalnych i regionalnych należących do państw członkowskich. Unia w swoich działaniach kieruje się tą wspólną wartością, która zapewnia jedność niezbędną do stawiania czoła obecnym i przyszłym wyzwaniom społecznym, w podejmowaniu których młodzi Europejczycy chcą pomóc, wykazując swoją solidarność w praktyce i rozwijając swe długoterminowe zaangażowanie w działania solidarnościowe, które będzie im towarzyszyć przez resztę życia.

Uzasadnienie

Poprawka unaocznia rolę wymiaru lokalnego i regionalnego w zaangażowaniu obywatelskim młodzieży, która pozostaje pierwszym kluczowym punktem kontaktowym w dziedzinie solidarności.

Poprawka 2

Preambuła (5)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Młodzieży należy zapewnić łatwo dostępne możliwości zaangażowania się w działania solidarnościowe, które mogłyby umożliwić im wyrażenie ich zaangażowania na rzecz społeczności oraz zdobycie przydatnego doświadczenia, przydatnych umiejętności i kompetencji w kontekście ich rozwoju osobistego, edukacyjnego, społecznego, obywatelskiego i zawodowego, a tym samym zwiększenie ich szans na zatrudnienie. Działania te powinny także wspierać mobilność młodych wolontariuszy, praktykantów i pracowników.Młodzieży należy zapewnić łatwo dostępne możliwości zaangażowania się w działania solidarnościowe, które mogłyby umożliwić im wyrażenie ich zaangażowania na rzecz społeczności, również tych lokalnych i regionalnych, a także w sytuacjach zwyczajnych i nadzwyczajnych, oraz zdobycie przydatnego doświadczenia, przydatnych umiejętności i kompetencji w kontekście ich rozwoju osobistego, edukacyjnego, społecznego, obywatelskiego i zawodowego, a tym samym zwiększenie ich szans na zatrudnienie. Działania te powinny także wspierać mobilność młodych wolontariuszy, praktykantów i pracowników.

Uzasadnienie

Podkreślenie znaczenia regionalnego i lokalnego wymiaru zaangażowania młodych Europejczyków, w tym w sytuacjach nadzwyczajnych, w których pomoc humanitarna jest konieczna.

Poprawka 3

Preambuła (6)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Działania solidarnościowe oferowane młodzieży powinny być wysokiej jakości, w takim sensie, iż powinny stanowić odpowiedź na niezaspokojone potrzeby społeczne, przyczyniać się do wzmocnienia społeczności, oferować młodzieży możliwość zdobycia cennej wiedzy i kompetencji, być dla nich finansowo dostępne oraz zostać wdrożone w bezpiecznych i zdrowych warunkach.Działania solidarnościowe oferowane młodzieży powinny być wysokiej jakości, w takim sensie, iż powinny stanowić odpowiedź na niezaspokojone potrzeby społeczne, w tym potrzeby lokalne, przyczyniać się do wzmocnienia społeczności lokalnych i regionalnych, oferować młodzieży możliwość zdobycia cennej wiedzy i kompetencji, być dla nich finansowo dostępne oraz zostać wdrożone w bezpiecznych i zdrowych warunkach.

Uzasadnienie

Celem jest podkreślenie znaczenia zaspokojenia potrzeb społecznych i przekształcenia wolontariatu w formę wzmocnienia społeczności lokalnych bądź regionalnych.

Poprawka 4

Preambuła (7)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Europejski Korpus Solidarności zapewnia pojedynczy punkt dostępu do działań solidarnościowych w całej Unii Europejskiej i poza nią. Należy zapewnić spójność tych ram z innymi stosownymi politykami i programami Unii i komplementarność wobec nich. Europejski Korpus Solidarności wykorzystuje mocne strony i synergie poprzednich i istniejących programów, zwłaszcza wolontariatu europejskiego[1] i "Wolontariuszy pomocy UE[2]". Uzupełnia również starania państw członkowskich na rzecz wspierania młodzieży i ułatwiania im przejścia od szkoły do zatrudnienia w ramach gwarancji dla młodzieży poprzez zapewnienie im dodatkowych możliwości wejścia na rynek pracy w formie praktyk zawodowych lub stanowisk pracy w dziedzinach związanych z solidarnością w ich państwach członkowskich lub w kontekście transgranicznym. Zapewniona jest również komplementarność wobec istniejących unijnych sieci istotnych dla działań w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, takich jak europejska sieć publicznych służb zatrudnienia oraz sieci EURES i Eurodesk. Ponadto należy zapewnić komplementarność między dotychczasowymi mechanizmami powiązanymi, zwłaszcza krajowymi programami na rzecz solidarności i programami wspierania mobilności młodzieży, a Europejskim Korpusem Solidarności, wykorzystując w stosownych przypadkach sprawdzone rozwiązania.Europejski Korpus Solidarności zapewnia pojedynczy punkt dostępu do działań solidarnościowych w całej Unii Europejskiej i poza nią. Należy zapewnić spójność tych ram z innymi stosownymi politykami i programami Unii i komplementarność wobec nich, opracowując podejście horyzontalne i zachęcając jak najbardziej do współpracy międzysektorowej. Europejski Korpus Solidarności wykorzystuje mocne strony i synergie poprzednich i istniejących programów, zwłaszcza wolontariatu europejskiego[1] i "Wolontariuszy pomocy UE[2]". Uzupełnia również starania państw członkowskich na rzecz wspierania młodzieży i ułatwiania im przejścia od szkoły do zatrudnienia w ramach gwarancji dla młodzieży poprzez zapewnienie im dodatkowych możliwości wejścia na rynek pracy w formie praktyk zawodowych, form przygotowania zawodowego lub stanowisk pracy w dziedzinach związanych z solidarnością w ich państwach członkowskich lub w kontekście transgranicznym. Zapewniona jest również komplementarność wobec istniejących unijnych sieci istotnych dla działań w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, takich jak europejska sieć publicznych służb zatrudnienia oraz sieci EURES i Eurodesk, a także sieci społecznych takich jak Europejskie Centrum Wolontariatu i Europejskie Forum Młodzieży. Ponadto należy zapewnić komplementarność między dotychczasowymi mechanizmami powiązanymi, zwłaszcza krajowymi programami na
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające decyzje nr 1719/2006/ WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50).

