Art. 4. - Europejski formularz informacji o naprawie - Dyrektywa 2024/1799 w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 oraz dyrektyw (UE) 2019/771 i (UE) 2020/1828Tekst mający znaczenie dla EOG

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1799

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 lipca 2024 r.
Artykuł  4

Europejski formularz informacji o naprawie

1. 
Podmioty zajmujące się naprawą mogą przekazać konsumentowi europejski formularz informacji o naprawie określony w załączniku I. Europejski formularz informacji o naprawie przekazuje się na trwałym nośniku oraz w rozsądnym okresie po otrzymaniu wniosku i przed związaniem konsumenta umową o świadczenie usług naprawy.
2. 
Europejski formularz informacji o naprawie przekazuje się nieodpłatnie.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku gdy usługa diagnostyczna, w tym badanie fizyczne lub zdalne, jest potrzebna do określenia charakteru wady, rodzaju naprawy oraz oszacowania ceny naprawy, podmiot zajmujący się naprawą może zażądać od konsumenta pokrycia niezbędnych kosztów tej usługi.

Bez uszczerbku dla dyrektywy 2011/83/UE podmiot zajmujący się naprawą informuje konsumenta o kosztach usługi diagnostycznej.

4. 
W europejskim formularzu informacji o naprawie przedstawia się następujące informacje o warunkach naprawy w jasny i zrozumiały sposób:
a)
dane służące identyfikacji podmiotu zajmującego się naprawą;
b)
pełny adres siedziby podmiotu zajmującego się naprawą, jego numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz, jeżeli są dostępne, inne środki komunikacji online, umożliwiające konsumentowi skontaktowanie się i porozumiewanie się z podmiotem zajmującym się naprawą w szybki, efektywny i dostępny sposób;
c)
towar, który ma zostać naprawiony;
d)
charakter wady i sugerowany rodzaj naprawy;
e)
cena lub - jeżeli nie można jejw sposób racjonalny obliczyć z wyprzedzeniem - sposób, w jaki ma ona zostać obliczona, oraz maksymalna cena naprawy;
f)
czas potrzebny na dokonanie naprawy;
g)
dostępność tymczasowych towarów zamiennych na czas naprawy oraz ich ewentualne koszty ponoszone przez konsumenta;
h)
miejsce dostarczenia przez konsumenta towaru przeznaczonego do naprawy;
i)
w stosownych przypadkach, dostępność usług dodatkowych oferowanych przez podmiot zajmujący się naprawą, takich jak usunięcie, instalacja i transport, a także ewentualne szczegółowe koszty takich usług ponoszone przez konsumenta;
j)
okres ważności europejskiego formularza informacji o naprawie;
k)
w stosownych przypadkach, dodatkowe informacje.
5. 
Podmiot zajmujący się naprawą nie może zmienić warunków naprawy określonych w europejskim formularzu informacji o naprawie przez okres 30 dni kalendarzowych od dnia przekazania tego formularza konsumentowi. Podmiot zajmujący się naprawą i konsument mogą uzgodnić dłuższy okres ważności europejskiego formularza informacji o naprawie. W przypadku gdy konsument akceptuje - w okresie ważności - warunki określone w europejskim formularzu informacji o naprawie, podmiot zajmujący się naprawą jest zobowiązany do wykonania usługi naprawy na tych warunkach.
6. 
W przypadku gdy podmiot zajmujący się naprawą przekazał konsumentowi kompletny europejski formularz informacji o naprawie zawierający dokładne informacje, przyjmuje się, że przy sporządzaniu tego formularza przestrzegał wymogów informacyjnych dotyczących:
a)
głównych cech usługi naprawy, które to wymogi ustanowiono w art. 5 ust. 1 lit. a) i art. 6 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/83/UE oraz art. 22 ust. 1 lit. j) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/123/WE 24 ;
b)
danych identyfikujących podmiot zajmujący się naprawą i jego danych kontaktowych, które to wymogi ustanowiono w art. 5 ust. 1 lit. b) i art. 6 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy 2011/83/UE, art. 22 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/123/WE oraz art. 5 ust. 1 lit. a), b) i c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/31/WE 25 ;
c)
ceny, które to wymogi ustanowiono w art. 5 ust. 1 lit. c) i art. 6 ust. 1 lit. e) dyrektywy 2011/83/UE oraz art. 22 ust. 1 lit. i) i ust. 3 lit. a) dyrektywy 2006/123/WE;
d)
warunków i terminu wykonania usług naprawy, które to wymogi ustanowiono w art. 5 ust. 1 lit. d) i art. 6 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2011/83/UE.
24 Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 36).
25 Dyrektywa 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym) (Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.