Komunikat Komisji - Wieloletni plan wdrażania europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.299.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 lipca 2021 r.

KOMUNIKAT KOMISJI
Wieloletni plan wdrażania europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych
(2021/C 299/03)

1. Cel niniejszego dokumentu

W art. 19 rozporządzenia w sprawie europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych (ang. European Maritime Single Window environment, EMSWe) 1  zobowiązano Komisję do przyjęcia wieloletniego planu wdrażania (MIP) i jego corocznego przeglądu po odpowiednich konsultacjach z ekspertami z państw członkowskich 2 . Celem wieloletniego planu wdrażania jest ułatwienie terminowego wdrożenia rozporządzenia oraz zapewnienie mechanizmów i procedur kontroli jakości w celu wdrożenia, utrzymania i aktualizacji modułu zharmonizowanego interfejsu i innych powiązanych zharmonizowanych elementów europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych.

2. Kontekst

Rozporządzenie w sprawie europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych uchyla dyrektywę 2010/65/UE w sprawie formalności sprawozdawczych oraz, w oparciu o istniejące morskie krajowe pojedyncze punkty kontaktowe (ang. maritime national single windows, MNSWs), ustanawia wspólne interoperacyjne środowisko przekazywania informacji ze statków na ląd podczas zawinięcia do portu. W szczególności upoważnia ono Komisję do określenia zharmonizowanego zbioru danych obejmującego wszystkie obowiązki sprawozdawcze oraz do opracowania i utrzymania wspólnych interfejsów i usług dla MNSWs. Będzie ono stosowane od dnia 15 sierpnia 2025 r.

2.1. Uprawnienia delegowane

W art. 3 rozporządzenia EMSWe uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu:

- zmiany załącznika do rozporządzenia, w którym wymieniono obowiązki sprawozdawcze wynikające z prawodawstwa unijnego, międzynarodowego i krajowego oraz w związku z zawinięciem do portu; oraz

- uzupełnienia rozporządzenia poprzez ustanowienie i zmianę zbioru danych EMSWe (pełny wykaz elementów danych wymaganych na mocy obowiązków sprawozdawczych).

Pierwszy taki akt delegowany ma zostać przyjęty do dnia 15 sierpnia 2021 r. Inne pojawią się, gdy konieczne będzie wprowadzenie zmian do załącznika lub zbioru danych. Oczekuje się, że ze względu na możliwość częstych zmian w odpowiednich przepisach takie akty będą regularnie przyjmowane. Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia EMSWe zmiany do zbioru danych EMSWe można wprowadzać tylko raz w roku, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków. Działalność wynikająca z wykonywania przekazanych uprawnień obejmuje następujące projekty:

Tabela 1

Projekty podlegające kompetencjom Komisji wynikające z przepisów delegowanych

ProjektTermin
Ustanowienie zbioru danych EMSWe3. kw. 2021 r.
Zmiana zbioru danych EMSWe2023 r. (orientacyjnie)

Tabela 2

Rezultaty wynikające z przekazanych uprawnień

RezultatTermin
Akt delegowany ustanawiający zbiór danych EMSWe i zmieniający załącznik3. kw. 2021 r.
Akt(-y) delegowany(-e) zmieniający(-e) zbiór danych lub załącznik2023 r. (orientacyjnie)
Sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie korzystania z przekazanych uprawnień4. kw. 2022 r.

W ramach prac przygotowawczych nad aktami delegowanymi Komisja skonsultuje się z podgrupą ekspertów EMSWe w ramach grupy sterującej wysokiego szczebla ds. zarządzania cyfrowym systemem morskim i usługami morskimi ((HLSG) 3  oraz ewentualnie z innymi zainteresowanymi stronami.

2.2. Uprawnienia wykonawcze

Rozporządzenie EMSWe powierza Komisji uprawnienia wykonawcze, w kilku przypadkach wyznaczając termin przyjęcia na 3. kwartał 2021 r., w szczególności w celu umożliwienia terminowego opracowania komponentów i pozostawienia państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie niezbędnych dostosowań ich MNSWs. W stosownych przypadkach terminy te przedstawiono w tabeli 3.

