Art. 7. - Europejska platforma internetowa napraw - Dyrektywa 2024/1799 w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 oraz dyrektyw (UE) 2019/771 i (UE) 2020/1828Tekst mający znaczenie dla EOG

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1799

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 lipca 2024 r.
Artykuł  7

Europejska platforma internetowa napraw

1. 
Ustanawia się europejską platformę internetową napraw(zwaną dalej "europejską platformą internetową"), aby umożliwić konsumentom znalezienie podmiotów zajmujących się naprawą oraz, w stosownych przypadkach, sprzedawców odnowionych towarów, nabywców wadliwych towarów w celu odnowienia lub inicjatyw naprawczych kierowanych przez społeczność. Europejska platforma internetowa składa się z sekcji krajowych, które korzystają ze wspólnego interfejsu internetowego, i zawiera linki do krajowych internetowych platform naprawczych, o których mowa w ust. 3 (zwanych dalej "krajowymi platformami internetowymi").
2. 
Do dnia 31 lipca 2027 r. Komisja opracowuje wspólny interfejs internetowy dla europejskiej platformy. Ten wspólny interfejs internetowy spełnia wymogi określone w ust. 6 i jest dostępny we wszystkich językach urzędowych Unii. Następnie Komisja zapewnia obsługę techniczną wspólnego interfejsu internetowego.
3. 
Do celów swoich sekcji krajowych państwa członkowskie wykorzystują wspólny interfejs internetowy, o którym mowa w ust. 2. Państwa członkowskie, które posiadają co najmniej jedną krajową platformę internetową, niezależnie czy jest ona publiczna lub prywatna, która obejmuje całe ich terytorium i jest zgodna z przepisami określonymi w ust. 6, nie mają obowiązku utworzenia sekcji krajowej na europejskiej platformie internetowej. Zamiast tego europejska platforma internetowa zawiera linki do takich krajowych platform internetowych. Państwa członkowskie zapewniają, aby ich krajowe platformy internetowe zaczęły być operacyjne do dnia 31 lipca 2027 r.
4. 
Państwa członkowskie mogą rozszerzyć zakres swojej sekcji krajowej na europejskiej platformie internetowej lub, w stosownych przypadkach, na ich krajowej platformie internetowej w celu objęcia nim nie tylko podmiotów zajmujących się naprawą, ale również sprzedawców towarów, które zostały poddane odnowieniu, nabywców wadliwych towarów w celu odnowienia lub inicjatywy naprawcze prowadzone przez społeczność.
5. 
Korzystanie z sekcji krajowych i krajowych platform internetowych na europejskiej platformie internetowej jest nieodpłatne dla konsumentów. Rejestracja jest dobrowolna dla podmiotów zajmujących się naprawą i, w stosownych przypadkach, sprzedawców towarów, które zostały poddane odnowieniu, oraz nabywców wadliwych towarów w celu odnowienia lub inicjatyw naprawczych kierowanych przez społeczność.
6. 
Sekcje krajowe korzystające ze wspólnego interfejsu internetowego i krajowe platformy internetowe:
a)
zawierają funkcję wyszukiwania pod kątem towarów, lokalizacji usług naprawy, łącznie z funkcją mapy, transgranicznego świadczenia usług, warunków naprawy, takich jak czas potrzebny na jej dokonanie, dostępność tymczasowych towarów zamiennych oraz miejsce dostarczenia przez konsumenta towarów przeznaczonych do naprawy, pod kątem dostępności i warunków świadczenia oferowanych przez podmioty zajmujące się naprawą usług dodatkowych, takich jak usunięcie, instalacja i transport, a także pod kątem mających zastosowanie europejskich lub krajowych norm jakości dotyczących naprawy;
b)
w stosownych przypadkach, zawierają funkcję wyszukiwania w celu znalezienia sprzedawców towarów, które zostały poddane odnowieniu, nabywców wadliwych towarów w celu odnowienia lub inicjatyw naprawczych kierowanych przez społeczność;
c)
umożliwiają konsumentom złożenie wniosku o wydanie europejskiego formularza informacji o naprawie od podmiotów zajmujących się naprawą, które go oferują;
d)
umożliwiają regularne aktualizowanie danych kontaktowych podmiotów zajmujących się naprawą oraz informacji o usługach świadczonych przez te podmioty;
e)
umożliwiają podmiotom zajmującym się naprawą wykazanie, że oferowane przez nie usługi są zgodne z mającymi zastosowanie unijnymi lub krajowymi normami jakości;
f)
są dostępne za pośrednictwem krajowych stron internetowych połączonych z jednolitym portalem cyfrowym ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 26 ;
g)
są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami; oraz
h)
przekazują użytkownikom formularze kontaktowe w celu zgłaszania problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem europejskiej platformy internetowej, a także nieścisłości dotyczących informacji udzielanych przez podmioty zajmujące się naprawą oraz, w stosownych przypadkach, przez sprzedawców towarów, które zostały poddane odnowieniu, nabywców wadliwych towarów w celu odnowienia lub inicjatywy naprawcze kierowane przez społeczność.
7. 
Europejska platforma internetowa umożliwia gromadzenie danych nieosobowych dotyczących funkcjonowania sekcji krajowych.
8. 
Państwa członkowskie i Komisja podejmują odpowiednie środki w celu informowania konsumentów, odpowiednich podmiotów gospodarczych i sprzedawców o dostępności europejskiej platformy internetowej.
26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 z dnia 2 października 2018 r. w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego w celu zapewnienia dostępu do informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów, a także zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.