[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 375/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. ustanawiające Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej (inicjatywa »Wolontariusze pomocy UE«) (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 1).

rzecz solidarności i programami wspierania mobilności młodzieży, a Europejskim Korpusem Solidarności, wykorzystując w stosownych przypadkach sprawdzone rozwiązania oraz rozwój synergii i stałego i bezpośredniego dialogu z zainteresowanymi władzami lokalnymi i regionalnymi, a także ze wszystkimi innymi podmiotami, w tym międzyregionalnymi, które odniosły już korzyści z działań solidarnościowych i które mogą przedstawić propozycje i nowe perspektywy solidarności na podstawie swoich doświadczeń.
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające decyzje nr 1719/2006/ WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50).

[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 375/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. ustanawiające Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej (inicjatywa »Wolontariusze pomocy UE«) (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 1).

Uzasadnienie

Komisja powinna wspierać jak najbardziej międzysektorowe podejście i gwarantować większy bezpośredni udział władz lokalnych i regionalnych we współpracy z Europejskim Korpusem Solidarności, a także stały dialog z zainteresowanymi stronami działającymi w sektorze, które są już beneficjentami działań solidarnościowych.

Poprawka 5

Preambuła (10)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Działania te powinny korzystnie wpływać na społeczności, przy jednoczesnym wspieraniu rozwoju osobistego, edukacyjnego, społecznego, obywatelskiego i zawodowego indywidualnych osób; działanie może przybrać formę wolontariatu, praktyki zawodowej i pracy, projektów lub działań służących tworzeniu sieci kontaktów, opracowanych w odniesieniu do różnych obszarów takich jak kształcenie i szkolenie, zatrudnienie, równouprawnienie płci, przedsiębiorczość (zwłaszcza przedsiębiorczość społeczna), obywatelstwo i udział w procesie demokratycznym, środowisko i ochrona przyrody, działania w dziedzinie klimatu, zapobieganie klęskom żywiołowym, gotowość na wypadek ich wystąpienia i usuwanie ich skutków, rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich, dostarczanie artykułów żywnościowych i nieżywnościowych, zdrowie i dobrostan, kreatywność i kultura, wychowanie fizyczne i sport, pomoc i opieka społeczna, przyjmowanie i integracja obywateli państw trzecich, współpraca i spójność terytorialna oraz współpraca transgraniczna. Takie działania solidarnościowe powinny obejmować solidny wymiar edukacyjno-szkoleniowy w postaci odpowiednich działań, które można zaoferować uczestnikom przed działaniem solidarnościowym, w jego trakcie i po nim.Działania te powinny korzystnie wpływać na społeczności lokalne i ogólne wysiłki na rzecz budowania społeczności, przy jednoczesnym wspieraniu rozwoju osobistego, edukacyjnego, społecznego, obywatelskiego i zawodowego indywidualnych osób; działanie może przybrać formę wolontariatu, przygotowania zawodowego, praktyki zawodowej i pracy, projektów lub działań służących tworzeniu sieci kontaktów, opracowanych w odniesieniu do różnych obszarów takich jak kształcenie i szkolenie, zatrudnienie, równouprawnienie płci, przedsiębiorczość (zwłaszcza przedsiębiorczość społeczna), obywatelstwo i udział w procesie demokratycznym, środowisko i ochrona przyrody, działania w dziedzinie klimatu, zapobieganie klęskom żywiołowym, gotowość na wypadek ich wystąpienia i usuwanie ich skutków, rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich, dostarczanie artykułów żywnościowych i nieżywnościowych, zdrowie i dobrostan, kreatywność i kultura, wychowanie fizyczne i sport, pomoc i opieka społeczna, przyjmowanie i integracja obywateli państw trzecich, współpraca i spójność terytorialna, promowanie i odtworzenie lokalnego i regionalnego dziedzictwa kulturowego i artystycznego, zarówno materialnego - jak i niematerialnego - oraz współpraca transgraniczna. Takie działania solidarnościowe powinny obejmować solidny wymiar edukacyjnoszkoleniowy w postaci odpowiednich działań, które można zaoferować uczestnikom przed działaniem solidarnościowym, w jego trakcie i po nim.

Uzasadnienie

Komitet podkreśla konieczność ułatwienia udziału społeczności lokalnych i regionalnych oraz wszystkich zainteresowanych podmiotów za pośrednictwem programów oraz inicjatyw mających na celu promowanie i odtwarzanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i artystycznego.

