Art. 3. - Definicje - Dyrektywa 94/56/WE ustanawiająca podstawowe zasady regulujące postępowanie w dochodzeniu przyczyn wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1994.319.14

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1995 r.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:

a) 12 "wypadek" oznacza incydent mający związek z eksploatacją samolotu, które następuje między chwilą, kiedy jakakolwiek osoba wchodzi na pokład samolotu z zamiarem wykonania lotu, a chwilą, kiedy wszystkie osoby opuszczają pokład, w którym:

1) osoba zostaje śmiertelnie lub poważnie ranna na skutek:

– przebywania na pokładzie samolotu, lub

– bezpośredniego kontaktu z jakąkolwiek częścią samolotu, włączając części, które zostały od samolotu odmontowane, lub

– bezpośredniego działania podmuchu silnika samolotu,

oprócz przypadków, gdzie urazy następują z powodów naturalnych, są zadane samemu sobie lub zadane przez inne osoby lub gdy zdarzyły się pasażerom lecącym bez pozwolenia i ukrywającym się poza miejscami normalnie dostępnymi dla pasażerów i załogi; lub

2) samolot doznaje uszkodzenia lub awarii konstrukcyjnej, która:

– ujemnie wpływa na wytrzymałość konstrukcyjną, wydajność lub właściwości lotu w samolocie, i

– wymagałaby w normalnych warunkach poważnej naprawy lub wymiany części, która została uszkodzona,

oprócz przypadków awarii lub uszkodzenia silnika, jeśli uszkodzenie ogranicza się do silnika, jego osłony lub akcesoriów; lub jeśli uszkodzenie ogranicza się do śmigieł, końców skrzydeł, anten, opon, hamulców, owiewek, niewielkich wgięć lub przebić w poszyciu samolotu;

3) samolot zaginął lub dostęp do niego jest całkowicie uniemożliwiony;

b) "poważny uraz" oznacza uraz doznany przez osobę w wypadku, jeśli:

1) wymaga ona hospitalizacji na więcej niż 48 godzin, której początek następuje w ciągu siedmiu dni od dnia, kiedy nastąpił uraz; lub

2) jego skutkiem jest złamanie jakiejkolwiek kości (wyłączając drobne złamania kości palców u rąk i nóg lub nosa); lub

3) jest związany z okaleczeniem, które powoduje poważny krwotok, uszkodzenie nerwów, mięśni lub ścięgien; lub

4) jest związany z urazem jakiegokolwiek organu wewnętrznego; lub

5) jest związany z oparzeniem drugiego lub trzeciego stopnia lub jakimkolwiek oparzeniem obejmującym więcej niż 5% powierzchni ciała; lub

6) jest związany ze stwierdzonym działaniem szkodliwych substancji lub szkodliwego promieniowania;

c) "uraz śmiertelny" oznacza uraz doznany przez osobę w wypadku, jeśli jego skutkiem jest śmierć osoby w ciągu 30 dni od dnia wypadku;

d) 13 "przyczyny" oznaczają działania, niedopatrzenia, wydarzenia lub warunki jak i połączenie tych czynników, które doprowadziły do zaistnienia wypadku lub incydentu;

e) 14 "dochodzenie" oznacza proces przeprowadzany do celów zapobiegania przyszłym wypadkom lub incydentom, obejmujący zbieranie i analizę informacji, wyciąganie wniosków, łącznie z ustaleniem przyczyny(yn), oraz - jeśli jest to stosowne - formułowanie zaleceń bezpieczeństwa;

f) "osoba nadzorująca dochodzenie" oznacza osobę, której powierzono, na podstawie jej kwalifikacji, odpowiedzialność za organizację, przeprowadzenie i nadzór nad dochodzeniem;

g) "rejestrator lotu" oznacza każdego rodzaju urządzenie rejestrujące zainstalowane w samolocie w celu ułatwienia dochodzenia po wypadku lub wydarzeniu;

h) "przedsiębiorstwo" oznacza każdą osobę fizyczną, każdą osobę prawną, bez względu na to czy prowadzona przez nią działalność jest dochodowa czy nie, lub każdy organ urzędowy, bez względu na to czy posiada własną osobowość prawną czy nie;

i) "operator" oznacza każdą osobę, organ lub przedsiębiorstwo eksploatujące lub wynajmujące do eksploatacji jeden lub więcej samolotów;

j) 15 "incydent" oznacza incydent inny niż wypadek związany z eksploatacją samolotu, który ma wpływ lub mógłby mieć wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji;

k) 16 "poważny incydent" oznacza incydent, w którym zaistniały okoliczności wskazujące, że minimalnie uniknięto wypadku (wykaz przykładów poważnych incydentów jest zamieszczony w załączniku);

l) 17 "zalecenia bezpieczeństwa" oznaczają wszelkie sugestie formułowane przez organ wykonujący dochodzenie w państwie prowadzącym badanie techniczne, oparte na informacjach wyniesionych z tego dochodzenia i czynione w celu zapobiegania przyszłym wypadkom i incydentom.

12 Art. 3 lit. a) zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.175.40/3).
13 Art. 3 lit. d) zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.175.40/3).
14 Art. 3 lit. e) zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.175.40/3).
15 Art. 3 lit. j) zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.175.40/3).
16 Art. 3 lit. k) zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.175.40/3).
17 Art. 3 lit. l) zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.175.40/3).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.