Krajowy program reform Austrii na 2014 r. oraz opinia Rady na temat przedstawionego przez Austrię programu stabilności na 2014 r.
Dz.U.UE.C.2014.247.92
Akt indywidualnyZALECENIE RADY
z dnia 8 lipca 2014 r.
w sprawie krajowego programu reform Austrii na 2014 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Austrię programu stabilności na 2014 r.
(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2014 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
uwzględniając rezolucje Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,
uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
uwzględniając opinię Komitetu Ochrony Socjalnej,
uwzględniając opinię Komitetu Polityki Gospodarczej,
a także mając na uwadze, co następuje:
Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą prognoz budżetowych zawartych w programie stabilności jest przekonujący, a jego autorem jest niezależny organ - Austriacki Instytut Badań Ekonomicznych (WIFO). Zgodnie z wiosenną prognozą z 2014 r. służby Komisji spodziewają się, że deficyt utrzyma się poniżej poziomu 3 % w 2014 i 2015 r. Przewidują jednak pogorszenie się salda strukturalnego w 2014 r., a następnie jego poprawę w 2015 r., ale tylko o 0,1 % PKB. Na podstawie oceny programu stabilności i prognozy Komisji, a także jej oceny środków dodatkowych ogłoszonych w dniu 12 maja zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1466/97 Rada jest zdania, że Austria dokonała trwałej korekty nadmiernego deficytu, ale ryzyko znacznego odchylenia od ścieżki korekty prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego w latach 2014 i 2015 nadal istnieje.
Niedawno przyjęty pakiet środków podatkowych zawiera skromne środki zmniejszające obciążenia podatkowe od pracy, nie wykorzystuje jednak możliwości przejścia w kierunku podatków mających mniej niekorzystny wpływ na wzrost, takich jak pobierane okresowo podatki od nieruchomości, w przypadku których oszacowania wartości podlegających opodatkowaniu są nieaktualne.
Nacisk kładziony na zapobieganie wczesnemu kończeniu nauki jest niedostateczny; nie opracowano też wciąż ogólnokrajowej strategii na rzecz zapewnienia wczesnej edukacji wysokiej jakości. Trwają lub niedawno zostały przyjęte pewne reformy różnych aspektów systemów szkolnictwa, takie jak uruchomienie programu New Middle School. Należy uważnie monitorować potencjał tego programu, jeśli chodzi o łagodzenie negatywnych skutków wczesnego kierowania uczniów do różnych rodzajów szkół już po czterech latach szkoły podstawowej (wczesny podział na różne ścieżki kształcenia) w przypadku grup w niekorzystnej sytuacji społecznej, a także jeśli chodzi o poprawę wyników kształcenia. W szkolnictwie wyższym wzrost liczby studentów wiąże się z presją finansową i organizacyjną, natomiast odsetek studentów kończących pełen tok nauki pozostaje poniżej unijnej średniej. Poprawa wyników edukacyjnych ma nadal duże znaczenie dla ułatwienia przejścia od kształcenia do zatrudnienia.
NINIEJSZYM ZALECA Austrii podjęcie w latach 2014-2015 działań mających na celu:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2014 r.
W imieniu Rady | |
P.C. PADOAN | |
Przewodniczący |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.