Poprawka 6

Preambuła (11)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Działania wolontariackie (zarówno w UE, jak i poza jej granicami) stanowią wzbogacające doświadczenie w kontekście uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, co wspiera rozwój osobisty, społecznoedukacyjny i zawodowy osób młodych oraz ich aktywną postawę obywatelską i szanse na zatrudnienie. Wolontariat nie powinien wpływać negatywnie na potencjalną lub dotychczasową pracę za wynagrodzeniem i nie powinien być postrzegany jako jej zamiennik. Komisja powinna współpracować z państwami członkowskimi w kwestiach polityki w zakresie wolontariatu w dziedzinie młodzieży, wykorzystując otwartą metodę koordynacji.Działania wolontariackie (zarówno w UE, jak i poza jej granicami) stanowią wzbogacające doświadczenie w kontekście uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, co wspiera rozwój osobisty, społecznoedukacyjny i zawodowy osób młodych oraz ich aktywną postawę obywatelską i szanse na zatrudnienie. Wolontariat nie powinien wpływać negatywnie na potencjalną lub dotychczasową pracę za wynagrodzeniem i nie powinien być postrzegany jako jej zamiennik. Komisja powinna współpracować z państwami członkowskimi w kwestiach polityki w zakresie wolontariatu związanego z młodzieżą, wykorzystując otwartą metodę koordynacji i wskazując wspólne instrumenty zapobiegające tzw. pracy nierejestrowanej czy nieprawidłowemu wykorzystaniu wolontariatu po prostu w celu uniknięcia wynagrodzenia dla młodych ludzi zajmujących się działalnością solidarnościową.

Uzasadnienie

Komitet Regionów podkreśla potrzebę wskazania form koordynacji między Komisją a państwami członkowskimi i instrumentów jasno określających granice między wolontariatem a działaniami solidarnościowymi wynagradzanymi całkowicie lub częściowo w ramach programu.

Poprawka 7

Preambuła (12)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Praktyki zawodowe i miejsca pracy w dziedzinach związanych z solidarnością mogą zapewnić młodzieży dodatkowe możliwości wejścia na rynek pracy, przyczyniając się jednocześnie do rozwiązania kluczowych problemów społecznych. Może to poprawić szanse na zatrudnienie osób młodych, zwiększyć ich wydajność oraz ułatwić im przejście od edukacji do zatrudnienia, co ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia ich szans na rynku pracy. Oferowane w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności możliwości odbywania praktyk zawodowych powinny być zgodne z zasadami jakości określonymi w zaleceniu Rady w sprawie ram jakości staży[1]. Oferowane praktyki zawodowe i miejsca pracy stanowią dla młodzieży ważny etap wchodzenia na rynek pracy, a towarzyszy im adekwatne wsparcie po zakończeniu działania. Stosowne podmioty rynku pracy, zwłaszcza publiczne i prywatne służby zatrudnienia, partnerzy społeczni oraz izby handlowe pośredniczą w podejmowaniu praktyk zawodowych i pracy. Jako organizacje uczestniczące powinny one ubiegać się o dofinansowanie za pośrednictwem stosownego organu wykonawczego Europejskiego Korpusu Solidarności, mającego na celu pośredniczenie między młodymi uczestnikami a pracodawcami oferującymi możliwość odbycia praktyki zawodowej lub podjęcia pracy w sektorach związanych z solidarnością.Praktyki zawodowe, przygotowanie zawodowe i miejsca pracy w dziedzinach związanych z solidarnością mogą zapewnić młodzieży dodatkowe możliwości wejścia na rynek pracy, oferując ponadto możliwość wyrobienia w sobie ducha solidarności w dłuższej perspektywie, również w życiu prywatnym. Może to poprawić szanse na zatrudnienie osób młodych, zwiększyć ich wydajność oraz ułatwić im przejście od edukacji do zatrudnienia, co ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia ich szans na rynku pracy. Oferowane w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności możliwości przygotowania zawodowego lub odbywania praktyk zawodowych powinny być zgodne z zasadami jakości określonymi w zaleceniu Rady w sprawie ram jakości staży[1], a towarzyszy im adekwatne wsparcie po zakończeniu działania. Stosowne podmioty rynku pracy, zwłaszcza publiczne i prywatne służby zatrudnienia, partnerzy społeczni, zainteresowane instytucje lokalne i regionalne bardziej wyczulone na lokalne potrzeby oraz izby handlowe pośredniczą w podejmowaniu praktyk zawodowych, przygotowania zawodowego i pracy. Jako organizacje uczestniczące powinny one ubiegać się o dofinansowanie za pośrednictwem stosownego organu wykonawczego Europejskiego Korpusu Solidarności, mającego na celu pośredniczenie między młodymi uczestnikami a pracodawcami oferującymi możliwość odbycia praktyki zawodowej, przygotowania zawodowego lub podjęcia
[1] Zalecenie Rady z dnia 15 marca 2018 r. w sprawie ram jakości staży (Dz.U. C 153 z 2.5.2018, s. 1).pracy w sektorach związanych z solidarnością.
[1] Zalecenie Rady z dnia 15 marca 2018 r. w sprawie ram jakości staży (Dz.U. C 153 z 2.5.2018, s. 1).

Uzasadnienie

Komitet Regionów uznaje wartość praktyki zawodowej jako narzędzia mającego ułatwić młodym ludziom wejście na rynek pracy, choć podkreśla konieczność rzetelnego i regularnego dialogu z lokalnymi i regionalnymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, które są w stanie zrozumieć rzeczywiste potrzeby społeczne danego obszaru.

