Opinia dotycząca planu unieszkodliwiania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z modyfikacją uprawnień do emisji gazowych i płynnych odpadów promieniotwórczych w celu likwidacji INB 91 i zmiany działalności INB 141 w elektrowni jądrowej Creys-Malville we Francji, przedłożonego zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.138.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 czerwca 2007 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 21 czerwca 2007 r.
dotycząca planu unieszkodliwiania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z modyfikacją uprawnień do emisji gazowych i płynnych odpadów promieniotwórczych w celu likwidacji INB 91 i zmiany działalności INB 141 w elektrowni jądrowej Creys-Malville we Francji, przedłożonego zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom
(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(2007/C 138/03)

(Dz.U.UE C z dnia 22 czerwca 2007 r.)

Dnia 6 września 2006 r., zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom, Komisja Europejska otrzymała od rządu Francji dane ogólne dotyczące planu unieszkodliwiania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z modyfikacją uprawnień do emisji gazowych i płynnych odpadów promieniotwórczych w celu likwidacji INB 91 i zmiany działalności INB 141 w elektrowni jądrowej Creys-Malville.

Na podstawie tych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła w dniu 15 stycznia 2007 r. i które zostały przedłożone przez władze Francji dnia 13 lutego 2007 r., oraz w następstwie konsultacji z grupą ekspertów Komisja wydała następującą opinię:

1. Odległość pomiędzy przedmiotowym obiektem a najbliższym miejscem położonym na terytorium innego państwa członkowskiego, w tym przypadku Włoch, wynosi około 96 km.

2. Biorąc pod uwagę nowe uprawnienia do emisji, o które wystąpiono, podczas normalnej eksploatacji emisja gazowych i płynnych odpadów nie spowoduje narażenia zdrowia ludności innych państw członkowskich.

3. Promieniotwórcze odpady stałe powstałe w wyniku eksploatacji są składowane na terenie obiektu lub transportowane do zakładów unieszkodliwiania odpadów we Francji. Eksperci zalecili, by kontrole odpadów konwencjonalnych przeprowadzanych jako środki ostrożności w celu potwierdzenia braku skażenia zapewniały jednocześnie zgodność z kryteriami dotyczącymi dopuszczalnych poziomów emisji określonymi w podstawowych standardach bezpieczeństwa (dyrektywa 96/29/Euratom).

4. W przypadku nieplanowanej emisji odpadów promieniotwórczych będącej następstwem wypadku o skali przewidzianej w danych ogólnych, planowane zmiany nie doprowadzą w innych państwach członkowskich do poziomów skażenia mogących wpłynąć na stan zdrowia ludności.

Podsumowując, Komisja jest zdania, że wdrożenie planu unieszkodliwiania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z modyfikacją uprawnień do emisji gazowych i płynnych odpadów promieniotwórczych w celu likwidacji INB 91 i zmiany działalności INB 141 w elektrowni jądrowej Creys-Malville, w obydwu przypadkach zarówno podczas normalnej eksploatacji, jak i w następstwie wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, nie powinno spowodować promieniotwórczego skażenia wody, gleby lub powietrza innego państwa członkowskiego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.