Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.254

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 października 2023 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie

(C/2023/254)

(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2023 r.)

Sprawozdawca:Mark SPEICH (DE/EPL), sekretarz stanu do spraw federalnych, europejskich i międzynarodowych oraz mediów (Nadrenia Północna-Westfalia)
Dokument źródłowy:Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji produktów technologii neutralnych emisyjnie (akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie)

COM(2023) 161 final

I.
ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Motyw 10

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Aby osiągnąć cele na 2030 r., należy położyć szczególny nacisk na niektóre technologie neutralne emisyjnie, również ze względu na ich znaczący wkład w dążenie do osiągnięcia zerowych emisji netto do 2050 r. Technologie te obejmują technologię fotowoltaiczną i technologię słonecznej energii cieplnej, technologią lądowej i morskiej energii odnawialnej, technologię baterii/magazynowania energii, technologię pomp ciepła i energii geotermalnej, elektrolizery i ogniwa paliwowe, zrównoważony biogaz/biometan, technologie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz technologie sieciowe. Technologie te odgrywają kluczową rolę w otwartejstrategicznej autonomii Unii, ponieważ zapewniają obywatelom dostęp do czystej, przystępnej cenowo i bezpiecznej energii. Biorąc pod uwagę ich rolę, należy przewidzieć jeszcze szybsze procedury wydawania pozwoleń w odniesieniu do tych technologii oraz możliwość nadania im statusu technologii o najwyższym możliwym znaczeniu krajowym na podstawie prawa krajowego, a także zapewnić dodatkowe wsparcie w celu przyciągnięcia inwestycji.Aby osiągnąć cele na 2030 r., należy położyć szczególny nacisk na niektóre technologie neutralne emisyjnie, również ze względu na ich znaczący wkład w dążenie do osiągnięcia zerowych emisji netto do 2050 r. Technologie te obejmują technologię fotowoltaiczną i technologię słonecznej energii cieplnej, technologią lądowej i morskiej energii odnawialnej, technologię baterii/magazynowania energii, technologię pomp ciepła i energii geotermalnej, elektrolizery i ogniwa paliwowe, zrównoważony biogaz/biometan, technologie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz technologie sieciowe. Technologie te odgrywają kluczową rolę w otwartej strategicznej autonomii Unii, ponieważ zapewniają obywatelom dostęp do czystej, przystępnej cenowo i bezpiecznej energii. Biorąc pod uwagę ich rolę, należy przewidzieć jeszcze szybsze procedury wydawania pozwoleń w odniesieniu do tych technologii, jeśli przestrzegają zasady "nie czyń poważnych szkód", oraz możliwość nadania im statusu technologii o najwyższym możliwym znaczeniu krajowym na podstawie prawa krajowego, a także zapewnić dodatkowe wsparcie w celu przyciągnięcia inwestycji.

Poprawka 2

Motyw 13

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Przeszkodą w opracowywaniu rozwiązań w zakresie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla dla przemysłu jest nieskuteczna koordynacja. Z jednej strony choć zachęty dotyczące opłat za emisję CO2 zapewnione w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji są coraz większe, kiedy przedstawiciele przemysłu decydują się zainwestować w wychwytywanie emisji CO2, co zapewnia opłacalność ekonomiczną takich inwestycji, są narażeni [na] poważne ryzyko, że nie będą mogli uzyskać dostępu do dopuszczonego miejsca składowania geologicznego. Z drugiej strony inwestorzy zainteresowani pierwszymi składowiskami CO2 muszą ponosić koszty początkowe związane z identyfikacją, otwieraniem i oceną jeszcze przed złożeniem wniosku o pozwolenie na składowanie. Przejrzystość w zakresie potencjalnejzdolności składowania CO2 pod względem geologicznejprzydatności odpowiednich obszarów oraz istniejących danych geologicznych, w szczególności pozyskanych w ramach poszukiwania miejsc wydobycia węglowodoru, może pomóc podmiotom gospodarczym w planowaniu ich inwestycji. Państwa członkowskie powinny podawać takie dane do wiadomości publicznej i w perspektywie przyszłościowej regularnie składać sprawozdania z postępów w zakresie otwierania składowisk CO2 oraz odpowiadających im potrzeb w zakresie mocy zatłaczania i zdolności składowania, jak wspomniano powyżej, aby wspólnie osiągnąć ogólnounijny cel dotyczący mocy zatłaczania CO2.Rozwiązania w zakresie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS) posiadają ogromny potencjał pod względem ograniczania emisji gazów cieplarnianych, o ile są określone ilościowo i mają charakter dodatkowy, zapewniają długoterminowe rozwiązanie w zakresie składowania i są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Niemniej przeszkodą w opracowywaniu rozwiązań w zakresie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla dla przemysłu jest nieskuteczna koordynacja, co prowadzi do obecnego braku skalowalności. Z jednej strony choć zachęty dotyczące opłat za emisję CO2 zapewnione w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji są coraz większe, kiedy przedstawiciele przemysłu decydują się zainwestować w wychwytywanie emisji CO2, co zapewnia opłacalność ekonomiczną takich inwestycji, są narażeni [na] poważne ryzyko, że nie będą mogli uzyskać dostępu do dopuszczonego miejsca składowania geologicznego. Z drugiej strony inwestorzy zainteresowani pierwszymi składowiskami CO2 muszą ponosić koszty początkowe związane z identyfikacją, otwieraniem i oceną jeszcze przed złożeniem wniosku o pozwolenie na składowanie. Przejrzystość w zakresie potencjalnej zdolności składowania CO2 pod względem geologicznej przydatności odpowiednich obszarów oraz istniejących danych geologicznych, w szczególności pozyskanych w ramach poszukiwania byłych miejsc wydobycia węglowodoru, może pomóc podmiotom gospodarczym w planowaniu ich inwestycji. Należy tutaj wykluczyć możliwość składowania dwutlenku węgla do celów intensyfikacji wydobycia ropy naftowej. Państwa członkowskie powinny podawać takie dane do wiadomości publicznej i w perspektywie przyszłościowejregularnie składać sprawozdania z postępów w zakresie otwierania składowisk CO2 oraz odpowiadających im potrzeb w zakresie mocy zatłaczania i zdolności składowania, jak wspomniano powyżej, aby wspólnie osiągnąć ogólnounijny cel dotyczący mocy zatłaczania CO2.

Poprawka 3

Motyw 14

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Kluczowym wąskim gardłem dla inwestycji w wychwytywanie dwutlenku węgla, które są obecnie coraz bardziej opłacalne ekonomicznie, jest dostępność działających składowisk CO2 w Europie, stanowiących podstawę zachęt przewidzianych w dyrektywie 2003/87/WE. Aby wdrożyć tę technologię na większą skalę i zwiększyć swoje wiodące zdolności produkcji, UE musi stworzyć przyszłościową bazę trwałych geologicznych składowisk CO2 dopuszczonych zgodnie z dyrektywą 2009/31/WE (1). Dzięki określeniu unijnego celu dotyczącego zapewnienia 50 mln ton rocznej operacyjnejmocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zgodnie z oczekiwanymi potrzebnymi mocami w 2030 r., odpowiednie sektory mogą koordynować swoje inwestycje w europejski łańcuch wartości w zakresie neutralnego emisyjnie transportu i składowania CO2, który przemysł może wykorzystać do obniżenia emisyjności swojej RegjuniKluczowym wąskim gardłem dla inwestycji w wychwytywanie dwutlenku węgla, które są obecnie coraz bardziej opłacalne ekonomicznie, jest dostępność działających składowisk CO2 w Europie, stanowiących podstawę zachęt przewidzianych w dyrektywie 2003/87/WE. Aby wdrożyć tę technologię na większą skalę i zwiększyć swoje wiodące zdolności produkcji, UE musi stworzyć przyszłościową bazę trwałych geologicznych składowisk CO2 dopuszczonych zgodnie z dyrektywą 2009/31/WE (1). Dzięki określeniu unijnego celu dotyczącego zapewnienia 50 mln ton rocznej operacyjnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zgodnie z oczekiwanymi potrzebnymi mocami w 2030 r., odpowiednie sektory mogą koordynować swoje inwestycje w europejski łańcuch wartości w zakresie neutralnego emisyjnie transportu i składowania CO2, który przemysł może wykorzystać do obniżenia emisyjności swojej
działalności. To wstępne wdrożenie przyczyni się również do dalszego składowania CO2 w perspektywie do roku 2050. Zgodnie z szacunkami Komisji, aby osiągnąć cel zerowych emisji netto, w tym w odniesieniu do pochłaniania dwutlenku węgla, konieczne może być wychwytywanie w Unii do 550 mln ton CO2 rocznie do 2050 r. (2) Ta początkowa zdolność składowania na skalę przemysłową ograniczy ryzyko związane z inwestowaniem w wychwytywanie emisji CO2, co będzie ważnym narzędziem osiągnięcia neutralności klimatycznej. Po włączeniu niniejszego rozporządzenia do Porozumienia EOG unijny cel dotyczący zapewnienia 50 mln ton rocznejoperacyjnejmocy zatłaczania CO2 do 2030 r. zostanie odpowiednio dostosowany.działalności, w przypadku gdy emisje gazów cieplarnianych są nieuniknione i bez uszczerbku dla wiążących celów w zakresie ich redukcji. To wstępne wdrożenie przyczyni się również do dalszego składowania CO2 w perspektywie do roku 2050. Zgodnie z szacunkami Komisji, aby osiągnąć cel zerowych emisji netto, w tym w odniesieniu do pochłaniania dwutlenku węgla, konieczne może być wychwytywanie w Unii do 550 mln ton CO2 rocznie do 2050 r. (2) Ta początkowa zdolność składowania na skalę przemysłową ograniczy ryzyko związane z inwestowaniem w wychwytywanie emisji CO2, co będzie ważnym dodatkowym narzędziem osiągnięcia neutralności klimatycznej. Po włączeniu niniejszego rozporządzenia do Porozumienia EOG unijny cel dotyczący zapewnienia 50 mln ton rocznej operacyjnej mocy zatłaczania 2 do 2030 r. zostanie
__________________

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE

z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego

odpowiednio dostosowany.
składowania dwutlenku węgla oraz zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE,

2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE)

nr 1013/2006 (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114).

