Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) (Cedefop/2018/01/AD).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.111A.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 marca 2018 r.

OGŁOSZENIE O NABORZE NA STANOWISKO DYREKTORA EUROPEJSKIEGO CENTRUM ROZWOJU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO (CEDEFOP)
(Cedefop/2018/01/AD)

(2018/C 111 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 marca 2018 r.)

O nas

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) jest europejską agencją promującą rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w Unii Europejskiej. Zapewnia doradztwo, badania, analizy, informacje oraz ułatwia współpracę europejską i wzajemne uczenie się. Wspiera rozwój VET oraz kształtowanie polityki w oparciu o dowody w takich obszarach, jak wdrażanie europejskich narzędzi i monitorowanie "procesu kopenhaskiego", przewidywanie potrzebnych umiejętności, lepsze zrozumienie kwalifikacji i umiejętności w celu wspierania mobilności transgranicznej oraz inwestowanie w VET.

Centrum ściśle współpracuje z Komisją Europejską, rządami, przedstawicielami pracodawców i związków zawodowych, jak również z badaczami i praktykami. Przekazuje im aktualne informacje i analizy dotyczące rozwoju, doświadczeń i innowacji w zakresie VET oraz fora w zakresie uczenia się polityki.

Organem Cedefop jest Rada Zarządzająca, w skład której wchodzą przedstawiciele rządów państw członkowskich UE, pracodawców, pracowników i Komisji Europejskiej.

Cedefop założono w 1975 r., a od 1995 r. jego siedziba znajduje się w Salonikach (Grecja). Zatrudnia około 120 pracowników i ma roczny budżet w wysokości 17 400 000 EUR. Językiem roboczym Cedefop jest język angielski.

Więcej informacji o Agencji znajduje się na stronie internetowej http://www.cedefop.europa.eu/en.

Proponowane stanowisko

Dyrektor jest prawnym przedstawicielem i twarzą Cedefop; odpowiada przed Radą Zarządzającą. Kieruje i zarządza Agencją oraz ponosi ogólną odpowiedzialność za jej działalność, zapewniając realizację celów Agencji.

Do szczegółowych obowiązków dyrektora należy:

-
przygotowywanie i wdrażanie wieloletniej strategii i rocznego programu pracy 1  Cedefop zgodnie z misją Cedefop i decyzjami Rady Zarządzającej,
-
przygotowywanie i wspieranie działań Rady Zarządzającej oraz wykonywanie jej decyzji,
-
zapewnienie jakości pracy Cedefop i dalszego rozwoju jego reputacji jako uznanego centrum wiedzy fachowej w zakresie VET oraz umiejętności i kwalifikacji,
-
rozliczanie się przed władzą budżetową i Europejskim Trybunałem Obrachunkowym z budżetu Cedefop oraz ponoszenie odpowiedzialności za sporządzanie i wykonanie budżetu, a także za należyte zarządzanie finansami i kontrolę wewnętrzną 2 ,
-
przygotowywanie rocznego sprawozdania z działalności dotyczącego działań agencji i przedstawianie go Parlamentowi Europejskiemu,
-
zapewnienie bieżącego zarządzania Centrum i wszystkimi sprawami pracowniczymi, w tym rekrutacją, nadzorem i rozwojem pracowników oraz rozwijaniem dobrego ducha pracy zespołowej i zdrowego środowiska pracy,
-
organizowanie Centrum, tak aby działało w sposób najbardziej efektywny i skuteczny w ramach dostępnych zasobów, w tym poprzez wspieranie współpracy i dzielenie się usługami z Komisją i innymi agencjami UE, stosownie do przypadku,
-
zapewnianie skutecznej reprezentacji i public relations Cedefop na najwyższym szczeblu w kontaktach z instytucjami i organami europejskimi w całej Unii Europejskiej, w tym reprezentowanie Cedefop na konferencjach, seminariach i wydarzeniach medialnych,
-
ułatwianie współpracy w zakresie swoich kompetencji między Centrum, Komisją, państwami członkowskimi, partnerami społecznymi i innymi zainteresowanymi stronami Centrum, a także z właściwymi organami w państwach członkowskich wykonującymi zadania podobne do zadań Centrum.