Poprawka 8

Preambuła (13)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Duch inicjatywy młodzieży jest istotną wartością dla społeczeństwa oraz rynku pracy. Europejski Korpus Solidarności przyczynia się do pielęgnowania tego aspektu poprzez oferowanie młodzieży możliwości opracowywania lub rozwijania ich własnych projektów ukierunkowanych na specyficzne wyzwania i służących społecznościom lokalnym. Projekty te stanowią okazję do wypróbowania pomysłów i wspierania osób młodych przy samodzielnym inicjowaniu działań solidarnościowych. Mogą one także służyć za punkt wyjścia w dalszym zaangażowaniu w działania solidarnościowe i być pierwszym krokiem na rzecz wspierania uczestników Europejskiego Korpusu Solidarności w podejmowaniu samozatrudnienia lub zakładaniu stowarzyszeń, organizacji pozarządowych lub innych podmiotów aktywnie działających w sektorach zaangażowanych w działania solidarnościowe, non-profit i działania na rzecz młodzieży.Duch inicjatywy młodzieży jest istotną wartością dla społeczeństwa oraz rynku pracy. Europejski Korpus Solidarności przyczynia się do pielęgnowania tego aspektu poprzez oferowanie młodzieży możliwości opracowywania lub rozwijania ich własnych projektów ukierunkowanych na specyficzne wyzwania i służących społecznościom lokalnym. Projekty te stanowią okazję do wypróbowania pomysłów i wspierania osób młodych przy samodzielnym inicjowaniu działań solidarnościowych na rzecz społeczności lokalnych i do zachęcenia do zaangażowania obywatelskiego, a ponadto przeciwdziałają wykluczeniu społecznemu i migracji z obszarów wiejskich do miejskich. Mogą one także służyć za punkt wyjścia w dalszym zaangażowaniu w działania solidarnościowe i być pierwszym krokiem na rzecz wspierania uczestników Europejskiego Korpusu Solidarności w podejmowaniu samozatrudnienia lub zakładaniu stowarzyszeń, organizacji pozarządowych lub innych podmiotów aktywnie działających w sektorach zaangażowanych w działania solidarnościowe, non-profit i działania na rzecz młodzieży.

Uzasadnienie

Komitet podkreśla znaczenie solidarnej strategii, która zachęca młodych ludzi do podejmowania a posteriori również niezależnej przedsiębiorczości na rzecz społeczności lokalnej w większym stopniu sprzyjającej włączeniu społecznemu.

Poprawka 9

Preambuła (14)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Osoby młode i organizacje uczestniczące w Europejskim Korpusie Solidarności powinny czuć, że należą do wspólnoty osób i podmiotów zaangażowanych we wzmacnianie solidarności w całej Europie. Jednocześnie organizacje uczestniczące potrzebują wsparcia, aby móc zwiększać swoje zdolności oferowania coraz większej liczbie uczestników wysokiej jakości działań. Europejski Korpus Solidarności wspiera działania służące tworzeniu sieci kontaktów, mające na celu zwiększenie zaangażowania młodzieży i organizacji uczestniczących w tę wspólnotę, pielęgnowanie ducha Europejskiego Korpusu Solidarności, a także wspieranie wymiany przydatnych praktyk i doświadczeń. Działania te przyczyniają się także do podnoszenia świadomości na temat Europejskiego Korpusu Solidarności wśród podmiotów publicznych i prywatnych, oraz obejmują gromadzenie informacji zwrotnych od uczestników i organizacji uczestniczących na temat jego wdrożenia.Osoby młode i organizacje uczestniczące w Europejskim Korpusie Solidarności powinny czuć, że należą do wspólnoty osób i podmiotów zaangażowanych we wzmacnianie solidarności w całej Europie. Jednocześnie organizacje uczestniczące potrzebują wsparcia, aby móc zwiększać swoje zdolności oferowania coraz większej liczbie uczestników wysokiej jakości działań. Europejski Korpus Solidarności wspiera działania służące tworzeniu sieci kontaktów, mające na celu zwiększenie zaangażowania młodzieży i organizacji uczestniczących, pielęgnowanie ducha Europejskiego Korpusu Solidarności, a także wspieranie wymiany przydatnych praktyk i doświadczeń. Działania te przyczyniają się także do podnoszenia świadomości na temat Europejskiego Korpusu Solidarności wśród podmiotów publicznych i prywatnych, oraz obejmują gromadzenie informacji zwrotnych od uczestników i organizacji uczestniczących na temat jego wdrożenia, a także jego zdolności zaspokajania potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych.

Uzasadnienie

Zasadnicze znaczenie ma aktywna współpraca między Europejskim Korpusem Solidarności a wszystkimi zainteresowanymi stronami, w toku której udzielano by odpowiedzi na ich wszelkie zapytania, lecz również przekazywano by aktualne informacje, które mogą zagwarantować bardziej zintegrowane podejście i podniesienie jakości projektów.

Poprawka 10

Preambuła (15)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie jakości działań i innych możliwości oferowanych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, w szczególności przez oferowanie uczestnikom szkoleń, wsparcia językowego, ubezpieczenia, wsparcia administracyjnego oraz wsparcia po zakończeniu działania, a także na walidację wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych podczas udziału w Europejskim Korpusie Solidarności. Bezpieczeństwo i ochrona wolontariuszy mają nadal podstawowe znaczenie - wolontariusze nie powinni uczestniczyć w operacjach prowadzonych w miejscach, w których toczą się międzynarodowe i wewnętrzne konflikty zbrojne.Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie jakości działań i innych możliwości oferowanych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, w szczególności przez oferowanie uczestnikom szkoleń, wsparcia językowego, ubezpieczenia, wsparcia administracyjnego oraz wsparcia po zakończeniu działania, a także na walidację wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych podczas udziału w Europejskim Korpusie Solidarności na podstawie konkretnych kryteriów certyfikacji. Działalność wolontariacka powinna angażować organizacje nastawione i nienastawione na zysk, fundacje, instytucje nienastawione na zysk, stowarzyszenia i przedsiębiorstwa społeczne w oparciu o konkretne zasady tzw. praktyk zawodowych, które umożliwiają wsparcie projektów solidarnościowych za pomocą ewentualnych zachęt podatkowych z inicjatywy własnej państw członkowskich. Bezpieczeństwo i ochrona wolontariuszy mają ponadto nadal podstawowe znaczenie - wolontariusze nie powinni uczestniczyć w operacjach prowadzonych w miejscach, w których toczą się międzynarodowe i wewnętrzne konflikty zbrojne.

Uzasadnienie

Europejski Komitet Regionów podkreśla potrzebę wsparcia wolontariatu, praktyk zawodowych, przygotowania zawodowego i działalności zawodowej za wynagrodzeniem ze wszystkimi promotorami projektów związanych z Europejskim Korpusem Solidarności, rozważając również możliwość podejmowania przez państwa członkowskie inicjatywy zachęt podatkowych pełniących funkcję nagrody.

Poprawka 11

Preambuła (18)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Każdy podmiot chcący uczestniczyć w Europejskim Korpusie Solidarności powinien uzyskać znak jakości, pod warunkiem że zostały spełnione odpowiednie warunki. Proces prowadzący do przyznania znaku jakości powinien być prowadzany w sposób ciągły przez organy wykonawcze Europejskiego Korpusu Solidarności. Przyznany znak jakości należy poddawać okresowej ocenie i może on zostać cofnięty, jeśli w wyniku przeprowadzonych kontroli okaże się, że warunki, które doprowadziły do jego przyznania, nie są już spełniane.Każdy podmiot chcący uczestniczyć w Europejskim Korpusie Solidarności powinien uzyskać znak jakości, pod warunkiem że zostały spełnione odpowiednie warunki, do których powinna należeć ocena stopnia jego zainteresowania potrzebami lokalnymi i regionalnymi, zastosowanie zintegrowanego podejścia oraz aktywna i owocna współpraca z wszystkimi władzami lokalnymi i regionalnymi lub innym stowarzyszeniem lub instytucją działającą w dziedzinie solidarności. Proces prowadzący do przyznania znaku jakości powinien być prowadzony w sposób ciągły przez organy wykonawcze Europejskiego Korpusu Solidarności w ścisłej współpracy z agencjami narodowymi, z uwzględnieniem głównych obszarów rozwoju działań solidarnościowych w państwach członkowskich. Przyznany znak jakości należy poddawać okresowej ocenie i może on zostać cofnięty, jeśli w wyniku przeprowadzonych kontroli okaże się, że warunki, które doprowadziły do jego przyznania, nie są już spełniane.

Uzasadnienie

Komitet Regionów podkreśla znaczenie jak największego udziału agencji narodowych, organizacji już istniejących lub instytucji o znaczeniu lokalnym i regionalnym działających w dziedzinie solidarności, jak na przykład niezliczone organizacje sportowe promujące innowacyjne inicjatywy wolontariackie, wspierające zintegrowane podejście i współpracę na wszystkich szczeblach rządu z podmiotami pragnącymi wziąć udział w Europejskim Korpusie Solidarności.

Poprawka 12

Preambuła (22)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Centra Zasobów Europejskiego Korpusu Solidarności powinny pomóc organom wykonawczym, organizacjom uczestniczącym oraz osobom młodym działającym w Europejskim Korpusie Solidarności w podniesieniu jakości wdrożenia działań Europejskiego Korpusu Solidarności oraz w lepszej identyfikacji i walidacji kompetencji zdobytych w czasie tych działań, również poprzez przyznawanie certyfikatów Youthpass.Centra Zasobów Europejskiego Korpusu Solidarności powinny pomóc organom wykonawczym, organizacjom uczestniczącym oraz osobom młodym działającym w Europejskim Korpusie Solidarności w podniesieniu jakości wdrożenia działań Europejskiego Korpusu Solidarności oraz w lepszej identyfikacji i walidacji kompetencji zdobytych w czasie tych działań, poprzez przyznawanie

specjalnych certyfikatów Europejskiego Korpusu Solidarności poświadczających ukończenie działań, z wykorzystaniem takich instrumentów jak Youthpass i Europass, czyli przepisów dotyczących przygotowania zawodowego w celu określenia zdobytej wiedzy i umiejętności.

Uzasadnienie

Europejski Komitet Regionów uznaje znaczenie dalszego ułatwiania młodym wolontariuszom poszukiwania pracy poprzez wystawienie im po zakończeniu danego działania specjalnego certyfikatu Europejskiego Korpusu Solidarności opisującego zdobyte umiejętności, zawierającego konkretne kryteria oceny wraz z możliwością jego wykorzystania w sferze zawodowej na szczeblu krajowym i ponadnarodowym.