(2) Szczegółowa analiza uzupełniająca komunikat Komisji COM

(2018) 773: Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki.

____________

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE

z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE,

2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE)

nr 1013/2006 (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114).

(2) Szczegółowa analiza uzupełniająca komunikat Komisji COM

(2018) 773: Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki.

Poprawka 4

Motyw 35

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Gospodarstwa domowe i konsumenci końcowi stanowią istotną część popytu Unii na produkty końcowe technologii neutralnych emisyjnie, a systemy wsparcia publicznego zachęcające gospodarstwa domowe do zakupu takich produktów, w szczególności skierowane do gospodarstw domowych znajdujących się w trudnejsytuacji o niskich dochodach i niższych dochodach na poziomie klasy średniej, są ważnymi narzędziami przyspieszającymi przejście na zieloną gospodarkę. W ramach inicjatywy na rzecz dachowych paneli słonecznych zapowiedzianej w strategii UE na rzecz energii słonecznej (1) państwa członkowskie powinny na przykład ustanowić krajowe programy wspierające masowe zastosowanie energii słonecznej na dachach budynków. W planie REPowerEU Komisja wezwała państwa członkowskie do pełnego wykorzystania środków wspierających, które zachęcają do przestawienia się na pompy ciepła. Takie systemy wsparcia ustanowione na szczeblu krajowym przez państwa członkowskie lub na szczeblu lokalnym przez władze lokalne lub regionalne powinny również przyczyniać się do poprawy zrównoważoności i odporności unijnych technologii neutralnych emisyjnie. Organy publiczne powinny na przykład zapewnić beneficjentom wyższe rekompensaty finansowe z tytułu nabywania produktów końcowych technologii neutralnych emisyjnie, które w większym stopniu przyczynią się doGospodarstwa domowe i konsumenci końcowi stanowią istotną część popytu Unii na produkty końcowe technologii neutralnych emisyjnie, a systemy wsparcia publicznego zachęcające gospodarstwa domowe do zakupu takich produktów, w szczególności skierowane do gospodarstw domowych znajdujących się w trudnejsytuacji o niskich dochodach i niższych dochodach na poziomie klasy średniej, są ważnymi narzędziami przyspieszającymi sprawiedliwe przejście na zieloną gospodarkę. W ramach inicjatywy na rzecz dachowych paneli słonecznych zapowiedzianej w strategii UE na rzecz energii słonecznej (1) państwa członkowskie powinny na przykład ustanowić krajowe programy wspierające masowe zastosowanie energii słonecznej na dachach budynków. W planie REPowerEU Komisja wezwała państwa członkowskie do pełnego wykorzystania środków wspierających, które zachęcają do przestawienia się na pompy ciepła, biorąc pod uwagę szczególne potrzeby gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji. Takie systemy wsparcia ustanowione na szczeblu krajowym przez państwa członkowskie lub na szczeblu lokalnym przez władze lokalne lub regionalne powinny również przyczyniać się do poprawy zrównoważoności i odporności unijnych technologii neutralnych emisyjnie. Organy publiczne powinny na przykład zapewnić beneficjentom wyższe rekompensaty finansowe z tytułu
zwiększenia odporności w Unii. Organy publiczne powinny zapewnić, aby ich systemy były otwarte, przejrzyste i niedyskryminacyjne, tak aby przyczyniały się one do wzrostu popytu na produkty technologii neutralnych emisyjnie w Unii. Organy publiczne powinny również ograniczyć dodatkową rekompensatę finansową za takie produkty, aby nie spowalniać wdrażania technologii neutralnych emisyjnie w Unii. W celu zwiększenia skuteczności takich systemów państwa członkowskie powinny zapewnić łatwy dostęp do informacji zarówno dla konsumentów, jak i dla producentów technologii neutralnych emisyjnie na ogólnodostępnejstronie internetowej. Wykorzystanie przez organy publiczne aspektu wkładu w zrównoważoność i odporność w systemach skierowanych do konsumentów lub gospodarstw domowych powinno pozostawać bez uszczerbku dla zasad pomocy państwa i zasad WTO dotyczących subsydiów.

__________

(1) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady,

Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Strategia UE na rzecz energii słonecznej, COM(2022) 221 final z 18 maja 2022 r.

nabywania produktów końcowych technologii neutralnych emisyjnie, które w większym stopniu przyczynią się do zwiększenia odporności w Unii. Organy publiczne powinny zapewnić, aby ich systemy były otwarte, przejrzyste i niedyskryminacyjne, tak aby przyczyniały się one do wzrostu popytu na produkty technologii neutralnych emisyjnie w Unii. Organy publiczne powinny również ograniczyć dodatkową rekompensatę finansową za takie produkty, aby nie spowalniać wdrażania technologii neutralnych emisyjnie w Unii. W celu zwiększenia skuteczności takich systemów państwa członkowskie powinny zapewnić łatwy dostęp do informacji zarówno dla konsumentów, jak i dla producentów technologii neutralnych emisyjnie na ogólnodostępnej stronie internetowej. Wykorzystanie przez organy publiczne aspektu wkładu w zrównoważoność i odporność w systemach skierowanych do konsumentów lub gospodarstw domowych powinno pozostawać bez uszczerbku dla zasad pomocy państwa i zasad WTO dotyczących subsydiów.
_________

(1) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady,

Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Strategia UE na rzecz energii słonecznej, COM(2022) 221 final z 18 maja 2022 r.

Uzasadnienie

Należy podkreślić znaczenie wsparcia dla gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji.

Poprawka 5

Motyw 51

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Biorąc pod uwagę rolę strategicznych projektów technologii neutralnych emisyjnie w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw technologii neutralnych emisyjnie w Unii oraz ich wkład w otwartą strategiczną autonomię Unii, a także transformację ekologiczną i cyfrową, organy odpowiedzialne za wydawanie pozwoleń powinny uznać strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie za leżące w interesie publicznym. Na podstawie indywidualnej oceny każdego przypadku organ odpowiedzialny za wydawanie pozwoleń może stwierdzić, że interes publiczny, któremu służy projekt, ma pierwszeństwo przed interesem publicznym związanym z przyrodą i ochroną środowiska oraz że w związku z tym projekt ten może zostać zatwierdzony, pod warunkiem że spełnione są wszystkie odpowiednie warunki określone w dyrektywie 2000/60/WE, dyrektywie 92/43/EWG i dyrektywie 2009/147/WE (1).

_________________

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE

z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7).

Biorąc pod uwagę rolę strategicznych projektów technologii neutralnych emisyjnie w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw technologii neutralnych emisyjnie w Unii oraz ich wkład w otwartą strategiczną autonomię Unii, a także transformację ekologiczną i cyfrową, organy odpowiedzialne za wydawanie pozwoleń powinny uznać strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie za leżące w interesie publicznym. Na podstawie indywidualnej oceny każdego przypadku oraz w oparciu o konsultacje publiczne organ odpowiedzialny za wydawanie pozwoleń może stwierdzić, że interes publiczny, któremu służy projekt, ma pierwszeństwo przed interesem publicznym związanym z przyrodą i ochroną środowiska oraz że w związku z tym projekt ten może zostać zatwierdzony, pod warunkiem że spełnione są wszystkie odpowiednie warunki określone w dyrektywie 2000/60/WE, dyrektywie 92/43/EWG i dyrektywie 2009/147/WE (1). Zasadnicze znaczenie ma przestrzeganie zasady "nie czyń poważnych szkód" i konwencji z Aarhus.
__________

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE

z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7).

Poprawka 6

Motyw 57

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Oceny wpływu na środowisko i zezwolenia środowiskowe wymagane na mocy prawa Unii, w tym dotyczące wody, powietrza, ekosystemów, siedlisk, bioróżnorodności i ptaków, są integralną częścią procedury wydawania pozwoleń na realizację projektów produkcji technologii neutralnych emisyjnie, jak również stanowią niezbędne zabezpieczenie, które zapobiega negatywnemu wpływowi na środowisko lub go minimalizuje. Aby jednak zapewnić przewidywalność i odpowiedni czas trwania procedur wydawania pozwoleń na realizację projektów produkcji technologii neutralnych emisyjnie, należy wykorzystać wszelkie możliwości usprawnienia wymaganych ocen i zezwoleń, które nie obniżają przy tym poziomu ochrony środowiska. W tym względzie należy zapewnić, aby niezbędne oceny były ze sobą odpowiednio powiązane, co pozwoli zapobiec ich niepotrzebnemu pokrywaniu się, a także dopilnować, aby projektodawcy i odpowiedzialne organy wyraźnie uzgodnili zakres takiejpowiązanej oceny przed jej przeprowadzeniem, aby uniknąć zbędnych działań następczych.Oceny wpływu na środowisko i zezwolenia środowiskowe wymagane na mocy prawa Unii, w tym dotyczące wody, powietrza, ekosystemów, siedlisk, bioróżnorodności i ptaków, są integralną częścią procedury wydawania pozwoleń na realizację projektów produkcji technologii neutralnych emisyjnie, jak również stanowią niezbędne zabezpieczenie, które zapobiega negatywnemu wpływowi na środowisko lub go minimalizuje. Sieć Natura 2000 jest wyłączona z udzielania zezwoleń na realizację projektu. Aby zapewnić przewidywalność i odpowiedni czas trwania procedur wydawania pozwoleń na realizację projektów produkcji technologii neutralnych emisyjnie, należy wykorzystać wszelkie możliwości usprawnienia wymaganych ocen i zezwoleń, które nie obniżają przy tym poziomu ochrony środowiska. W tym względzie należy zapewnić, aby niezbędne oceny były ze sobą odpowiednio powiązane, co pozwoli zapobiec ich niepotrzebnemu pokrywaniu się, a także dopilnować, aby projektodawcy i odpowiedzialne organy wyraźnie uzgodnili zakres takiej powiązanej oceny przed jej przeprowadzeniem, aby uniknąć zbędnych działań następczych.

Poprawka 7

Motyw 64

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Zwiększenie skali europejskiego przemysłu technologii neutralnych emisyjnie wymaga dużejliczby dodatkowych wykwalifikowanych pracowników, co wiąże się z istotnymi potrzebami inwestycyjnymi w zakresie zmiany i podnoszenia kwalifikacji, w tym w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego. Powinno to przyczynić się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy zgodnie z celami Europejskiego filaru praw socjalnych w zakresie zatrudnienia i szkolenia. Transformacja energetyczna będzie wymagała znacznego zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników w wielu sektorach, w tym energii odnawialnej i magazynowania energii, i ma ogromny potencjał pod względem tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy. Według europejskiego strategicznego planu Komisji w dziedzinie technologii energetycznych (1) do 2030 r. zapotrzebowanie na umiejętności w podsektorze wodorowym ogniw paliwowych tylko w produkcji szacuje się na 180 000 wyszkolonych pracowników, techników i inżynierów. W sektorze fotowoltaicznej energii słonecznej potrzebnych będzie nawet 66 000 miejsc pracy w samej produkcji. Europejska sieć służb zatrudnienia (EURES) świadczy usługi w zakresie informacji, doradztwa i rekrutacji lub pośrednictwa na rzecz pracowników i pracodawców, w tym ponad granicami rynku wewnętrznego.Zwiększenie skali europejskiego przemysłu technologii neutralnych emisyjnie wymaga dużej liczby dodatkowych wykwalifikowanych pracowników, co wiąże się z istotnymi potrzebami inwestycyjnymi w zakresie zmiany i podnoszenia kwalifikacji, w tym w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego. W tym kontekście tworzenie Neutralnych emisyjnie dolin przemysłowych, np. poprzez reindustriali- zację byłych regionów górniczych, powinno przyczynić się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy zgodnie z celami Europejskiego filaru praw socjalnych w zakresie zatrudnienia i szkolenia. Transformacja energetyczna będzie wymagała znacznego zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników w wielu sektorach, w tym energii odnawialnej i magazynowania energii, i ma ogromny potencjał pod względem tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy. Według europejskiego strategicznego planu Komisji w dziedzinie technologii energetycznych (1) do 2030 r. zapotrzebowanie na umiejętności w podsektorze wodorowym ogniw paliwowych tylko w produkcji szacuje się na 180 000 wyszkolonych pracowników, techników i inżynierów. W sektorze fotowoltaicznej energii słonecznej potrzebnych będzie nawet 66 000 miejsc pracy w samejprodukcji. W związku z tym ważne jest, aby w kontekście przemysłu neutralnego emisyjnie i sprawiedliwej transformacji uznać
___________

(1) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Nauko

wych i Innowacji, Wspólne Centrum Badawcze, The strategic energy technology (SET) plan, Urząd Publikacji, 2019, https://data.europa.eu/doi/10.2777/04888.

potencjał wykwalifikowanej siiy roboczej w regionach, które wcześniej ucierpiały z powodu deindustrializacji. Europejska sieć służb zatrudnienia (EURES) świadczy usługi w zakresie informacji, doradztwa i rekrutacji lub pośrednictwa na rzecz pracowników i pracodawców, w tym ponad granicami rynku wewnętrznego.

_____________

(1) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji, Wspólne Centrum Badawcze, The strategic energy technology (SET) plan, Urząd Publikacji, 2019, https://data.europa.eu/doi/10.2777/04888.

Poprawka 8

Artykuł 1 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się ramy środków na rzecz innowacji i zwiększania zdolności produkcji technologii neutralnych emisyjnie w Unii, aby przyczynić się do osiągnięcia do 2030 r. unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 % w porównaniu z poziomami z 1990 r. oraz unijnego celu polegającego na osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 r., które to cele są określone w rozporządzeniu (UE) 2021/1119, a także aby zapewnić Unii dostęp do bezpiecznych i zrównoważonych dostaw technologii neutralnych emisyjnie niezbędnych do ochrony odporności systemu energetycznego Unii i do przyczynienia się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy.W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się ramy środków na rzecz innowacji, zwiększania i przekształcania zdolności produkcji technologii neutralnych emisyjnie oraz ich łańcucha dostaw i wartości w Unii, aby przyczynić się do osiągnięcia do 2030 r. unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 % w porównaniu z poziomami z 1990 r. oraz unijnego celu polegającego na osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 r., które to cele są określone w rozporządzeniu (UE) 2021/1119, a także aby zapewnić Unii dostęp do bezpiecznych i zrównoważonych dostaw technologii neutralnych emisyjnie niezbędnych do ochrony odporności systemu energetycznego Unii i do przyczynienia się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy.

Uzasadnienie

W Planie przemysłowym Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej Komisja Europejska ogłosiła, że akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie będzie uwzględniać cały łańcuch dostaw i wartości w wymiarze transgranicznym, tak aby dostawy nie stały się wąskim gardłem. Należy to podkreślić w części "Przedmiot", a nie tylko w niektórych motywach i artykułach rozporządzenia. Należy również uwzględnić przekształcenie zdolności produkcji technologii neutralnych emisyjnie oraz ich łańcucha dostaw i wartości, tak aby wykorzystać pełen potencjał naszego przemysłu.

Poprawka 9

Artykuł 2

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do technologii neutralnych emisyjnie, z wyjątkiem art. 26 i 27 niniejszego rozporządzenia, które mają zastosowanie do innowacyjnych technologii neutralnych emisyjnie. Surowce, materiały przetworzone lub komponenty wchodzące w zakres rozporządzenia (UE) .../... [rozporządzenia w sprawie surowców krytycznych] są wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do technologii neutralnych emisyjnie, z wyjątkiem art. 26 i 27 niniejszego rozporządzenia, które mają zastosowanie do innowacyjnych technologii neutralnych emisyjnie. Niniejsze rozporządzenie stosuje się także do odpowiednich łańcuchów dostaw i wartości. Surowce, materiały przetworzone lub komponenty wchodzące w zakres rozporządzenia (UE) .../... [rozporządzenia w sprawie surowców krytycznych] są wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.

Uzasadnienie

W Planie przemysłowym Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej Komisja Europejska ogłosiła, że akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie będzie uwzględniać cały łańcuch dostaw i wartości w wymiarze transgranicznym, tak aby dostawy nie stały się wąskim gardłem. W związku z tym należy o tym wyraźnie wspomnieć w części "Przedmiot".

Poprawka 10

Artykuł 3 ust. 1 lit. a)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
"technologie neutralne emisyjnie" oznaczają technologie energii odnawialnej; technologie magazynowania energii elektrycznej i cieplnej; pompy ciepła; technologie sieciowe; technologie paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicz- nego; technologie zrównoważonych paliw alternatywnych; elektrolizery i ogniwa paliwowe; zaawansowane technologie wytwarzania energii w ramach procesów jądrowych przy minimalnej ilości odpadów z cyklu paliwowego, małe reaktory modułowe i powiązane paliwa najwyższej klasy; technologie wychwytywania, utylizacji i składowania dwutlenku węgla; oraz technologie efektywności energetycznej związane z systemem energetycznym. Odnoszą się one do produktów końcowych, konkretnych komponentów i konkretnych maszyn używanych głównie do wytwarzania tych produktów. Muszą one osiągnąć poziom gotowości technologicznej wynoszący co najmniej 8."technologie neutralne emisyjnie" oznaczają technologie energii odnawialnej; technologie magazynowania energii elektrycznej i cieplnej; pompy ciepła; technologie sieciowe; technologie paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicz- nego; technologie zrównoważonych paliw alternatywnych; elektrolizery i ogniwa paliwowe; zaawansowane technologie wytwarzania energii w ramach procesów jądrowych przy minimalnej ilości odpadów z cyklu paliwowego, małe reaktory modułowe i powiązane paliwa najwyższej klasy; technologie wychwytywania, utylizacji i składowania dwutlenku węgla; oraz technologie efektywności energetycznej związane z systemem energetycznym. Odnoszą się one do produktów końcowych, komponentów i maszyn używanych do wytwarzania tych produktów.

Uzasadnienie

Aby osiągnąć cele Planu przemysłowego Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej oraz zwiększyć konkurencyjność Europy, w akcie w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie należy przyjąć szersze podejście. Nie ma potrzeby stosowania wąskiej definicji lub nawet odwoływania się do "poziomu gotowości technologicznej". Władze lokalne i regionalne - które będą zaangażowane w kilka części aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie (w tym wydawanie pozwoleń) - opowiadają się za prostymi definicjami, które przyciągną szerokie grono projektodawców. Można założyć, że ich inwestycje zaspokajają potrzeby właściwych rynków. Ryzyko przerw w łańcuchach dostaw należy ograniczyć do minimum. Wniosek dotyczący aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie nadal przewiduje wystarczające zabezpieczenia, aby uniknąć niezamierzonych konsekwencji (np. w odniesieniu do ochrony środowiska).

Ponieważ Plan przemysłowy Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej jest powszechnie postrzegany jako reakcja na amerykańską ustawę o obniżeniu inflacji, należy wziąć pod uwagę rozwój sytuacji w USA. Departament Skarbu USA i amerykański urząd podatkowy niedawno (12 maja 2023 r.) opublikowały wytyczne zawierające szczegółowe informacje na temat premii za zawartość pochodzenia krajowego na podstawie ustawy o obniżeniu inflacji. Niniejsze wytyczne odnoszą się do rozwoju i produkcji czystej energii, a w szczególności obejmują stal, żelazo i produkty wytwarzane, które są produkowane w USA.

Chociaż władze lokalne i regionalne wyraźnie nie opowiadają się za podejściem USA, nadal dostrzegają potrzebę przyjęcia szerszego podejścia niż wniosek dotyczący aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie. Producenci komponentów i maszyn do produkcji produktów końcowych technologii neutralnych emisyjnie mają równie decydujące znaczenie dla osiągnięcia celów Planu przemysłowego Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej co producenci produktów końcowych.

Poprawka 11

Artykuł 3 ust. 1 lit. b)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
"komponent" oznacza niewielką część technologii neutralnej emisyjnie, która to część jest produkowana i sprzedawana przez przedsiębiorstwo, począwszy od materiałów przetworzonych;"komponent" oznacza część technologii neutralnej emisyjnie, która to część jest produkowana i sprzedawana przez przedsiębiorstwo, począwszy od materiałów przetworzonych;

Uzasadnienie

Nie ma potrzeby stosowania wąskiej definicji.

Poprawka 12

Artykuł 3 ust. 1 lit. c)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
"innowacyjne technologie neutralne emisyjnie" oznaczają technologie, które odpowiadają definicje "technologii neutralnych emisyjnie", z wyjątkiem tego, że nie osiągnęły poziomu gotowości technologicznej wynoszącego co najmniej 8 i że obejmują prawdziwe innowacje, które nie są obecnie dostępne na rynku i które są na tyle zaawansowane, że można je testować w kontrolowanym środowisku;"innowacyjne technologie neutralne emisyjnie" oznaczają technologie, które odpowiadają definicje "technologii neutralnych emisyjnie", z wyjątkiem tego, że obejmują prawdziwe innowacje, które nie są obecnie dostępne na rynku i które są na tyle zaawansowane, że można je testować w kontrolowanym środowisku;

Uzasadnienie

Nie ma potrzeby stosowania wąskiej definicji lub nawet odwoływania się do "poziomu gotowości technologicznej".

Poprawka 13

Artykuł 3 ust. 1 lit. d)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
"projekt produkcji technologii neutralnych emisyjnie" oznacza planowany zakład przemysłowy produkujący technologie neutralne emisyjnie lub rozbudowę lub zmianę przeznaczenia istniejącego zakładu produkującego technologie neutralne emisyjnie;"projekt produkcji technologii neutralnych emisyjnie" oznacza planowany zakład przemysłowy produkujący technologie neutralne emisyjnie, transformację (zwłaszcza obniżenie emisyjności) lub rozbudowę lub zmianę przeznaczenia istniejącego zakładu produkującego technologie neutralne emisyjnie;

Uzasadnienie

W Planie przemysłowym Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej Komisja Europejska ogłosiła, że akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie będzie uwzględniać cały łańcuch dostaw i wartości w wymiarze transgranicznym, tak aby dostawy nie stały się wąskim gardłem. Aby osiągnąć cele Planu przemysłowego Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej oraz zwiększyć konkurencyjność Europy, w akcie w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie należy przyjąć szersze podejście.

Poprawka 14

Artykuł 3 ust. 1 lit. j)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
"poziom gotowości technologicznej" oznacza metodę szacowania dojrzałości technologii zgodnie z klasyfikacją stosowaną przez Międzynarodową Agencję Energetyczną;

Uzasadnienie

Nie ma potrzeby stosowania wąskiej definicji lub nawet odwoływania się do "poziomu gotowości technologicznej". Odniesienie do prac Międzynarodowej Agencji Energetycznej może stwarzać dodatkowe ryzyko, ponieważ nie jest ona nawet instytucją Unii Europejskiej.

Poprawka 15

Artykuł 3 ust. 1 lit. q)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
"moc zatłaczania CO2" oznacza roczną ilość CO2, którą można zatłaczać na składowisku geologicznym działającym w warunkach eksploatacji, dozwoloną na mocy dyrektywy 2009/31/WE, w celu zmniejszenia emisji lub zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla, w szczególności z wielko- skalowych instalacji przemysłowych, i która jest mierzona w tonach rocznie;"moc zatłaczania CO2" oznacza roczną ilość CO2, którą można zatłaczać na składowisku geologicznym działającym w warunkach eksploatacji, dozwoloną na mocy dyrektywy 2009/31/WE, w celu zmniejszenia nieuniknionych emisji lub zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla, w szczególności z wielkoskalowych instalacji przemysłowych, i która jest mierzona w tonach rocznie;

Poprawka 16

Artykuł 3 ust. 1 lit. s)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
"zdolność produkcji" oznacza całkowitą wydajność technologii neutralnych emisyjnie produkowanych w ramach projektu produkcji. Jeżeli w ramach projektu produkcji nie produkuje się produktów końcowych, lecz konkretne komponenty lub konkretne maszyny używane głównie do wytwarzania takich produktów, zdolność produkcji odnosi się do wydajności produktu końcowego, w którym takie produkowane konkretne komponenty lub maszyny mogą być wykorzystywane."zdolność produkcji" oznacza całkowitą wydajność technologii neutralnych emisyjnie produkowanych w ramach projektu produkcji. Jeżeli w ramach projektu produkcji nie produkuje się produktów końcowych, lecz komponenty lub maszyny używane do wytwarzania takich produktów, zdolność produkcji odnosi się do wydajności produktu końcowego, w którym takie produkowane komponenty lub maszyny mogą być wykorzystywane.

Uzasadnienie

Nie ma potrzeby stosowania wąskiej definicji.

Poprawka 17

Artykuł 4 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Do dnia ... [3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] r. państwa członkowskie wyznaczają jeden krajowy właściwy organ, który jest odpowiedzialny za ułatwianie i koordynowanie procesu wydawania pozwoleń na projekty produkcji technologii neutralnych emisyjnie, w tym strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie, oraz za doradztwo w zakresie zmniejszenia obciążeń administracyjnych zgodnie z art. 5;Do dnia ... [3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] r. państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden właściwy organ, który jest odpowiedzialny za ułatwianie i koordynowanie procesu wydawania pozwoleń na projekty produkcji technologii neutralnych emisyjnie, w tym strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie, oraz za doradztwo w zakresie zmniejszenia obciążeń administracyjnych zgodnie z art. 5;

Uzasadnienie

Chociaż preferowanym wariantem powinien być punkt kompleksowej obsługi dla każdego państwa członkowskiego na szczeblu krajowym, nie należy uniemożliwiać państwom członkowskim wyznaczenia wielu właściwych organów. Umożliwiłoby to odpowiednie zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych i mogłoby przynieść lepsze rezultaty również projektodawcom.

Poprawka 18

Artykuł 4 ust. 7

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Państwa członkowskie zapewniają, aby krajowy właściwy organ odpowiedzialny za cały proces wydawania pozwoleń, w tym za wszystkie etapy procedury, dysponował wystarczającą liczbą wykwalifikowanych pracowników i wystarczającymi zasobami finansowymi, technicznymi i technologicznymi, w tym na potrzeby podnoszenia i zmiany kwalifikacji, aby mógł skutecznie wykonywać zadania powierzone mu na podstawie niniejszego rozporządzenia.Państwa członkowskie zapewniają, aby krajowy właściwy organ odpowiedzialny za cały proces wydawania pozwoleń, w tym za wszystkie etapy procedury, dysponował wystarczającą liczbą wykwalifikowanych pracowników i wystarczającymi zasobami finansowymi, naukowymi, technicznymi i technologicznymi, w tym na potrzeby podnoszenia i zmiany kwalifikacji, aby mógł skutecznie wykonywać zadania powierzone mu na podstawie niniejszego rozporządzenia.

Poprawka 19

Artykuł 6 ust. 4

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
W wyjątkowych przypadkach, gdy wymaga tego charakter, złożoność, lokalizacja lub rozmiar proponowanego projektu, właściwe organy mogą wydłużać terminy, o których mowa w ust. 1 i 2, o maksymalnie jeden miesiąc przed upływem tych terminów i indywidualnie dla każdego przypadku. W przypadku gdy właściwe organy uznają, że proponowany projekt stwarza wyjątkowe ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników lub ogółu społeczeństwa, oraz w przypadku gdy potrzebny jest dodatkowy czas na ustalenie, czy wprowadzono odpowiednie zabezpieczenia, organy te mogą wydłużać te terminy o kolejne 6 miesięcy przed upływem tych terminów i indywidualnie dla każdego przypadku.W wyjątkowych przypadkach, gdy wymaga tego charakter, złożoność, lokalizacja lub rozmiar proponowanego projektu, właściwe organy mogą wydłużać terminy, o których mowa w ust. 1 i 2, o maksymalnie jeden miesiąc przed upływem tych terminów i indywidualnie dla każdego przypadku. W przypadku gdy właściwe organy uznają, że proponowany projekt stwarza wyjątkowe ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników lub ogółu społeczeństwa bądź wiąże się z ryzykiem dla środowiska, oraz w przypadku gdy potrzebny jest dodatkowy czas na ustalenie, czy wprowadzono odpowiednie zabezpieczenia, organy te mogą wydłużać te terminy o kolejne 6 miesięcy przed upływem tych terminów i indywidualnie dla każdego przypadku.

Poprawka 20

Artykuł 8 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Podczas przygotowywania planów, w tym planów podziału na strefy, zagospodarowania przestrzennego i planów użytkowania gruntów, organy krajowe, regionalne i lokalne, włączają do tych planów, w stosownych przypadkach, przepisy dotyczące rozwoju projektów produkcji technologii neutralnych emisyjnie, w tym strategicznych projektów technologii neutralnych emisyjnie. Priorytetowo traktuje się grunty sztuczne i zabudowane, tereny przemysłowe, tereny zdegradowane oraz, w stosownych przypadkach, tereny niezagospodarowane nienadające się do wykorzystania w rolnictwie i leśnictwie.Podczas przygotowywania planów, w tym planów podziału na strefy, zagospodarowania przestrzennego i planów użytkowania gruntów, organy krajowe, regionalne i lokalne, włączają do tych planów, w stosownych przypadkach, przepisy dotyczące rozwoju projektów produkcji technologii neutralnych emisyjnie, w tym strategicznych projektów technologii neutralnych emisyjnie. Priorytetowo traktuje się grunty sztuczne i zabudowane, tereny przemysłowe, tereny zdegradowane oraz, w stosownych przypadkach, tereny niezagospodarowane nienadające się do wykorzystania w rolnictwie i leśnictwie lub chronione w ramach sieci

Natura 2000.

Poprawka 21

Artykuł 10 ust. 1 lit. b)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
projekt produkcji technologii neutralnych emisyjnie ma pozytywny wpływ na unijny łańcuch dostaw przemysłu technologii neutralnych emisyjnie lub sektory niższego szczebla, wykraczający poza projektodawcę i zainteresowane państwa członkowskie, przyczyniając się do konkurencyjności i tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy w unijnym łańcuchu dostaw przemysłu technologii neutralnych emisyjnie zgodnie z co najmniej trzema z następujących kryteriów:projekt produkcji technologii neutralnych emisyjnie ma pozytywny wpływ na unijny łańcuch dostaw przemysłu technologii neutralnych emisyjnie lub sektory niższego szczebla, wykraczający poza projektodawcę i zainteresowane państwa członkowskie, przyczyniając się do konkurencyjności i tworzenia wysokiejjakości miejsc pracy w unijnym łańcuchu dostaw przemysłu technologii neutralnych emisyjnie zgodnie z co najmniej trzema z następujących kryteriów:
(i) projekt znacząco zwiększa zdolność produkcji w Unii w zakresie technologii neutralnych emisyjnie;(i) projekt znacząco zwiększa zdolność produkcji w Unii w zakresie technologii neutralnych emisyjnie;
(ii) projekt służy produkcji technologii o większej zrówno- ważoności i wydajności;(ii) projekt służy produkcji technologii o większej zrówno- ważoności i wydajności;
(iii) w projekcie wprowadza się środki mające na celu przyciągnięcie siły roboczej potrzebnej do technologii neutralnych emisyjnie oraz podnoszenie lub zmianę kwalifikacji tej siły roboczej, w tym w ramach przygotowania zawodowego, w ścisłej współpracy z partnerami społecznymi(iii) w projekcie wprowadza się środki mające na celu przyciągnięcie siły roboczej potrzebnej do technologii neutralnych emisyjnie oraz podnoszenie lub zmianę kwalifikacji tej siły roboczej, w tym w ramach przygotowania zawodowego, w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi i partnerami społecznymi
(iv) w projekcie przyjmuje się kompleksowe niskoemisyjne praktyki produkcji o obiegu zamkniętym, w tym w zakresie odzysku ciepła odpadowego.(iv) w projekcie przyjmuje się kompleksowe niskoemisyjne praktyki produkcji o obiegu zamkniętym, w tym w zakresie odzysku ciepła odpadowego.

Uzasadnienie

Dobra współpraca z władzami lokalnymi i regionalnymi powinna być kryterium wyboru strategicznych projektów technologii neutralnych emisyjnie, w szczególności w odniesieniu do lokalnej siły roboczej.

Poprawka 22

Artykuł 10 ust. 2, nowa lit. d)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
w kwestii projektów dotyczących składowania CO2 można wykazać, że skonsultowano się w tej sprawie z władzami lokalnymi i regionalnymi.

Uzasadnienie

Aby projekt został uznany przez Komisję Europejską za strategiczny projekt technologii neutralnych emisyjnie w zakresie składowania CO2, obowiązkowe powinno być uzyskanie zgody od władz lokalnych i regionalnych.

Poprawka 23

Artykuł 10 ust. 3

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Projekty produkcji technologii neutralnych emisyjnie odpowiadające technologii wymienionej w załączniku, znajdujące się w "regionach słabiejrozwiniętych i regionach w okresie przejściowym" oraz na terytoriach objętych Funduszem na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i kwalifikujące się do finansowania na podstawie przepisów polityki spójności są uznawane przez państwa członkowskie na wniosek projektodawcy za strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie zgodnie z art. 11 ust. 3 bez konieczności składania przez projektodawcę formalnego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2.Projekty produkcji technologii neutralnych emisyjnie odpowiadające technologii wymienionej w załączniku, znajdujące się w "regionach słabiej rozwiniętych i regionach w okresie przejściowym" lub przynoszące im korzyści oraz na terytoriach objętych Funduszem na rzecz Sprawiedliwej Transformacji lub na terytoriach z nimi sąsiadujących są uznawane przez państwa członkowskie na wniosek projektodawcy za strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie zgodnie z art. 11 ust. 3 bez konieczności składania przez projektodawcę formalnego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2.

Uzasadnienie

Regiony słabiej rozwinięte i regiony w okresie przejściowym oraz terytoria objęte Funduszem na rzecz Sprawiedliwej Transformacji mogą odgrywać wiodącą rolę w osiąganiu celów Planu przemysłowego Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej. Te regiony i terytoria powinny otrzymać jak największe wsparcie. W ustawie o obniżeniu inflacji uznano znaczenie tych rodzajów regionów i terytoriów za pomocą programów zachęcających do inwestowania w społeczności, które napędzały produkcję energii i w przeszłości odgrywały w niej wiodącą rolę. Unia Europejska powinna w jak największym stopniu stosować to podejście. Mimo że pożądane byłyby dalsze zmiany ram pomocy państwa, należy w jak największym stopniu ułatwić przynajmniej uznanie projektów produkcji technologii neutralnych emisyjnie za strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie.

Poprawka 24

Artykuł 10 ust. 4

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Znajdujący się w Unii projekt produkcji technologii neutralnych emisyjnie, który przyczynia się do osiągnięcia celów określonych w art. 1 ust. 1 i który korzysta z funduszu innowacyjnego ETS albo jest częścią ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, europejskich dolin wodorowych lub Banku Wodoru, w przypadku gdy z funduszy wspiera się inwestycje w zdolności produkcji odpowiadające technologii wymienionejw załączniku, jest uznawany przez państwa członkowskie na wniosek projektodawcy za strategiczny projekt technologii neutralnych emisyjnie zgodnie z art. 11 ust. 3 bez konieczności składania przez projektodawcę formalnego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2.Znajdujący się w Unii projekt produkcji technologii neutralnych emisyjnie, który przyczynia się do osiągnięcia celów określonych w art. 1 ust. 1 i który korzysta z funduszu innowacyjnego ETS albo jest częścią ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, europejskich dolin wodorowych lub Banku Wodoru lub innych programów europejskich (np. EFRR), w przypadku gdy z funduszy wspiera się inwestycje w zdolności produkcji odpowiadające technologii wymienionej w załączniku, jest uznawany przez państwa członkowskie na wniosek projektodawcy za strategiczny projekt technologii neutralnych emisyjnie zgodnie z art. 11 ust. 3 bez konieczności składania przez projektodawcę formalnego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2.

Uzasadnienie

Projekty wspierane w ramach dowolnego programu europejskiego powinny umożliwiać priorytetowe traktowanie jako strategicznych projektów technologii neutralnych emisyjnie.

Poprawka 25

Artykuł 11 ust. 3

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Państwa członkowskie oceniają wniosek, o którym mowa w ust. 1, w drodze sprawiedliwego i przejrzystego procesu w terminie jednego miesiąca. Brak decyzji państw członkowskich w tym terminie oznacza zatwierdzenie projektu.Państwa członkowskie oceniają wniosek, o którym mowa w ust. 1, w drodze sprawiedliwego i przejrzystego procesu w terminie jednego miesiąca. Brak decyzji państw członkowskich w tym terminie oznacza zatwierdzenie projektu. W przypadku gdy władze lokalne i regionalne nie uczestniczą w procedurze uznawania., państwo członkowskie informuje zainteresowane władze lokalne i regionalne o wszystkich zatwierdzonych projektach.

Uzasadnienie

Władze lokalne i regionalne muszą być w jak największym stopniu zaangażowane w procedurę uznawania. Muszą przynajmniej mieć wiedzę o zatwierdzonych strategicznych projektach technologii neutralnych emisyjnie na swoim terytorium.

Poprawka 26

Artykuł 14 ust. 2 lit. b)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
pomoc projektodawcom w dalszym zwiększeniu akceptacji społecznej dla projektu.pomoc projektodawcom w dalszym zwiększeniu akceptacji społecznej dla projektu we współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi.

Uzasadnienie

Władze lokalne i regionalne powinny być zaangażowane w uzyskiwanie akceptacji społecznej dla strategicznych projektów technologii neutralnych emisyjnie.

Poprawka 27

Dodać nowy akapit po art. 18 ust. 5 lit. c)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Należy tutaj wykluczyć możliwość składowania dwutlenku węgla do celów intensyfikacji wydobycia ropy naftowej.

Poprawka 28

Artykuł 19 ust. 2

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Wkład oferty w zrównoważoność i odporność opiera się na następujących kryteriach łącznych, które muszą być obiektywne, przejrzyste i niedyskryminujące:Wkład oferty w zrównoważoność i odporność opiera się na następujących kryteriach orientacyjnych, które muszą być obiektywne, przejrzyste i niedyskryminujące:
a) zrównoważeniu środowiskowym wykraczającym poza minimalne wymogi określone w mających zastosowanie przepisach;a) zrównoważeniu środowiskowym wykraczającym poza minimalne wymogi określone w mających zastosowanie przepisach;
b) w przypadku gdy konieczne jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania - wpływie i jakości planu wdrażania, w tym środków zarządzania ryzykiem;b) w przypadku gdy konieczne jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania - wpływie i jakości planu wdrażania, w tym środków zarządzania ryzykiem;
c) w stosownych przypadkach wkładzie oferty w integrację systemu energetycznego;c) w stosownych przypadkach wkładzie oferty w integrację systemu energetycznego;
d) wkładzie oferty w odporność, biorąc pod uwagę udział produktów pochodzących z pojedynczego źródła dostaw, określonego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, z którego to źródła pochodzi ponad 65 % dostaw do celów tej konkretnejtechnologii neutralnejemisyjnie w Unii w ostatnim roku, za który dostępne są dane w chwili składania oferty.d) wkładzie oferty w odporność, biorąc pod uwagę udział produktów pochodzących z pojedynczego źródła dostaw, określonego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, z którego to źródła pochodzi ponad 65 % dostaw do celów tej konkretnej technologii neutralnej emisyjnie w Unii w ostatnim roku, za który dostępne są dane w chwili składania oferty.

Uzasadnienie

Kryteria te nie powinny być obowiązkowe ani kumulatywne, ale z pewnością mają orientacyjne znaczenie dla oceny.

Poprawka 29

Artykuł 19 ust. 3

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Instytucje zamawiające i podmioty zamawiające przypisują wkładowi w zrównoważoność i odporność wagę od 15 % do 30 % kryteriów udzielenia zamówienia, bez uszczerbku dla stosowania art. 41 ust. 3 dyrektywy 2014/23/UE, art. 67 ust. 5 dyrektywy 2014/24/UE lub art. 82 ust. 5 dyrektywy 2014/25/UE w odniesieniu do przypisywania wyższej wagi kryteriom, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b).Instytucje zamawiające i podmioty zamawiające powinny przypisywać wkładowi w zrównoważoność i odporność uzasadnioną wagę kryteriów udzielenia zamówienia, bez uszczerbku dla stosowania art. 41 ust. 3 dyrektywy 2014/23/UE, art. 67 ust. 5 dyrektywy 2014/24/UE lub art. 82 ust. 5 dyrektywy 2014/25/UE w odniesieniu do przypisywania wyższejwagi kryteriom, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b).

Uzasadnienie

W porównaniu z tym, co już teraz muszą brać pod uwagę instytucje zamawiające i podmioty zamawiające, zaproponowane przepisy są zbyt szczegółowe. Może to stać się pretekstem do skarg i dodatkowo wydłużyć procedury przetargowe oraz podnieść ich koszty. Należy to uwzględnić w pracach nad wytycznymi i procedurami.

Poprawka 30

Dodać nowy ustęp po art. 19 ust. 4

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u

W przypadku technologii, których dotyczy załącznik I, instytucje zamawiające i podmioty zamawiające powinny w miarę możliwości przeprowadzać procedurę przetargową w trybie przyspieszonym.

Uzasadnienie

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rynku tych technologii, konieczne będzie nie tylko usprawnienie wydawania pozwoleń, ale również wprowadzenie szybszych procedur przetargowych.

Poprawka 31

Artykuł 23 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Komisja wspiera, w tym przez zapewnienie finansowania zalążkowego, tworzenie europejskich akademii przemysłu neutralnego emisyjnie, których celem jest:Komisja, we współpracy z właściwymi organami w państwach członkowskich, wspiera, w tym przez zapewnienie finansowania zalążkowego, tworzenie europejskich akademii przemysłu neutralnego emisyjnie. Podczas realizacji następujących celów należy ściśle przestrzegać art. 165 i 166 TFUE, które regulują europejską współpracę w dziedzinie edukacji:

Poprawka 32

Dodać nowy artykuł po art. 23

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Europejskie Neutralne emisyjnie doliny przemysłowe

Komisja wspiera, w tym poprzez zapewnienie finansowania zalążkowego, ustanowienie europejskich Neutralnych emisyjnie dolin przemysłowych, których celem jest:

a) stworzenie korzystnych warunków dla rozwoju konkretnej europejskiej technologii neutralnejemisyjnie w wyznaczonym regionie;

b) reindustrializacja regionów szczególnie dotkniętych zmianami strukturalnymi i zniknięciem kluczowych gałęzi przemysłu, a tym samym przyczynienie się do sprawiedliwej transformacji;

c) wykorzystanie wykwalifikowanych pracowników w tych regionach i przekwalifikowanie ich w celu zaspokojenia potrzeb w Neutralnych emisyjnie dolinach przemysłowych.

Poprawka 33

Artykuł 26 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Państwa członkowskie mogą z własnej inicjatywy ustanawiać piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie, umożliwiające rozwój, testowanie i walidację innowacyjnych technologii neutralnych emisyjnie w kontrolowanym środowisku rzeczywistym przez ograniczony czas przed ich wprowadzeniem do obrotu lub oddaniem do użytku, co wspomaga uczenie się działań regulacyjnych oraz potencjalne zwiększenie skali i poszerzenie wdrożenia. Państwa członkowskie ustanawiają piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie zgodnie z ust. 1 na wniosek każdego przedsiębiorstwa opracowującego innowacyjne technologie neutralne emisyjnie i spełniającego kryteria kwalifikowalności i wyboru, o których mowa w ust. 4 lit. a), wybranego przez właściwe organy w wyniku procedury wyboru, o której mowa w ust. 4 lit. b).Państwa członkowskie (w tym władze lokalne i regionalne) mogą z własnej inicjatywy ustanawiać piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie, umożliwiające rozwój, testowanie i walidację innowacyjnych technologii neutralnych emisyjnie w kontrolowanym środowisku rzeczywistym przez ograniczony czas przed ich wprowadzeniem do obrotu lub oddaniem do użytku, co wspomaga uczenie się działań regulacyjnych oraz potencjalne zwiększenie skali i poszerzenie wdrożenia. Państwa członkowskie ustanawiają piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie zgodnie z ust. 1 na wniosek każdego przedsiębiorstwa opracowującego innowacyjne technologie neutralne emisyjnie i spełniającego kryteria kwalifikowalności i wyboru, o których mowa w ust. 4 lit. a), wybranego przez właściwe organy w wyniku procedury wyboru, o której mowa w ust. 4 lit. b).

Uzasadnienie

Władze lokalne i regionalne mogą ustanawiać piaskownice regulacyjne i należy o nich wspomnieć.

Poprawka 34

Artykuł 26 ust. 8

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie są projektowane i wdrażane w taki sposób, aby w stosownych przypadkach ułatwiały współpracę transgraniczną między krajowymi właściwymi organami. Państwa członkowskie, które ustanowiły piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie, koordynują swoje działania i współpracują w ramach Platformy Europy Neutralnej Emisyjnie w celu wymiany istotnych informacji. Co roku składają Komisji sprawozdania z wyników wdrażania piaskownic regulacyjnych, w tym dobrych praktyk, zdobytych doświadczeń i zaleceń dotyczących ich organizacji oraz, w stosownych przypadkach, stosowania w piaskownicy regulacyjnej niniejszego rozporządzenia i innych przepisów Unii w sposób dostosowany do celów piaskownicy.Piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie są projektowane i wdrażane w taki sposób, aby w stosownych przypadkach ułatwiały współpracę transgraniczną między krajowymi właściwymi organami. Państwa członkowskie, a w przypadku ograniczenia do danego terytorium odpowiednie regiony, które ustanowiły piaskownice regulacyjne technologii neutralnych emisyjnie, koordynują swoje działania i współpracują w ramach Platformy Europy Neutralnej Emisyjnie w celu wymiany istotnych informacji. Co roku składają Komisji sprawozdania z wyników wdrażania piaskownic regulacyjnych, w tym dobrych praktyk, zdobytych doświadczeń i zaleceń dotyczących ich organizacji oraz, w stosownych przypadkach, stosowania w piaskownicy regulacyjnej niniejszego rozporządzenia i innych przepisów Unii w sposób dostosowany do celów piaskownicy. Wnioski wyciągnięte ze stosowania piaskownic regulacyjnych powinny być również oceniane w kontekście unijnego programu lepszego stanowienia prawa i omawiane na platformie ds. dostosowania się do wymogów przyszłości, w tym w odniesieniu do zgodności z zasadą aktywnej pomocniczości.

Uzasadnienie

Należy uwzględnić regiony, a zdobyte doświadczenia powinny zostać uwzględnione w pracach związanych z dostosowaniem się do wymogów przyszłości.

Poprawka 35

Artykuł 29

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
1. W skład Platformy wchodzą państwa członkowskie oraz Komisja. Przewodniczy jej przedstawiciel Komisji.1. W skład Platformy wchodzą państwa członkowskie oraz przedstawiciele KR-u i Komisji. Przewodniczy jej przedstawiciel Komisji.
2. Każde państwo członkowskie wyznacza przedstawiciela wysokiego szczebla w Platformie. W przypadkach, gdy jest to istotne w związku z funkcją i wiedzą fachową, państwo członkowskie może mieć więcejniż jednego przedstawiciela w odniesieniu do różnych zadań związanych z pracą Platformy. Każdy członek Platformy ma zastępcę.2. Każde państwo członkowskie wyznacza przedstawiciela wysokiego szczebla w Platformie. W przypadkach, gdy jest to istotne w związku z funkcją i wiedzą fachową, państwo członkowskie może mieć więcej niż jednego przedstawiciela w odniesieniu do różnych zadań związanych z pracą Platformy. Każdy członek Platformy ma zastępcę.
3. Platforma na wniosek Komisji przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zwykłą większością głosów swoich członków.3. Platforma na wniosek Komisji przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zwykłą większością głosów swoich członków.
4. Platforma zbiera się w regularnych odstępach czasu w celu zapewnienia skutecznego wykonywania swoich zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu. W razie potrzeby posiedzenia Platformy odbywają się na uzasadniony wniosek Komisji lub za zgodą zwykłejwiększości głosów jej członków.4. Platforma zbiera się w regularnych odstępach czasu w celu zapewnienia skutecznego wykonywania swoich zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu. W razie potrzeby posiedzenia Platformy odbywają się na uzasadniony wniosek Komisji lub za zgodą zwykłej większości głosów jej członków.
5. Komisja wspomaga Platformę za pośrednictwem sekretariatu wykonawczego zapewniającego wsparcie techniczne i logistyczne.5. Komisja wspomaga Platformę za pośrednictwem sekretariatu wykonawczego zapewniającego wsparcie techniczne i logistyczne.
6. Platforma może utworzyć stałe lub tymczasowe podgrupy zajmujące się konkretnymi sprawami i zadaniami.6. Platforma może utworzyć stałe lub tymczasowe podgrupy zajmujące się konkretnymi sprawami i zadaniami.
7. Platforma zaprasza przedstawicieli Parlamentu Europejskiego do udziału w charakterze obserwatorów w swoich posiedzeniach, w tym w posiedzeniach podgrup stałych lub tymczasowych, o których mowa w ust. 6.7. Platforma zaprasza przedstawicieli Parlamentu Europejskiego do udziału w charakterze obserwatorów w swoich posiedzeniach, w tym w posiedzeniach podgrup stałych lub tymczasowych, o których mowa w ust. 6.
8. W stosownych przypadkach Platforma lub Komisja mogą zapraszać ekspertów i inne osoby trzecie na posiedzenia Platformy i podgrup lub prosić o przedstawienie pisemnych opinii.8. W stosownych przypadkach Platforma lub Komisja mogą zapraszać ekspertów, zwłaszcza ze szczebla lokalnego i regionalnego, i inne osoby trzecie na posiedzenia Platformy i podgrup lub prosić o przedstawienie pisemnych opinii.
9. Platforma wprowadza niezbędne środki w celu zapewnienia bezpiecznego postępowania z informacjami poufnymi i szczególnie chronionymi informacjami handlowymi oraz bezpiecznego przetwarzania ich.9. Platforma wprowadza niezbędne środki w celu zapewnienia bezpiecznego postępowania z informacjami poufnymi i szczególnie chronionymi informacjami handlowymi oraz bezpiecznego przetwarzania ich.
10. Platforma dokłada wszelkich starań, aby osiągnąć konsensus.10. Platforma dokłada wszelkich starań, aby osiągnąć konsensus.
11. Platforma koordynuje działania z istniejącymi sojuszami przemysłowymi i współpracuje z nimi.11. Platforma koordynuje działania z istniejącymi sojuszami przemysłowymi i współpracuje z nimi.

Uzasadnienie

KR, jako przedstawiciel władz lokalnych i regionalnych, powinien być integralną częścią Platformy Europy Neutralnej Emisyjnie, ponieważ władze lokalne i regionalne odgrywają istotną rolę w działaniach, które platforma ma prawo prowadzić, na przykład podczas monitorowania akademii przemysłu neutralnego emisyjnie i inicjatyw mających na celu zwiększenie umiejętności lokalnej siły roboczej. Równie ważne jest zaproszenie ekspertek i ekspertów ze szczebla lokalnego i regionalnego, by mogli przedstawić doświadczenia szczebla niższego niż krajowy.

Poprawka 36

Artykuł 35 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
[Trzy lata po dacie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia], a następnie co trzy lata, Komisja dokonuje jego oceny i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie z głównymi ustaleniami.[Trzy lata po dacie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia], a następnie co trzy lata, Komisja dokonuje jego oceny i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Regionów i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie z głównymi ustaleniami.

Uzasadnienie

Jest niezrozumiałe, dlaczego sprawozdanie z głównymi ustaleniami nie powinno być również przedkładane KR-owi. We wniosku dotyczącym rozporządzenia wielokrotnie pojawiają się odniesienia do władz regionalnych lub lokalnych, na przykład w związku z opracowywaniem odpowiednich planów dotyczących projektów produkcji technologii neutralnych emisyjnie.

Poprawka 37

Artykuł 36 ust. 5

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Komisja i organy krajowe, ich urzędnicy, pracownicy oraz inne osoby wykonujące pracę pod nadzorem tych organów zapewniają poufność informacji uzyskanych w trakcie wypełniania swoich zadań i przeprowadzania swoich działań. Obowiązek ten obejmuje również wszystkich przedstawicieli państw członkowskich, obserwatorów, ekspertów oraz innych uczestników biorących udział w posiedzeniach Platformy na podstawie art. 29.Komisja i organy krajowe, ich urzędnicy, pracownicy oraz inne osoby wykonujące pracę pod nadzorem tych organów zapewniają poufność informacji uzyskanych w trakcie wypełniania swoich zadań i przeprowadzania swoich działań. Obowiązek ten obejmuje również wszystkich przedstawicieli państw członkowskich, Europejskiego Komitetu Regionów, obserwatorów, ekspertów oraz innych uczestników biorących udział w posiedzeniach Platformy na podstawie art. 29.

Uzasadnienie

Europejski Komitet Regionów, jako przedstawiciel władz lokalnych i regionalnych, powinien być integralną częścią Platformy Europy Neutralnej Emisyjnie i w związku z tym powinien zostać uwzględniony w art. 36 ust. 5.

II.
ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

1.
Z zadowoleniem przyjmuje akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie w celu wsparcia wdrażania Planu przemysłowego Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej, potwierdzając tym samym swoje zdecydowane zaangażowanie na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Jest zaniepokojony postrzeganiem aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie jako głównej, niemal jedynej odpowiedzi na zmiany, takie jak ustawa o obniżeniu inflacji w USA. Sam ten akt nie będzie w stanie spełnić tych oczekiwań. Należy pilnie przyspieszyć inicjatywy na rzecz szybszego dostępu do wystarczającego finansowania i otwartego handlu na rzecz odpornych łańcuchów dostaw jako innych filarów Planu przemysłowego Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej. Ponadto, aby stymulować inwestycje w technologie neutralnie emisyjnie, władze lokalne i regionalne dostrzegają możliwość poprawy i potrzebę dostosowania pomocy państwa i dalszego zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
2.
W kontekście oczekiwanego wniosku dotyczącego Europejskiego Funduszu na Rzecz Suwerenności ubolewa, że akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie nie posiada jeszcze solidnych podstaw finansowych.
3.
Podkreśla, że środki zaproponowane w akcie w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie często mają bezpośredni wpływ na władze lokalne i regionalne. Ze względu na kompetencje władz lokalnych i regionalnych, wiele przepisów dotyczących warunków sprzyjających produkcji technologii neutralnej emisyjnie, dostępu do rynków i podnoszenia umiejętności w zakresie tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy przyznaje władzom lokalnym i regionalnym kluczową rolę we wdrażaniu tego aktu. W związku z tym należy uznać, że władze lokalne i regionalne są integralną częścią przyszłego sukcesu technologii neutralnych emisyjnie w Europie. Muszą one odgrywać aktywną rolę w procesie wdrażania, co należy wyraźnie uwzględnić w odpowiednich artykułach rozporządzenia. W szczególności, aby uniknąć trudnych i długotrwałych procesów wdrażania - zwłaszcza w strukturach zdecentralizowanych w państwach członkowskich - należy umożliwić utworzenie punktów kompleksowej obsługi na szczeblu regionalnym lub we współpracy między szczeblem krajowym i regionalnym. Takie platformy ułatwiałyby koordynację wysiłków, w tym identyfikację, szkolenie i rozmieszczenie wysoko wykwalifikowanej siły roboczej niezbędnej do pomyślnego przyjęcia i wdrożenia technologii neutralnych emisyjnie.
4.
Podkreśla potrzebę pragmatycznego podejścia obejmującego cały łańcuch dostaw i wartości w odniesieniu do technologii neutralnych emisyjnie. Producenci komponentów i maszyn do produkcji produktów końcowych technologii neutralnych emisyjnie mają równie decydujące znaczenie dla osiągnięcia celów Planu przemysłowego Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej co producenci produktów końcowych. Aby zminimalizować ryzyko zakłóceń w łańcuchu dostaw, w akcie w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie należy priorytetowo traktować planowane zakłady przemysłowe oraz transformację (zwłaszcza dekarbonizację), rozbudowę lub zmianę przeznaczenia istniejących zakładów w całym łańcuchu dostaw i wartości. Należy unikać dodatkowych obciążeń lub przeszkód w inwestycjach, wynikających z innych aktów prawnych.
5.
Przypomina, że Unia wyraziła również ambicje dotyczące stworzenia nietoksycznego środowiska oraz zobowiązała się do wdrożenia Planu działania UE na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby, dążąc do realizacji nadrzędnej wizji, zgodnie z którą do 2050 r. zanieczyszczenie zostanie ograniczone do poziomów, które nie są już uznawane za szkodliwe dla zdrowia ani naturalnych ekosystemów. W tym kontekście Komisja zaproponowała zestaw celów dotyczących osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń do 2030 r., takich jak ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, hałasu, utraty składników odżywczych, uwalniania mikrodrobin plastiku i odpadów z tworzyw sztucznych oraz zmniejszenie całkowitej ilości wytwarzanych odpadów.
6.
Podkreśla, że w podstawowym interesie strategicznej autonomii UE leży położenie większego nacisku na obieg zamknięty i długi cykl życia technologii w celu wzmocnienia odporności europejskiego przemysłu wytwórczego, przy jednoczesnym ograniczeniu jego wpływu na środowisko, tak aby przyczynić się do jego zrównoważonej konkurencyjności. W związku z tym - biorąc pod uwagę cele aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie oraz skutki społeczno-gospodarcze - należy położyć nacisk na technologie produkcyjne posiadające kluczowe cechy przemysłu o bardziej zamkniętym obiegu, takie jak trwałość, niezawodność, możliwość ponownego użycia, możliwość modernizacji, naprawy, zasobooszczędność, zawartość materiałów pochodzących z recyklingu, możliwość konserwacji, demontażu, renowacji, regeneracji, recyklingu i odzysku materiałów. Należy także unikać stosowania toksycznych substancji potencjalnie niebezpiecznych dla zdrowia i środowiska.
7.
Podkreśla, że w krajobrazie przemysłowym mogą pojawić się głębokie zmiany w wyniku transformacji ekologicznej i cyfrowej. Wszystkie regiony Unii Europejskiej muszą być w stanie przyczynić się do zwiększenia zdolności produkcji technologii neutralnych emisyjnie. Niektóre regiony i terytoria, które obecnie są zamożne pod względem gospodarczym, mogą stracić, a niektóre z nich, mniej zamożne, mogą zyskać. W tym względzie podkreśla, że silna i skuteczna polityka spójności UE odegra ważną rolę we wspieraniu tych regionów w zarządzaniu sprawiedliwą i uczciwą transformacją. Konieczne będą zrównoważone i społecznie odpowiedzialne inwestycje mające na celu uniknięcie dysproporcji między sektorami przemysłu i regionami oraz wspieranie innowacji, ze szczególnym uwzględnieniem regionów o specyficznych uwarunkowaniach terytorialnych i demograficznych. Ponadto inne warianty polityki w ramach polityki spójności - np. wyższe stopy współfinansowania projektów technologii neutralnych emisyjnie - należy uznać za dodatkowe środki.
8.
W tym kontekście zwraca również uwagę na kluczowe znaczenie wspierania przyszłościowych gałęzi przemysłu lub działalności gospodarczej. Szczególny nacisk należy położyć na najbardziej dotknięte regiony i terytoria, tak aby uniknąć pogłębiania się dysproporcji regionalnych i zagwarantować, że nikt ani żaden region nie zostanie pominięty. W związku z tym projekty produkcji technologii neutralnych emisyjnie w "regionach słabiej rozwiniętych i regionach w okresie przejściowym" oraz na terytoriach sąsiadujących z nimi, w tym w regionach najbardziej oddalonych i na terytoriach objętych Funduszem na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz na sąsiadujących z nimi obszarach, należy uznać za strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie pod warunkiem że wchodzą one w zakres załącznika. Ponadto KR dostrzega potencjał dodatkowych strategicznych technologii neutralnych emisyjnie w ramach załącznika (np. wychwytywanie i utylizacja dwutlenku węgla (CCU)).
9.
Z aprobatą przyjmuje zawarte we wniosku Komisji odniesienie do europejskich dolin wodorowych. Zgodnie z art. 10 ust. 4 wniosku również projekty, które przyczyniają się do produkcji technologii neutralnej emisyjnie w Unii i stanowią część europejskich dolin wodorowych, uznawane są przez państwa członkowskie (na wniosek projektodawcy) za strategiczne projekty technologii neutralnych emisyjnie. Apeluje jednak o jasną definicję europejskich dolin wodorowych, która uwzględniłaby europejskie doliny wodorowe objęte inicjatywą "Mission Innovation".
10.
Uznaje, że jeśli chodzi o produkcję technologii neutralnych emisyjnie, regiony odniosłyby ogromne korzyści z większej pewności inwestycji, lepszej koordynacji polityki i zmniejszenia obciążeń administracyjnych. W związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź Komisji Europejskiej, że zracjonalizuje i uprości wymogi sprawozdawcze dla przedsiębiorstw i administracji o 25 %, przedstawiając przed jesienią pierwsze propozycje dotyczące każdego z ekologicznych, cyfrowych i gospodarczych obszarów tematycznych.
11.
Podkreśla rolę władz lokalnych i regionalnych w przeprowadzaniu postępowań o udzielenie zamówienia oraz w promowaniu szkoleń i przekwalifikowania, zwłaszcza w budowaniu zdolności pracowników sektora publicznego. Akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie i potencjalne wsparcie ze strony Komisji Europejskiej muszą umożliwiać administracji szybkie udzielanie zamówień przy jednoczesnym przestrzeganiu wymogów prawnych. Uwzględnienie odporności jest ważnym elementem zrównoważoności, który należy jasno określić przy opracowywaniu wytycznych i procedur. KR odrzuca jednak zaproponowane przepisy przypisujące wagę od 15 % do 30 % kryteriom dotyczącym środowiska, systemów energetycznych, ryzyka związanego z innowacjami i odporności, a także ograniczenie różnicy kosztów do 10 %, ponieważ są one zbyt szczegółowe w porównaniu z elementami, które instytucje zamawiające i podmioty zamawiające już teraz muszą brać pod uwagę. Istnieje ryzyko, że takie przepisy mogą prowadzić do wszczynania postępowań odwoławczych, które przedłużają procedury udzielania zamówień i podnoszą ich koszty. Jeśli chodzi o proponowane środki mające na celu zwiększenie umiejętności na rzecz tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy, KR podkreśla kompetencje państw członkowskich i władz lokalnych i regionalnych. W szczególności europejskie akademie przemysłu neutralnego emisyjnie powinny koncentrować się na obecnych niedostatkach, a ich produkty i usługi powinny być wykorzystywane wyłącznie na zasadzie dobrowolności, przy jednoczesnym zachowaniu istniejących i dobrze działających struktur na szczeblu lokalnym i regionalnym.
12.
Zauważa, że Komisja Europejska nie zleciła przeprowadzenia standardowej oceny skutków w ramach przygotowań aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie, ani nie opracowała specjalnej tabeli oceny zgodności z zasadą pomocniczości, tak jak to uczyniła w przypadku aktu w sprawie surowców krytycznych, argumentując, że należy pilnie zareagować na amerykańską ustawę o obniżeniu inflacji. Chociaż wniosek Komisji nie budzi szczególnych obaw dotyczących przestrzegania zasady pomocniczości, z wyjątkiem kwestii punktów kompleksowej obsługi (art. 4), przegląd rozporządzenia powinien opierać się na odpowiedniej ocenie skutków, w tym ocenie jego wymiaru terytorialnego. Należy także przeanalizować praktyczne zastosowanie piaskownic regulacyjnych pod kątem aktywnej pomocniczości.
13.
Przypomina, że władze lokalne i regionalne stanowią kluczowy poziom z punktu widzenia akceptacji obywateli UE dla strategicznych celów UE w zakresie technologii neutralnych emisyjnie i projektów przemysłowych, i zaznacza, że zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych na wczesnym etapie tworzenia i opracowywania projektów strategicznych może ułatwić ich realizację. Wiedza na temat możliwości i skutków na danym terytorium pochodzi głównie od władz lokalnych i regionalnych. Są one często kluczowymi podmiotami w opracowywaniu i wdrażaniu polityki przemysłowej i polityki w zakresie badań i rozwoju oraz są przygotowane do wspierania innowacji w dziedzinie technologii neutralnych emisyjnie, na przykład poprzez ustanawianie piaskownic regulacyjnych. W związku z tym powinny być integralną częścią Platformy Europy Neutralnej Emisyjnie.

Bruksela, dnia 6 lipca 2023 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.