Opinia "Działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich".
Dz.U.UE.C.2014.174.25
Akt nienormatywnyOpinia Komitetu Regionów "Działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich"
(2014/C 174/06)
(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2014 r.)
Sprawozdawca | Pedro SANZ ALONSO, przewodniczący rządu wspólnoty autonomicznej La Rioja (ES/EPL) |
Dokument źródłowy | Wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich |
COM(2013) 812 final |
KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
Stopniowy, lecz znaczny wzrost przydzielonego budżetu
Skoncentrowanie działań promocyjnych na państwach trzecich
Szersze wykorzystanie marek i pochodzenia produktów
Poszerzenie kręgu beneficjentów i listy produktów kwalifikujących się
Ustanowienie przez Komisję priorytetów w programie prac
Ocena i selekcja programów prostych i programów, w których uczestniczy wiele państw oraz zarządzanie nimi
Proponowana wysokość współfinansowania
Ewentualne wyeliminowanie możliwości finansowania programów przez państwa członkowskie
Zalecenia końcowe
Poprawka 1
Motyw 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(2) Celem tych działań jest zwiększenie konkurencyjności rolnictwa europejskiego zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w państwach trzecich, poprzez podniesienie poziomu wiedzy konsumentów dotyczącej zalet unijnych produktów rolnych i artykułów spożywczych wytworzonych w oparciu o produkty rolne oraz poprzez rozwijanie i otwieranie nowych rynków. Przedmiotowe działania korzystnie uzupełniają i wzmacniają działania prowadzone przez państwa członkowskie. | (2) Celem tych działań jest zwiększenie konkurencyjności rolnictwa europejskiego zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w państwach trzecich, poprzez podniesienie poziomu wiedzy konsumentów dotyczącej zalet unijnych produktów rolnych i artykułów spożywczych wytworzonych w oparciu o produkty rolne, mając na uwadze uznane na szczeblu europejskim systemy jakości, które wnoszą wartość dodaną do produkcji europejskiej, oraz poprzez rozwijanie i otwieranie nowych rynków. Przedmiotowe działania korzystnie uzupełniają i wzmacniają działania prowadzone przez państwa członkowskie. |
Uzasadnienie
Europejscy konsumenci z reguły nie znają norm i wysokich standardów jakości, do których muszą stosować się producenci europejscy. Żeby zaradzić tej sytuacji należy pokazać, że europejskie produkty spełniają ścisłe normy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i ochrony środowiska. Dlatego ważna jest polityka informacyjna i promocyjna dotycząca produktów rolnych, by wyjaśnić konsumentom europejskim, że europejskie produkty spełniają wszystkie wymienione wymagania i uświadomić ich w tym zakresie.
Ponadto należy zwrócić uwagę na produkty objęte systemami jakości uznanymi przez Unię Europejską.
Poprawka 2
Motyw 7
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(7) Przekazywanie informacji na temat win produkowanych w Unii i promocja tych win stanowią jeden z najważniejszych środków zawartych w programach wsparcia dla sektora wina przewidzianych w ramach WPR. W związku z tym należy ograniczyć możliwość obejmowania win działaniami informacyjnymi i promocyjnymi w ramach niniejszego systemu jedynie do przypadków, w których wino jest powiązane z innym produktem rolnym lub artykułem spożywczym. | (7) Przekazywanie informacji na temat win produkowanych w Unii i promocja tych win stanowią jeden z najważniejszych środków zawartych w programach wsparcia dla sektora wina przewidzianych w ramach WPR. W związku z tym należy ograniczyć możliwość obejmowania win działaniami informacyjnymi i promocyjnymi w ramach niniejszego systemu jedynie do przypadków, w których wino jest powiązane z innym produktem rolnym lub artykułem spożywczym. |
Uzasadnienie
Naszym zdaniem sektor wina nie powinien być traktowany odmiennie od innych produktów rolnych, dlatego należy w pełni włączyć go na listę produktów kwalifikujących się, nie tylko w przypadku ogólnych kampanii powiązanych z innymi produktami. Wino byłoby jedynym europejskim produktem, który nie mógłby korzystać z kampanii przeznaczonych wyłącznie dla tego sektora. Uważamy, że nie można pominąć kluczowego sektora europejskiej produkcji.
