Decyzja wykonawcza 2022/1262 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1355 w sprawie udzielenia Rumunii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.191.72

Akt indywidualny
Wersja od: 20 lipca 2022 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2022/1262
z dnia 18 lipca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1355 w sprawie udzielenia Rumunii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na wniosek Rumunii z dnia 7 sierpnia 2020 r. Rada w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 2  przyznała Rumunii pomoc finansową w postaci pożyczki o wartości nieprzekraczającej 4 099 244 587 EUR, o maksymalnym średnim terminie zapadalności wynoszącym 15 lat, w celu uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez Rumunię na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.

(2) Pożyczka miała zostać wykorzystana przez Rumunię na sfinansowanie mechanizmu zmniejszonego wymiaru czasu pracy, podobnych środków oraz środków ochrony zdrowia, o których mowa w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355.

(3) Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Rumunii z aktywności zawodowej. Doprowadziło to do powtarzających się nagłych i poważnych wzrostów wydatków publicznych w Rumunii w związku z nowymi środkami, a mianowicie środkami, o których mowa w motywach 11, 12 i 16-34 niniejszej decyzji, oraz środkami, o których mowa w art. 3 lit. a), c), d), e), f), g), h) oraz i) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355.

(4) Pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Rumunię w latach 2020, 2021 i 2022, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się pandemii oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, miały i nadal mają ogromny wpływ na finanse publiczne. W 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii wyniosły odpowiednio 9,3 % i 47,2 % produktu krajowego brutto (PKB), a na koniec 2021 r. osiągnęły poziom odpowiednio 7,1 % i 48,8 %. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2022 r. oczekuje się, że na koniec 2022 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii wyniosą odpowiednio 7,5 % i 50,9 % PKB. Przewiduje się, że w 2022 r. PKB Rumunii wzrośnie o 2,6 %.

(5) W dniu 26 maja 2022 r. Rumunia zwróciła się do Unii z wnioskiem o rozszerzenie wykazu środków, na które przyznano już pomoc finansową w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, w celu dalszego uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez to państwo w 2020 r. na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na jej konsekwencje społeczno-gospodarcze dla pracowników i osób samozatrudnionych (zwanym dalej "wnioskiem"). W szczególności Rumunia wprowadziła i dalej rozszerzyła szereg mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków określonych w motywach 6-12.

(6) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 30/2020" 3 , o którym mowa w art. 3 lit. a) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przewidziano świadczenie na rzecz pracowników, których pracodawcy ograniczają lub czasowo wstrzymują działalność ze względu na skutki pandemii COVID-19. Górny limit świadczenia wynosi 75 % podstawowego wynagrodzenia takich pracowników (lecz nie więcej niż 75 % średniego wynagrodzenia brutto w gospodarce), a samo świadczenie jest przewidziane na czas trwania stanu wyjątkowego. Środek ten przedłużono "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 111/2021" 4  do grudnia 2021 r., a następnie "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 2/2022" 5  do marca 2022 r.

(7) "Nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 132/2020" 6 , o którym mowa w art. 3 lit. c) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, wprowadzono mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy, w ramach którego w razie tymczasowego ograniczenia działalności z powodu stanu wyjątkowego lub alarmowego pracodawca ma możliwość zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracowników o maksymalnie 50 %. W okresie zmniejszonego wymiaru czasu pracy pracownicy, których to dotyczy, korzystają z dofinansowania do wynagrodzenia odpowiadającego 75 % różnicy między wynagrodzeniem brutto z tytułu normalnego wymiaru czasu pracy a ich obecnym wynagrodzeniem. Środek ten zmieniono "ustawą nr 58/2021", którą przedłużono go do czerwca 2022 r., czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego.

(8) W art. XV "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 30/2020" 7  oraz art. 3 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" 8 , o których mowa w art. 3 lit. d) i e) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, wprowadzono dwa środki na rzecz osób samozatrudnionych i przedstawicieli wolnych zawodów. Dla osób, które całkowicie zaprzestały wykonywania pracy ze względu na skutki pandemii COVID-19, państwo przewidziało świadczenie wynoszące 75 % średniego wynagrodzenia brutto w Rumunii na czas trwania stanu wyjątkowego. Dla osób, które zmniejszyły swój wymiar czasu pracy, państwo zapewnia świadczenie wynoszące maksymalnie 41,5 % średniego wynagrodzenia brutto do czerwca 2022 r., czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego.- Pierwszy środek, o którym mowa w art. 3 lit. d) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużono "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 111/2021" 9  i "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 2/2022". Drugi środek, o którym mowa w art. 3 lit. e) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużono "ustawą nr 58/2021" 10 .

