Dyrektywa 93/93/EWG w sprawie mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1993.311.76

Akt utracił moc
Wersja od: 27 lipca 2004 r.

DYREKTYWA RADY 93/93/EWG
z dnia 29 października 1993 r.
w sprawie mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (1),

uwzględniając wniosek Komisji (2),

we współpracy z Parlamentem Europejskim (3),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (4),

a także mając na uwadze, co następuje:

rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału; należy przyjąć środki niezbędne do jego funkcjonowania;

w każdym Państwie Członkowskim pojazdy dwu- lub trzykołowe w odniesieniu do swoich mas i wymiarów muszą mieć określone cechy techniczne, przewidziane w bezwzględnie wiążących przepisach, które różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; z powodu różnic między nimi przepisy takie stwarzają bariery w handlu we Wspólnocie;

te utrudnienia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego mogą zostać usunięte, jeżeli wszystkie Państwa Członkowskie przyjmą te same wymogi w miejsce ich przepisów krajowych;

niezbędnym jest sformułowanie zharmonizowanych wymogów dotyczących mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych w celu umożliwienia zastosowania do każdego typu takich pojazdów i ich części składowych procedur homologacji typu ustanowionych dyrektywą 92/61/EWG;

w obliczu skali i wpływu proponowanego działania w danym sektorze, środki wspólnotowe objęte niniejszą dyrektywą są konieczne, wręcz niezbędne, dla osiągnięcia zamierzonego celu, którym jest ustanowienie wspólnotowej homologacji typu pojazdów; cel ten nie może być osiągnięty w dostatecznym stopniu przez Państwa Członkowskie działające indywidualnie;

przepisy niniejszej dyrektywy nie powinny zobowiązywać tych Państw Członkowskich, które na swoim terytorium nie zezwalają dwukołowym pojazdom silnikowym na ciągnięcie przyczepy, do zmiany ich regulacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa wraz z Załącznikiem stosuje się do mas i wymiarów wszystkich typów pojazdów, zgodnie z art. 1 dyrektywy 92/61/EWG.

Artykuł  2

Procedura przyznawania homologacji typu części dotyczących mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych oraz zasady regulujące swobodny przepływ takich pojazdów są ustanowione w rozdziałach II i III dyrektywy 92/61/EWG.

Artykuł  3

Wszelkie zmiany niezbędne do dostosowania wymagań załączników do postępu technicznego przyjmowane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG (5).

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 1 maja 1995 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Wspomniane przepisy zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia ustanawiane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Od daty określonej w ust. 1 Państwa Członkowskie nie mogą z powodów związanych z masami i wymiarami zakazywać początkowego dopuszczania do ruchu pojazdów, które są zgodne z niniejszą dyrektywą.

Przepisy określone w ust. 1 stosuje się od 1 listopada 1995 r.

3.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów prawa krajowego, które przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 października 1993 r.
W imieniu Rady
R. URBAIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. C 293 z 9.11.1992, str. 1.

(3) Dz.U. C 337 z 21.12.1992, str. 104 oraz decyzja z dnia 27 października 1993 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U C 73 z 15.3.1993, str. 22.

(5) Dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1), ostatnio zmieniona dyrektywą 92/53/EWG (Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 1).

ZAŁĄCZNIK  1

DEFINICJE, WYMAGANIA OGÓLNE I SZCZEGÓLOWE

1. DEFINICJE

Dla celów niniejszej dyrektywy:

1.1. długość

oznacza odległość między dwoma pionowymi płaszczyznami prostopadłymi do płaszczyzny wzdłużnej pojazdu oraz stycznymi odpowiednio do przodu i tylu pojazdu. Wszystkie części pojazdu, a w szczególności wszystkie części zamontowane na stale, wydłużające pojazd (zderzaki, błotniki itd.) muszą być zawarte w obrębie tych dwóch płaszczyzn;

1.2. szerokość

oznacza odległość między dwoma płaszczyznami równoległymi do płaszczyzny wzdłużnej pojazdu i stycznymi do pojazdu po obu stronach tej płaszczyzny. Wszystkie części pojazdu, a w szczególności wszystkie części zamontowane na stale, poszerzające pojazd muszą być zawarte w obrębie tych dwóch płaszczyzn, z wyjątkiem lusterka wstecznego (lusterek wstecznych);

