Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Między transeuropejską supersiecią a lokalnymi wyspami energetycznymi - właściwa kombinacja zdecentralizowanych rozwiązań i scentralizowanych struktur na rzecz transformacji energetycznej zrównoważonej pod względem gospodarczym, społecznym i ekologicznym" (opinia z inicjatywy własnej).
Dz.U.UE.C.2020.429.85
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Między transeuropejską supersiecią a lokalnymi wyspami energetycznymi - właściwa kombinacja zdecentralizowanych rozwiązań i scentralizowanych struktur na rzecz transformacji energetycznej zrównoważonej pod względem gospodarczym, społecznym i ekologicznym"
(opinia z inicjatywy własnej)
(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)
Sprawozdawca: Lutz RIBBE
Współsprawozdawca: Thomas KATTNIG
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego | 20.2.2020 |
Podstawa prawna | Art. 32 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego |
Data przyjęcia przez sekcję | 3.9.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 18.9.2020 |
Sesja plenarna nr | 254 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 216/2/2 |
Wyjaśnienie tych kwestii jest pilną potrzebą, ponieważ w każdym z obu przypadków niezbędne są ogromne inwestycje, jednak w różnych obszarach: w systemie centralnym pieniądze trafiają przede wszystkim do systemów przesyłowych, a w systemie zdecentralizowanym - do mniejszych, rozproszonych opcji elastyczności.
Można powątpiewać, czy będzie to rozwiązanie wystarczające do zapewnienia celowej europejskiej transformacji energetycznej. W wielu państwach członkowskich ramy prawne nie odpowiadają bowiem jeszcze w pełni celom, które leżą u podstaw pakietu "Czysta energia".
Argument kosztów
Różnice w wartości dodanej
Wraz z rozszerzaniem się pojęcia prosumenta uzyskuje ono także szerszą definicję w pakiecie "Czysta energia": w przyszłości prosumentami powinni móc się stać nie tylko ci konsumenci, którzy dysponują własną ziemią i nieruchomością. Prosumentami mogą być przecież także najemcy albo mieszkańcy domów wielorodzinnych, a także podmioty zajmujące się zaopatrzeniem poszczególnych budynków i dzielnic miast, w tym obszarów komercyjnych i przemysłowych. Szczególnie właśnie w takich przypadkach niezbędne wydaje się inteligentne usieciowienie mocy produkcyjnych i magazynowych oraz poszczególnych konsumentów w ramach wirtualnej elektrowni lub za pośrednictwem inteligentnej mikrosieci. Oznacza to stały wzrost wymagań wobec lokalnych i regionalnych operatorów sieci dystrybucyjnych.
Bruksela, dnia 18 września 2020 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.