Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Rola wewnętrznych grup doradczych w monitorowaniu wdrażania umów o wolnym handlu(opinia rozpoznawcza na wniosek Parlamentu Europejskiego).
Dz.U.UE.C.2019.159.28
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Rola wewnętrznych grup doradczych w monitorowaniu wdrażania umów o wolnym handlu"
(opinia rozpoznawcza na wniosek Parlamentu Europejskiego)
(Dz.U.UE C z dnia 10 maja 2019 r.)
Sprawozdawca: Alberto MAZZOLA
Wniosek o konsultację | Parlament Europejski, 11.9.2018 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Stosunków Zewnętrznych |
Data przyjęcia przez sekcję | 15.1.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 23.1.2019 |
Sesja plenarna nr | 540 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 152/0/2 |
1.
Wnioski i zalecenia
Wnioski i zalecenia
Zdaniem EKES-u wewnętrzne grupy doradcze powinny być organem doradczym, konsultacyjnym i zinstytucjonalizowanym, posiadającym kompetencje obejmujące wszystkie postanowienia umowy, o zrównoważonym składzie członków ze wszystkich trzech sektorów, reprezentatywnym, odpowiedzialnym i o niezależnej roli w monitorowaniu i ocenie umów zawieranych przez UE. Wszystkie te kryteria są niezbędne do wzmocnienia pozycji społeczeństwa obywatelskiego, jego widoczności i zdolności do formułowania ustrukturyzowanych propozycji, które mogą skutecznie wpływać na proces decyzyjny.
1.10. EKES zaleca, by wewnętrzne grupy doradcze spotykały się co najmniej dwa razy w roku na szczeblu UE oraz by oficjalne spotkania między wewnętrznymi grupami doradczymi odbywały się dwa razy w roku w formie instytucjonalnej również przy wykorzystywaniu telekonferencji, jednak przynajmniej raz do roku osobiście.
1.11. EKES zaleca coroczną organizację w Brukseli konferencji wszystkich członków wewnętrznych grup doradczych na szczeblu UE, aby umożliwić wzajemne dzielenie się doświadczeniami z ich poszczególnych wewnętrznych grup doradczych.
1.12. Wewnętrzne grupy doradcze powinny również mieć możliwość organizowania wysłuchania co roku. Współpraca z krajowymi organami instytucjonalnymi reprezentującymi społeczeństwo obywatelskie - krajowymi odpowiednikami EKES-u - byłaby dodatkowym bodźcem dla rozszerzenia dialogu poza Brukselę i dotarcia do szerszej grupy odbiorców poza obecnymi ramami, które uprzywilejowują organizacje z siedzibą w Brukseli.
1.13. Ustanowienie wielu organów w ramach tej samej umowy powoduje dezorientację u partnerów handlowych UE 3 i nakłada obciążenia zarówno na państwa trzecie, jak i na EKES. EKES apeluje do UE, aby przewidziała możliwość nadania kompetencji wspólnym mechanizmom konsultacyjnym odnośnie do wszystkich filarów przyszłych układów o stowarzyszeniu, poczynając od renegocjowanych umów z Chile i Meksykiem, a także w przyszłości z Mercosurem.
1.14. Należy przewidzieć mechanizm sprawozdawczy, który umożliwiłby organizacjom społeczeństwa obywatelskiego zasiadającym w przyszłych wewnętrznych grupach doradczych zgłaszanie problemów w zakresie wdrażania lub przedstawianie propozycji ulepszeń. Ponadto EKES zaleca, by przewodniczący wewnętrznej grupy doradczej miał prawo przedstawiać poglądy swojej grupy Komitetowi ds. Handlu oraz Komitetowi ds. Handlu i Zrównoważonego Rozwoju, które z kolei powinny być zobowiązane do uwzględniania w rozsądnym terminie kwestii i zaleceń przedstawionych przez wewnętrzne grupy doradcze. EKES z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Komisji Europejskiej w ustanowienie ustrukturyzowanego, przejrzystego i terminowego mechanizmu rozpatrywania skarg w celu przyszłego wdrażania rozdziałów odnoszących się do handlu i zrównoważonego rozwoju.
1.15. Zanim powstaną organy społeczeństwa obywatelskiego, EKES usilnie pracuje nad tym, by wewnętrzne grupy doradcze lub komitety konsultacyjne zostały założone na długo przed wejściem w życie umowy. Wysiłki EKES-u powinny być uznawane i wspierane przez Parlament Europejski i Radę, zwłaszcza w świetle ich uprawnień budżetowych, oraz przez Komisję.