1.3. wysokość

oznacza odległość między płaszczyzną podparcia pojazdu oraz płaszczyzną równoległą styczną do górnej części pojazdu. Wszystkie części pojazdu muszą być zawarte w obrębie tych dwóch płaszczyzn, z wyjątkiem lusterka wstecznego (lusterek wstecznych);

1.4. płaszczyzna wzdłużna

oznacza płaszczyznę pionową biegnącą równolegle do prostoliniowego kierunku jazdy pojazdu;

1.5. masa nieobciążonego pojazdu oznacza masę pojazdu gotowego do normalnego użytkowania oraz wyposażonego w następujący sposób:

- w dodatkowy sprzęt wymagany jedynie do zamierzonego normalnego użytkowania,

- w kompletny osprzęt elektryczny, włączając w to oświetlenie i światła sygnałowe dostarczone przez producenta,

- w przyrządy i urządzenia wymagane przez przepisy, według których została zamierzona masa nieobciążonego pojazdu,

- w odpowiednie ilości płynów w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania wszystkich części pojazdu.

1.5.1. W przypadku pojazdów kategorii L6e i L7e przeznaczonych do transportu towarów i zaprojektowanych do wyposażenia w nadbudowy wymienne, ogólna masa tych nadbudów nie będzie uwzględniana w obliczaniu masy nieobciążonego pojazdu i będzie uważana za część ładunku użytecznego.

W tym przypadku spełnione muszą zostać następujące dodatkowe warunki:

a) podstawowy typ pojazdu (kabina podwozia), na której przewidziane jest zamontowanie wspomnianej wyżej nadbudowy, musi spełniać wszystkie zalecenia określone dla kategorii L6e i L7 "pojazdów czterokołowych do transportu towarów" (włączając z limitem masy 350 kg nieobciążonego pojazdu dla kategorii pojazdów L6e i z limitem masy 550 kg masy nieobciążonego pojazdu dla kategorii pojazdów L7e);

b) nadbudowa uważana jest za wymienną, jeśli możliwe jest jej łatwe zdjęcie z kabiny podwozia bez wykorzystania narzędzi;

c) jeśli chodzi o nadbudowę, producent pojazdu zobowiązany jest ująć w dokumencie informacyjnym, którego wzór zawiera załącznik II do dyrektywy 2002/24/WE, maksymalne dozwolone wymiary, masę, limity dla pozycji środka ciężkości oraz rysunek z pozycją urządzeń mocujących.

Uwaga: Paliwo oraz mieszanka paliwowa nie są włączone do pomiarów, jednakże takie składniki jak kwas akumulatorowy, ciecz hydrauliczna, ciecz chłodząca oraz olej silnikowy muszą być włączone.

1.6. masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy

oznacza masę nieobciążonego pojazdu, do której dodana jest masa następujących składników:

- paliwa: bak napełniony, co najmniej w 90 % pojemności podanej przez producenta,

- dodatkowego wyposażenia zwykle dostarczanego przez producenta razem z wyposażeniem potrzebnym do normalnego funkcjonowania (zestaw narzędzi, bagażnik, przednia szyba, sprzęt ochronny itd.).

Notabene: w przypadku pojazdu napędzanego mieszanką paliwowo-olejową:

a) jeżeli paliwo i olej są wstępnie mieszane, wyraz "paliwo" musi być rozumiany jako wstępna mieszanina paliwa i oleju tego typu;

b) jeżeli paliwo i olej są wprowadzane oddzielnie, wyraz "paliwo" musi być rozumiane tylko jako benzyna. W tym przypadku olej jest już włączony w pomiar masy nieobciążonego pojazdu;

1.7. masa kierowcy

zwyczajowo przyjmuje się okrągłą wartość 75 kg;

1.8. technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita

oznacza masę obliczoną przez producenta dla szczególnych warunków funkcjonowania, przy uwzględnieniu takich czynników, jak wytrzymałość materiałów, dopuszczalne obciążenie opon itd.;

1.9. maksymalna dopuszczalna ładowność użyteczna podana przez producenta

oznacza ładowność otrzymaną przez odjęcie masy zdefiniowanej w pkt 1.6 wraz z masą kierowcy (zdefiniowaną w pkt 1.7) od masy zdefiniowanej w pkt 1.8.