Tabela 3

Orientacyjny harmonogram przyjęcia aktów wykonawczych

Akt wykonawczyTermin
Akt wykonawczy wymieniający informacje zawarte w przywozowej deklaracji skróconej (ENS), które mają być udostępniane MNSWs (1)3. kw. 2021 r.
Akt wykonawczy (akty wykonawcze) w sprawie interfejsów i innych elementów MNSWs (2)3. kw. 2021 r.
Akt wykonawczy w sprawie wspólnego systemu rejestru użytkowników i zarządzania dostępem (3)3. kw. 2021 r.
Akt wykonawczy (akty wykonawcze) w sprawie baz danych EMSWe (4)3. kw. 2021 r.
Akt wykonawczy określający podmiot danych, którego dotyczą mechanizmy ponownego wykorzystywania danych (5)2023 r. (orientacyjnie)
Akt wykonawczy w sprawie bazy danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny na statkach (6)2024 r. (orientacyjnie)
Akt wykonawczy dotyczący wspólnej usługi adresowania (7)2. kwartał 2024 r.
(1) Zob. art. 11 ust. 3 rozporządzenia.
(2) Zob. art. 6 ust. 1 i 4 rozporządzenia.
(3) Zob. art. 12 ust. 4 rozporządzenia.
(4) Zob. art. 14 ust. 4, art. 15 ust. 4 i art. 16 ust. 6 rozporządzenia.
(5) Zob. art. 8 ust. 5 rozporządzenia.
(6) Zob. art. 17 ust. 3 rozporządzenia.
(7) Zob. art. 13 ust. 2 rozporządzenia.

3. Strategia konsultacji z zainteresowanymi stronami

Bardzo ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.

Konsultacje wewnętrzne

Konsultacje wewnętrzne z innymi służbami Komisji będą zapewnione przez grupę sterującą ds. prawnych i politycznych EMSWe, z którą będą prowadzone konsultacje w odniesieniu do każdego ważnego etapu projektu lub gdy wymagana jest poważna aktualizacja, lub co najmniej dwa razy w roku.

Państwa członkowskie

Przy przygotowywaniu aktów delegowanych Komisja powinna zapewnić, aby eksperci z państw członkowskich i środowisko branżowe byli konsultowani w sposób przejrzysty i z dużym wyprzedzeniem. W tym kontekście zasięgnie opinii podgrupy ekspertów EMSWe w ramach HLSG, w której państwa członkowskie będą reprezentowane przez ekspertów w sprawach morskich oraz przez krajowych koordynatorów EMSWe. Prace zostaną podzielone między zespoły tematyczne składające się z ekspertów zajmujących się konkretnymi zagadnieniami, np. danymi, interfejsami i bazami danych. W przypadku projektów związanych z wykorzystaniem SafeSeaNet i wspólnych baz danych EMSWe konsultowana będzie również podgrupa SafeSeaNet w ramach HLSG.

Fakt, że zakres rozporządzenia EMSWe obejmuje szereg formalności celnych przy wyprowadzaniu i wprowadzaniu towarów, wymaga odpowiedniego zaangażowania organów celnych. W razie potrzeby Komisja skonsultuje się z odpowiednimi grupami ekspertów ds. ceł, takimi jak Grupa Koordynacyjna ds. Elektronicznych Systemów Celnych i Grupa ds. Operacji Celnych (zarządzanymi przez DG TAXUD). W tym celu mogą być organizowane wspólne posiedzenia tych grup i podgrupy ekspertów EMSWe.

Komisja przeprowadzi powyższe konsultacje na odpowiednim wczesnym etapie przygotowywania projektów aktów wykonawczych, które mają zostać przedłożone Komitetowi ds. Cyfrowych Ułatwień w Transporcie i Handlu w celu uzyskania jego opinii.

Komisja zadba o to, by na każdym etapie wdrażania zasięgano opinii organów państw członkowskich. Państwa członkowskie są odpowiedzialne za koordynację na szczeblu krajowym. Muszą one również zapewnić odpowiednie konsultacje z krajowymi zainteresowanymi stronami w celu wdrożenia EMSWe na szczeblu krajowym.