(9) W drodze "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" 11 , o którym mowa w art. 3 lit. f) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, zatwierdzonego w drodze "ustawy nr 282/2020" 12 , oraz jego późniejszych zmian, tj. "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 182/2020" 13 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 211/2020" 14 , zatwierdzonego w drodze "ustawy nr 58/2021" 15 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 220/2020" 16 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 226/2020" 17 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 44/2021 " 18 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 111/2021" 19  oraz "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 2/2022" 20 , wprowadzono środek polegający na zapewnieniu zasiłku dochodowego wynoszącego 35 % należnego wynagrodzenia za dzień roboczy przez maksymalny okres trzech miesięcy, dla pracowników dniówkowych, którzy zaprzestali wykonywania pracy ze względu na skutki pandemii COVID-19. Środek ten przedłużono do czerwca 2022 roku, czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego.

(10) W art. 3 "ustawy nr 19/2020" 21 , przedłużonym art. 4 ust. 3 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 147/2020 " 22  oraz art. 7 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 110/2021" 23 , przewidziano zasiłek opiekuńczy na dziecko dla pracowników krajowego systemu obrony, zakładów karnych, placówek ochrony zdrowia publicznego i innych kategorii sektora publicznego ustanowionych na mocy rozporządzeń ministerialnych. Świadczenie to przysługuje, pod warunkiem że drugie z rodziców nie korzysta z alternatywnych uprawnień zapewniających rodzicom dni wolne od pracy na potrzeby opieki nad dziećmi w przypadku tymczasowego zamknięcia placówek oświatowych. Środek ten można uznać za środek podobny do mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/672, ponieważ w ramach tego środka zapewnia się wsparcie dochodu dla pracowników, które ułatwi im pokrycie kosztów opieki nad dziećmi w okresie zamknięcia szkół, a tym samym umożliwi rodzicom kontynuowanie pracy, co pozwoli uniknąć narażenia ich stosunku pracy na ryzyko rozwiązania. Środek ten przedłużono w czasie, rozszerzając go na lata szkolne 2021 i 2022, oraz objęto nim również pracowników sektora prywatnego.

(11) Na mocy "ustawy nr 136/2020" 24  i jej późniejszych zmian, a także art. 13 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 70/2020" 25 , o których mowa we wniosku, przyznano zasiłek chorobowy osobom objętym kwarantanną i osobom, u których rozpoznano zakażenie COVID-19.

(12) W art. 6 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" 26 , o którym mowa we wniosku, przewidziano środek polegający na zapewnieniu jednorazowego wsparcia finansowego w wysokości 2 500 RON dla pracodawców na każdego telepracownika na zakup pakietów towarów i usług technologicznych niezbędnych do telepracy. Środek ten ma zastosowanie w przypadku pracodawców, których pracownicy telepracowali podczas stanu wyjątkowego i stanu alarmowego przez co najmniej 15 dni roboczych w 2020 r. Środek ten można uznać za środek podobny do mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w rozporządzenia (UE) 2020/672, ze względu na jego zamierzony cel i skutki gospodarcze. Środek ten, poprzez ułatwienie telepracy w sytuacji pandemii COVID-19, umożliwia zachowanie stosunku pracy. Zapewnia on również pracownikom wsparcie dochodu w postaci świadczeń dodatkowych i pomaga w pokryciu kosztów pracy z domu w celu umożliwienia wykonywania pracy podczas "lock- downu" i w kontekście kolejnych ograniczeń.

(13) Rumunia wprowadziła również i dodatkowo rozszerzyła szereg środków ochrony zdrowia w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19. W szczególności dotyczy to środków, o których mowa w motywach 14-34.