1.16. Aby zapewnić widoczność wewnętrznych grup doradczych, EKES zaleca zdefiniowanie strategii komunikacyjnej, w tym wykorzystywanie stron internetowych, platformy informatycznej do wymiany informacji i mediów społecznościowych.
1.17. Należy zapewnić wsparcie finansowe na wdrożenie przyszłych umów, w szczególności przez rządy partnerskie. EKES uważa, że tekst umów powinien jednoznacznie przewidywać zobowiązanie do odpowiedniego finansowania oraz politycznego i logistycznego wspierania przewidzianych organów społeczeństwa obywatelskiego, również ze strony rządów partnerskich.
1.18. EKES uważa swój udział za bezcenny i pragnie nadal być częścią wszystkich wewnętrznych grup doradczych.
1.19. Poprzez swoje zasady i sposób pracy oraz za pośrednictwem swoich członków EKES zapewnia uporządkowane i zorganizowane funkcjonowanie wewnętrznych grup doradczych, przyczyniając się do identyfikacji odpowiedników w kraju partnerskim, ustalając program działań, prowadząc posiedzenia, przedstawiając sprawozdania instytucjom UE i społeczeństwu, a także zapewnia rozliczalność.
1.20. Zakłada się, że koszt uczestnictwa EKES-u w wewnętrznych grupach doradczych podwoi się w ciągu najbliższych trzech lat oraz potroi w celu objęcia obecnie negocjowanych umów o wolnym handlu. Wewnętrzne grupy doradcze będą zatem stanowić wyzwanie dla EKES-u pod względem zasobów finansowych i ludzkich. EKES apeluje do władz budżetowych o dodatkowy budżet odpowiadający bieżącym wydatkom przewidzianym przez Komisję w celu wsparcia wewnętrznych grup doradczych, tak by zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym wykonać przewidziane zadania.
1.21. EKES sugeruje uwzględnienie następujących kryteriów przy tworzeniu wewnętrznych grup doradczych i określaniu liczby członków: całkowitej wielkości handlu zagranicznego UE rocznie, inwestycji UE w kraju partnerskim (krajach partnerskich), znaczenia umowy z perspektywy geopolitycznej i strategicznej, odpowiednich względów zrównoważonego rozwoju.
1.22. Po stronie UE wewnętrzne grupy doradcze zasadniczo składają sprawozdania Komisji Europejskiej i ważne byłoby, aby w przyszłości zapewnić możliwość składania sprawozdań również Parlamentowi i Radzie. EKES zaleca także prowadzenie regularnego i zorganizowanego dialogu między wewnętrznymi grupami doradczymi UE, Komisją, ESDZ, Parlamentem Europejskim i państwami członkowskimi UE. W odniesieniu do Parlamentu Europejskiego można przewidzieć zorganizowany, regularny mechanizm konsultacji.
2.
Kontekst
Kontekst
3.
Uwagi ogólne
Uwagi ogólne
Znaczenie wewnętrznych grup doradczych
Rozszerzenie zakresu wewnętrznych grup doradczych
3.11. Biorąc pod uwagę te korzyści wynikające z zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego, EKES oczekuje, że rozszerzenie zakresu monitorowania przez wewnętrzne grupy doradcze na całą umowę i na wszystkie aspekty umowy, również te niezwiązane ze zrównoważonym rozwojem - jednak ze zwróceniem szczególnej uwagi na te aspekty - mogłoby uzupełnić wysiłki Komisji Europejskiej zmierzające do promowania lepszego wdrażania umów UE o wolnym handlu.
Oczekuje się, że wewnętrzne grupy doradcze będą wywierać pozytywny wpływ na podniesienie świadomości wśród szerszych kręgów społeczeństwa obywatelskiego na temat korzyści płynących z wolnego, zrównoważonego i integracyjnego handlu opartego na zasadach, przy jednoczesnej eliminacji niedociągnięć. Monitorowanie wdrażania umów o wolnym handlu ma kluczowe znaczenie dla wykazania zarówno korzyści, jak i negatywnych skutków wynikających z umów dla przedsiębiorstw, pracowników, konsumentów i obywateli w ogóle. Ponadto mogą dostarczać rzeczowe informacje i przyczyniać się do obiektywnego podejścia do umów handlowych.
