Gabon-Unia Europejska. Umowa w sprawie statusu sił zbrojnych działających pod auspicjami Unii Europejskiej w Republice Gabońskiej. Libreville.2006.06.16.
Dz.U.UE.L.2006.187.43
Akt utracił mocUMOWA
między Unią Europejską a Republiką Gabońską w sprawie statusu sił zbrojnych działających pod auspicjami Unii Europejskiej w Republice Gabońskiej
z jednej strony, oraz
REPUBLIKA GABOŃSKA, zwana dalej "Państwem Przyjmującym",
z drugiej strony,
razem zwane dalej "Stronami",
MAJĄC NA UWADZE:
- rezolucję 1671 (2006) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 25 kwietnia 2006 r.,
- wspólne działanie Rady 2006/319/WPZiB z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej wspierającej Misję Obserwacyjną Organizacji Narodów Zjednoczonych w Demokratycznej Republice Konga (MONUC) podczas wyborów(1) (operacja EUFOR DR Kongo),
- fakt, że umowa ta nie będzie miała wpływu na prawa ani obowiązki Stron wynikające z umów międzynarodowych ani innych instrumentów ustanawiających międzynarodowe sądy i trybunały, w tym ze statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Zakres zastosowania i definicje
a) termin "siły zbrojne działające pod auspicjami Unii Europejskiej (EUFOR)" oznacza dowództwo UE oraz narodowe kontyngenty wojskowe biorące udział w operacji, ich wyposażenie oraz środki transportu;
b) termin "operacja" oznacza przygotowanie, ustanowienie, wykonanie i wspieranie misji wojskowej w ramach mandatu wynikającego z rezolucji 1671 (2006) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 25 kwietnia 2006 r.;
c) termin "dowódca sił zbrojnych UE" oznacza dowódcę w teatrze działań lub w Państwie Przyjmującym;
d) termin "dowództwo UE" oznacza dowództwo oraz jego elementy zabezpieczenia w kwaterach, podlegające dowódcom wojskowym UE sprawującym dowództwo lub kontrolę nad operacją;
e) termin "kontyngenty narodowe" oznacza jednostki i elementy zabezpieczenia należące do państw członkowskich Unii Europejskiej oraz do innych państw biorących udział w operacji;
f) termin "personel EUFOR" oznacza personel cywilny i wojskowy przydzielony EUFOR, jak również personel rozlokowany w celu przygotowania operacji oraz personel pełniący misję z ramienia Państwa Wysyłającego lub instytucji UE w ramach operacji, i - o ile niniejsza umowa nie stwierdza inaczej - znajdujący się na terytorium Państwa Przyjmującego, za wyjątkiem personelu lokalnego oraz personelu zatrudnionego przez międzynarodowych dostawców sprzętu i usług;
g) termin "personel lokalny" oznacza osoby zatrudnione będące obywatelami lub stałymi mieszkańcami Państwa Przyjmującego;
h) termin "obiekty" oznacza wszelkie pomieszczenia, mieszkania oraz tereny niezbędne EUFOR i personelowi EUFOR;
i) termin "Państwo Wysyłające" oznacza państwo włączające swój kontyngent narodowy do EUFOR.
Przepisy ogólne
Identyfikacja
Przekraczanie granic i poruszanie się w obrębie terytorium Państwa Przyjmującego
Przywileje i immunitety przyznane EUFOR przez Państwo Przyjmujące
Przywileje i immunitety przyznane personelowi EUFOR przez Państwo Przyjmujące
Jeśli działanie to zostało podjęte przez personel EUFOR w toku pełnienia funkcji służbowych, postępowanie nie zostaje wszczęte i zastosowanie mają przepisy artykułu 15. Jeśli działanie to nie zostało podjęte w toku pełnienia funkcji służbowych, można wszcząć postępowanie. Poświadczenie dowódcy sił zbrojnych UE oraz właściwego organu Państwa Wysyłającego lub odpowiedniej instytucji UE jest wiążące dla jurysdykcji Państwa Przyjmującego, które nie może go zakwestionować.
Wszczęcie postępowania przez członka personelu EUFOR uniemożliwia mu powoływanie się na immunitet jurysdykcyjny w stosunku do powództw wzajemnych powiązanych bezpośrednio z powództwem głównym.
Osobisty bagaż personelu EUFOR jest zwolniony z rewizji, chyba że istnieją uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że zawiera on przedmioty, które nie są przeznaczone do osobistego użytku personelu EUFOR, lub przedmioty, których przywóz lub wywóz jest zabroniony przez ustawodawstwo Państwa Przyjmującego lub podlega przepisom tego Państwa w zakresie kwarantanny. W takich wypadkach rewizja powinna być przeprowadzona jedynie w obecności członka personelu EUFOR lub upoważnionego przedstawiciela EUFOR.
Personel lokalny
Personel lokalny korzysta z przywilejów i immunitetów tylko w zakresie przyznanym mu przez Państwo Przyjmujące.
Państwo Przyjmujące powinno jednak wykonywać jurysdykcję nad tym personelem w taki sposób, aby zbytnio nie zakłócać wypełniania przez niego funkcji związanych z operacją.
Jurysdykcja karna
Właściwe organy Państwa Wysyłającego mają prawo sprawować na terytorium Państwa Przyjmującego całkowitą jurysdykcję karną oraz władzę dyscyplinarną przyznaną im przez ustawodawstwo Państwa Wysyłającego w stosunku do całego personelu EUFOR podlegającego odpowiednim przepisom Państwa Wysyłającego.
Mundury i broń
Wsparcie Państwa Przyjmującego i zawieranie umów
Zmiany w obiektach
Śmierć członka personelu EUFOR
Bezpieczeństwo EUFOR i żandarmeria wojskowa
Systemy komunikacyjne
Roszczenia odszkodowawcze z tytułu śmierci, obrażeń ciała, szkody i straty
a) w przypadku roszczeń w wysokości 40 000 EUR lub poniżej tej kwoty rozstrzygany jest na drodze dyplomatycznej pomiędzy Państwem Przyjmującym a przedstawicielami UE;
b) w przypadku roszczeń powyżej kwoty określonej w lit. a) jest wnoszony przez trybunał rozjemczy, którego decyzja jest wiążąca.
Współpraca i spory
Inne postanowienia
Uzgodnienia wykonawcze
Do celów niniejszej umowy kwestie operacyjne, administracyjne i techniczne mogą być przedmiotem osobnych uzgodnień pomiędzy dowódcą sił zbrojnych UE oraz organami administracyjnymi Państwa Przyjmującego.
Wejście w życie i wygaśnięcie
W imieniu Unii Europejskiej | W imieniu Państwa Przyjmującego |
______
(1) Dz.U. L 116 z 29.4.2006, str. 98.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.