Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poszanowania życia prywatnego oraz ochrony danych osobowych w łączności elektronicznej i uchylającego dyrektywę 2002/58/WE (rozporządzenie w sprawie prywatności i łączności elektronicznej) [COM(2017) 10 final - 2017/0003 (COD)].
Dz.U.UE.C.2017.345.138
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poszanowania życia prywatnego oraz ochrony danych osobowych w łączności elektronicznej i uchylającego dyrektywę 2002/58/WE (rozporządzenie w sprawie prywatności i łączności elektronicznej)"
(2017/C 345/23)
(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2017 r.)
Sprawozdawca: Laure BATUT
Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 16.2.2017
Rada Unii Europejskiej, 9.3.2017
Podstawa prawna Artykuły 16 i 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i
Społeczeństwa Informacyjnego
Data przyjęcia przez sekcję 14.6.2017
Data przyjęcia na sesji plenarnej 5.7.2017
Sesja plenarna nr 527
Wynik głosowania 155/0/5
(za/przeciw/wstrzymało się)
Może ona publikować wytyczne, zalecenia i najlepsze praktyki w celu wspierania stosowania rozporządzenia.
Opiera się ona na artykułach 16 (ochrona danych) i 114 (jednolity rynek) TFUE, lecz również na artykułach 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Rozporządzenie ma uzupełnić rozporządzenie ogólne o ochronie danych w odniesieniu do danych, które można uznać za dane osobowe.
To użytkownicy końcowi, osoby fizyczne i prawne, określone w projekcie Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej, w stosunku do wszystkich dostawców usług komunikacyjnych, nie tylko tradycyjnych dostawców, ale przede wszystkim nowych podmiotów, których nowe usługi nie zapewniają odpowiednich gwarancji użytkownikom. Techniki stosowane w przypadku usług OTT (komunikatory, SMS-y, połączenia VoIP, wielorakie interfejsy itp.) sprawiają, że znajdują się one obecnie poza zakresem stosowania istniejących przepisów.
Wniosek nie zawiera przepisu dotyczącego przechowywania danych w chmurze obliczeniowej, pozostawiając państwom członkowskim podjęcie odpowiednich kroków zgodnie z art. 23 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych dotyczącym ograniczeń prawa do sprzeciwu i z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości (zob. pkt 1.3 uzasadnienia).
Użytkownik będzie musiał wyrazić zgodę na przechowywanie danych i metadanych generowanych w systemach (data, godzina, lokalizacja itp.), w przeciwnym wypadku dane te muszą zostać zanonimizowane lub usunięte.
Podmioty dokonują czynności przetwarzania danych w państwach członkowskich albo jedna z ich jednostek organizacyjnych znajdująca się w jednym z państw członkowskich będzie uznawana za "główną" do celów kontroli; krajowe organy nadzorcze będą odgrywały swoją rolę, a Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) będzie nadzorować cały proces.
Georges DASSIS | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.