3.12. Rozszerzenie kompetencji na biznesowe aspekty umowy z dużym prawdopodobieństwem ułatwi krajom partnerskim akceptację monitorowania przez społeczeństwo obywatelskie i przyspieszy ustanawianie wewnętrznych grup doradczych 11 . Wewnętrzne grupy doradcze są właściwie wyposażone (skład, sposób pracy itp.), aby odpowiednio zająć się różnorodnymi problemami wynikającymi ze wszystkich rozdziałów umów o wolnym handlu i mają możliwość współpracowania z odpowiednimi częściami społeczeństwa obywatelskiego. EKES uważa, że rozszerzenie zakresu monitorowania na całą umowę będzie wymagało ustalenia priorytetów, tak aby wysiłki były podejmowane tam, gdzie są najbardziej potrzebne, przy zachowaniu zrównoważonej reprezentacji wszystkich interesów w programie prac wewnętrznych grup doradczych.
3.13. EKES ubolewa jednak, że rozszerzeniu zakresu nie towarzyszy dalsze wzmocnienie mechanizmu monitorowania w odniesieniu do skutecznego wdrażania zobowiązań zawartych w rozdziałach poświęconych handlowi i zrównoważonemu rozwojowi, co jest niezmiernie ważne dla EKES-u, a także, że nie towarzyszy temu dalsze wzmocnienie istotnej roli wewnętrznych grup doradczych w gwarantowaniu, że naruszenia są wykrywane i skutecznie usuwane.
4.
Kwestie szczególne, którymi należy się zająć
Kwestie szczególne, którymi należy się zająć
Skład i reprezentatywność
Efektywność i skuteczność/Wyzwania logistyczne i organizacyjne
Większa przejrzystość i strategia komunikacji
4.10. Zanim powstaną organy społeczeństwa obywatelskiego, EKES usilnie pracuje nad tym, by wewnętrzne grupy doradcze lub komitety konsultacyjne zostały założone na długo przed wdrożeniem umowy. Dotyczy to zwłaszcza Ameryki Środkowej, Kanady, Japonii, Chile, krajów Mercosuru lub Ukrainy, gdzie członkowie EKES-u nawiązali kontakt z odpowiednimi organizacjami i rządami w celu zwiększenia ich świadomości na temat potrzeby przygotowania naszej przyszłej wspólnej pracy. Wysiłki EKES-u powinny być wspierane przez Parlament Europejski, DG ds. Handlu i ESDZ w celu zapewnienia organizacjom społeczeństwa obywatelskiego w krajach partnerskich informacji na temat potrzeby utworzenia tych organów społeczeństwa obywatelskiego, aby umożliwić ich jak najszybsze uruchomienie po wejściu w życie umowy.
4.11. EKES zaleca, by w celu zapewnienia widoczności wewnętrznych grup doradczych po ich ustanowieniu prowadzić kampanię informacyjną i regularnie aktualizować stronę internetową, publikując dokumenty ze spotkań, w tym porządki obrad i protokoły. W tym celu można ustanowić platformę informatyczną ułatwiającą wymianę między wewnętrznymi grupami doradczymi z UE i krajów partnerskich. Należy również wykorzystywać media społecznościowe.
Potrzebne zasoby
4.12. Do tej pory zarówno EKES, jak i Komisja Europejska zapewniały finansowanie i zasoby ludzkie, aby pomóc w funkcjonowaniu wewnętrznych grup doradczych. Od 2018 r. Komisja przeznaczyła budżet wynoszący trzy miliony euro na trzy lata. Zewnętrzny wykonawca będzie odpowiedzialny za organizację logistyczną spotkań wewnętrznych grup doradczych.
4.13. Należy zapewnić dalsze wsparcie finansowe na wdrożenie przyszłych umów, w szczególności przez rządy partnerskie. Instytucje UE powinny stale podnosić tę kwestię z rządami krajów partnerskich, aby wspólnie poszukiwać długoterminowych zrównoważonych rozwiązań. EKES uważa, że tekst umów powinien jednoznacznie przewidywać zobowiązanie do odpowiedniego finansowania oraz politycznego i logistycznego wspierania przewidzianych organów społeczeństwa obywatelskiego, również ze strony rządów partnerskich.
5.
EKES i wewnętrzne grupy doradcze
EKES i wewnętrzne grupy doradcze
Zadanie to wymaga jednak coraz więcej wysiłków zarówno w kategoriach finansowych, jak i ludzkich.
Podobne kryteria mogą być brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, czy ustanowić wewnętrzną grupę doradczą. UE zawarła umowy handlowe z 69 krajami i regionami na świecie. Nie wszystkie z nich wymagają ustanowienia wewnętrznej grupy doradczej.
EKES i instytucje UE
Przewodniczący | |
Luca JAHIER | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.