Misja i zadania Centrum oraz obowiązki dyrektora są opisane w rozporządzeniu ustanawiającym, w szczególności w art. 2, 3 i 7 tego rozporządzenia 3 .

Poszukiwany kandydat (kryteria wyboru)

Kandydaci powinni wykazywać:

-
duże umiejętności zarządzania i przywództwa, w tym udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi i ludzkimi,
-
udokumentowane osiągnięcia w zarządzaniu dużymi zespołami na wysokim szczeblu zarządzania, w tym umiejętność kierowania, motywowania i rozwijania potencjału zespołu o międzynarodowym i wielodyscyplinarnym pochodzeniu,
-
dogłębne zrozumienie złożoności procesów zarządzania zmianami organizacyjnymi,
-
wysoki poziom umiejętności interpersonalnych i prezentacji, w tym umiejętności komunikacji pisemnej i ustnej/ negocjacji,
-
udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu złożonymi i wrażliwymi politycznie relacjami, w tym komunikacja i negocjacje z różnymi zainteresowanymi stronami,
-
dobre zrozumienie polityki UE w zakresie VET, instytucji UE oraz ich funkcjonowania i współdziałania oraz szerszych polityk UE o istotnym znaczeniu dla działalności i roli Cedefop,
-
zdolność do tworzenia i wdrażania strategicznej wizji Cedefop oraz do udziału w debacie politycznej na poziomie europejskim w dziedzinie VET oraz umiejętności i kwalifikacji,
-
dobra znajomość języka angielskiego, ponieważ jest to język roboczy Cedefop. Spełnienie następujących kryteriów będzie uznane za dodatkowy atut:
-
odpowiednie doświadczenie zawodowe w dziedzinie VET (mocny atut),
-
doświadczenie w zarządzaniu zdobyte w różnych organizacjach, w tym w kontekście międzynarodowym/europejskim oraz w środowisku wielokulturowym (mocny atut),
-
doświadczenie w opracowywaniu i wdrażaniu procesów zmian organizacyjnych,
-
doświadczenie we współdziałaniu i negocjacjach na wyższym szczeblu w organizacjach i między nimi w kontekście europejskim/międzynarodowym, w tym z organami sektora publicznego i partnerami społecznymi,
-
doświadczenie w zarządzaniu badaniami stosowanymi w zakresie VET, umiejętności i kwalifikacji, rynków pracy lub dziedzin pokrewnych.

Wymogi wobec kandydatów (kryteria kwalifikowalności)

Kandydaci będą zakwalifikowani do fazy selekcji, jeżeli w terminie składania zgłoszeń spełniają następujące kryteria formalne:

-
Obywatelstwo: obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
-
Dyplom ukończenia studiów wyższych:
-
wykształcenie na poziomie odpowiadającym ukończonym studiom uniwersyteckim w zwykłym wymiarze co najmniej czterech lat potwierdzone dyplomem, lub
-
wykształcenie na poziomie odpowiadającym ukończonym studiom uniwersyteckim w zwykłym wymiarze co najmniej trzech lat potwierdzone dyplomem oraz co najmniej jednoroczne odpowiednie doświadczenie zawodowe (tego jednorocznego doświadczenia zawodowego nie można uwzględniać w doświadczeniu zawodowym po ukończeniu studiów drugiego stopnia, które jest ujęte w wymogu poniżej).
-
Doświadczenie zawodowe: przynajmniej 15-letnie udokumentowane doświadczenie zawodowe po ukończeniu studiów drugiego stopnia zdobyte po uzyskaniu dyplomu uniwersyteckiego.
-
Doświadczenie w zarządzaniu: z wspomnianych 15 lat doświadczenia zawodowego, co najmniej 5 lat w ramach funkcji kierowniczej wysokiego szczebla, obejmującej odpowiedzialność za zarządzanie pracownikami i finansami 4 .
-
Języki: gruntowna znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej 5  oraz zadowalająca znajomość innego języka w zakresie niezbędnym do wykonywania swoich obowiązków; komisja selekcyjna zweryfikuje podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Może to obejmować rozmowę kwalifikacyjną (jej część) przeprowadzoną w tym innym języku.
-
Limit wiekowy: możliwość wypełnienia, w terminie składanie zgłoszeń, pełnej pięcioletniej kadencji przed osiągnięciem wieku emerytalnego; w przypadku pracowników tymczasowych w Unii Europejskiej wiek emerytalny definiuje się jako koniec miesiąca, w którym dana osoba osiąga wiek 66 lat (zob. także art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników i art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego) 6 .
-
Inne wymogi: spełnianie wszelkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących służby wojskowej oraz sprawność fizyczna służąca realizacji obowiązków związanych ze stanowiskiem 7 .

Niezależność i oświadczenie o braku konfliktu interesów

Dyrektor będzie musiał złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się działać niezależnie i w interesie publicznym, oraz oświadczenie dotyczące wszelkich interesów, które mogłyby zaważyć na jego niezależności. Kandydaci muszą potwierdzić w swoim zgłoszeniu gotowość złożenia powyższych oświadczeń.

Wybór i powołanie

Dyrektora powołuje Komisja Europejska, wybierając z listy przekazanej przez Radę Zarządzającą Cedefop. Kandydaci powinni mieć świadomość, że lista może zostać upubliczniona i że umieszczenie na liście nie stanowi gwarancji zatrudnienia.

Proces wyboru będzie polegał na rozpatrzeniu formularzy zgłoszeniowych, a następnie serii rozmów kwalifikacyjnych i testów, zgodnie z poniższym opisem:

1.
Komisja wstępnej selekcji, złożona z przedstawicieli trzech grup w Radzie Zarządzającej, a także Komisji Europejskiej, i wspierana przez zewnętrznego konsultanta, rozpatrzy zgłoszenia i sporządzi listę najbardziej kwalifikujących się kandydatów, którzy spełniają wszystkie kryteria kwalifikowalności i najbardziej spełniają kryteria wyboru na stanowisko.
2.
Najbardziej kwalifikujący się kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, która może być prowadzona przez telefon, oraz do udziału w testach prowadzonych przez zewnętrznych konsultantów w imieniu komisji wstępnej selekcji. Na podstawie wyników tych rozmów kwalifikacyjnych i testów komisja wstępnej selekcji sporządzi listę najbardziej odpowiednich kandydatów. Najbardziej odpowiedni kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną z komisją wstępnej selekcji, która sporządzi listę zakwalifikowanych kandydatów. Lista zostanie przekazana do zatwierdzenia przez Radę Zarządzającą Cedefop, a kandydaci z tej listy zostaną zaproszeni do przedłożenia prezentacji Radzie Zarządzającej. Rada Zarządzająca przedłoży ostateczną listę zakwalifikowanych kandydatów do Komisji.
3.
Kandydaci zakwalifikowani przez Radę Zarządzającą Cedefop zostaną następnie zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną z komitetem doradczym Komisji ds. mianowania (CCA) i będą uczestniczyć w całodziennej ocenie dokonywanej w ośrodku zintegrowanej oceny zarządzania prowadzonym przez zewnętrznych konsultantów ds. naboru. Kandydaci zakwalifikowani przez CCA odbędą następnie rozmowę kwalifikacyjną z odpowiednim komisarzem.
4.
W następstwie tych rozmów kwalifikacyjnych Komisja mianuje Dyrektora Cedefop. Wybrany kandydat obejmie stanowisko w ciągu trzech miesięcy od mianowania przez Komisję.

