Krajowy program reform Malty na 2015 r. oraz opinia Rady na temat przedstawionego przez Maltę programu stabilności na 2015 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.272.80

Akt indywidualny
Wersja od: 18 sierpnia 2015 r.

ZALECENIE RADY
z dnia 14 lipca 2015 r.
w sprawie krajowego programu reform Malty na 2015 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Maltę programu stabilności na 2015 r.

(2015/C 272/21)

(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2015 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

uwzględniając rezolucje Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,

uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

uwzględniając opinię Komitetu Ochrony Socjalnej,

uwzględniając opinię Komitetu Polityki Gospodarczej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 26 marca 2010 r. Rada Europejska przyjęła wniosek Komisji dotyczący wprowadzenia nowej strategii na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, zatytułowanej "Europa 2020", opartej na ściślejszej koordynacji polityk gospodarczych. Strategia ta jest skupiona na najważniejszych obszarach wymagających podjęcia działań służących pobudzeniu europejskiego potencjału w dziedzinie trwałego wzrostu gospodarczego i konkurencyjności.

(2) W dniu 14 lipca 2015 r. na podstawie wniosków Komisji Rada przyjęła zalecenie w sprawie ogólnych wytycznych polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii, a w dniu 21 października 2010 r. - decyzję dotyczącą wytycznych w sprawie polityki zatrudnienia państw członkowskich 2 . Dokumenty te stanowią razem "zintegrowane wytyczne", a państwa członkowskie zostały wezwane do ich uwzględnienia we własnych krajowych politykach gospodarczych i politykach zatrudnienia.

(3) W dniu 8 lipca 2014 r. Rada przyjęła zalecenie 3 w sprawie krajowego programu reform Malty na 2014 r. oraz wydała opinię na temat przedstawionego przez Maltę zaktualizowanego programu stabilności na 2014 r. W dniu 28 listopada 2014 r., zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 4 , Komisja przedstawiła swoją opinię na temat projektu planu budżetowego Malty na 2015 r.

(4) W dniu 28 listopada 2014 r. Komisja przyjęła roczną analizę wzrostu gospodarczego, rozpoczynając tym samym europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej w 2015 r. W tym samym dniu na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 5 Komisja przyjęła sprawozdanie przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania, w którym nie wskazano Malty jako jednego z państw członkowskich, w przypadku których przeprowadzona zostanie szczegółowa ocena sytuacji.

(5) W dniu 18 grudnia 2014 r. Rada Europejska zatwierdziła priorytety zakładające wspieranie inwestycji, zintensyfikowanie reform strukturalnych oraz przeprowadzenie odpowiedzialnej konsolidacji budżetowej sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu.

(6) W dniu 26 lutego 2015 r. Komisja opublikowała swoje sprawozdanie krajowe za 2015 r. dotyczące Malty. W sprawozdaniu tym zawarto ocenę postępów Malty w realizacji zaleceń dla tego kraju, przyjętych w dniu 8 lipca

2014 r.

(7) W dniu 17 kwietnia 2015 r. Malta przedłożyła swój krajowy program reform na 2015 r., a w dniu 30 kwietnia 2015 r. - program stabilności na 2015 r. W celu uwzględnienia powiązań między tymi dwoma programami poddano je jednoczesnej ocenie.