Poprawka 3
Motyw 8
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(8) W latach 2001-2011 zaledwie 30 % budżetu przeznaczonego na działania informacyjne i promocyjne prowadzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 3/2008 dotyczyło rynków państw trzecich, podczas gdy rynki te oferują znaczny potencjał wzrostu. Należy ustanowić przepisy szczegółowe w celu wykonania 75 % szacowanych wydatków, aby wspierać realizację większej liczby działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących unijnych produktów rolnych w państwach trzecich, w szczególności poprzez zwiększenie wsparcia finansowego. | (8) W latach 2001-2011 zaledwie 30 % budżetu przeznaczonego na działania informacyjne i promocyjne prowadzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 3/2008 dotyczyło rynków państw trzecich, podczas gdy rynki te oferują znaczny potencjał wzrostu. Należy ustanowić przepisy szczegółowe w celu wykonania 75 % szacowanych wydatków, aby wspierać realizację większej liczby działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących unijnych produktów rolnych w państwach trzecich, w szczególności poprzez zwiększenie wsparcia finansowego. |
Uzasadnienie
Europejskie produkty muszą obecnie konkurować z produktami państw trzecich, zarówno na rynku wewnętrznym, jak i na rynkach zagranicznych. Muszą przy tym obowiązkowo stosować się do licznych, restrykcyjnych norm wspólnotowych. Ponadto nie należy zapominać o różnych sposobach produkcji i warunkach, w jakich się ona odbywa, zarówno w UE, jak i poza nią.
Naszym zdaniem nie należy ustalać odsetków wydatków przeznaczonych na przeprowadzenie w krajach trzecich działań informacyjnych i promujących dotyczących unijnych produktów rolnych.
Poprawka 4
Motyw 9
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(9) W celu zapewnienia należytego oddziaływania realizowanych działań informacyjnych i promocyjnych należy planować tego rodzaju działania w ramach programów informacyjnych i promocyjnych. Takie programy były dotychczas składane przez organizacje branżowe i międzybranżowe. Aby zwiększyć liczbę i podnieść jakość proponowanych działań, należy poszerzyć krąg beneficjentów o organizacje producentów. Co więcej, Komisja powinna mieć możliwość uzupełnienia tych programów poprzez realizację działań z własnej inicjatywy, przede wszystkim w celu przyczynienia się do otwarcia nowych rynków. | (9) W celu zapewnienia należytego oddziaływania realizowanych działań informacyjnych i promocyjnych należy planować tego rodzaju działania w ramach programów informacyjnych i promocyjnych. Takie programy były dotychczas składane przez organizacje branżowe i międzybranżowe. Aby zwiększyć liczbę i podnieść jakość proponowanych działań, należy poszerzyć krąg beneficjentów o organizacje producentów i należące do nich MŚP, jeżeli przeprowadzane przez nie działania promocyjne są ukierunkowane na uznane systemy jakości. Co więcej, Komisja powinna mieć możliwość uzupełnienia tych programów poprzez realizację działań z własnej inicjatywy, przede wszystkim w celu przyczynienia się do otwarcia nowych rynków. |
Uzasadnienie
Odnosząc się do beneficjentów nie należy zapominać o MŚP, ponieważ stanowią one ok. 90 % przemysłu rolno-spożywczego Unii Europejskiej. Ponadto przedsiębiorstwa te mają silniejsze więzi z obszarami wiejskimi i regionami, dlatego to one powinny odnieść większe korzyści z tych środków.