Inne zainteresowane strony

Komisja dopilnuje, by stowarzyszenia przemysłowe uczestniczyły w pracach grup ekspertów w charakterze obserwatorów. Ponadto Komisja może organizować warsztaty na temat konkretnych aspektów wdrażania w celu zebrania opinii i informacji zwrotnych od głównych zainteresowanych stron w sektorze morskim.

4. Architektura IT EMSWe

EMSWe składa się z centralnych i krajowych komponentów informatycznych. Uzupełnienie MNSWs stanowią: moduł zharmonizowanego interfejsu sprawozdawczości (RIM) na potrzeby komunikacji międzysystemowej, graficzny interfejs użytkownika (GUI), wspólny system rejestru użytkowników i zarządzania dostępem, wspólne bazy danych oraz wspólna usługa adresowania (CAS).

Rysunek

Ogólna orientacyjna architektura EMSWe

Na rys. przedstawiono architekturę wysokiego szczebla EMSWe w danym państwie członkowskim, w tym interakcje MNSW z podmiotami gospodarczymi i systemami organów władzy.

Centralnym elementem EMSWe jest MNSW, ustanowiona i działająca na szczeblu krajowym platforma techniczna do otrzymywania, wymiany i przesyłania informacji elektronicznych zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi (art. 2 ust. 3 rozporządzenia EMSWe).

Poniżej wymieniono strony, komponenty i wspólne mechanizmy wymiany:

Tabela 4

Orientacyjny wykaz stron, komponentów i wspólnych mechanizmów EMSWe

ElementOpisArtykuły
1Morski krajowy pojedynczy punkt kontaktowy (MNSW)Art. 2 ust. 3
2Graficzny interfejs użytkownika (GUI)art. 2 ust. 9, art. 6 ust. 4
3Moduł zharmonizowanego interfejsu sprawozdawczości (RIM)art. 2 ust. 4, art. 6 ust. 1
4Wspólny rejestr użytkownikówArt. 12 ust. 1
5Wspólny system zarządzania dostępem użytkownikówart. 12 ust. 1, 2 i 3
6Wspólna usługa adresowania (CAS)Art. 2 ust. 10
7Baza danych statków europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowychArt. 14
8Wspólna baza danych dotyczących lokalizacjiArt. 15
9Wspólna baza danych dotyczących towarów niebezpiecznychArt. 16
10Wspólna baza danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny na statkachArt. 17
11SafeSeaNet (krajowa sieć SSN i centralny system SSN)Art. 8 ust. 4
ElementOpisArtykuły
12Dodatkowe przepisy w odniesieniu do cełArt. 11 ust. 1 i 2
13Podmioty zgłaszająceArt. 2 ust. 11
14Dostawcy usług w zakresie danychArt. 2 ust. 13
15Inne metody sprawozdawczeArt. 7
16Dostawcy usług portowychArt. 2 ust. 15

5. Opracowanie i aktualizacja elementów zharmonizowanych

Moduł zharmonizowanego interfejsu sprawozdawczości (RIM)

Rozporządzenie EMSWe zobowiązuje Komisję, aby w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi opracowała do 3. kwartału 2022 r. zharmonizowany RIM 4  do celów komunikacji systemowej. Planuje się przyjęcie pierwszego aktu wykonawczego określającego specyfikacje funkcjonalne i techniczne RIM w 2021 r.

W ścisłej współpracy z państwami członkowskimi Komisja może również opracować przewodnik wdrażania komunikatów opisujący wymianę informacji między użytkownikami a RIM. Za przetwarzanie informacji między MNSWs a odpowiednimi organami odpowiedzialne są państwa członkowskie.

Po pierwszej wersji, spodziewanej w 3. kwartale 2022 r., RIM zostanie w razie potrzeby zaktualizowany w okresie poprzedzającym datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia EMSWe (15 sierpnia 2025 r.) i później. Po przyjęciu specyfikacji RIM oraz zgodnie z art. 19 lit. a), d) i h) rozporządzenia Komisja określi orientacyjne terminy:

- późniejszego włączenia RIM przez państwa członkowskie do MNSWs; oraz

- stopniowego wycofywania starszych wersji RIM przez państwa członkowskie i podmioty zgłaszające.