(8) Malta jest obecnie objęta funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu po uchyleniu procedury nadmiernego deficytu w czerwcu 2015 r. 6 W programie stabilności na 2015 r. rząd planuje stopniową poprawę deficytu nominalnego do poziomu 1,6 % PKB w 2015 r. i dalszą poprawę do 0,2 % w 2018 r. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2015 r. można uznać, że nadmierny deficyt skorygowano w 2014 r. Zgodnie z programem stabilności rząd planuje osiągnąć średniookresowy cel budżetowy w postaci zrównoważonej sytuacji budżetowej w kategoriach strukturalnych w 2019 r., rok po okresie objętym programem. Zgodnie z programem stabilności przewiduje się, iż relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB będzie stopniowo zmniejszać się do 61,2 % w 2018 r. Scenariusz makroekonomiczny, na którym oparto wspomniane prognozy budżetowe, jest wykonalny. Wydaje się istnieć pewne ryzyko odchylenia od wymaganego poziomu korekty na poziomie 0,6 % PKB w stosunku do celu średniookresowego zarówno w 2015 r., jak i 2016 r. Przewiduje się, że w 2015 r. poprawa salda strukturalnego wyniesie 0,1 % PKB poniżej wymagań. Przewidywany na 2016 r. poziom korekty jest wprawdzie zgodny z wymogiem, istnieje jednak ryzyko pewnego odchylenia w latach 2015 i 2016 w ujęciu łącznym. Nie określono wystarczająco dokładnie środków koniecznych do realizacji planowanych deficytów docelowych począwszy od 2016 r. Dlatego też w 2015 i 2016 r. konieczne będzie podjęcie dalszych działań. Na podstawie własnej oceny programu stabilności oraz biorąc pod uwagę prognozę Komisji z wiosny 2015 r., Rada jest zdania, że oczekuje się, że Malta spełni w dużej mierze warunki paktu stabilności i wzrostu.

(9) Długoterminowa stabilność finansów publicznych Malty jest zagrożona w szczególności ze względu na prognozowany wzrost wydatków związanych ze starzeniem się społeczeństwa. W kwestii systemu emerytalnego uchwalone podniesienie ustawowego wieku emerytalnego następuje bardzo powoli i nie ma żadnego konkretnego powiązania między ustawowym wiekiem emerytalnym a średnim dalszym trwaniem życia. Na wyzwania wynikające z systemu emerytalnego Malta odpowiedziała środkami rynku pracy i wprowadzeniem trzyfilarowego systemu emerytalnego, w krajowym programie reform zapowiedziała też dalsze strategie polityczne, nadal jednak należy zapowiedzieć i wdrożyć środki ukierunkowane na znaczną poprawę stabilności i adekwatności systemu. Rozpoczęto wdrażanie strategii krajowych systemów opieki zdrowotnej z 2014 r., której celem jest maksymalne zwiększenie efektywności systemu opieki zdrowotnej przy jednoczesnym zachowaniu stabilności finansowej. Działania te należy monitorować.

(10) Malta wprowadziła środki mające pomóc społeczeństwu w zarządzaniu równowagą między życiem zawodowym a rodzinnym, polegające zwłaszcza na zachętach podatkowych, stałym zapewnianiu bezpłatnych placówek opieki nad dziećmi i wprowadzeniu elastycznych form organizacji czasu pracy. Jednocześnie duże zapotrzebowanie na nieformalną opiekę długoterminową oraz brak odpowiednich umiejętności mogą być przeszkodą dla kobiet w starszym wieku do szukania zatrudnienia na rynku pracy. W czerwcu 2014 r. opublikowano krajową strategię na rzecz umiejętności pisania i czytania oraz strategię na rzecz przeciwdziałania wczesnemu kończeniu nauki. W toku są także prace nad dostosowaniem wyników kształcenia do potrzeb rynku, choć na konkretne efekty trzeba jeszcze poczekać.

(11) Poczyniono wysiłki na rzecz stworzenia ram stosowania funduszy venture capital i ułatwienia dostępu do rynków kapitałowych, w szczególności poprzez dokonanie przeglądu programu dla nowo zakładanych przedsiębiorstw "Malta Enterprise" oraz zapowiedziany program dotyczący inwestycji zalążkowych. Trwają także prace nad utworzeniem banku rozwoju. Działania te należy monitorować.

(12) W dobrym kierunku skierowane są wysiłki Malty na rzecz zwalczania oszustw podatkowych i zachęcania do przestrzegania przepisów prawa podatkowego poprzez usprawnione ramy poboru dochodów. W trakcie prac konieczne jest podjęcie konkretnych środków w celu szybszego wprowadzenia płatności elektronicznych.

(13) Znacznie skrócono czas trwania postępowań o udzielanie zamówień publicznych dzięki wprowadzeniu obowiązkowych elektronicznych zamówień publicznych i wzmocnieniu odpowiednich działów administracji rządowej. Będzie on jeszcze krótszy dzięki wdrożeniu zapowiedzianych środków, w szczególności poprzez rekrutację dodatkowego personelu i wprowadzenie systemu identyfikacji. Znaczną rolę w gospodarce Malty odgrywają koszty transportu. Niedawno rozpoczęto reformę systemu transportu, jednak rząd nie przedstawił jeszcze kompleksowej strategii transportowej.

