Forum jednolitego rynku.
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2013.165E.40
Akt nienormatywny Wersja od: 11 czerwca 2013 r.
Forum jednolitego rynku
P7_TA(2011)0543
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 grudnia 2011 r. w sprawie wyników Forum Jednolitego Rynku
(2013/C 165 E/05)
(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2013 r.)
Parlament Europejski,
–
uwzględniając Forum Jednolitego Rynku, które odbyło się w Krakowie (Polska) w dniach 3-4 października 2011 r.,–
uwzględniając "deklarację krakowską" z pierwszego Forum Jednolitego Rynku,–
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 kwietnia 2011 r. zatytułowany "Akt o jednolitym rynku -Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania - "Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego" (COM(2011)0206 wersja ostateczna),–
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 16 sierpnia 2011 r. zatytułowany "Jednolity rynek z perspektywy obywateli - dwadzieścia głównych obaw obywateli i przedsiębiorców" (SEC(2011)1003),–
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,A.
mając na uwadze, że europejski jednolity rynek przyniósł ogromne korzyści 500 milionom Europejczyków, stwarzając jednocześnie nowe możliwości rozwoju ponad 21 milionom europejskich przedsiębiorstw, a przy tym stał się rzeczywistą siłą napędową wzrostu europejskiej gospodarki;B.
mając na uwadze, że na wielu obszarach nadal istnieje różnica między tym, czego obywatele oczekują od jednolitego rynku, a tym, czego doświadczają w rzeczywistości;C.
mając na uwadze, że jednolity rynek, w przeddzień dwudziestej rocznicy jego powstania, jeszcze nigdy nie miał tak wielkiego znaczenia jak dziś dla ożywienia europejskiej gospodarki i dla długotrwałego powodzenia europejskiego projektu;D.
mając na uwadze, że pierwsze Forum Jednolitego Rynku zgromadziło europejskich przedsiębiorców, partnerów społecznych, organizacje pozarządowe, niezależne ośrodki badawcze, dziennikarzy, przedstawicieli parlamentów krajowych, instytucji europejskich, władz publicznych różnego szczebla i obywateli europejskich;1.
podkreśla znaczenie przekształcenia Forum Jednolitego Rynku w imprezę cykliczną, aby umożliwić przedsiębiorcom i obywatelom, a także władzom lokalnym i regionalnym bezpośredni udział w dalszym rozwoju jednolitego rynku oraz bezpośredni wpływ na jego rozwój;2.
apeluje do Komisji o współpracę z państwami członkowskimi, krajami ubiegającymi się o członkostwo w UE i partnerami z EOG w celu organizowania i promowania w 2012 r. dużych imprez publicznych dla uczczenia dwudziestej rocznicy utworzenia jednolitego rynku; uważa, że za cel należy postawić sobie organizację co najmniej jednej imprezy w każdym z zaangażowanych państw, ze wskazaniem na przeprowadzanie imprez o charakterze regionalnym, w powiązaniu z głównym wydarzeniem na szczeblu UE, zorganizowanym w miarę możliwości wspólnie z prezydencją UE;3.
wzywa Komisję do przedstawienia do końca 2011 r. wszystkich 12 priorytetów Aktu o jednolitym rynku, aby umożliwić Radzie i Parlamentowi Europejskiemu, działającym w ścisłej współpracy z Komisją, przyjęcie do końca 2012 r. pierwszego zestawu środków priorytetowych w celu nadania jednolitemu rynkowi nowej dynamiki;4.
apeluje o stałe monitorowanie wdrażania Aktu o jednolitym rynku na najwyższym szczeblu politycznym m.in. poprzez regularne przeprowadzanie przeglądu i sporządzanie sprawozdań przez Komisję, uznanie tego zagadnienia jako jednego z głównych punktów porządku obrad podczas posiedzenia Rady poświęconego konkurencyjności, a także poprzez sporządzanie przez Radę Europejską sprawozdań z postępów; podkreśla w związku z tym konieczność terminowej i poprawnej transpozycji obowiązujących przepisów prawnych oraz ich terminowego i poprawnego wdrożenia;5.
podkreśla, że europejski jednolity rynek wpływa pozytywnie na innowacyjność oraz że poparty skoordynowanymi inicjatywami Komisji oraz zdecydowanym zaangażowaniem ze strony państw członkowskich stworzy nowe możliwości dla przedsiębiorstw, zwłaszcza innowacyjnych MŚP, a ponadto będzie zdecydowanie wspierać tworzenie miejsc pracy i spójność społeczną oraz doprowadzi do trwałego wzrostu gospodarczego, a także do zaspokojenia potrzeb obywateli i konsumentów UE;6.
podkreśla nieuświadomienie i ograniczoną wiedzę obywateli, konsumentów i MŚP na temat przysługujących im praw i możliwości w ramach jednolitego rynku; wzywa Komisję do rozważenia przyjęcia przyjaznej dla użytkowników, stale uaktualnianej i łatwo dostępnej Karty praw obywateli, przeznaczonej dla wszystkich obywateli podróżujących z jednego państwa do drugiego, podejmujących pracę lub dokonujących kupna czy sprzedaży w innym państwie, do czego Parlament nawoływał w swojej rezolucji z dnia 20 maja 2010 r.(1); karta ta służyłaby za praktyczny przewodnik informujący o prawach i obowiązkach obywateli na obszarze jednolitego rynku;7.
zwraca uwagę na różnice, które wskazali uczestnicy Forum Jednolitego Rynku; apeluje o przyjęcie środków służących zniwelowanie tych różnic w trybie pilnym;8.