Poprawka 5
Motyw 11
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(11) W celu zapewnienia skutecznego wdrożenia działań informacyjnych i promocyjnych należy powierzyć ich realizację należycie wybranym organom wdrażającym. | (11) W celu zapewnienia skutecznego wdrożenia działań informacyjnych i promocyjnych należy powierzyć ich realizację należycie wybranym organom wdrażającym, dysponującym wykwalifikowanym i wyspecjalizowanym personelem, co gwarantowałoby, że wspomniana realizacja będzie skuteczna. |
Uzasadnienie
Ważne jest, by należycie wybrane organy wdrażające dysponowały wyspecjalizowanym personelem, który mógłby udzielić wsparcia technicznego niezbędnego dla programów promujących, podobnie jak miało to dotąd miejsce w przypadku państw członkowskich.
Poprawka 6
Motyw 14
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(14) Unia stawia sobie za cel uproszczenie ram prawnych WPR. Podejście to powinno zostać zastosowane także w odniesieniu do rozporządzenia w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych. Należy zwłaszcza dokonać przeglądu zasad zarządzania administracyjnego programami informacyjnymi i promocyjnymi w celu uproszczenia tych zasad oraz umożliwienia Komisji ustanowienia przepisów i procedur regulujących składanie i wybór propozycji programów. | (14) Unia stawia sobie za cel uproszczenie ram prawnych WPR. Podejście to powinno zostać zastosowane także w odniesieniu do rozporządzenia w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych. Należy zwłaszcza dokonać przeglądu zasad zarządzania administracyjnego programami informacyjnymi i promocyjnymi w celu uproszczenia tych zasad oraz umożliwienia Komisji ustanowienia przepisów i procedur regulujących składanie i wybór propozycji programów, ewentualnie z możliwością ustanowienia aktów wykonawczych pozwalających na udział państw członkowskich we współpracy z regionami. |
Uzasadnienie
Komisja musi określić normy i procedury dotyczące prezentacji wniosków w sprawie programu i ich selekcji wraz z państwami członkowskimi i regionami europejskimi, ponieważ to one wezmą pod uwagę bardziej specjalistyczne kryteria, w zależności od różnorakich sytuacji i warunków na ich terenie. Uproszczenie procesu nie wymaga, naszym zdaniem, wyłączenia z niego państw członkowskich.
Poprawka 7
Motyw 16
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(16) Należy ustalić kryteria finansowania działań. Zgodnie z ogólną zasadą Unia powinna pokrywać tylko część kosztów programów, tak aby uczynić odpowiedzialnymi zainteresowane organizacje inicjujące. Niektóre koszty administracyjne i personelu, niezwiązane z wdrażaniem WPR, stanowią integralną część działań informacyjnych i promocyjnych i będą mogły kwalifikować się do finansowania unijnego. | (16) Należy ustalić kryteria finansowania działań. Zgodnie z ogólną zasadą Unia powinna pokrywać tylko część kosztów programów, tak aby uczynić odpowiedzialnymi zainteresowane organizacje inicjujące. Niektóre koszty administracyjne i personelu, niezwiązane z wdrażaniem WPR, stanowią integralną część działań informacyjnych i promocyjnych i będą mogły kwalifikować się do finansowania unijnego. Również państwa członkowskie mogłyby dobrowolnie współfinansować część kosztów programów. |
Uzasadnienie
Państwa członkowskie i regiony europejskie powinny mieć możliwość współfinansowania programów prostych, jako że niektóre kluczowe podmioty sektora nie zawsze dysponują wystarczającymi zasobami budżetowymi, by przeprowadzić tego rodzaju kampanie promocyjne. Ponadto obecne sformułowanie motywu może być korzystne przede wszystkim dla tych producentów europejskich, którzy przeznaczają na programy promocyjne największe zasoby finansowe.
Poprawka 8
Artykuł 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Działania na rynku wewnętrznym | Działania na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich |
Działaniami kwalifikującymi się na rynku wewnętrznym są: | Działaniami kwalifikującymi się na rynku wewnętrznym są: |
a) działania informacyjne mające na celu podkreślenie specyfiki metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, autentyczności, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt i poszanowania środowiska; b) działania informacyjne dotyczące tematów, o których mowa w art. 5 ust. 4. | a) działania informacyjne mające na celu podkreślenie specyfiki metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, autentyczności, etykietowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt i poszanowania środowiska; b) działania informacyjne dotyczące tematów, o których mowa w art. 5 ust. 4. |
Uzasadnienie
Nie należy rozróżniać między działaniami prowadzonymi na rynku wewnętrznym i zewnętrznym. Proponujemy połączenie artykułu 2 i 3.