Poprawka 13

Preambuła (27)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Europejski Korpus Solidarności skierowany jest do osób młodych w wieku 18-30 lat, a uczestnictwo w oferowanych przez Korpus działaniach powinno wymagać wcześniejszej rejestracji na portalu Europejskiego Korpusu Solidarności.Europejski Korpus Solidarności skierowany jest do osób młodych w wieku 18-30 lat i nie dokonuje selekcji pod kątem ich pochodzenia, na przykład społecznego, sytuacji ekonomicznej czy też wykształcenia, a uczestnictwo w oferowanych przez Korpus działaniach powinno wymagać wcześniejszej rejestracji na portalu Europejskiego Korpusu Solidarności oraz oferować możliwość wielojęzycznego szkolenia online za pośrednictwem portalu w celu przygotowania do wcześniej wybranego działania solidarnościowego mającego również na celu wskazanie dziedziny, w której można by optymalnie wykorzystać swe aspiracje podyktowane solidarnością i zdobyć doświadczenie stanowiące w przyszłości atut na rynku pracy.

Uzasadnienie

Europejski Komitet Regionów proponuje stworzenie wielojęzycznego portalu, na którym możliwe byłoby pobranie materiałów informacyjnych i szkoleniowych dotyczących różnych kategorii proponowanych działań, co wspierałoby zainteresowaną młodzież w jej wyborach i zwiększało jej przyszłą atrakcyjność na rynku pracy.

Poprawka 14

Preambuła (28)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Należy skupić się na tym, aby działania objęte wsparciem Europejskiego Korpusu Solidarności były łatwo dostępne dla osób młodych, zwłaszcza tych znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji. Należy wprowadzić specjalne środki na rzecz włączenia społecznego, uczestnictwa osób młodych w niekorzystnej sytuacji, a także uwzględnić ograniczenia wynikające z odizolowania wielu obszarów wiejskich i najbardziej oddalonych regionów Unii oraz krajów i terytoriów zamorskich. Analogicznie, państwa uczestniczące powinny dążyć do przyjmowania wszelkich odpowiednich środków w celu usunięcia prawnych i administracyjnych przeszkód we właściwym funkcjonowaniu Europejskiego Korpusu Solidarności. Powinno to rozwiązać kwestie administracyjne - tam, gdzie to możliwe i bez uszczerbku dla dorobku Schengen i prawa Unii w zakresie wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich - powodujące trudności z uzyskaniem wiz i zezwoleń na pobyt, jak i kwestie związane z wystawianiem europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku działań transgranicznych prowadzonych w Unii Europejskiej.Należy skupić się na tym, aby działania objęte wsparciem Europejskiego Korpusu Solidarności były łatwo dostępne dla osób młodych, zwłaszcza tych znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji. Należy wprowadzić specjalne środki na rzecz włączenia społecznego, uczestnictwa osób młodych w niekorzystnej sytuacji, w tym młodych z niepełnosprawnością, a także uwzględnić ograniczenia wynikające z odizolowania wielu obszarów wiejskich i najbardziej oddalonych regionów Unii oraz krajów i terytoriów zamorskich. Analogicznie, państwa uczestniczące powinny dążyć do przyjmowania wszelkich odpowiednich środków w celu usunięcia prawnych i administracyjnych przeszkód we właściwym funkcjonowaniu Europejskiego Korpusu Solidarności. Powinno to rozwiązać kwestie administracyjne - tam, gdzie to możliwe i bez uszczerbku dla dorobku Schengen i prawa Unii w zakresie wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich - powodujące trudności z uzyskaniem wiz i zezwoleń na pobyt, jak i kwestie związane z wystawianiem europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku działań transgranicznych prowadzonych w Unii Europejskiej.

Uzasadnienie

Podkreślenie znaczenia aspektu dotyczącego włączenia młodych osób z niepełnosprawnością w ramy działań Europejskiego Korpusu Solidarności, co jest również zgodne z postanowieniami Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, która została ratyfikowana przez UE.

Poprawka 15

Rozdział III - artykuł 7

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Wolontariat, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) obejmuje element edukacyjnoszkoleniowy, nie zastępuje praktyki zawodowej ani pracy, nie jest równy zatrudnieniu i opiera się na pisemnym porozumieniu o wolontariacie.Wolontariat, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. a), obejmuje element edukacyjnoszkoleniowy, nie zastępuje praktyki zawodowej ani pracy, nie jest równy zatrudnieniu i opiera się na pisemnym porozumieniu o wolontariacie i przygotowaniu zawodowym lub innej formule opisującej wyczerpująco planowane działania.

Uzasadnienie

W tekście Komisji trzeba uznać wolontariat w odniesieniu do wszelkiego rodzaju zainteresowanych podmiotów, zarówno publicznych, jak i prywatnych, nastawionych i nienastawionych na zysk, w pełnej zgodności z przenikającym go duchem solidarności. Niezbędne jest opracowanie narzędzi monitorowania w celu zapobieżenia niepewnemu zatrudnieniu, pracy nierejestrowanej i wykorzystaniu wolontariatu do uniknięcia wypłaty wynagrodzenia przez podmioty uczestniczące, wraz z promowaniem najbardziej innowacyjnej i oryginalnej działalności i zaplanowaniem formuł nagradzających najbardziej dynamiczne i proaktywne podmioty.

