Decyzja wykonawcza 2022/60 w sprawie mechanizmu koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.10.79

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 stycznia 2022 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2022/60
z dnia 12 stycznia 2022 r.
w sprawie mechanizmu koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2014/415/UE z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie uzgodnień dotyczących zastosowania przez Unię klauzuli solidarności 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niniejsza decyzja dotyczy ustanowienia mechanizmu koordynacji operacyjnej w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM), poprzez dostosowanie zintegrowanego mechanizmu UE, który został zatwierdzony przez Radę w dniu 25 czerwca 2013 r. i uzgodnień, o których mowa w art. 1 ust. 2 decyzji 2014/415/UE.

(2) Rada Europejska obradująca w dniach 24 i 25 czerwca 2021 r. wezwała do zacieśnienia partnerstwa i współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu, aby zapobiec ofiarom śmiertelnym i ograniczać presję na granice europejskie, w ramach pragmatycznego, elastycznego i dostosowanego do potrzeb podejścia, z wykorzystaniem w skoordynowany sposób wszelkich dostępnych instrumentów i zachęt na szczeblu Unii i państw członkowskich.

(3) Rada Europejska obradująca w dniach 21-22 października 2021 r. wezwała następnie do zapewnienia operacyjności planów działania ustanowionych dla ośmiu priorytetowych krajów pochodzenia i tranzytu, którym mają towarzyszyć konkretne harmonogramy i odpowiednie wsparcie finansowe.

(4) W dniu 16 grudnia 2021 r. Rada Europejska zwróciła się do Rady, by pod kierownictwem swojej prezydencji zapewniła ścisłe monitorowanie szybkiego i skutecznego wdrażania zewnętrznej polityki migracyjnej Unii Europejskiej.

(5) Aby Rada była w stanie zapewnić wykonanie tego zadania, konieczne jest zintegrowanie różnych środków i dźwigni,

wzmocnienie koordynacji między wszystkimi podmiotami zaangażowanymi we wdrażanie zewnętrznego wymiaru migracji oraz zapewnienie operacyjnego charakteru działań Unii, bez uszczerbku dla odnośnych kompetencji instytucji unijnych.

(6) W tym celu należy stworzyć mechanizm koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM). Mechanizm ten powinien opierać się na uzgodnieniach przewidzianych w decyzji wykonawczej Rady (UE) 2018/1993 w sprawie zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych 2 . Różni się on jednak pod względem celu, ponieważ nowy mechanizm ma dotyczyć stosunków z państwami trzecimi w dziedzinie migracji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Utworzenie mechanizmu koordynacji operacyjnej

1. 
Niniejsza decyzja tworzy mechanizm koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM). MOCADEM umożliwia Unii koordynację i terminowe reagowanie na kwestie związane z zewnętrznym wymiarem migracji.
2. 
MOCADEM daje Radzie niezbędną elastyczność, aby zapewnić syntezę informacji i wytycznych proponowanych przez różne organy przygotowawcze i różne strony zaangażowane w mechanizm. Przygotowuje i proponuje działania operacyjne związane ze środkami i dźwigniami, które mają zostać uruchomione, aby realizować cele Unii w odniesieniu do każdego zainteresowanego państwa trzeciego.
3. 
MOCADEM podlega prezydencji Rady, z pełnym uwzględnieniem kompetencji Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa (WP).
4. 
MOCADEM nie zastępuje ani nie powiela istniejących unijnych mechanizmów lub uzgodnień.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji "działanie operacyjne" oznacza każde działanie, którego realizacja może przyczynić się do osiągnięcia celów Unii w jej stosunkach z państwem trzecim w dziedzinie migracji, w tym:

podejście polityczne lub dyplomatyczne,
działanie wspierające dane państwo trzecie, w tym w dziedzinie budowania zdolności lub współpracy na rzecz rozwoju,
uruchomienie wszelkich dostępnych dźwigni, na przykład wsparcia finansowego, lub narzędzi polityki wizowej lub jakiejkolwiek innej polityki, oraz
opracowanie ukierunkowanych strategii komunikacyjnych.
Artykuł  3

Funkcjonowanie

1. 
Jeżeli sytuacja w stosunkach między Unią Europejską a państwem trzecim w zakresie migracji ma tego rodzaju wpływ, że wymaga to koordynacji i szybkiej reakcji ze strony Unii, prezydencja może zwołać, przy wsparciu i doradztwie Sekretariatu Generalnego Rady, obrady okrągłego stołu MOCADEM.
2. 
Celem obrad okrągłego stołu MOCADEM jest synteza informacji i propozycji w zakresie polityki przedstawionych przez różne organy przygotowawcze Rady, a także przez inne zaproszone strony. Będą się one opierać w szczególności na streszczeniach roboczych opracowanych przez Grupę Roboczą Rady ds. Zewnętrznych Aspektów Azylu i Migracji oraz odpowiednich pracach prowadzonych przez inne grupy robocze Rady (takie jak Grupę Roboczą ds. Wiz, Grupę Roboczą ds. Integracji, Migracji i Wydaleń, Grupę Roboczą ds. Współpracy Rozwojowej i Partnerstw Międzynarodowych lub geograficzne grupy robocze). W ramach okrągłego stołu przygotowywane są działania operacyjne, które zostaną zaproponowane Komitetowi Stałych Przedstawicieli (Coreper), we wszelkich dziedzinach związanych ze stosunkami między Unią Europejską a danym państwem trzecim w dziedzinie migracji.
3. 
Prezydencja podejmuje decyzję o składzie obrad okrągłego stołu MOCADEM. Służby Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) są zapraszane do uczestniczenia i przedstawiania podsumowania wkładu w ich odpowiednich obszarach kompetencji. Zainteresowane państwa członkowskie są zapraszane do udziału. Odpowiednie instytucje, organy lub jednostki organizacyjne Unii, inne odpowiednie zainteresowane strony i eksperci w określonych dziedzinach są również, w stosownych przypadkach, zapraszani do udziału.
4. 
Poziom reprezentacji każdej zaproszonej instytucji, organu, jednostki organizacyjnej lub innej strony jest proporcjonalny do celów operacyjnych i decyzyjnych obrad okrągłego stołu.
Artykuł  4

Rola Coreper

Aby zapewnić spójność polityk i działań prowadzonych przez Unię, Coreper zapewnia strategiczny kierunek prac MOCA- DEM, który regularnie składa sprawozdania Coreperowi, a Coreper zapewnia kontrolę polityczną nad wdrażaniem uzgodnień.

Artykuł  5

Zasoby

1. 
MOCADEM może opierać się na sprawozdaniach przygotowywanych w ramach zdolności wsparcia przez Komórkę Zintegrowanej Orientacji i Analizy Sytuacyjnej (ISAA) ustanowioną decyzją wykonawczą (UE) 2018/1993.
2. 
Zdolności wsparcia komórki ISAA umożliwiają:
a)
gromadzenie i rozpowszechnianie informacji sytuacyjnych, analiz przeprowadzanych przez Unię i państwa członkowskie, decyzji i środków, jakie przyjęły lub muszą przyjąć odpowiednie zainteresowane strony oraz wymogów w zakresie koordynacji;
b)
przetwarzanie informacji, o których mowa w lit. a), i zapewnienie ogólnego oglądu sytuacji; oraz
c)
sporządzenie zintegrowanej analizy, również dotyczącej ewentualnego rozwoju i skutków danej sytuacji.
3. 
ISAA jest rozwijana przez służby Komisji i ESDZ w ramach ich ról i obowiązków oraz z uwzględnieniem ograniczeń istniejących środków i możliwości. ISAA jest także zasilana analizami przekazywanymi przez państwa członkowskie oraz instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii.
Artykuł  6

Przegląd

Nie później niż dnia 13 stycznia 2023 r. Coreper dokona przeglądu realizacji MOCADEM, na podstawie sprawozdania przedłożonego przez prezydencję po konsultacji z Komisją i WP. Coperer, w stosownych przypadkach, zaproponuje Radzie ewentualne zmiany do niniejszej decyzji.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J.-Y. LE DRIAN
1 Dz.U. L 192 z 1.7.2014, s. 53.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1993 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 28).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.