(14) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 11/2020" 27 , o którym mowa w art. 3 lit. g) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużonym art. 2 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" 28  oraz art. 6 "ustawy nr 136/2020" 29 , przewidziano premię z tytułu dodatkowo wykonanej pracy dla pracowników specjalistycznych struktur Krajowego Instytutu Zdrowia Publicznego oraz okręgowych dyrekcji ds. zdrowia publicznego i dyrekcji ds. zdrowia publicznego miasta Bukaresztu, którzy zajmują się koordynowaniem i wdrażaniem środków służących prewencji i ograniczeniu zdarzeń związanych z globalnym stanem zagrożeniem zdrowia publicznego spowodowanym pandemią COVID-19. Środek ten polega na zapewnieniu świadczenia odpowiadającego 75 % podstawowego wynagrodzenia za przepracowane godziny wykraczające poza normalny wymiar czasu pracy oraz 100 % podstawowego wynagrodzenia za godziny przepracowane w weekendy, w dni urzędowo wolne od pracy oraz w inne dni nie zaliczane do dni roboczych. Środek ten można uznać za środek ochrony zdrowia w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2020/672. Środek ten przedłużono w 2020, 2021 i 2022 r. i będzie obowiązywał tak długo, jak długo WHO będzie uznawać COVID-19 za globalną pandemię.

(15) W drodze art. 7 "ustawy nr 56/2020" 30 , o którym mowa w art. 3 lit. i) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, oraz jej późniejszych zmian w drodze "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 116/2021" 31  przewidziano jako środek tymczasowy premię z tytułu szczególnie niebezpiecznych warunków pracy wynoszącej maksymalnie 30 % wynagrodzenia, przyznawaną w uznaniu zasług pracowników medycznych biorących udział w działaniach medycznych związanych ze zwalczaniem COVID-19. Środek obowiązywał od marca 2020 r. do sierpnia 2020 r. Środek ten rozszerzono w celu uwzględnienia pracowników podlegających Ministerstwu Spraw Wewnętrznych odpowiedzialnych za egzekwowanie środków sanitarnych.

(16) W art. 1 ust. 1a i 1b "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" 32 , o którym mowa we wniosku, umożliwia się przyznanie premii w wysokości 30-40 % wynagrodzenia podstawowego pracownikom okręgowych dyrekcji ds. zdrowia publicznego oraz dyrekcji ds. zdrowia publicznego w Bukareszcie. Dyrektor wykonawczy i jego zastępcy mają otrzymać premię w wysokości 40 % wynagrodzenia podstawowego; urzędnicy służby cywilnej zatrudnieni w służbie kontroli zdrowia publicznego mają otrzymać premię w wysokości 30 % wynagrodzenia podstawowego.

(17) W art. 19 ust. 3 "ustawy nr 136/2020" 33 , o której mowa we wniosku, przyznaje się dodatek za oddelegowanie w wysokości 50 % oraz premię w postaci diety dziennej w wysokości 2 % wynagrodzenia podstawowego dla lekarzy specjalistów, ratowników medycznych i personelu pomocniczego w systemie publicznym. Dodatek ten jest przyznawany w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego lub biologicznego personelowi oddelegowanemu na okres 30 dni do placówek ochrony zdrowia, w których występują niedobory kadrowe, odpowiedzialnych za ograniczanie rozprzestrzeniania się COVID-19 i zapobieganie takiemu rozprzestrzenianiu.

(18) Na mocy artykułu "decyzji rządu nr 254/2020" 34 , artykułu "decyzji rządu nr 840/2020" 35 , artykułu "decyzji rządu nr 383/2021" 36 , "decyzji rządu nr 1072/2021" 37  oraz "decyzji rządu nr 496/2022" 38 , o których mowa we wniosku, przewidziano tymczasowe finansowanie kosztów wynagrodzeń związanych z utworzeniem 2 000 nowych stanowisk w celu zasilenia dyrekcji ds. zdrowia i publicznych służb ratunkowych (po 1 000 w każdej z nich) w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19.

(19) W artykule ust. 3 "decyzji rządu nr 1035/2020" 39 , o której mowa we wniosku, przyznaje się premię w wysokości 75-85 % wynagrodzenia podstawowego dla wyspecjalizowanego personelu medycznego i pomocniczego personelu medycznego z placówek ochrony zdrowia publicznego lub ich struktur, w stosownych przypadkach, oraz dla wyspecjalizowanego personelu z pozaklinicznych struktur medycznych bezpośrednio zaangażowanego w transport, zaopatrzenie oraz ocenę, diagnostykę i leczenie pacjentów chorujących na COVID-19.

