Dyrektywa 2014/46/UE zmieniająca dyrektywę Rady 1999/37/WE w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów
Dz.U.UE.L.2014.127.129
Akt jednorazowyDYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/46/UE
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 1999/37/WE w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Badania zdatności do ruchu drogowego stanowią część szerszego systemu zapewniającego utrzymywanie pojazdów w bezpiecznym i akceptowalnym z punktu widzenia środowiska stanie w trakcie ich użytkowania. System ten powinien przewidywać przeprowadzanie regularnych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów oraz drogowe kontrole techniczne pojazdów wykorzystywanych do celów komercyjnych w transporcie drogowym, a także procedury rejestracji pojazdów umożliwiające zatrzymanie dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego, w przypadku gdy pojazd stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego.
(2) Rejestracja pojazdu zapewnia administracyjne upoważnienie na dopuszczenie go do ruchu drogowego. Dyrektywa Rady 1999/37/WE 3 ma zastosowanie jedynie do dokonywania rejestracji pojazdów. Jednakże w szczególności w przypadkach, gdy użytkowanie z pojazdu na drogach publicznych stanowiłoby zagrożenie ze względu na jego stan techniczny, należy umożliwić czasowe zatrzymanie dopuszczenia takiego pojazdu do ruchu. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne wynikające z zatrzymania, po zniesieniu zatrzymania nie należy wymagać przejścia nowego procesu rejestracji.
(3) Należy wprowadzić obowiązek stałego wyrejestrowania pojazdu zgłoszonego jako pojazd wycofany z eksploatacji zgodnie z dyrektywą 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Państwa członkowskie mają możliwość określenia w prawie krajowym innych podstaw wyrejestrowania pojazdu.
(4) Nawet w przypadku, gdy pojazd został wyrejestrowany, powinno być możliwe zachowanie informacji o niej w ewidencji.
(5) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i ułatwić wymianę informacji między państwami członkowskimi, informacje dotyczące pojazdów należy ewidencjonować elektronicznie.
(6) Niniejsza dyrektywa nie powinna uniemożliwiać państwu członkowskiemu uznawania elektronicznego zbioru danych będącego w posiadaniu właściwych organów za główne źródło informacji o pojazdach zarejestrowanych na jego terytorium. W celu ułatwienia wymiany informacji państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystywania sieci elektronicznych obejmujących dane z krajowych elektronicznych baz danych.
(7) W przypadkach gdy podczas badania zdatności do ruchu drogowego wykryto niebezpieczne usterki i dopuszczenie pojazdu do ruchu na drogach publicznych zatrzymano, zatrzymanie to powinno pozostawać w ewidencji do czasu przeprowadzenia nowego badania zdatności do ruchu drogowego.
(8) W celu aktualizacji pkt II.4, tiret drugie i pkt III.1 sekcja A lit. b) obydwu załączników I oraz II do dyrektywy 1999/37/WE w przypadku rozszerzenia Unii, a także aktualizacji pkt II.6 załącznika I w odniesieniu do elementów nieobowiązkowych w przypadku zmian definicji lub treści świadectw zgodności w odpowiednich przepisach Unii dotyczących homologacji typu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 1999/37/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: