Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wymiana i ochrona danych osobowych w zglobalizowanym świecie" [COM(2017) 7 final].
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2018.81.209
Akt nienormatywny Wersja od: 2 marca 2018 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wymiana i ochrona danych osobowych w zglobalizowanym świecie"
[COM(2017) 7 final]
(2018/C 081/29)
(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2018 r.)
Sprawozdawca: Cristian PÎRVULESCU
Wniosek o konsultację | Komisja Europejska, 31.5.2017 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego | 8.5.2017 |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Stosunków Zewnętrznych |
Data przyjęcia przez sekcję | 28.9.2017 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 18.10.2017 |
Sesja plenarna nr | 529 |
Wynik głosowania | 175/1/3 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
Bruksela, dnia 18 października 2017 r.
Georges DASSIS | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Opinia EKES-u w sprawie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, 23 maja 2012 r. Dz.U. C 229 z 31.7.2012, s. 90.
2 Opinia EKES-u w sprawie ochrony danych osobowych, 5 lipca 2017 r. Dz.U. C 345 z 13.10.2017, s. 138.
3 Pismo do Komisji Europejskiej w sprawie niedawno opublikowanego komunikatu dotyczącego międzynarodowego przekazywania danych, DIGITALEUROPE, 12 maja 2017 r., data dostępu: 1 sierpnia: http://www.digitaleurope.org/Press-Room/Latest-News/News-Story/newsID/623.
4 Najważniejszymi kryteriami są: 1. Zakres (faktycznych lub potencjalnych) stosunków handlowych z danym państwem trzecim, w tym istnienie umowy o wolnym handlu lub trwające negocjacje w tej sprawie; 2. Zakres przepływu danych osobowych z UE, odzwierciedlający powiązania geograficzne lub kulturowe; 3. Wiodąca rola państwa trzeciego w dziedzinie stanowienia przepisów w zakresie ochrony prywatności i danych, a tym samym stanowienie przykładu dla innych państw w regionie; 4. Ogólne stosunki polityczne z danym państwem trzecim, w szczególności w odniesieniu do propagowania wspólnych wartości i wspólnych celów na poziomie międzynarodowym.
5 Komisja zachęciła Stany Zjednoczone do kontynuowania starań w kierunku stworzenia kompleksowego systemu ochrony prywatności i danych, dzięki czemu można będzie osiągnąć zbieżność między obydwoma systemami w dłuższej perspektywie. Zob. komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady "Transatlantyckie przepływy danych: odbudowa zaufania dzięki ustanowieniu silniejszych gwarancji", COM(2016) 117 final, 29 lutego 2016 r.
6 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 6 kwietnia 2017 r. w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności: PE "ubolewa nad faktem, że ani zasady Tarczy Prywatności, ani wyjaśnienia i zapewnienia w pismach administracji USA nie dowodzą istnienia skutecznych mechanizmów ochrony prawnej dla obywateli UE, których dane osobowe przekazywane są do organizacji amerykańskiej w oparciu o zasady Tarczy Prywatności, a następnie do których mają dostęp amerykańskie organy publiczne w celu ich przetwarzania na potrzeby egzekwowania prawa oraz w interesie publicznym, co podkreślił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 6 października 2015 r. jako istotę prawa podstawowego, o którym mowa w art. 47 Karty", pkt 26.
7 Koalicja Organizacji na rzecz Swobód Obywatelskich wzywa unijnych prawodawców do przeprowadzenia reformy nadzoru, by zapewnić ramy poszanowania praw osobom spoza USA, 28 lutego 2017 r., data dostępu: 1 sierpnia: https://www.accessnow.org/ cms/assets/uploads/2017/02/Section702CoalitionLetter1.pdf.
8 Zob. także ramy OECD w sprawie ochrony prywatności, OECD, 2013 r.