Poprawka 9
Artykuł 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Działania w państwach trzecich | Działania w państwach trzecich |
Działaniami kwalifikującymi się w państwach trzecich są: | Działaniami kwalifikującymi się w państwach trzecich są: |
a) działania informacyjne mające na celu podkreślenie cech produktów rolnych i środków spożywczych oraz dotyczące tematów, o których mowa w art. 5 ust. 4; | a) działania informacyjne mające na celu podkreślenie cech produktów rolnych i środków spożywczych oraz dotyczące tematów, o których mowa w art. 5 ust. 4; |
b) działania promocyjne mające na celu wzrost sprzedaży produktów rolnych i środków spożywczych pochodzących z UE. | b) działania promocyjne mające na celu wzrost sprzedaży produktów rolnych i środków spożywczych pochodzących z UE. |
Uzasadnienie
Nie należy rozróżniać między działaniami prowadzonymi na rynku wewnętrznym i zewnętrznym. Proponujemy połączenie artykułu 2 i 3.
Poprawka 10
Artykuł 5
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Następujące produkty mogą być przedmiotem działań informacyjnych i promocyjnych, o których mowa w art. 3 oraz ilustrować metody produkcji i tematy, o których mowa w art. 2 i art. 3 lit. a): | 1. Następujące produkty mogą być przedmiotem działań informacyjnych i promocyjnych, o których mowa w art. 3 oraz ilustrować metody produkcji i tematy, o których mowa w art. 2 i art. 3 lit. a): |
a) produkty rolne wymienione w wykazie znajdującym się w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "Traktatem") z wyjątkiem produktów rybołówstwa i akwakultury wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr [COM(2011)416] oraz tytoniu; | a) produkty rolne wymienione w wykazie znajdującym się w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "Traktatem") z wyjątkiem produktów rybołówstwa i akwakultury wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr [COM(2011) 416] oraz tytoniu; |
b) artykuły spożywcze wytworzone w oparciu o produkty rolne wymienione w pkt I załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/ 2012; | b) artykuły spożywcze wytworzone w oparciu o produkty rolne wymienione w pkt I załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/ 2012; |
c) napoje spirytusowe o oznaczeniu geograficznym chronionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008. | c) napoje spirytusowe o oznaczeniu geograficznym chronionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008. |
d) wino o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1308/2013 oraz wino pochodzące z rolnictwa ekologicznego może kwalifikować się do działań informacyjnych i promocyjnych. | |
2. Wino może być przedmiotem działań informacyjnych i promocyjnych pod warunkiem, że inne produkty, o których mowa w ust. 1 lit. a) lub b), są także objęte danym programem. | 2 Wino może być przedmiotem działań informacyjnych i promocyjnych pod warunkiem, że inne produkty, o których mowa w ust. 1 lit. a) lub b), są także objęte danym programem. |
Uzasadnienie
Uważamy, że nie należy traktować sektora wina inaczej niż sektorów pozostałych produktów rolnych. Europejski sektor wina zdobył sobie uznanie i należy go chronić, ze względu na jego znaczenie na europejskim rynku wewnętrznym oraz renomę poza Unią Europejską
Poprawka 11
Artykuł 8
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Działania informacyjne i promocyjne przyczyniają się do wzmocnienia konkurencyjności rolnictwa europejskiego zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w państwach trzecich. Cele, jakie należy osiągnąć, zostaną określone w programie prac, o którym mowa w ust. 2. | 1. Działania informacyjne i promocyjne przyczyniają się do wzmocnienia konkurencyjności rolnictwa europejskiego zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w państwach trzecich. Cele, jakie należy osiągnąć, zostaną określone w programie prac, o którym mowa w ust. 2. |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