(20) W "decyzji rządu nr 1031/2020" 40  i "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 3/2021" 41 , o których mowa we wniosku, przewidziano płatności dla pracowników medycznosanitarnych i osób prowadzących rejestrację medyczną, którzy wykonują swoją pracę w ośrodkach szczepień przeciwko COVID-19 zorganizowanych w innych miejscach niż placówki ochrony zdrowia. W ramach tego środka finansowano również wydatki bieżące i kapitałowe, aby zapewnić funkcjonowanie ośrodków szczepień (zorganizowanych w miejscach innych niż placówki ochrony zdrowia).

(21) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 3/2021" 42  i "decyzji rządu nr 1031/2020" 43 , o których mowa we wniosku, przewidziano płatności dla pracowników medycznosanitarnych i osób prowadzących rejestrację medyczną, którzy wykonują swoją pracę w ośrodkach szczepień przeciwko COVID-19 zorganizowanych w placówkach ochrony zdrowia, a także wypłacanie wynagrodzenia lekarzom rodzinnym za czynności wykonywane w tym celu.

(22) W "decyzji rządu nr 1031/2020" 44 , o której mowa we wniosku Rumunii z 26 maja 2022 r., uregulowano kwestię zakupu dawek szczepionki przeciwko COVID-19. Komisja zawarła umowy ramowe w imieniu i na potrzeby państw członkowskich.

(23) "Decyzją rządu nr 201/2020" 45 , "decyzją rządu nr 1103/2020" 46  i "rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia nr 725/2020" 47 , o których mowa we wniosku, uregulowano kwestię wydatków na czas kwarantanny osób przebywających w wyznaczonych obszarach z potwierdzonym rozpoznaniem COVID-19, osób umieszczonych w wykazie utworzonym na podstawie metodyki monitorowania COVID-19 oraz pracowników medycznych, u których rozpoznano COVID-19, a które nie wymagają hospitalizacji, lub pracowników, którzy mieli kontakt z pacjentami i zdecydowali się pozostać poza miejscem zamieszkania. Środek ten obejmuje zasiłki ogólne (na artykuły takie jak żywność, zakwaterowanie, transport i leki).

(24) Na mocy "decyzji rządu nr 1092/2020" 48 , "decyzji rządu nr 380/2021" 49 , "decyzji rządu nr 1017/2021" 50  oraz "decyzji rządu nr 1190/2021" 51  przewidziano zakup leku remdesivir i leku z przeciwciałami monoklonalnymi przeznaczonego do leczenia COVID-19, zawierającego kasiriwimab i imdevimab. Komisja przeprowadziła w imieniu państw członkowskich procedury udzielania zamówień na oba leki w ramach umów ramowych 52 , o których mowa we wniosku.

(25) W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020" 53 , o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup produktów leczniczych przeznaczonych do leczenia pacjentów zakażonych wirusem wywołujący COVID-19. Ministerstwo Zdrowia zawarło umowę ramową na zakup leku tocilizumabum.

(26) W "rozporządzeniu rządu nr 19/2021" 54  i "ustawie nr 55/2020" 55 , o których mowa we wniosku, przewidziano zachęty w postaci bonów na posiłki w wysokości 100 RON dla osób w pełni zaszczepionych.

(27) W art. 5 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" 56 , o którym mowa we wniosku, przewidziano tymczasowe podwyższenie o 30 % wynagrodzenia podstawowego pracowników prefektur zajmujących się zapobieganiem skutkom COVID-19 i ich zwalczaniem na okres od sierpnia 2020 r. do lutego 2021 r.

(28) "Nadzwyczajne rozporządzenie rządu nr 186/2020" 57 , o którym mowa we wniosku, obejmowało koszty zatrudnienia 200 dodatkowych lekarzy rezydentów na potrzeby walki z pandemią.

(29) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 11/2020" 58 , o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup produktów medycznych i środków ochrony indywidualnej na potrzeby walki z pandemią (np. obuwia ochronnego, rękawic, masek, respiratorów i noszy) w celu gromadzenia i uzupełniania zapasów medycznych na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.

(30) W "ustawie nr 319/2006" 59 , "ustawie nr 55/2020" 60  oraz "wspólnym rozporządzeniu Ministra Pracy i Ministra Zdrowia nr 3577/831/2020" 61 , o których mowa we wniosku, uregulowano zakup materiałów ochrony sanitarnej dla pracowników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

(31) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 197/2020" 62 , o którym mowa we wniosku, przewidziano płatności dla studentów medycyny pracujących jako wolontariusze w szpitalach lub instytucjach opieki zdrowotnej w celu zapewnienia wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych.

(32) W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020" 63 , o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup dwóch produktów farmaceutycznych (molnupiravir i anakinra), które są stosowane w leczeniu pacjentów chorujących na COVID-19.

(33) W art. 51 "ustawy nr 95/2006" 64 , w "decyzji rządu nr 155/2017" 65  oraz w "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 377/2017" 66 , o których mowa we wniosku, uregulowano finansowanie testów na COVID-19 na poziomie wyspecjalizowanych jednostek. Usługi laboratoryjnych testów RT-PCR finansowane w ramach krajowego programu monitorowania i zwalczania priorytetowych chorób zakaźnych wykonywane są na kategoriach osób określonych w nowej metodyce monitorowania zespołu ostrej niewydolności oddechowej COVID-19 lub w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.

(34) W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 58/4/2022" 67 , o którym mowa we wniosku, uregulowano finansowanie wykonywania testów na COVID-19 przez lekarzy rodzinnych. Testy wykonywane przez lekarzy rodzinnych finansowane są w ramach transferów z budżetu państwa, poprzez budżet Ministerstwa Zdrowia, do budżetu jednolitego krajowego funduszu ubezpieczenia zdrowotnego.

(35) Rumunia spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Rumunia przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 3 321 482 911 EUR od 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ dotyczy on zarówno nowych środków, jak i przedłużenia istniejących środków krajowych bezpośrednio dotyczących mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków, które obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Rumunii. Rumunia zamierza sfinansować 353 704 624 EUR zwiększonej kwoty wydatków ze środków unijnych.

(36) Komisja skonsultowała się z Rumunią oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, a także z korzystaniem ze środków ochrony zdrowia związanych z pandemią COVID-19, o których mowa we wniosku, zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.

(37) Poniesione przez Rumunię wydatki na środki ochrony zdrowia, łącznie z dodatkowymi lub przedłużonymi środkami ochrony zdrowia, o których mowa w motywach 14-34, wynoszą 2 141 579 582 EUR. Zważywszy na konieczność zapewnienia pomocniczego charakteru tej kategorii środków, należy zmniejszyć kwotę pomocy finansowej na wsparcie środków związanych z ochroną zdrowia, gdyż powinna ona stanowić mniej niż połowę całkowitej pomocy finansowej zaplanowanej na wszystkie kwalifikujące się środki.

(38) Pomoc finansowa już przyznana w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 powinna zatem obejmować również nowe środki, o których mowa w motywach 11 i 12 oraz 16-34.

(39) Pomoc finansową przyznaną w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 należy zmniejszyć z 4 099 244 587 EUR do 3 000 000 000 EUR. Rumunia podtrzymuje swoje zobowiązanie do pełnego wykorzystania przyznanej pomocy finansowej i powinna określić dalsze środki kwalifikowalne, w przypadku gdy istniejące środki okażą się niewystarczające.

(40) Rumunia i Komisja powinny uwzględnić niniejszą decyzję w umowie pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672.

(41) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności zgodnie z art. 107 i 108 TFUE. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.

(42) Rumunia powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Rumunię,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Unia udziela Rumunii pożyczki do maksymalnej wysokości 3 000 000 000 EUR. Maksymalny średni termin zapadalności pożyczki wynosi 15 lat.";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Rumunia może finansować następujące środki:

a) świadczenie z tytułu »bezrobocia technicznego« na rzecz pracowników, których pracodawcy ograniczają lub czasowo wstrzymują działalność, przewidziane w art. XI »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 30/2020«, przedłużonego »nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 111/2021«, przedłużonym następnie »nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 2/2022«;

b) świadczenie przysługujące osobom, których umowę o pracę zawieszono, przewidziane w art. I »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 92/2020«;

c) mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy przewidziany w art. 1 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020«, zmienionego i przedłużonego »ustawą nr 58/2021«;

d) świadczenie podobne do świadczenia, o którym mowa w lit. a), na rzecz osób należących do kategorii innych niż pracownicy, w tym osób samozatrudnionych i przedstawicieli wolnych zawodów, przewidziane w art. XV »nad- zwyczajnego rozporządzenia rządu nr 30/2020«, przedłużonego »nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 111/2021«, przedłużonym następnie »nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 2/2022«;

e) świadczenie przewidziane na rzecz osób należących do kategorii innych niż pracownicy (w tym osób samozatrud- nionych i przedstawicieli wolnych zawodów), o którym mowa w art. 3 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020«, zmienionego i przedłużonego »ustawą nr 58/2021«;

f) zasiłek dochodowy na rzecz pracowników dniówkowych przewidziany w art. 4 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020« (zatwierdzonego w drodze »ustawy nr 282/2020«) oraz jego późniejszych zmianach, tj. »nad- zwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 182/2020«, »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 211/2020« (zatwierdzonym w drodze »ustawy nr 58/2021«), »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 220/2020«, »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 226/2020«, »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 44/2021«, »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 111/2021« oraz »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 2/2022«;

g) premię z tytułu dodatkowo wykonanej pracy dla pracowników specjalistycznych struktur Krajowego Instytutu Zdrowia Publicznego oraz okręgowych dyrekcji ds. zdrowia publicznego i dyrekcji ds. zdrowia publicznego miasta Bukaresztu przewidzianą w art. 8 ust. 6 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 11/2020«, przedłużonego art. 2 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020« i art. 6 »ustawy nr 136/2020«;

h) zasiłek opiekuńczy na dziecko dla pracowników z sektora prywatnego i dla pracowników krajowego systemu obrony, zakładów karnych, placówek ochrony zdrowia publicznego i innych kategorii ustanowionych na mocy rozporządzeń ministerialnych przewidziany w art. I ust. 6 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 30/2020«, przedłużonego art. 4 ust. 3 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 147/2020« i art. 7 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 110/2021«;

i) premię z tytułu szczególnie niebezpiecznych warunków przyznawaną w uznaniu zasług pracowników medycznych, przewidzianą w art. 7 »ustawy nr 56/2020«, przedłużonej »nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 116/2021«;

j) zasiłek chorobowy przyznawany osobom objętym kwarantanną i osobom, u których rozpoznano zakażenie COVID-19, przewidziany w »ustawie nr 136/2020«, i zmieniony art. 13 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 70/2020«;

k) jednorazowe wsparcie finansowe przyznawane dla pracodawców w celu świadczenia przez pracowników telepracy, przewidziane w art. 6 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020«;

l) premię w wysokości 30-40 % wynagrodzenia podstawowego przyznawaną pracownikom okręgowych dyrekcji ds. zdrowia publicznego oraz dyrekcji ds. zdrowia publicznego w Bukareszcie, przewidzianą w art. 1 ust. 1 »nadzwy- czajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020«;

m) przyznanie dodatku za oddelegowanie w wysokości 50 % oraz premii w postaci diety dziennej w wysokości 2 % wynagrodzenia podstawowego dla lekarzy specjalistów, ratowników medycznych i personelu pomocniczego w systemie publicznym, przewidziane w art. 19 ust. 3 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 136/2020«;

n) tymczasowe finansowanie kosztów wynagrodzeń związanych z utworzeniem 2 000 stanowisk w celu zasilenia dyrekcji ds. zdrowia i publicznych służb ratunkowych (po 1 000 w każdej z nich) w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19, przewidziane w artykule »decyzji rządu nr 254/2020«, w artykule »decyzji rządu nr 840/2020«, w artykule »decyzji rządu nr 383/2021«, w »decyzji rządu nr 1072/2021« i »decyzji rządu nr 496/2022«;

o) przyznanie premii w wysokości 75-85 % wynagrodzenia podstawowego dla wyspecjalizowanego personelu medycznego i pomocniczego personelu medycznego z placówek ochrony zdrowia publicznego lub ich struktur oraz dla wyspecjalizowanego personelu z pozaklinicznych struktur medycznych bezpośrednio zaangażowanego w transport, zaopatrzenie oraz ocenę, diagnostykę i leczenie pacjentów chorujących na COVID-19, przewidziane w artykule pkt 3 »decyzji rządu nr 1035/2020«;

p) płatności dla pracowników medycznosanitarnych i osób prowadzących rejestrację medyczną, którzy wykonują swoją pracę w ośrodkach szczepień przeciwko COVID-19 zorganizowanych w innych miejscach niż placówki ochrony zdrowia, przewidziane w »decyzji rządu nr 1031/2020« oraz »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 3/2021«;

q) płatności dla pracowników medycznosanitarnych i osób prowadzących rejestrację medyczną, którzy wykonują swoją pracę w ośrodkach szczepień przeciwko COVID-19 zorganizowanych w placówkach ochrony zdrowia, a także wypłacanie wynagrodzenia lekarzom rodzinnym za działalność wykonywaną w tym celu, przewidziane w »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 3/2021« i »decyzji rządu nr 1031/2020«;

r) zakup dawek szczepionki przeciwko COVID-19, przewidziany w »decyzji rządu nr 1031/2020«;

s) wydatki na czas kwarantanny osób przebywających w wyznaczonych obszarach z potwierdzonym rozpoznaniem COVID-19, osób umieszczonych w wykazie utworzonym na podstawie metodyki monitorowania COVID-19 oraz pracowników medycznych, u których rozpoznano COVID-19, a które nie wymagają hospitalizacji, lub pracowników, którzy mieli kontakt z pacjentami i zdecydowali się pozostać poza miejscem zamieszkania, przewidziane w »decyzji rządu nr 201/2020«, »decyzji rządu nr 1103/2020« i »rozporządzeniu ministerialnym nr 725/2020«;

t) zakup leku remdesivir, przewidziany w »decyzji rządu nr 1092/2020«, »decyzji rządu nr 380/2021«, »decyzji rządu nr 1017/2021« i »decyzji rządu nr 1190/2021«;

u) zakup leku tocilizumabum, przewidziany w »rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020«;

v) zakup leku z przeciwciałami monoklonalnymi przeznaczonego do leczenia COVID-19, zawierającego kasiriwimab i imdevimab, przewidziany w »decyzji rządu nr 1092/2020«, »decyzji rządu nr 380/2021«, »decyzji rządu nr 1017/2021« i »decyzji rządu nr 1190/2021«;

w) bony na posiłki w wysokości 100 RON dla osób w pełni zaszczepionych, przewidziane w »rozporządzeniu rządu nr 19/2021« zmieniającym »ustawę nr 55/2020«;

x) podwyższenie o 30 % wynagrodzenia podstawowego pracowników prefektur zajmujących się zapobieganiem skutkom COVID-19 i ich zwalczaniem, przewidziane w art. 5 »nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020«;

y) pokrycie kosztów zatrudnienia 200 dodatkowych lekarzy rezydentów na potrzeby walki z pandemią, przewidziane w »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 186/2020«;

z) zakup produktów medycznych i środków ochrony indywidualnej na potrzeby walki z pandemią (np. obuwia ochronnego, rękawic, masek, respiratorów, noszy), przewidziany w »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 11/2020«;

aa) zakup materiałów ochrony sanitarnej dla pracowników, przewidziany w »ustawie nr 319/2006«, »ustawie nr 55/2020« oraz »wspólnym rozporządzeniu Ministra Pracy i Ministra Zdrowia 3577/831/2020«;

bb) płatności dla studentów medycyny pracujących jako wolontariusze w szpitalach lub instytucjach opieki zdrowotnej w celu zapewnienia wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych, przewidziane w »nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 197/2020«;

cc) zakup leków przeznaczonych do leczenia zakażeń COVID-19 (anakinra), przewidziany w »rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020«;

dd) zakup leku przeznaczonego do leczenia zakażeń COVID-19 molnupiravir, przewidziany w »rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020«;

ee) finansowanie testów na COVID-19 na poziomie wyspecjalizowanych jednostek, przewidziane w art. 51 »ustawy nr 95/2006«, »decyzji rządu nr 155/2017« oraz »rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 377/2017«;

ff) finansowanie wykonywania testów na COVID-19 przez lekarzy rodzinnych, przewidziane w »rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 58/4/2022«;"

3)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

1. Rumunia przekazuje Komisji do 30 marca 2021 r., a następnie co sześć miesięcy, informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania tych wydatków.

2. Jeżeli środki, o których mowa w art. 3, opierają się na planowanych wydatkach publicznych i podlegają decyzji wykonawczej zmieniającej decyzję wykonawczą (UE) 2020/1355, Rumunia informuje Komisję w terminie sześciu miesięcy od daty przyjęcia takiej zmieniającej decyzji wykonawczej, a następnie co sześć miesięcy o realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania takich planowanych wydatków publicznych.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej notyfikacji adresatowi.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
Z. NEKULA
1 Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1355 z dnia 25 września 2020 r. w sprawie udzielenia Rumunii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 314 z 29.9.2020, s. 55).
3 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 231 z dnia 21 marca 2020 r.
4 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 945 z dnia 4 października 2021 r.
5 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 61 z dnia 20 stycznia 2022 r.
6 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
7 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 231 z dnia 21 marca 2020 r.
8 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
9 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 945 z dnia 4 października 2021 r.
10 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 345 z dnia 5 kwietnia 2021 r.
11 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
12 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1201 z dnia 9 grudnia 2020 r.
13 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 993 z dnia 27 października 2020 r.
14 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1189 z dnia 7 grudnia 2020 r.
15 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 345 z dnia 5 kwietnia 2021 r.
16 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1326 z dnia 31 grudnia 2020 r.
17 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1332 z dnia 31 grudnia 2020 r.
18 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 575 z dnia 7 czerwca 2021 r.
19 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 945 z dnia 4 października 2021 r.
20 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 61 z dnia 20 stycznia 2022 r.
21 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 209 z dnia 14 marca 2020 r.
22 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 790 z dnia 28 sierpnia 2020 r.
23 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 945 z dnia 4 października 2021 r.
24 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 634 z dnia 18 lipca 2020 r., opublikowana ponownie w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 884 z dnia 28 września 2020 r.
25 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 394 z dnia 14 maja 2020 r.
26 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
27 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 102 z dnia 11 lutego 2020 r.
28 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
29 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 634 z dnia 18 lipca 2020 r., opublikowana ponownie w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 884 z dnia 28 września 2020 r.
30 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 402 z dnia 15 maja 2020 r.
31 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 951 z dnia 5 października 2021 r.
32 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
33 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 634 z dnia 18 lipca 2020 r., opublikowana ponownie w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 884 z dnia 28 września 2020 r.
34 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 272 z dnia 1 kwietnia 2020 r.
35 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 924 z dnia 9 października 2020 r.
36 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 335 z dnia 1 kwietnia 2021 r.
37 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 951 z dnia 5 października 2021 r.
38 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 357 z dnia 11 kwietnia 2022 r.
39 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1179 z dnia 4 grudnia 2020 r.
40 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1171 z dnia 3 grudnia 2020 r.
41 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 50 z dnia 15 stycznia 2021 r.
42 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 50 z dnia 15 stycznia 2021 r.
43 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1171 z dnia 3 grudnia 2020 r.
44 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1171 z dnia 3 grudnia 2020 r.
45 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 224 z dnia 19 marca 2020 r.
46 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1259 z dnia 18 grudnia 2020 r.
47 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 350 z dnia 30 kwietnia 2020 r.
48 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1251 z dnia 17 grudnia 2020 r.
49 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 328 z dnia 31 marca 2021 r.
50 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 935 z dnia 30 września 2021 r.
51 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1081 z dnia 11 listopada 2021 r.
52 Umowa ramowa SANTE/2020/C3/048 dotycząca leku remdivisir oraz umowa ramowa SANTE/2020/C3/091 dotycząca leku zawierającego przeciwciała monoklonalne.
53 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 242 z dnia 24 marca 2020 r.
54 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 834 z dnia 31 sierpnia 2021 r.
55 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 396 z dnia 15 maja 2020 r.
56 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 720 z dnia 10 sierpnia 2020 r.
57 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1005 z dnia 29 października 2020 r.
58 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 102 z dnia 11 lutego 2020 r.
59 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 646 z dnia 26 lipca 2006 r.
60 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 396 z dnia 15 maja 2020 r.
61 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 403 z dnia 16 maja 2020 r.
62 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 1108 z dnia 19 listopada 2020 r.
63 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 242 z dnia 24 marca 2020 r.
64 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 372 z dnia 28 kwietnia 2006 r., ponownie opublikowana w Dzienniku Urzędo wym Rumunii nr 652 z dnia 28 sierpnia 2015 r.
65 Opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 222 z dnia 31 marca 2017 r.
66 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 223 z dnia 31 marca 2017 r.
67 Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rumunii nr 33 z dnia 11 stycznia 2022 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.