Opinia dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.270.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 września 2013 r.

OPINIA KOMISJI

z dnia 18 września 2013 r.

dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej

(2013/C 270/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 września 2013 r.)

1. Wprowadzenie

1.1.
W dniu 30 lipca 2013 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o wydanie opinii dotyczącej trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej. Pierwszy z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia (WE) nr 958/2.007 Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych. Drugi z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 24/2009 dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i pasywów podmiotów sekurytyzacyjnych. Trzeci to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1027/2006 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do instytucji pocztowych przyjmujących depozyty od rezydentów obszaru euro innych niż monetarne instytucje finansowe.
1.2.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w każdym przypadku, gdy występują związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny, aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów, gdyż umożliwia bardziej wydajne sporządzanie statystyk europejskich. Komisja z zadowoleniem przyjmuje również wprowadzenie w tych rozporządzeniach wyraźnego odesłania do jej opinii.

2. Uwagi szczegółowe

2.1.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje, że wspomniane rozporządzenia będą zawierać bardziej szczegółowe informacje w konkretnych dziedzinach statystyki pieniężnej i finansowej. Równocześnie Komisja jest zdania, że w trakcie spełniania wymagań użytkowników należy dołożyć wszelkich starań, aby ograniczyć obciążenia respondentów w kontekście tych rozporządzeń. Po wprowadzeniu w życie systemu derogacji opartego na progach ilościowych można by przewidzieć stworzenie mechanizmu przeglądu celem wykorzystania zgromadzonego doświadczenia w tworzeniu przyszłych przepisów.
2.2.
Wydaje się, że przy tworzeniu projektów rozporządzeń przyjęto nieco inne podejście, jeżeli chodzi o przepisy dotyczące sprawozdawczości, szczególnie w przypadku "rozpoczęcia przekazywania danych", wejścia w życie i początku stosowania w przepisach końcowych. Te elementy, jak również elementy odnoszące się do uchylenia istniejących przepisów, powinny być spójne, tak aby zapewnić kompletność wymaganych danych.
2.3.
W odniesieniu do wszystkich trzech projektów rozporządzeń określenia na początku preambuły ("uwzględniając") należy dostosować do międzyinstytucjonalnie uzgodnionej praktyki, a zatem ograniczyć je do podstawy prawnej (tj. postanowień, które faktycznie przyznają danej instytucji kompetencje do przyjęcia przewidzianych aktów) i w stosownych przypadkach, odniesienia do wniosku, procedur i opinii. Jeżeli chodzi o podstawę prawną, po ogólnym odniesieniu do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy zatem podać odniesienie wyłącznie do art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Za podstawę prawną projektów rozporządzeń nie można uznać art. 5 Statutu ESBC i EBC, art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, rozporządzenia (UE) nr 1011/2012, rozporządzenia (UE) nr 549/2013 ani dyrektywy 2011/61/UE. Jeśli odesłania do tych pozostałych przepisów i instrumentów uznaje się za użyteczne dla właściwego zrozumienia części normatywnej projektu rozporządzenia, można je umieścić w motywach.
2.4.
Ponadto Komisja zamierza przedstawić w najbliższym miesiącu wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego europejskie ramy na rzecz funduszy rynku pieniężnego (FRP). Wniosek będzie zawierać szereg zmian odnoszących się do sposobu, w jaki fundusze rynku pieniężnego są zdefiniowane i mogą prowadzić działalność w Europie. W celu uniknięcia jakichkolwiek niespójności Komisja zaleca, by EBC wprowadził w swoich rozporządzeniach klauzulę przeglądu, aby umożliwić dokonanie przeglądu definicji i kryteriów FRP z uwzględnieniem rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego po jego przyjęciu przez Parlament Europejski i Radę. Dostosowanie odpowiednich rozporządzeń EBC powinno zbiec się z wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego.
2.5.
W odpowiednich projektach rozporządzeń należy ponownie sprawdzić spójność części załącznika II "Definicje sektorów" z ESA 2010. Na przykład, jeżeli chodzi o projekt rozporządzenia w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do instytucji pocztowych, w części odnoszącej się do funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego należy podać odniesienie do ESA 2010 pkt 2.82, natomiast treść tego punktu należy zamieścić w definicji funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego. Kolejnym przykładem jest dawna klasyfikacja sektorów zamieszczona w tabelach 1 i 3 projektu rozporządzenia dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych, co również należy poprawić.

3. Podsumowanie

3.1.
Komisja zasadniczo popiera projekty rozporządzeń w zakresie, w jakim przyczyniają się one do skutecznej współpracy między Europejskim Systemem Statystycznym (ESS) i Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definicji podmiotów składających sprawozdania i wspierania cechujących się wysoką jakością spójnych statystyk na poziomie europejskim. Niemniej jednak Komisja uważa, że należy zająć się wspomnianymi wyżej kwestiami.
3.2.
Ponadto Komisja pragnie podkreślić, jak duże znaczenie w praktyce ma solidna procedura klasyfikacji jednostek w tym obszarze, która respektuje zasady statystyczne.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2013 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.