2. Komisja przyjmuje, w drodze aktu wykonawczego, program prac, w którym określone są zamierzone cele, priorytety, spodziewane wyniki, warunki wdrażania i całkowita kwota planu finansowania. Program prac zawiera też główne kryteria oceny, opis działań, które mają zostać sfinansowane, kwoty przeznaczone na każdy rodzaj działania, orientacyjny harmonogram realizacji oraz w przypadku dotacji maksymalną wysokość współfinansowania. | 2. Komisja przyjmuje, w drodze aktu wykonawczego, program prac, w którym określone są zamierzone cele, priorytety, spodziewane wyniki, warunki wdrażania i całkowita kwota planu finansowania. Program prac zawiera też główne kryteria oceny, opis działań, które mają zostać sfinansowane, kwoty przeznaczone na każdy rodzaj działania, orientacyjny harmonogram realizacji oraz w przypadku dotacji maksymalną wysokość współfinansowania. |
Opracowując program, Komisja uwzględnia niekorzystne warunki naturalne specyficzne dla regionów górskich, wyspiarskich i najbardziej oddalonych. | |
Akt wykonawczy, o którym mowa w akapicie pierwszym, przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 24 ust. 3. | Akt wykonawczy, o którym mowa w akapicie pierwszym, przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą doradczą, o której mowa w art. 24 ust. 23. |
3. W celu wdrożenia programu prac, o którym mowa w ust. 1, Komisja publikuje: | 3. W celu wdrożenia programu prac, o którym mowa w ust. 1, Komisja publikuje: |
a) w przypadku programów prostych, zaproszenie do składania wniosków zawierające w szczególności warunki uczestnictwa i główne kryteria oceny. | a) w przypadku programów prostych, dwa zaproszenia zaproszenie do składania wniosków zawierające w szczególności warunki uczestnictwa i główne kryteria oceny. |
b) w przypadku programów, w których uczestniczy wiele państw zaproszenie do składania wniosków zgodnie z tytułem VI części I rozporządzenia (UE, Euratom) nro966/2012. | b) w przypadku programów, w których uczestniczy wiele państw, dwa zaproszenia zaproszenie do składania wniosków zgodnie z tytułem VI części I rozporządzenia (UE, Euratom) nro966/2012. |
Zaproszenia do składania wniosków, o których mowa w lit. a) i b), uwzględniają niekorzystne warunki naturalne specyficzne dla regionów górskich, wyspiarskich i najbardziej oddalonych. |
Uzasadnienie
Komisja przyznaje sobie zbyt dużo uprawnień w procedurze decyzyjnej w związku z programem prac. W obecnym rozporządzeniu dopuszcza się dwa zaproszenia do składania wniosków, dzięki czemu wnioskodawca nie musi czekać zbyt długo z ponownym zgłoszeniem.
Poprawka 12
Artykuł 12
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Komisja dokonuje oceny i wyboru propozycji programów prostych przedstawionych w związku z zaproszeniem do składania wniosków, o którym mowa w art. 8 ust. 3 lit. a). | 1. Komisja dokonuje oceny i wyboru propozycji programów prostych przedstawionych w związku z zaproszeniem do składania wniosków, o którym mowa w art. 8 ust. 3 lit. a). |
2. Komisja, w drodze aktów wykonawczych, podejmuje decyzje dotyczące wybranych programów prostych, ewentualnych zmian, jakie należy w nich wprowadzić, oraz odpowiadających im budżetów. Te akty wykonawcze są przyjmowane zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 24 ust. 2. | 2. Komisja przyjmuje akty wykonawcze umożliwiające państwom członkowskim i regionom europejskim udział w ocenie propozycji programów prostych i ich selekcji. |
3. Komisja, w drodze aktów wykonawczych, podejmuje decyzje dotyczące wybranych programów prostych, ewentualnych zmian, jakie należy w nich wprowadzić, oraz odpowiadających im budżetów. Te akty wykonawcze są przyjmowane zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 24 ust. 2. |
Uzasadnienie
Nie można zaakceptować wyłączenia państw członkowskich z oceny i selekcji programów prostych. Władze krajowe powinny brać aktywny udział w selekcji, ponieważ zgodnie z art. 14 to one zajmą się jej realizacją, monitorowaniem i kontrolą.
