Konkluzje w sprawie wzmacniania pracy z młodzieżą w celu tworzenia spójnych społeczeństw.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.170.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 maja 2015 r.

Konkluzje Rady w sprawie wzmacniania pracy z młodzieżą w celu tworzenia spójnych społeczeństw

(2015/C 170/02)

(Dz.U.UE C z dnia 23 maja 2015 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC O:

1.
Odnowionych ramach europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na lata 2010-2018 1 , w których kładzie się nacisk na pomoc w rozwijaniu pracy z młodzieżą.
2.
Rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat pracy z młodzieżą 2 .
3.
Konkluzjach Rady w sprawie wpływu dobrej jakościowo pracy z młodzieżą na rozwój, dobrostan i włączenie społeczne młodych ludzi 3 .
4.
Obecnym planie prac UE na rzecz młodzieży na lata 2014-2015 4 , w którym za jeden z trzech głównych priorytetów uznano rozwijanie pracy z młodzieżą oraz uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.
5.
Oświadczeniu członków Rady Europejskiej po nieformalnym posiedzeniu w dniu 12 lutego 2015 r., w którym podkreślono, że inicjatywy dotyczące m.in. kształcenia i integracji społecznej mają ogromne znaczenie w zapobieganiu radykalizacji 5 .
6.
Oświadczeniu przyjętym przez unijnych ministrów edukacji na nieformalnym posiedzeniu w Paryżu w dniu 17 marca 2015 r., w którym podkreślono znaczenie wysiłków na rzecz zapobiegania marginalizacji, nietolerancji, rasizmowi i radykalizacji oraz stawiania czoła tym zjawiskom, a także na rzecz zachowania ram odnoszących się do równych szans dla wszystkich 6 .

ODNOTOWUJE

7.
Prace przeprowadzone przez grupę ekspercką ds. systemów jakości w pracy z młodzieżą w państwach członkowskich UE 7 , ustanowioną planem prac UE na rzecz młodzieży na lata 2014-2015, a także opracowanie "Working with Young People: the Value of Youth Work in the EU" (Praca z młodymi ludźmi; wartość pracy z młodzieżą w Unii Europejskiej) 8 .

PODKREŚLA

8.
Znaczenie pracy z młodzieżą w przyczynianiu się do rozwoju osobistego - w tym do rozwoju zawodowego - promowaniu wartości, jakimi są włączenie społeczne, różnorodność kulturowa, aktywność obywatelska, oraz zapewnianiu partnerskiego środowiska opierającego się na wzajemnym szacunku i tolerancji.
9.
Kluczową rolę, jaką praca z młodzieżą może odegrać w docieraniu do wszystkich młodych ludzi z różnych środowisk, w tym do młodzieży zmarginalizowanej oraz tych młodych ludzi, którzy się nie kształcą, nie pracują ani się nie szkolą.

PODKREŚLA

10.
Znaczenie dalszego rozwijania pracy z młodzieżą w całej Europie i dalszego wzmacniania unijnej współpracy w tej dziedzinie.

ZWRACA SIĘ ZATEM DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY Z POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI

11.
Wykazały stałe zaangażowanie na rzecz rozwijania jakości i oferty profesjonalnej pracy z młodzieżą, w tym pracy wykonywanej przez opłacanych pracowników i wolontariuszy, poprzez rozwijanie struktur wspomagających na wszystkich szczeblach, w tym możliwości w zakresie kształcenia i szkolenia dla osób pracujących z młodzieżą.
12.
Zwiększyły zasięg pracy z młodzieżą poprzez skoncentrowanie się również na starszych grupach wiekowych wśród młodzieży (osobach w wieku 18 lat i powyżej) oraz na młodych ludziach o mniejszych szansach.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI

13.
Ustanowiły elastyczne ramy wzajemnego uczenia się i wymiany sprawdzonych rozwiązań odnośnie do jakości w pracy z młodzieżą oraz zaangażowały się w nie, zwłaszcza w celu dotarcia do wszystkich młodych ludzi.
14.
Dalej wzmacniały "jakość" w pracy z młodzieżą poprzez rozważenie rozwijania wskaźników, narzędzi zarządzania jakością i systemów jakości, które mogłyby zostać wykorzystane w różnych formach pracy z młodzieżą w zróżnicowanych sytuacjach w państwach członkowskich na wszystkich szczeblach.
15.
Wzmocniły uznawanie pracy z młodzieżą poprzez eksponowanie nie tylko aspektów ilościowych, ale także jakościowych oraz wpływu tej pracy na życie młodych ludzi i na spójność społeczną.
16.
Rozważyły - we wszelkich przyszłych przeglądach zalecenia Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego oraz innych procesach powiązanych z tym zaleceniem i jego skutecznym wdrożeniem - kwestie dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji nabywanych w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w sektorze młodzieżowym.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY

17.
Przeprowadziła - z uwzględnieniem wyników prac grupy eksperckiej ds. systemów jakości w pracy z młodzieżą - badanie skupiające się na opracowaniu podstawowych zasad jakości w pracy z młodzieżą w Europie (oraz podręcznika mającego pomóc w ich realizacji). W stosownym przypadku mogłoby to służyć za punkt odniesienia i wytyczne dla pracujących z młodzieżą krajowych służb i placówek, zapewniając przejrzystość i jakość z pożytkiem dla młodych ludzi, również tych korzystających z mobilności.
18.
Rozważyła - w świetle wyników odpowiednich badań i prac grupy eksperckiej oraz działań przeprowadzonych w ramach różnych forów międzynarodowych - przedstawienie wniosku w sprawie zalecenia Rady dotyczącego pracy z młodzieżą, w którym podkreślono by, że należy promować włączenie młodych ludzi, postawy obywatelskie i spójniejsze społeczeństwo.
1 Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.
2 Dz.U. C 327 z 4.12.2010, s. 1.
3 Dz.U. C 168 z 14.6.2013, s. 5.
4 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 5.
5 Nieformalne posiedzenie szefów państw lub rządów - Bruksela 12 lutego 2015 r.
6 Oświadczenie w sprawie promowania, poprzez kształcenie, obywatelstwa i wspólnych wartości, jakimi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja.
7 Quality Youth Work. A common framework for the further development of youth work. (Dobra jakościowo praca z młodzieżą. Wspólne ramy dalszego rozwijania pracy z młodzieżą.) Sprawozdanie grupy eksperckiej ds. systemów jakości w pracy z młodzieżą w państwach członkowskich UE, 2015 r.
8 Working with Young People: the Value of Youth Work in the EU. (Praca z młodymi ludźmi; wartość pracy z młodzieżą w UE). ICF GHK, 2014.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.