(14) Oprócz środków określonych w sprawozdaniu krajowym, środki mające na celu zreformowanie systemu sprawiedliwości wskazano też w krajowym programie reform. Malta osiągnęła w wyniku tego pewien postęp w zakresie realizacji zalecenia dla poszczególnych krajów z 2014 r. dotyczącego podniesienia efektywności systemu sądowego. Ponadto na ukończeniu jest projekt ustawy. Kiedy zostanie ona uchwalona i wdrożona, ma przyczynić się do dalszego zwiększenia efektywności systemu sądowego, w szczególności poprzez digitalizację postępowań sądowych i promowanie alternatywnych mechanizmów rozwiązywania sporów.

(15) W ramach europejskiego semestru Komisja przeprowadziła wszechstronną analizę polityki gospodarczej Malty i opublikowała ją w sprawozdaniu krajowym na 2015 r. Komisja oceniła również program stabilności i krajowy program reform, a także działania następcze podjęte w odpowiedzi na zalecenia skierowane do Malty w poprzednich latach. Wzięła pod uwagę nie tylko ich znaczenie dla stabilnej polityki budżetowej i społeczno-gospodarczej na Malcie, ale także ich zgodność z przepisami i wytycznymi UE, ze względu na konieczność wzmocnienia ogólnego zarządzania gospodarczego w Unii przez wnoszenie na szczeblu UE wkładu w przyszłe decyzje krajowe. Zalecenia w ramach europejskiego semestru znajdują odzwierciedlenie w zaleceniach zamieszczonych poniżej w pkt 1-4.

(16) W świetle powyższej oceny Rada przeanalizowała program stabilności, a jej opinia 7 znajduje odzwierciedlenie w szczególności w zaleceniu zamieszczonym poniżej w pkt 1.

(17) W ramach europejskiego semestru Komisja przeprowadziła również analizę polityki gospodarczej strefy euro jako całości. Na podstawie tej analizy Rada wydała osobne zalecenia skierowane do państw członkowskich, których walutą jest euro 8 . Jako jedno z państw członkowskich, których walutą jest euro, Malta powinna zapewnić pełne i terminowe wdrożenie również tych zaleceń,

NINIEJSZYM ZALECA Malcie podjęcie w latach 2015 i 2016 działań mających na celu:

1.
W związku ze skorygowaniem nadmiernego deficytu, osiągnięcie korekty budżetowej na poziomie 0,6 % PKB w stosunku do średniookresowego celu budżetowego w 2015 r. i 2016 r.
2.
Podjęcie środków w celu poprawy podstawowych umiejętności i dalsze ograniczenie rozmiarów zjawiska wczesnego kończenia nauki poprzez wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
3.
Aby zapewnić długoterminową stabilność finansów publicznych, kontynuowanie obecnej reformy emerytur, na przykład przez przyspieszenie już uchwalonego podniesienia ustawowego wieku emerytalnego, a następnie poprzez powiązanie go ze zmianami w zakresie średniego dalszego trwania życia.
4.
Poprawienie dostępu do finansowania dla małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw, w szczególności za pomocą instrumentów pozabankowych.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2015 r.

W imieniu Rady
P. GRAMEGNA
Przewodniczący
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Utrzymana w mocy decyzją Rady 2014/322/UE z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich na rok 2014 (Dz.U. L 165 z 4.6.2014, s. 49).
3 Zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie krajowego programu reform Malty na 2014 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Maltę programu stabilności na 2014 r. (Dz.U. C 247 z 29.7.2014, s. 83).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25).
6 Decyzja Rady (UE) 2015/1025 z dnia 19 czerwca 2015 r. uchylająca decyzję 2013/319/UE w sprawie występowania nadmiernego deficytu na Malcie (Dz.U. L 163 z 30.6.2015, s. 35).
7 Na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1466/97.
8 Dz.U. C 272 z 18.8.2015, s. 98.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.