podkreśla, że podczas forum ustalono, iż procedura automatycznego uznawania kwalifikacji, określona w dyrektywie 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, jest ogólnie skuteczna, i uważa, że należy ją rozszerzyć na inne zawody; wzywa państwa członkowskie, właściwe organy oraz Komisję do zapewnienia większej przejrzystości, tak aby wnioskodawcy mogli uzyskać wyczerpujące wyjaśnienia powodów, dla których ich dyplom lub kwalifikacje zawodowe nie zostały uznane; z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie wyników projektów pilotażowych dotyczących legitymacji zawodowej i uważa, że taka legitymacja mogłaby stanowić przydatne narzędzie służące ułatwieniu mobilności w niektórych zawodach, uproszczeniu procedur administracyjnych i zwiększeniu bezpieczeństwa;9.
podkreśla, że w celu zapewnienia większego zaufania konsumentów do rynku wewnętrznego konieczne jest stworzenie wydajnych, niedrogich i prostych alternatywnych systemów rozstrzygania sporów; zaznacza, że wydajny system rozstrzygania sporów przez internet miałby kluczowe znaczenie dla poprawy zaufania do jednolitego rynku cyfrowego;10.
proponuje przekształcenie pojedynczych punktów kontaktowych w pełnoprawne ośrodki administracji elektronicznej umożliwiające przedsiębiorcom załatwianie wszelkich formalności przez internet; zwraca uwagę na potencjał tych punktów w kontekście wdrażania dyrektywy o usługach i ubolewa, że niektóre państwa członkowskie nadal nie wywiązały się w pełni ze swoich zobowiązań w zakresie tworzenia pojedynczych punktów kontaktowych;11.
podkreśla konieczność zakończenia tworzenia jednolitego rynku cyfrowego i pokonania barier technicznych w transgranicznym handlu i świadczeniu usług, w szczególności przez lepsze powiązanie i wzajemne uznawanie elektronicznych dokumentów tożsamości, podpisów i dokumentów elektronicznych;12.
zwraca uwagę, że w celu zagwarantowania większej pewności prawa w dziedzinie handlu elektronicznego niezbędne jest stworzenie wydajnego i nowoczesnego systemu praw autorskich w Unii Europejskiej oraz uaktualnienie europejskiego ustawodawstwa dotyczącego ochrony danych;13.
podkreśla, że świadczenie usług niezależnie od granic i mobilność pracowników oddelegowanych do innych krajów są podstawowymi elementami rynku wewnętrznego, zaznacza też, że dyrektywa w sprawie delegowania pracowników powinna gwarantować równe szanse i poszanowanie praw oddelegowanych pracowników w całej UE; uważa, że przepisy te powinny być przejrzyste i jednoznaczne, by wykluczyć ich nadużywanie i omijanie; dostrzega ważną rolę partnerów społecznych w kwestii ochrony praw oddelegowanych pracowników;14.
apeluje do państw członkowskich o zagwarantowanie poprawnej i terminowej transpozycji prawa dotyczącego rynku wewnętrznego oraz o zmniejszenie liczby przypadków jego naruszania; podkreśla, że stosowanie tabel korelacji w procesie transpozycji dyrektyw dotyczących rynku wewnętrznego jest korzystne dla wszystkich stron;15.
przypomina o znaczeniu uproszczenia i prawidłowego wdrożenia przepisów dotyczących zamówień publicznych, w związku z czym zwraca się do Komisji i państw członkowskich, by zadbały o to w obowiązujących i przyszłych przepisach prawnych; dostrzega potrzebę zapewnienia profesjonalizmu sektora zamówień publicznych poprzez podniesienie poziomu szkoleń, a także potrzebę potwierdzenia celów związanych z zamówieniami i zbadania możliwych sposobów na osiągnięcie innych celów politycznych; uważa, że konieczne są usprawnienia w kwestii udziału MŚP w przetargach publicznych, a procedury przetargowe muszą być mniej uciążliwe, tańsze i bardziej dostępne dla MŚP; podkreśla potrzebę szerszego stosowania zasady polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej pod względem ekonomicznym zamiast zasady opartej na wyborze najtańszej oferty;16.
wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby w rozwój jednolitego rynku zaangażowały w większym stopniu obywateli i inne zainteresowane strony, w szczególności przez organizowanie we właściwym czasie i w sposób bardziej aktywny konsultacji publicznych na temat nowego ustawodawstwa we współpracy z zainteresowanymi podmiotami i partnerami społecznymi szczebla krajowego i lokalnego oraz organizacjami pozarządowymi i mediami; uważa, że dokumenty, których dotyczą konsultacje, powinny być dostępne we wszystkich językach urzędowych UE i zrozumiałe dla zwykłych obywateli;17.
apeluje do instytucji UE i organów krajowych wszystkich szczebli o wspólne działania na rzecz podniesienia poziomu wiedzy obywateli i zainteresowanych stron na temat istniejących narzędzi opracowanych z myślą o ułatwieniu funkcjonowania jednolitego rynku, takich jak pojedyncze punkty kontaktowe, sieć SOLVIT, Twoja Europa itp.;18.
wzywa Komisję do stworzenia internetowego Forum Jednolitego Rynku, które jako forum dostępne dla ogółu obywateli umożliwiałoby im śledzenie na bieżąco rozwoju sytuacji na jednolitym rynku oraz dzielenie się doświadczeniami i aktualnymi obawami związanymi z jednolitym rynkiem;19.
apeluje do rządów krajowych, podmiotów regionalnych i lokalnych, przedsiębiorstw, związków zawodowych i organizacji pozarządowych o współpracę na rzecz zagwarantowania skutecznego funkcjonowania zasad jednolitego rynku w praktyce, z korzyścią dla obywateli i przedsiębiorców;20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.______
(1) Dz.U. C 161 E z 31.5.2011, s. 84.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.