Poprawka 16

Rozdział VI - artykuł 16 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Do kryteriów oceny należy również zaliczyć ewentualne uzupełniające formy współpracy zainteresowanego podmiotu z organizacjami już działającymi w zakresie propagowania polityki młodzieżowej, pośród których sport bez wątpienia zyskuje coraz bardziej na znaczeniu i wzbudza coraz większe zainteresowanie. W tym względzie szczególnie promowane będą współpraca z unijnym koordynatorem ds. młodzieży, a także ewentualne formy udziału w ramach platformy strategii UE na rzecz młodzieży proponowanej w komunikacie Komisji Europejskiej (2018) 269 final.

Uzasadnienie

Europejski Komitet Regionów przyjmuje z zadowoleniem propozycję Komisji Europejskiej w sprawie powołania unijnego koordynatora ds. młodzieży i platformy strategii UE na rzecz młodzieży, wyrażając nadzieję, że rozwinięta zostanie sieć stałej współpracy i ustalony zostanie harmonogram spotkań roboczych Komitetu z koordynatorem, które mogą zawierać wszelkie europejskie aspekty lokalne i regionalne.

Poprawka 17

Rozdział VI - artykuł 17

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Dostęp do finansowania w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności

O finansowanie ze środków Europejskiego Korpusu Solidarności mogą ubiegać się wszelkie podmioty publiczne lub prywatne ustanowione w państwie uczestniczącym oraz organizacje międzynarodowe. W przypadku działań, o których mowa w art. 7, 8 i 11, organizacja uczestnicząca musi uzyskać znak jakości jako warunek wstępny otrzymania finansowania ze środków Europejskiego Korpusu Solidarności. W przypadku projektów solidarnościowych, o których mowa w art. 9, osoby fizyczne mogą również ubiegać się o finansowanie w imieniu nieformalnych grup uczestników Europejskiego Korpusu Solidarności.

Dostęp do finansowania w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności

O finansowanie ze środków Europejskiego Korpusu Solidarności mogą ubiegać się wszelkie podmioty publiczne lub prywatne ustanowione w państwie uczestniczącym oraz organizacje międzynarodowe. W przypadku działań, o których mowa w art. 7, 8 i 11, organizacja uczestnicząca musi uzyskać znak jakości jako warunek wstępny otrzymania finansowania ze środków Europejskiego Korpusu Solidarności. W przypadku projektów solidarnościowych, o których mowa w art. 9, osoby fizyczne mogą również ubiegać się o finansowanie w imieniu nieformalnych grup uczestników Europejskiego Korpusu Solidarności. W każdym wypadku należy przewidzieć system premiujący projekty, które przewidują wysoką wartość dodaną z perspektywy lokalnej i regionalnej.

Uzasadnienie

Poprawka zmierza do tego, by docenić projekty o znaczącym wpływie na sytuację regionalną i lokalną.

Poprawka 18

Rozdział XI - artykuł 28 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Komisja powinna jak najbardziej wspierać władze krajowe i agencje narodowe w rozpowszechnianiu informacji na temat każdej możliwej do zaproponowania inicjatywy w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, tym samym ułatwiając uzyskanie jak największej wiedzy na szczeblu lokalnym i regionalnym, oraz odpowiednie bezpośrednie lub pośrednie formy wsparcia technicznego na etapie rejestracji i następnie ubiegania się o fundusze.

Uzasadnienie

Niezbędne jest większe zachęcanie do włączenia się podmiotów lokalnych i regionalnych poprzez gwarantowanie aktywniejszego udziału oraz stałej aktualizacji sieci również pod kątem danych technicznych i szkoleń.

II. 

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

Uwagi ogólne - strategia UE na rzecz młodzieży

1.
Podkreśla potrzebę uwzględnienia polityki młodzieżowej we wszystkich nurtach polityki Unii Europejskiej za pomocą podejścia horyzontalnego i zachęcania do współpracy międzysektorowej, międzyregionalnej i transgranicznej.
2.
Przyjmuje z zadowoleniem propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą powołania unijnego koordynatora ds. młodzieży oraz rozwinięcia platformy strategii UE na rzecz młodzieży, zwiększenia jej znaczenia z punktu widzenia udzielania informacji i uczynienia z niej forum stałego i skutecznego dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami.
3.
Ma nadzieję, że zaplanowane zostaną okresowe spotkania z unijnym koordynatorem ds. młodzieży i uznana zostanie jego współpraca formalna z Komitetem Regionów, który jest wyrazicielem wszystkich lokalnych i regionalnych potrzeb społecznych w dziedzinie polityki młodzieżowej.
4.
Przyjmuje z zadowoleniem nowy program pracy z młodzieżą, podkreślając jego znaczącą wartość społeczną dla młodzieży pochodzącej z wszelkich środowisk - w tym dla młodych ludzi, którzy nie pracują, nie kształcą się i nie szkolą (młodzież NEET) lub należą do miejscowych mniejszości narodowych i językowych - i odnotowując konieczność szerszego włączenia ludzi młodych, również tych znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji, za pomocą odnowionego dialogu UE z młodzieżą.
5.
Zaleca jak największe włączenie młodzieży o wszelkim pochodzeniu w celu zapewnienia równości szans, integracji społecznej i wsparcia w poszukiwaniu zatrudnienia, poprzez zagwarantowanie jej aktywnego uczestnictwa w najbardziej dynamicznych dziedzinach takich jak na przykład sport.
6.
Odnosi się pozytywnie do możliwości systematycznego monitorowania wydatków UE ponoszonych w ramach różnych programów finansowania dla młodzieży i ma nadzieję, że w dłuższej perspektywie zwiększone zostaną środki finansowe na politykę młodzieżową. Aspekt ten jest szczególnie istotny także dla tych państw członkowskich lub regionów UE najbardziej dotkniętych zjawiskiem drenażu mózgów.

