Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 13 lutego 2019 r. dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (CON/2019/6).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.84.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 marca 2019 r.

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 13 lutego 2019 r.
dotycząca projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej

(CON/2019/6)

(2019/C 84/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2019 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 19 grudnia 2018 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii

Europejskiej o wydanie opinii dotyczącej projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanego dalej "projektem decyzji") 1 .

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt decyzji dotyczy EBC i Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

1.
EBC przyjmuje do wiadomości projekt decyzji zatwierdzającej w imieniu Unii i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) Umowę o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwaną dalej "Umową o wystąpieniu"). W szczególności EBC odnotowuje postanowienia Umowy o wystąpieniu dotyczące zwrotu kapitału wpłaconego wniesionego do EBC przez Bank of England 2 , a także udziału Bank of England w rozwiązaniach instytucjonalnych określonych w art. 282 i 283 TFUE oraz w Statusie Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statusem ESBC") w okresie przejściowym 3 . EBC odnotowuje ponadto postanowienia Umowy o wystąpieniu odnoszące się do stosowania w Zjednoczonym Królestwie przepisów prawa Unii dotyczących dostępu do dokumentów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii 4 , stosowania w Zjednoczonym Królestwie określonych artykułów Statutu ESBC w odniesieniu do EBC 5 , a także stosowania w Zjednoczonym Królestwie określonych przywilejów i immunitetów w stosunku do EBC, członków jego organów oraz pracowników i przedstawicieli krajowych banków centralnych (KBC) w ESBC 6 .
2.
Zgodnie z art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej Umowa o wystąpieniu określa warunki wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii i Euratomu, uwzględniając ramy ich przyszłych stosunków. Umowa w sprawie przyszłych stosunków między Unią a Zjednoczonym Królestwem będzie mogła zostać zawarta dopiero wówczas, gdy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim. Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE oraz odpowiednim orzecznictwem Unii 7  należy zasięgnąć opinii EBC w sprawie umowy dotyczącej przyszłych stosunków między Unią a Zjednoczonym Królestwem w zakresie, w jakim będzie ona wchodziła w zakres kompetencji EBC.
3.
Na mocy Umowy o wystąpieniu ustanawia się Wspólny Komitet, do którego zadań należało będzie wdrażanie i stosowanie tej Umowy. W projekcie decyzji precyzuje się, że we Wspólnym Komitecie i w jego specjalnych komitetach Unię reprezentuje Komisja 8 . W różnych przypadkach określonych w Umowie o wystąpieniu Wspólny Komitet będzie miał prawo do przyjmowania decyzji wiążących dla Unii i Zjednoczonego Królestwa, a obowiązkiem Unii i Zjednoczonego Królestwa będzie ich wykonanie 9 . Zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 TFUE oraz zgodnie z zasadą lojalnej współpracy wynikającą z art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej opinii EBC należy zasięgać w sprawie decyzji Wspólnego Komitetu wchodzących w zakres kompetencji EBC.
4.
Umowa o wystąpieniu określa, że pewne przywileje i immunitety mające zastosowanie do Unii będą miały zastosowanie w odniesieniu do EBC, członków jego organów, jego pracowników i przedstawicieli KBC w ESBC uczestniczących w działaniach EBC 10 . Umowa o wystąpieniu nakłada na Unię szereg wymogów w zakresie informowania lub powiadamiania Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do niektórych kwestii związanych z takimi przywilejami i immunitetami 11 . W uzasadnieniu projektu decyzji Komisja precyzuje, że co do zasady informacje takie powinny być przekazywane a notyfikacje dokonywane w imieniu Unii przez Komisję, w razie potrzeby na podstawie informacji dostarczonych przez państwa członkowskie bądź inne instytucje, właściwe organy lub jednostki organizacyjne Unii 12 . EBC odnotowuje to wyjaśnienie i jest gotowy zapewnić Komisji odpowiednie informacje w celu ich odpowiedniego przekazania Zjednoczonemu Królestwu.

Niniejsza opinia zostanie opublikowana na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 lutego 2019 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 COM (2018) 834 final.
2 Zob. art. 149 Umowy o wystąpieniu.
3 Zob. art. 128 ust. 4 Umowy o wystąpieniu.
4 Zob. art. 122 Umowy o wystąpieniu.
5 Zob. art. 123 Umowy o wystąpieniu.
6 Zob. art. 117 Umowy o wystąpieniu.
7 Zob. np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 1974 r. w sprawie R. & V. Haegeman przeciwko Belgii, C-181/73, ECLI:EU:C:1974:41, pkt 5; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 9 sierpnia 1994 r. w sprawie Republika Francuska przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, C-327/91, ECLI:EU:C:1994:305, pkt 15-17. Zob. także opinię EBC CON/2005/7. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC.
8 Zob. art. 2 projektu decyzji.
9 Zob. art. 164 i 166 Umowy o wystąpieniu.
10 Zob. art. 117 Umowy o wystąpieniu.
11 Zob. np. art. 102, 103 i art. 116 ust. 3 Umowy o wystąpieniu.
12 Zob. s. 4 uzasadnienia projektu decyzji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.