Ze względów funkcjonalnych i w celu jak najszybszego zakończenia procedury wyboru, procedura wyboru będzie prowadzona w języku angielskim 8 .

Równość szans

Cedefop i Komisja Europejska stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1 lit. d) regulaminu pracowniczego.

Warunki zatrudnienia

Dyrektor zostanie mianowany jako pracownik zatrudniony na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14, zgodnie z art. 2 lit. a) i art. 10 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (CEOS) na okres pięciu lat.

Od wybranego kandydata oczekuje się wypełnienia pełnego pięcioletniego mandatu od początku umowy. W razie konieczności można zastosować art. 47 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, aby umożliwić wybranemu kandydatowi kontynuowanie pracy po ukończeniu 66 lat.

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia są określone w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej w odniesieniu do pracowników zatrudnionych na czas określony pełniących funkcję odpowiadającą podstawowemu stanowisku dyrektora w grupie zaszeregowania AD 14 Unii Europejskiej 9 . Wybrany kandydat zostanie sklasyfikowany w zależności od jego doświadczenia na poziomie 1 lub poziomie 2 w grupie zaszeregowania.

Orientacyjnie, miesięczne wynagrodzenie podstawowe w grupie zaszeregowania AD 14 (stopień 1) wynosi 14 300 EUR. Wynagrodzenie jest uzależnione od wskaźnika korygującego wynagrodzenia (obecnie 79,9 % dla Grecji i podlega corocznemu przeglądowi) i jest obciążone składkami na ubezpieczenie społeczne i innymi składkami oraz podatkiem europejskim, ale jest zwolnione z podatków krajowych.

W zależności od sytuacji osobistej wybranego kandydata dodatkowymi świadczeniami mogą być: dodatek za zarządzanie (z uwzględnieniem danego stanowiska), dodatek na gospodarstwo domowe, dodatek zagraniczny, dodatek na dziecko pozostające na utrzymaniu i dodatek edukacyjny.

Kandydaci powinni pamiętać, że zgodnie z wymogiem określonym w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej wszyscy nowi pracownicy muszą z powodzeniem odbyć dziewięciomiesięczny okres próbny.

Miejscem zatrudnienia są Saloniki (Grecja).

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed zgłoszeniem kandydatury kandydat powinien dokładnie sprawdzić, czy spełnione są wszystkie kryteria kwalifikowalności ("Wymogi wobec kandydatów"), w szczególności dotyczące rodzajów dyplomów, wysokiego poziomu doświadczenia zawodowego oraz wymaganych zdolności językowych. Niespełnienie któregokolwiek z wymogów kwalifikowalności oznacza automatyczne wykluczenie z procedury wyboru.

Aby się zarejestrować i zgłosić swoją kandydaturę, należy przejść do sekcji ofert zatrudnienia na stronie internetowej Cedefop (http://www.cedefop.europa.eu/en/about-cedefop/recruitment/vacancies), kliknąć na nazwę ogłoszenia o naborze i postępować zgodnie z instrukcjami.

Cedefop zdecydowanie zaleca, aby przed wypełnieniem zgłoszenia kandydaci przeczytali instrukcje dla kandydatów i najczęściej zadawane pytania.

Aby zgłoszenia były ważne, kandydaci muszą użyć internetowego systemu zgłoszeń (http://www.cedefop.europa.eu/EN/ working-with-us/job-opportunities.aspx) i załączyć (przesłać) następujące dokumenty:

1)
list motywacyjny skierowany do Pani Tatjany Babrauskiene, przewodniczącej Rady Zarządzającej;
2)
życiorys (CV) sporządzony w formacie Europass CV 10 ; kandydaci są zobowiązani do przedstawienia doświadczenia i wiedzy fachowej istotnych dla przedmiotowego stanowiska pracy, a także szczegółowych informacji dotyczących wielkości (liczby pracowników), budżetu i charakteru działów, którymi wcześniej zarządzali4;
3)
kopię odpowiedniego dyplomu (odpowiednich dyplomów).

