Konkluzje w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.140.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 czerwca 2008 r.

Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym

(2008/C 140/08)

(Dz.U.UE C z dnia 6 czerwca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

mając na uwadze fakt, że:

– nowa dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych wzywa do "upowszechniania umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych" oraz do uważnego obserwowania rozwoju tych umiejętności. Nakłada na Komisję obowiązek przedstawiania sprawozdań, które pozwolą wymiernie ocenić stopień umiejętności korzystania z mediów we wszystkich państwach członkowskich(1). Należy zatem określić, za pomocą jakich kryteriów oceniać stopień umiejętności korzystania z mediów,

– Parlament Europejski zwrócił się do Rady i Komisji o "stworzenie i wprowadzenie programów w zakresie umiejętności korzystania z mediów, by promować aktywne i świadome obywatelstwo w Europie"(2),

– na zasadnicze znaczenie umiejętności korzystania z mediów zwróciły uwagę także Unesco, np. w Deklaracji z Grünwaldu o edukacji medialnej (1982 r.) i w agendzie paryskiej obejmującej dwanaście zaleceń w zakresie edukacji medialnej (2007 r.), oraz Rada Europy, w zaleceniu Komitetu Ministrów do państw członkowskich w sprawie zwiększenia umiejętności dzieci w zakresie korzystania z nowego środowiska informacyjnego i komunikacyjnego (2006 r.),

– Komisja przeprowadziła konsultacje publiczne w zakresie umiejętności korzystania z mediów(3) oraz badanie zatytułowane: "Obecne tendencje i postawy w zakresie umiejętności korzystania z mediów w Europie"(4),

– w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006 r.) zdefiniowano wiedzę, umiejętności i postawy związane z kompetencjami informatycznymi,

– w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego oraz internetowych usług informacyjnych (2006 r.) już zaproponowano szereg środków, które można zastosować do propagowania umiejętności korzystania z mediów.

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE

– komunikat Komisji pt. "Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym" jako kolejny element składający się na europejską politykę audiowizualną.

2. POPIERA

– zaproponowane przez Komisję Europejską strategiczne podejście zakładające, że umiejętność korzystania z mediów stanowi istotny element służący aktywności obywatelskiej w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym i może przyczynić się do realizacji celów agendy lizbońskiej.

3. ZDAJE SOBIE SPRAWĘ

– ze znaczenia i roli, jakie przypadają umiejętności korzystania w rozwoju aktywnego uczestnictwa obywateli w gospodarczym, kulturalnym i demokratycznym życiu społeczeństwa,

– z faktu, że od umiejętności korzystania z mediów, a zwłaszcza od zdolności krytycznej oceny przekazywanych przez nie treści w dużym stopniu zależy zaufanie użytkowników do technologii cyfrowych i mediów, a zatem rozpowszechnianie technologii informacyjno-komunikacyjnych i mediów, co jest jednym z priorytetów określonych w strategicznych ramach politycznych "i2010",

– ze znaczenia, które umiejętność korzystania z mediów przez ich użytkowników ma dla pluralizmu mediów i jakości treści,

– z różnorodnych działań podejmowanych przez państwa członkowskie w celu zwiększania i propagowania umiejętności korzystania z mediów, nawet jeśli praktyka i poziom w poszczególnych państwach członkowskich się różnią,

– z braku wspólnych kryteriów i wskaźników, które umożliwiłyby wymierną ocenę umiejętności korzystania z mediów,

– ze znaczenia, które dla rozwoju umiejętności korzystania z mediów mają wskazanie i promowanie dobrych wzorców,

– ze znaczenia, które dla większej umiejętności korzystania z mediów mają kształcenie i szkolenie, oraz z wynikającej z tego potrzeby lepszego szkolenia nauczycieli oraz poszerzania wiedzy dydaktyków na wszystkich szczeblach kształcenia i szkolenia.

4. PODKREŚLA

– wagę programów i inicjatyw europejskich, takich jak program MEDIA 2007, program "Uczenie się przez całe życie" na lata 2007-2013 oraz program Bezpieczniejszy Internet plus,

– że te i inne pokrewne inicjatywy powinny służyć za podstawę przyszłych działań mających wyraźniej uświadomić obywatelom, jakie znaczenie ma umiejętność korzystania z mediów,

– potrzebę regularnego dzielenia się przez państwa członkowskie informacjami, najlepszymi wzorcami, a w dziedzinie edukacji - metodami pedagogicznymi.

5. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI

– wyrażony przez Komisję zamiar, by prowadzić dalsze badania w celu opracowania kryteriów i wskaźników, które umożliwią wymierną ocenę umiejętności korzystania z mediów, i by należycie uwzględnić przy tym wszystkie stosowne działania podejmowane przez inne organizacje międzynarodowe,

– wyrażony przez Komisję zamiar, by dalej wspierać wypracowywanie i wymianę dobrych wzorców w zakresie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.

6. ZWRACA SIĘ DO KOMISJI

– by uważnie obserwowała zmiany zachodzące w przedmiotowej dziedzinie i stale weryfikowała, czy konieczne jest podjęcie kolejnych działań politycznych na szczeblu europejskim,

– by traktowała komitet kontaktowy, utworzony na mocy dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych - w odpowiednim składzie - jako forum wymiany informacji i najlepszych wzorców w dziedzinie umiejętności korzystania z mediów oraz jako organ, który może się przyczynić do rozwoju programu politycznego w tej dziedzinie. Do udziału w pracach należy zachęcać ekspertów z sektora prywatnego oraz inne zainteresowane strony.

7. ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

– by zachęcały stosowne organy, na przykład organy odpowiedzialne za regulowanie kwestii audiowizualnych i komunikacji elektronicznej, do współpracy służącej zwiększaniu umiejętności korzystania z mediów,

– by we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi krajowymi stronami wspierały i ułatwiały opracowywanie i wdrażanie kodeksów postępowania oraz innych inicjatyw współi samoregulacyjnych,

– by zachęcały wszystkie zainteresowane strony, a zwłaszcza sektor mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych, do systematycznego prowadzenia własnych badań i obserwacji, których przedmiotem byłyby różne aspekty i czynniki umiejętności korzystania z mediów,

– by popierały inicjatywy służące rozwijaniu świadomości społecznej, w tym inicjatywy koncentrujące się przede wszystkim na korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych, skierowane do młodzieży i rodziców i przewidujące udział organizacji młodzieżowych oraz mediów,

– by propagowały umiejętność korzystania z mediów w ramach krajowych strategii uczenia się przez całe życie i zachęcały dydaktyków do partnerskiego uczenia się i wymiany dobrych wzorców w tej dziedzinie edukacji.

______

(1) Artykuł 26: Komisja przedkłada "sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszej dyrektywy, a w razie potrzeby przedkłada wnioski służące jej dostosowaniu do postępu w dziedzinie audiowizualnych usług medialnych; bierze przy tym pod uwagę przede wszystkim najnowsze osiągnięcia techniczne, konkurencyjność sektora oraz stopień umiejętności korzystania z mediów w każdym z państw członkowskich".

(2) Rezolucja z 6 września 2005 r. w sprawie dyrektywy o telewizji bez granic (89/552/EWG).

(3) Zob. "Sprawozdanie z wyników konsultacji publicznej w zakresie umiejętności korzystania z mediów": http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/docs/report_on_ml_2007.

pdf

(4) Zob: http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/index_en.htm

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.