Poprawka 13
Artykuł 13
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Aby zapewnić skuteczną realizację działań, po przeprowadzeniu odpowiedniej procedury konkursowej organizacja inicjująca dokonuje wyboru organów, które realizują wybrane programy proste. | Aby zapewnić skuteczną realizację działań, po przeprowadzeniu odpowiedniej procedury konkursowej organizacja inicjująca dokonuje wyboru wyspecjalizowanych organów, które realizują wybrane programy proste. |
Regionalne agencje promocji lub usług promocyjnych w regionach będą mogły uwzględnić zbiorowe działania krajowe, związane z regionami i informowaniem nt. pochodzenia. |
Uzasadnienie
Należy położyć szczególny nacisk na udział państw członkowskich i na współpracę regionów w ramach działań informacyjnych i promocyjnych. Dlatego proponuje się dodać wzmiankę o agencjach i usługach związanych z promocją w regionach. Celem tych agencji jest skuteczne i dobrze zorganizowane finansowanie programów i ich realizacja, a nie finansowanie agencji poprzez wspomniane fundusze.
Poprawka 14
Art. 15 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Udział Unii w finansowaniu programów prostych nie przekracza 50 % kwoty wydatków kwalifikowalnych. Pozostałą część wydatków ponoszą wyłącznie organizacje inicjujące. | 1. Udział Unii w finansowaniu programów prostych nie przekracza 50 % kwoty wydatków kwalifikowalnych. Udział Unii w finansowaniu programów wzrasta do 75 % w wypadku programów prowadzonych przez najbardziej oddalone regiony UE. |
Państwa członkowskie i regiony europejskie mogą również dobrowolnie pokryć część kosztów programów do 20 %. Pozostałą część wydatków ponoszą wyłącznie organizacje inicjujące. |
Uzasadnienie
Uważamy, że nie należy eliminować możliwości współfinansowania przez państwa członkowskie programów prostych, jako że niektóre kluczowe podmioty sektora nie zawsze dysponują zasobami budżetowymi niezbędnymi do przeprowadzenia tego rodzaju kampanii promocyjnych, które mogą być dużym obciążeniem dla przedsiębiorstw. Szkodziłoby to MŚP i mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której w programach uczestniczyłyby jedynie duże firmy. Ponadto mogłoby to doprowadzić do zmniejszenia udziału w programach, co byłoby efektem odwrotnym od zamierzonego. Za odpowiedni odsetek uznano 20 %, jako że umożliwia on zniwelowanie różnic w wydatkach na promocję ponoszonych przez państwa członkowskie i inne podmioty.
Poprawka 15
Art. 23 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
2. Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, powierza się Komisji na czas nieokreślony od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. | 2. Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, powierza się Komisji na czas nieokreślony od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. |
Uzasadnienie
Naszym zdaniem nie należy powierzać Komisji uprawnień przyjmowania aktów delegowanych na czas nieokreślony, dlatego należy skreślić ten fragment z ust. 2.
Poprawka 16
Artykuł 27
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Do dnia 31 grudnia [2020 r.] Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stosowania niniejszego rozporządzenia, w stosownym przypadku wraz z odpowiednimi wnioskami. | Do dnia 31 grudnia [2020 r.] Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stosowania niniejszego rozporządzenia, w stosownym przypadku wraz z odpowiednimi wnioskami. Ponadto do 31 grudnia 2017 r. przedstawi sprawozdanie śródokresowe. |
Uzasadnienie
Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie śródokresowe ze stosowania omawianego rozporządzenia i stanu jego realizacji, by w przypadku, gdyby należało dokonać ulepszeń lub dostosowań, wciąż pozostał czas na realizację celów wyznaczonych na koniec 2020 r.
Bruksela, 2 kwietnia 2014 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.