Wspólna usługa adresowania (CAS)

Zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia EMSWe specyfikacje CAS zostaną przyjęte do 3. kwartału 2024 r. Oczekuje się, że rozwój tego komponentu rozpocznie się po opracowaniu RIM i zakończy się przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (15 sierpnia 2025 r.). Po przyjęciu specyfikacji oraz zgodnie z art. 19 lit. b) i e) rozporządzenia Komisja określi harmonogram włączenia CAS do ogólnego środowiska sprawozdawczego i procedury zarządzania zmianami w celu jego aktualizacji.

System rejestru użytkowników i zarządzania dostępem europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych

Komisja ustanowi wspólny system rejestru użytkowników i zarządzania dostępem oraz zapewni jego dostępność dla podmiotów zgłaszających i instytucji świadczących usługi w zakresie danych, korzystających z MNSWs. Organy krajowe będą również miały dostęp do systemu w przypadkach, w których wymagane jest uwierzytelnienie.

We wspólnym systemie rejestru użytkowników i zarządzania dostępem przewiduje się jedną rejestrację użytkownika za pomocą unijnego rejestru uznanego na szczeblu UE, skoordynowane zarządzanie użytkownikami i monitorowanie użytkowników na szczeblu UE.

Po przyjęciu specyfikacji rejestru użytkowników i systemu zarządzania dostępem Komisja określi harmonogram jego włączenia do RIM i MNSWs.

6. Etapy wdrażania

EMSWe będzie wdrażany w kilku etapach, które mogą częściowo się pokrywać. Ograniczenia czasowe oznaczają, że w miarę możliwości niektóre zadania będą wykonywane równolegle. Niektóre działania będą jednak zależały od wyników wcześniejszych rezultatów, w związku z czym należy szczegółowo przeanalizować zależności.

Plan obejmuje następujące etapy:

Etap 0: Wprowadzenie (2. kw. 2019 r.)

Opracowano projekt planu ogólnego, podstawowe struktury organizacyjne, kanały komunikacji i mandaty do skoordynowanego wdrażania.

Etap 1: Opracowanie i przyjęcie specyfikacji funkcjonalnych i technicznych oraz innych powiązanych aktów 5 (3. kw. 2019 r. - 3. kw. 2021 r.)

Specyfikacje funkcjonalne zostaną opracowane na podstawie potrzeb zainteresowanych stron (organów i przemysłu) oraz wymaganych właściwości danych. Pomogą one uniknąć powielania i niespójności oraz umożliwią dokładniejsze oszacowanie niezbędnych prac i zasobów. Zapewnią one dokładny obraz potrzeb (np. procesów i przepływów danych między przemysłem, organami państw członkowskich i systemami UE, polityk dostępu, wielkości danych, które mają być przetwarzane), tak aby architekci systemu mogli skutecznie projektować system i oszacować koszty alternatywnych rozwiązań projektowych. Następnie przedstawią wytyczne dla programistów i testerów wdrażających i weryfikujących wymogi techniczne.

Specyfikacje techniczne określą struktury techniczne, formaty i protokoły wspólnych komponentów EMSWe, w tym interfejsy z przemysłem (np. zharmonizowany RIM, wspólne bazy danych, rejestr użytkowników i system zarządzania dostępem).

Wstępny plan finalizacji projektów przedstawia się następująco:

Tabela 5

Projekty, za które odpowiedzialna jest Komisja

ProjektTermin (1)
Wykaz informacji zawartych w przywozowej deklaracji skróconej (ENS), które mają być udostępniane MNSWs3. kw. 2021 r.
Specyfikacje modułu zharmonizowanego interfejsu sprawozdawczości (RIM)3. kw. 2021 r.
Wspólne funkcje graficznego interfejsu użytkownika (GUI)3. kw. 2021 r.
Wzory zharmonizowanych cyfrowych arkuszy kalkulacyjnych3. kw. 2021 r.
Zharmonizowana struktura strony internetowej dotyczącej wsparcia krajowego państw członkowskich3. kw. 2021 r.
Specyfikacje techniczne dotyczące czasu przylotu i odlotu3. kw. 2021 r.
Specyfikacje jednolitego formatu adresów internetowych MNSWs3. kw. 2021 r.
Specyfikacje systemu rejestru użytkowników i zarządzania dostępem3. kw. 2021 r.
Specyfikacje dotyczące bazy danych statków EMSWe3. kw. 2021 r.
Specyfikacje dotyczące wspólnej bazy danych dotyczących lokalizacji3. kw. 2021 r.
Specyfikacje dotyczące wspólnej bazy danych dotyczących towarów niebezpiecznych3. kw. 2021 r.
Przewodnik dotyczący wdrażania komunikatów2022 r. (orientacyjnie)
Komunikaty z odpowiedziami na potwierdzenia i decyzje organów2023 r. (orientacyjnie)
Wykaz danych, które mają być udostępniane zgłaszającym między dwoma zawinięciami do portu2023 r. (orientacyjnie)
Wykaz danych, które mają być udostępniane MNSWs za pośrednictwem SafeSeaNet2023 r. (orientacyjnie)
Specyfikacje wspólnej bazy danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny na statkach2023 r. (orientacyjnie)
Specyfikacje wspólnej usługi adresowania (CAS)3. kw. 2024 r.
(1) Planowana data finalizacji dokumentów.

Etap 2: Etap wdrażania technicznego - UE i państwa członkowskie (3. kw. 2021 r. - 4. kw. 2022 r.)

Na tym etapie systemy centralne i krajowe są przedmiotem przetargów (Komisja, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego i państwa członkowskie) i wdrażane zgodnie ze specyfikacjami. W szczególności oczekuje się, że pierwsza wersja RIM będzie gotowa w 3. kwartale 2022 r. Należy zapewnić dokumentację (np. wymogi dotyczące infrastruktury hostingo- wej, instrukcje instalacji, przewodniki interfejsów systemowych) oraz szkolenia. Wstępny plan wdrażania poszczególnych komponentów przedstawia się następująco:

Tabela 6

Wykaz rezultatów, za które odpowiedzialna jest Komisja

RezultatTermin
Pierwsze opracowanie RIM3. kw. 2022 r.
Zapewnienie rejestru użytkowników2023 r. (orientacyjnie)
Zapewnienie wspólnego systemu zarządzania dostępem użytkowników2023 r. (orientacyjnie)
Udostępnienie bazy danych statków2023 r. (orientacyjnie)
Udostępnienie wspólnej bazy danych dotyczących towarów niebezpiecznych2023 r. (orientacyjnie)
Udostępnienie wspólnej bazy danych dotyczących lokalizacji2023 r. (orientacyjnie)
Udostępnienie bazy danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny na statkach2024 r. (orientacyjnie)
Świadczenie wspólnej usługi adresowania (CAS)4. kw. 2024 r.

Etap 3: Etap wstępnych testów - administracje publiczne (1. kw. 2023 r. - 2. kw. 2024 r.) 6

Oczekuje się, że na tym etapie zarówno Komisja, jak i każde państwo członkowskie przeprowadzą testy techniczne, jak również testy funkcjonalne i pozafunkcjonalne. Testy funkcjonalne weryfikują działania lub funkcje określone w specyfikacjach funkcjonalnych - zazwyczaj odpowiadają na pytania "czy użytkownik może to zrobić?" lub "czy funkcja ta działa?". Testy pozafunkcjonalne dotyczą aspektów takich jak skalowalność i inne aspekty wydajnościowe, zachowanie w warunkach określonych obciążeń i bezpieczeństwo. W zależności od testów może być wymagane kilka wersji RIM lub innych komponentów.

Służby Komisji zapewnią organom państw członkowskich pomoc techniczną podczas tworzenia i konfiguracji RIM oraz przeprowadzą testy z każdym państwem członkowskim w celu zapewnienia skutecznej i w pełni funkcjonalnej instalacji.

Etap 4: Dalsze specyfikacje i zmiany (2. kw. 2023 r. - 2. kw. 2024 r.)