Europejski Korpus Solidarności

7.
Zaleca rozwinięcie lokalnego wolontariatu za pomocą różnych środków finansowania i komunikacji, odnotowując, że wiele młodych osób uczestniczy w projektach społeczności lokalnych, które należy optymalnie wykorzystać z punktu widzenia zaangażowania politycznego i obywatelskiego, włączenia społecznego oraz zwalczania migracji z obszarów wiejskich do miejskich 1 .
8.
Domaga się jasnego odróżnienia aspektu Europejskiego Korpusu Solidarności związanego z wolontariatem od aspektu dotyczącego zatrudnienia w celu uniknięcia form niepewnego zatrudnienia lub pracy niezarobkowej, choć uznaje komplementarność tych dwóch aspektów.
9.
Podkreśla znaczenie uznania umiejętności nabytych dzięki wolontariatowi poprzez wydawanie specjalnych certyfikatów Europejskiego Korpusu Solidarności, z wykorzystaniem takich instrumentów oceny jak Youthpass i Europass, czyli kryteriów definiujących przyjętych w odniesieniu do przygotowania zawodowego.
10.
Zwraca się o skuteczne monitorowanie organizacji uczestniczących, tak by w pełni przestrzegano zasad i standardów określonych w zaleceniu Rady w sprawie europejskich ram jakości i skuteczności przygotowania zawodowego 2 .
11.
Wzywa do określenia konkretnych kryteriów oceny projektów z udziałem krajów znajdujących się w okresie przedakcesyjnym, w których przeszłe trudności mogły wywrzeć negatywny wpływ na percepcję zaangażowania solidarnego i wolontariatu, zmniejszając otwartość młodzieży na te wartości.

Zalecenia szczegółowe

12.
Popiera dążenie Komisji do zwiększenia wpływu strategii UE na rzecz młodzieży na szczeblu lokalnym.
13.
Popiera fakt, że unijnemu koordynatorowi ds. młodzieży i jego strategicznej roli nadano znaczenie, planując regularne spotkania z Komitetem i rozwijając systemy kształcenia i kanały informacji wraz z zainteresowanymi agencjami narodowymi.
14.
Uznaje również znaczenie sektora prywatnego w kwestii tzw. praktyk zawodowych, w odniesieniu do których zwraca się, by działania solidarnościowe gwarantowały zawsze wynagrodzenie.
15.
Uważa, że by zagwarantować jak najwyższą jakość realizacji projektów, zasadnicze znaczenie ma jak największe przyspieszenie etapu ich oceny, co umożliwiłoby organizacjom uczestniczącym szybsze uzyskanie funduszy i korzystanie z prostych, szybkich i elastycznych procedur rejestracji projektów, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji o ograniczonym dostępie do internetu lub doświadczających również trudności językowych.
16.
Zwraca uwagę, że zagwarantowanie jak największego rozpowszechnienia Europejskiego Korpusu Solidarności na szczeblu lokalnym i regionalnym wymaga stałego kontaktu z zainteresowanymi stronami na szczeblu krajowym oraz konkretnego i skutecznego informowania o oferowanych możliwościach udziału w działaniach solidarnościowych.
17.
Życzy sobie, by podczas przyznawania znaku jakości promowano najbardziej oryginalną i skuteczną działalność wolontariacką (taką jak na przykład działalność podejmowana we współpracy i synergii z organizacjami sportowymi), która może skłonić młodzież do utrzymania przez całe życie zobowiązań solidarnościowych, i ma nadzieję, że organizacje uczestniczące będą mogły skorzystać z ulg podatkowych wprowadzanych z inicjatywy państw członkowskich.
18.
Podkreśla, że wniosek dotyczący Europejskiego Korpusu Solidarności powinien być wdrażany zgodnie z zasadą pomocniczości. Niezwykle ważne jest zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych na etapie realizacji tego wniosku. Wzywa Komisję do uwzględnienia potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych, ponieważ znajdują się one bliżej zainteresowanych osób. Podkreśla, że edukacja, szkolenie zawodowe i sprawy młodzieży należą do kompetencji państw członkowskich oraz że Unia Europejska, zgodnie z art. 6 TFUE, musi wspierać, koordynować i uzupełniać działania krajowe, gdyż promowanie zatrudnienia leży we wspólnym interesie. W związku z tym powodzenie odpowiednich działań UE, które muszą być zgodne z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, zależy od współpracy z lokalnymi i regionalnymi władzami.
19.
Ubolewa nad brakiem wspólnej i jednolitej definicji przedsiębiorstw gospodarki społecznej na szczeblu europejskim, od których wniosek dotyczący rozporządzenia wymaga gwarancji działań informacyjnych, reklam i upowszechniania na temat możliwości i wyników działań wspieranych w ramach programu (preambuła 38), a także wsparcia działalności Europejskiego Korpusu Solidarności.
20.
Proponuje uwzględnienie w ocenie działań solidarnościowych również wspólnych kryteriów uznanych w ramach wolontariatu Europejskiego Centrum Wolontariatu.

Bruksela, dnia 6 grudnia 2018 r.

Karl-Heinz LAMBERTZ
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
1 Przykładem są ostatnie doświadczenia regionu Lombardia we Włoszech, który z powodzeniem promował wśród młodzieży inicjatywy wspierające sport o dużej wartości z punktu widzenia solidarności (zob. Lega Civica).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.