Na tym etapie nie należy przesyłać dokumentów potwierdzających (na przykład poświadczonych kopii dyplomów, referencji, zaświadczeń o doświadczeniu itp.), które w razie potrzeby należy przedłożyć na późniejszym etapie procedury.

Aby ułatwić proces selekcji, wszelkie wiadomości do kandydatów dotyczące przedmiotowego naboru będą przekazywane w języku angielskim.

Termin składania zgłoszeń

Wnioski należy składać online do dnia 8 maja 2018 r. do godz. 15.00 czasu obowiązującego w Grecji (CET + 1). Wnioski przesłane pocztą, pocztą elektroniczną itp. będą odrzucone.

Ważne informacje dla kandydatów

-
Kandydaci są proszeni o pisemne zgłaszanie wszelkiej zmiany adresu, numeru telefonu lub adresu poczty elektronicznej do sekretariatu komisji wstępnej selekcji: director-selection@cedefop.europa.eu.
-
Podczas przygotowywania zgłoszeń kandydaci nie mogą w żadnym wypadku odwoływać się do dokumentów, zgłoszeń ani innych formularzy złożonych w związku z wcześniejszymi zgłoszeniami.
-
Kandydaci, którzy zostaną zaproszeni przez Komisję Europejską na rozmowę kwalifikacyjną z komitetem doradczym ds. mianowania, będą zobowiązani do przedstawienia kopii swoich dyplomów i kwalifikacji akademickich wraz z dokumentem poświadczającym obywatelstwo.
-
Dokumenty potwierdzające nie będą zwracane kandydatom.
-
Należy upewnić się, że adres poczty elektronicznej podany w zgłoszeniu jest poprawny (i że skrzynka pocztowa nie jest pełna), ponieważ większość korespondencji będzie prowadzona za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Kandydatom przypomina się, że procedury wyboru i obrady są poufne. Kandydatom bądź jakimkolwiek osobom działającym w ich imieniu zakazuje się bezpośrednich lub pośrednich kontaktów z członkami komisji selekcyjnej. Wszelkie zapytania lub wnioski o informacje lub dokumentację dotyczące konkursu należy kierować do sekretariatu komisji wstępnej selekcji: director-selection@cedefop.europa.eu.

Ochrona danych osobowych

Komisja i Cedefop dopilnują, aby dane osobowe kandydatów były przetwarzane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 11 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa takich danych.

W przypadku jakichkolwiek zapytań dotyczących przetwarzania swoich danych osobowych kandydat powinien je przesłać na poniższy adres inspektora ochrony danych Cedefop, DATA-PROTECTION-OFFICER@cedefop.europa.eu.

W przypadku rozbieżności między wersjami językowymi ogłoszenia o naborze obowiązuje wersja w języku
angielskim.
2 Zadania te opisano szczegółowo w przepisach finansowych Cedefop: http://www.cedefop.europa.eu/en/about-cedefop/finance-and-budget/financial-rules.
4 W swoich CV zgłaszający powinni wskazać co najmniej 5 lat, w ciągu których nabyto doświadczenie w zarządzaniu: 1) tytuł i rola zajmowanych stanowisk kierowniczych; 2) liczba pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; 3) wielkość zarządzanych budżetów; a także 4) liczba warstw hierarchicznych powyżej i poniżej oraz 5) liczba osób na równorzędnym stanowisku.
7 Przed mianowaniem wybrany kandydat musi przejść badanie lekarskie.
8 Komisja selekcyjna dopilnuje, aby rodzimi użytkownicy języka nie mieli nienależnej przewagi.
10 Europass CV można pobrać ze strony internetowej: https://europass.cedefop.europa.eu/
11 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.