Notyfikacja na podstawie art. 114 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - Środki krajowe bardziej rygorystyczne niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący UE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.42.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 lutego 2020 r.

Notyfikacja na podstawie art. 114 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - Środki krajowe bardziej rygorystyczne niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 42/02)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lutego 2020 r.)

1)
Pismem z dnia 29 listopada 2019 r., które wpłynęło do Komisji w dniu 29 listopada 2019 r., Niemcy notyfikowały Komisji swój zamiar utrzymania w mocy przepisów krajowych dotyczących kotłów na paliwo stałe. Przedmiotowe przepisy krajowe obejmują następujące kwestie:
-
pkt 1 sekcji 5 niemieckiego rozporządzenia w sprawie małych i średnich jednostek spalania [Verordnung über kleine und mittlere Feuerungsanlagen] z dnia 26 stycznia 2010 r. (zwanego dalej "pierwszym BImSchV"), w którym ustalono dopuszczalne wartości emisji cząstek stałych. Występują różnice względem wartości i metody pomiarów mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2020 r. zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe ("rozporządzenie (UE) 2015/1189") 1 ;
-
pkt 1 sekcji 4 pierwszego BImSchV, w związku z sekcją 3, zawierający wyczerpujący wykaz paliw, które mogą być stosowane w instalacjach grzewczych. Rozporządzenie (UE) 2015/1189 nie zawiera takiego wyczerpującego wykazu;
-
pkt 4 sekcji 5 pierwszego BImSchV, zgodnie z którym wymaga się, aby kotły na paliwo stałe zostały wyposażone w zasobniki ciepłej wody użytkowej. Rozporządzenie (UE) 2015/1189 nie zawiera takiego wymogu;
-
sekcja 14 oraz pkt 1 sekcji 15 pierwszego BImSchV dotyczące monitorowania nowych i znacząco zmodyfikowanych jednostek spalania. Rozporządzenie (UE) 2015/1189 nakłada wymogi w momencie wprowadzania do obrotu kotłów na paliwo stałe i nie zawiera przepisów dotyczących ich dalszego monitorowania.
2)
Zharmonizowane przepisy w zakresie wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe określono w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią.

Dyrektywa 2009/125/WE przewiduje ustalenie wymogów, jakie muszą spełniać produkty związane z energią objęte środkami wykonawczymi, aby mogły zostać wprowadzone do obrotu lub użytkowania. Przyczynia się ona do zrównoważonego rozwoju poprzez zwiększenie efektywności energetycznej i poziomu ochrony środowiska przy jednoczesnym zwiększaniu bezpieczeństwa dostaw energii. Podstawę tej dyrektywy stanowi art. 95 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (obecnie art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - TFUE).

W art. 6 ust. 1 przedmiotowej dyrektywy określono, że państwa członkowskie nie zakazują, nie ograniczają ani nie utrudniają wprowadzania do obrotu lub do użytkowania na swoich terytoriach produktu spełniającego wszystkie odpowiednie przepisy danego środka wykonawczego i posiadającego oznakowanie CE ze względu na wymogi dotyczące ekoprojektu odnoszące się do tych jego parametrów, o których mowa w części 1 załącznika I do dyrektywy, objętych obowiązującym środkiem wykonawczym.

Celem rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 jest ustanowienie wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe, w tym dopuszczalnych wartości emisji cząstek stałych. Szacuje się, że łącznym skutkiem wymogów dotyczących ekoprojektu, określonych w rozporządzeniu Komisji i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/1187 z dnia 27 kwietnia 2015 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia 2  słoneczne, będzie doprowadzenie do zmniejszenia rocznych emisji cząstek stałych o 10 kiloton do 2030 r.

Jeśli chodzi o kotły na paliwo stałe o mocy znamionowej 500 kW lub mniejszej, to rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1189 stanowi, że od dnia 1 stycznia 2020 r. emisje cząstek stałych dotyczące sezonowego ogrzewania pomieszczeń nie mogą przekraczać 40 mg/m3 w przypadku kotłów z automatycznym podawaniem paliwa oraz 60 mg/m3 w przypadku kotłów z ręcznym podawaniem paliwa, po ustandaryzowaniu jako suche spaliny przy zawartości tlenu wynoszącej 10 % i w standardowych warunkach - w temperaturze 0 °C i przy ciśnieniu wynoszącym 1 013 milibarów.1 013 milibarów.