2. WYMOGI OGÓLNE

Podczas kontroli muszą być spełnione następujące wymagania:

2.1. muszą zostać zmierzone wymiary pojazdu przy masie nieobciążonej i oponach napompowanych do ciśnienia zalecanego przez producenta dla masy nieobciążonej;

2.2. pojazd musi być w pozycji pionowej, a kola w pozycji zgodnej z ruchem w linii prostej;

2.3. wszystkie kola pojazdu muszą stać na płaszczyźnie podparcia pojazdu, z wyjątkiem kół zapasowych.

3. WYMOGI SZCZEGÓLNE

3.1. Wymiary maksymalne

3.1.1. Maksymalne dopuszczalne wymiary dla dwu-, trzy- lub czterokołowych pojazdów silnikowych są następujące:

3.1.1.1. - długość: 4,00 m,

3.1.1.2. - szerokość: 1,00 m dla dwukołowych motorowerów,

2,00 m dla innych pojazdów,

3.1.1.3. - wysokość: 2,50 m.

3.2. Maksymalne masy

3.2.1. Maksymalną masą dla dwukołowych pojazdów silnikowych jest technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita określana przez producenta.

3.2.2. Maksymalne masy nieobciążonych trzy- lub czterokołowych pojazdów silnikowych są następujące:

3.2.2.1. trzykołowe pojazdy silnikowe:

270 kg dla motorowerów;

1.000 kg dla pojazdów trzykołowych (nie wlicza się masy akumulatorów trakcyjnych w pojazdach o napędzie elektrycznym);

3.2.2.2. czterokołowe pojazdy silnikowe:

350 kg - lekkie pojazdy czterokołowe;

400 kg - pojazdy czterokołowe do przewozu osób inne niż lekkie;

550 kg - pojazdy czterokołowe do transportu towarów inne niż lekkie (nie wlicza się masy akumulatorów trakcyjnych w pojazdach o napędzie elektrycznym).

3.2.3. Maksymalne ładowności użytkowe zgłoszone przez producenta dla trzy- lub czterokołowych pojazdów silnikowych są następujące:

3.2.3.1. motorowery trzykołowe:

300 kg;

3.2.3.2. lekkie pojazdy czterokołowe

200 kg;

3.2.3.3. pojazdy trzykołowe:

3.2.3.3.1. do przewozu towarów:

1 500 kg;

3.2.3.3.2. do przewozu osób:

300 kg;

3.2.3.4. pojazdy czterokołowe inne niż lekkie:

3.2.3.4.1. do przewozu towarów:

1.000 kg;

3.2.3.4.2. do przewozu osób:

200 kg;

3.2.4. dwu-, trzy- lub czterokołowe pojazdy silnikowe mogą mieć zezwolenie na holowanie masy określonej przez producenta, nieprzekraczającej 50 % masy nieobciążonego pojazdu.

DODATEK 1

Dokument informacyjny odnośnie do mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych typów pojazdów silnikowych

(dołączany do wniosku o homologację typu części, jeśli nie został złożony z wnioskiem o homologację typu pojazdu)

Nr porządkowy (nadawany przez wnioskodawcę): ...............

Wniosek o homologację typu części w odniesieniu do mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych typów pojazdów silnikowych musi zawierać informacje wymienione w załączniku II do dyrektywy 92/61/EWG:

- w części A sekcja:

- 0.1,

- 0.2,

- 0.4-0.6,

- 1.2,

- 2.1-2.5,

- w części C sekcja 1.2.1.

DODATEK  2

Świadectwo homologacji typu części w odniesieniu do mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych typów pojazdów silnikowych

WZÓR
.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2004/86/WE z dnia 5 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.236.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 lipca 2004 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.