Etap ten mógłby się początkowo częściowo pokrywać z etapem 3. Komisja przyjmie akty wykonawcze 7 , prawdopodobnie w drugiej połowie 2023 r., w celu określenia danych EMSWe, które mają być ponownie wykorzystane przy wejściu do portu, oraz danych, które mają być udostępniane za pośrednictwem SafeSeaNet. Komisja opracuje również komunikaty z odpowiedziami na potwierdzenia i decyzje organów. W razie potrzeby określone zostaną mechanizmy i interfejsy wymiany danych SafeSeaNet, w tym niezbędne środki bezpieczeństwa. Przed pełnym zastosowaniem rozporządzenia EMSWe, dokument dotyczący interfejsu i kontroli funkcjonalności (IFCD) oraz przewodnik referencyjny SafeSeaNet i odpowiednia dokumentacja zostaną zmienione 8 .

Jeżeli nowe obowiązki sprawozdawcze zostaną zgłoszone i zatwierdzone przez Komisję zgodnie z art. 3 i 4 rozporządzenia, Komisja przyjmie akt delegowany zmieniający załącznik, a nowe elementy danych zostaną włączone do zbioru danych EMSWe. Następnie Komisja zaktualizuje RIM.

Przewiduje się, że Komisja przyjmie akt wykonawczy dotyczący wspólnej bazy danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny na statkach 9 .

Etap 5: Wdrożenie i drugi etap testowania - przemysł i nowe systemy (1. kw. 2024 r. - data rozpoczęcia stosowania)

Oczekuje się, że po przyjęciu niezbędnych specyfikacji technicznych i ustaleniu interfejsów i innych komponentów przemysł opracuje i przetestuje swoje połączenia i związane z nimi procedury. Ogólne ramy sprawozdawczości zostaną dostosowane do nowych systemów opracowanych w ramach innych inicjatyw UE.

Oczekuje się, że każde państwo członkowskie utworzy punkt pomocy technicznej i internetową stronę wsparcia. Do dnia rozpoczęcia stosowania Komisja zmodernizuje MNSWs i SafeSeaNet w celu wymiany odpowiednich danych zgodnie z art. 8 rozporządzenia.

Etap 6: Początkowy etap operacyjny (1. kw. 2025 r. - data rozpoczęcia stosowania)

Na tym etapie przemysł i państwa członkowskie będą w stanie zweryfikować funkcjonowanie środowiska.

Etap 7: Etap składania wniosków (od daty rozpoczęcia stosowania)

Od dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wszystkie informacje niezbędne do wypełnienia obowiązków sprawozdawczych będą dostarczane za pomocą zbioru danych EMSWe i zgodnie z nim za pośrednictwem zharmonizowanych interfejsów oraz, w stosownych przypadkach, za pomocą innych środków sprawozdawczych. Każde państwo członkowskie zapewni punkt pomocy w ciągu pierwszych 12 miesięcy od dnia 15 sierpnia 2025 r. i stronę internetową pomocy technicznej dla swojego MNSW z jasnymi instrukcjami w swoim języku urzędowym (lub swoich językach urzędowych) i, w stosownych przypadkach, w języku, który jest używany na forum międzynarodowym.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające europejski system morskich pojedynczych punktów kontaktowych i uchylające dyrektywę 2010/65/UE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 64). https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/1239/oj
2 Niniejszy dokument został sporządzony w porozumieniu z ekspertami z państw członkowskich w dziedzinie gospodarki morskiej i ceł w ramach grupy sterującej wysokiego szczebla ds. zarządzania cyfrowym systemem morskim i usługami morskimi oraz grupą ds. przedsiębiorstw celnych.
3 Ustanowioną decyzją Komisji (UE) 2016/566 https://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupDetail& groupID=3450
4 Zob. art. 6 ust. 2 rozporządzenia.
5 Zob. tabela 3 powyżej.
6 Zob. art. 19 lit. f) rozporządzenia.
7 Zob. art. 8 ust. 5 rozporządzenia.
8 Zmiany te zostaną zatwierdzone przez HLSG zgodnie z zadaniami określonymi w pkt 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE.
9 Zob. art. 17 ust. 3 rozporządzenia.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.