Konkluzje w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.301.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2009 r.

Konkluzje Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym

(2009/C 301/09)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2009 r.)

RADA:

POTWIERDZA podejście polityczne do przedmiotowej sprawy zaprezentowane w konkluzjach z dni 21-22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym(1).

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zalecenie Komisji z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy, a zwłaszcza:

– fakt, że położono nacisk na aktywne zaangażowanie tego sektora - w tym wszystkich rodzajów mediów - w promowanie inicjatyw na rzecz umiejętności korzystania z mediów,

– uznanie roli, którą może odgrywać system edukacji w promowaniu umiejętności korzystania z mediów - dostępu do mediów i możliwości zrozumienia, krytycznej oceny, tworzenia i przekazywania ich treści - w kontekście strategii państw członkowskich na rzecz uczenia się przez całe życie,

– fakt, że Komisja zamierza zachęcać do osiągnięcia głębszego porozumienia co do kwestii umiejętności korzystania z mediów, wspierać analizę i wymianę dobrych praktyk między państwami członkowskimi, a także opracować instrumenty, które pomogą państwom członkowskim i Komisji mierzyć stopień umiejętności korzystania z mediów w całej Europie,

ZWRACA UWAGĘ NA NASTĘPUJĄCE DODATKOWE ASPEKTY:

– ważne jest, by, promując umiejętność korzystania z mediów, być świadomym, że rewolucja cyfrowa przyniosła znaczne korzyści i możliwości: wzbogaciła życie ludzi, ułatwiając im komunikację, naukę i tworzenie, oraz przekształciła strukturę społeczeństwa i gospodarki. Choć odpowiedzialne i świadome korzystanie z nowych technologii i nowych mediów zakłada, że obywatele powinni znać ewentualne zagrożenia i stosować się do odnośnych przepisów prawa, kwestie te należy uwzględnić w strategiach na rzecz umiejętności korzystania z mediów w ramach ogólnie pozytywnego przesłania,

– wprawdzie zasadniczą rolę w promowaniu umiejętności korzystania z mediów ma do odegrania sektor medialny, jednak ważne jest, by pamiętać o niezależności mediów i o tym, że państwa członkowskie stosują różne podejścia do promowania dobrych praktyk i standardów w tym sektorze, a samoregulacja lub współregulacja są dwoma z wielu możliwych rozwiązań. Ważne jest również wzięcie pod uwagę wielu inicjatyw z zakresu umiejętności korzystania z mediów, które są już realizowane przez sektor medialny, instytucje kulturalne, organizacje pozarządowe i wolontariuszy; ważna jest też dalsza promocja tych inicjatyw,

– promując umiejętność korzystania z mediów, szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że różne grupy społeczne mogą mieć różne potrzeby, przejawiać różne zachowania i dysponować różnymi możliwościami w zakresie dostępu do mediów. Na przykład dzieci i młodzież często są w naturalny sposób gotowe do korzystania z nowych mediów i użytkowania nowych technologii, natomiast dorośli mogą dysponować większym doświadczeniem, które ułatwia im krytyczne spojrzenie na treści medialne. Wszelkie takie różnice należy w pełni uwzględnić w strategiach na rzecz poprawy umiejętności korzystania z mediów i zachęcać do tworzenia powiązań między różnymi grupami i interesami społecznymi. Jednocześnie państwa członkowskie nadal powinny wspierać i kłaść nacisk na strategie udostępniania technologii ogółowi społeczeństwa,

– systemy edukacji obejmujące uczenie się formalne, nieformalne i pozaformalne mogą odegrać ważną rolę, jeżeli chodzi o poszerzanie i pogłębianie umiejętności korzystania z mediów, a także kreatywności i potencjału w zakresie innowacyjności, w całym społeczeństwie, a zwłaszcza wśród dzieci i młodych ludzi, którzy sami mogą istotnie przyczynić się do przekazywania tych umiejętności swoim rodzinom. W kontekście polityki edukacyjnej należy pamiętać, że w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie wśród kompetencji tych wymieniono m.in. "kompetencje informatyczne" oraz "świadomość i ekspresję kulturalną". Państwa członkowskie pracujące nad umiejętnościami korzystania z mediów w kontekście edukacyjnym powinny należycie uwzględnić przy tym ramy ustanowione w zaleceniu z 2006 r. Co więcej, jednym z możliwych narzędzi promowania umiejętności korzystania z mediów mógłby być program uczenia się przez całe życie,

– wprawdzie umiejętność korzystania z mediów jest koncepcją dynamiczną i ewoluującą, a sposób jej postrzegania zależy od aspektów kulturowych, technologicznych, przemysłowych i pokoleniowych, jednak oczywiste jest, że wraz ze światowym rozwojem Internetu, który stał się kluczowym elementem infrastruktury łączności, obywatele Europy i reszty świata coraz częściej funkcjonują w podobnych środowiskach medialnych. W związku z tym możliwe i zasadne powinno stać się stopniowe wypracowanie kryteriów pozwalających ocenić stopień umiejętności korzystania z mediów w państwach członkowskich, o którym mowa w art. 26 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych; należy przy tym uwzględnić fakt, że zarówno te kryteria, jak i ocena muszą odzwierciedlać odmienne uwarunkowania występujące w państwach członkowskich. Państwa członkowskie i Komisję zachęca się do pełnej współpracy w tej dziedzinie,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, by w ramach swoich kompetencji należycie uwzględniły niniejsze konkluzje, obok konkluzji z dni 21-22 maja 2008 r., tworząc swą politykę w zakresie umiejętności korzystania z mediów.

______

(1) Dz.U. C 140 z 6.6.2008, s. 8.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.