3)
W dniu 22 marca 2010 r. weszło w życie pierwsze rozporządzenie BImSchV, które ma zastosowanie do małych i średnich jednostek, w tym kotłów na paliwo stałe o mocy znamionowej 500 kilowatów lub mniejszej. Stanowi ono, że emisja cząstek stałych przy pełnym obciążeniu, w przypadku jednostek spalania paliw stałych o nominalnej mocy cieplnej 4 kW lub większej, nie przekracza - w odniesieniu do jednostek zbudowanych po dniu 31 grudnia 2014 r. 20 mg/m3, po ustandaryzowaniu przy zawartości tlenu na poziomie 13 % objętościowo.
4)
Niemcy uważają, że obowiązujące przepisy krajowe są bardziej rygorystyczne niż przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 i że ich utrzymanie jest uzasadnione zarówno ważnymi względami określonymi w art. 36 TFUE, w szczególności ochroną zdrowia ludzkiego, jak i ochroną środowiska.

Niemcy zwracają uwagę, że obniżenie poziomu ambicji określonego w pierwszym BImSchV zagrażałoby jakości powietrza w Niemczech, co jest sprzeczne z celem zakładającym poprawę efektywności środowiskowej kotłów na paliwo stałe.

Pogorszenie jakości powietrza byłoby sprzeczne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy 3 , która zgodnie z jej art. 12 zobowiązuje państwa członkowskie do utrzymania poziomu pyłu zawieszonego poniżej wartości dopuszczalnych oraz do próby utrzymania najlepszej jakości powietrza zgodnej ze zrównoważonym rozwojem.

Niemcy podkreślają również, że stosowanie limitów określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 4  w odniesieniu do emisji cząstek stałych zagroziłoby także ich zdolności do wypełnienia obowiązków wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych.

Niemcy uważają, że obecny poziom ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt oraz ochrony roślin w rozumieniu art. 36 TFUE nie może zostać utrzymany w Republice Federalnej Niemiec w przypadku stosowania wymogów rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189.

5)
Komisja rozpatrzy notyfikację Niemiec zgodnie z art. 114 ust. 4 i 6 TFUE. Art. 114 ust. 4 stanowi, że jeżeli po przyjęciu unijnego środka harmonizującego dane państwo członkowskie uzna za niezbędne utrzymanie bardziej rygorystycznych przepisów krajowych uzasadnionych ważnymi względami określonymi w art. 36 TFUE lub dotyczącymi ochrony środowiska naturalnego lub środowiska pracy, notyfikuje je Komisji, wskazując powody ich utrzymania. Od momentu otrzymania notyfikacji o niemieckich przepisach Komisja ma sześć miesięcy na ich zatwierdzenie lub odrzucenie. W tym okresie Komisja sprawdzi, czy przepisy notyfikowane przez Niemcy można uznać za środek istniejący przed harmonizacją i stanowiący odstępstwo od przepisów harmonizacyjnych. W takim wypadku Komisja sprawdzi, czy utrzymanie tych przepisów jest uzasadnione ważnymi względami określonymi w art. 36 TFUE lub dotyczącymi ochrony środowiska oraz czy nie są one środkiem arbitralnej dyskryminacji lub ukrytym ograniczeniem w handlu i czy nie stanowią zbędnej i nieproporcjonalnej przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.
6)
Każda strona, która chciałaby zgłosić uwagi dotyczące wspomnianej notyfikacji, musi je przesłać do Komisji w ciągu 30 dni od opublikowania niniejszej informacji. Żadne uwagi nadesłane po upływie tego terminu nie będą brane pod uwagę.
7)
Dodatkowych informacji na temat przedłożonej przez Niemcy notyfikacji udziela:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Energii

DG ENER - Dział C4 - Efektywność Energetyczna: Budynki i Produkty

Tel. +32 22983831

E-mail: ENER-C4-SECRETARIAT@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 193 z 21.7.2015, s. 1. 100
2 Dz.U. L 193 z 21.7.2015, s. 1. 43
3 Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1. 1.
4 Dz.U. L 344 z 17.12.2016, s. 1. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.