Decyzja wykonawcza 2022/1245 ustanawiająca przepisy i procedury dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do uczestnictwa państw członkowskich w podkomponencie SST, ustanowienia partnerstwa ds. SST i opracowywania wstępnych kluczowych wskaźników efektywności
Dz.U.UE.L.2022.190.166
Akt obowiązującyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1245
z dnia 15 lipca 2022 r.
ustanawiająca przepisy i procedury dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do uczestnictwa państw członkowskich w podkomponencie SST, ustanowienia partnerstwa ds. SST i opracowywania wstępnych kluczowych wskaźników efektywności
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 4, art. 58 ust. 3 i art. 58 ust. 8,
(1) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 541/2014/UE 2 ustanowiono ramy wsparcia obserwacji i śledzenia obiektów kosmicznych (SST). Na podstawie tej decyzji grupa państw członkowskich utworzyła konsorcjum SST, którego celem jest świadczenie następujących usług SST: ocena ryzyka kolizji, wykrywanie i charakterystyka frag- mentacji na orbicie oraz ocena ryzyka niekontrolowanego ponownego wejścia obiektów kosmicznych w atmosferę ziemską.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/696 jednym z celów ogólnych unijnego programu kosmicznego jest zwiększanie bezpieczeństwa, ochrony i zrównoważonego charakteru wszystkich działań w przestrzeni kosmicznej związanych z obiektami kosmicznymi i rozprzestrzenianiem się śmieci kosmicznych, a także środowiska kosmicznego, przez wdrożenie odpowiednich środków, w tym opracowanie i wdrożenie technologii w zakresie unieszkodliwiania statków kosmicznych na koniec okresu eksploatacji oraz usuwania śmieci kosmicznych.
(3) Partnerstwo ds. SST, o którym mowa w art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/696, powinno przejąć działania prowadzone przez konsorcjum SST w zakresie świadczenia usług SST na poziomie Unii, zapewniając jednocześnie płynne przejście i ciągłość świadczenia usług SST.
(4) Zgodnie z art. 57 rozporządzenia (UE) 2021/696 każde państwo członkowskie może uczestniczyć w podkompo- nencie SST z należytym uwzględnieniem kryteriów określonych dla uczestnictwa w tym podkomponencie. Aby zachęcić państwa członkowskie do uczestnictwa, należy jak najdokładniej opisać poszczególne etapy procedury.
(5) Uczestnictwo państw członkowskich w partnerstwie ds. SST jest dobrowolne i zależy od oceny kryteriów zgodności. Dlatego ważne jest, aby procedura wyboru była jasno określona i uproszczona.
(6) Zgodnie z art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696 państwa członkowskie składają jeden wspólny wniosek obejmujący wszystkie państwa członkowskie pragnące uczestniczyć w partnerstwie ds. SST. Niemniej jednak zgodnie z art. 57 ust. 3, jeżeli Komisji nie złożono wspólnego wniosku lub jeżeli wspólny wniosek nie spełnia kryteriów wymienionych w art. 57 ust. 1, co najmniej pięć państw członkowskich może złożyć Komisji wspólny wniosek.
(7) Zgodnie z art. 57 ust. 3 państwa członkowskie mogą przedstawiać konkurencyjne oferty. W przypadku przedstawienia konkurencyjnych ofert Komisja wybiera jedną z nich.
(8) Zgodnie z art. 57 rozporządzenia (UE) 2021/696 należy opracować przepisy dotyczące wykorzystania i wymiany danych SST.
(9) Wniosek państw członkowskich ma być zgodny z kryteriami i specyfikacjami wymienionymi w art. 57 ust. 1 i w niniejszej decyzji.
(10) Warunki indywidualne, warunki zbiorowe i szczegółowe przepisy dotyczące funkcjonowania ram organizacyjnych uczestnictwa państw członkowskich w SST powinny być oparte na praktykach opracowanych przez konsorcjum SST i mieć na celu zapewnienie świadczenia najbardziej efektywnych usług SST oraz najlepszego stosunku wartości do ceny.
(11) W ramach działań podejmowanych przez konsorcjum SST w ciągu ostatnich sześciu lat opracowano kluczowe wskaźniki efektywności. Mają one na celu zapewnienie kontroli jakości usług SST.
(12) W celu zapewnienia ustanowienia partnerstwa ds. SST konieczne jest wdrożenie przejrzystej i sprawnej procedury uczestnictwa państw członkowskich. Należy przedstawić poszczególne etapy procedury oraz wymienić i szczegółowo opisać kryteria stanowiące podstawę do wyboru.
(13) Po ustanowieniu partnerstwa ds. SST konieczne jest opracowanie kluczowych wskaźników efektywności, aby zapewnić właściwy nadzór nad działaniami tego partnerstwa.
(14) Aby partnerstwo ds. SST mogło zacząć funkcjonować, należy ustanowić płynne przejście między działaniami prowadzonymi przez konsorcjum SST ustanowione na podstawie decyzji nr 541/2014/UE a partnerstwem ds. SST, natomiast partnerstwo ds. SST powinno współpracować z punktem pierwszego kontaktu ds. SST wybranym przez Komisję zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696. Należy poinformować Komisję, która ponosi ogólną odpowiedzialność za realizację programu kosmicznego, jak wskazano w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696, o postępach poczynionych przez partnerstwo ds. SST w zakresie osiągnięcia zdolności operacyjnej do świadczenia usług SST co najmniej trzy miesiące po podpisaniu umowy w sprawie partnerstwa ds. SST.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. świadomości sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
SEKCJA I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
Definicje
Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje określone w załączniku IV oraz następujące definicje:
Informacje niejawne
SEKCJA II
PRZEPISY DOTYCZĄCE PROCEDUR USTANOWIENIA PARTNERSTWA DS. SST
PRZEPISY DOTYCZĄCE PROCEDUR USTANOWIENIA PARTNERSTWA DS. SST
Procedura składania wspólnego wniosku na podstawie art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696
Etapy proceduralne składania wniosku na podstawie art. 57 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/696
Jeżeli nie złożono wspólnego wniosku zgodnie z art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696 lub Komisja uzna, że złożony w ten sposób wspólny wniosek nie spełnia kryteriów wymienionych w art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696, rozpoczyna się druga faza. Faza ta składa się z następujących etapów:
Podpisanie, publikacja informacji i inne uzgodnienia
SEKCJA III
PRZEPISY DOTYCZĄCE ELEMENTÓW ZASADNICZYCH DO CELU ZAWARCIA UMOWY W SPRAWIE PARTNERSTWA DS. SST
PRZEPISY DOTYCZĄCE ELEMENTÓW ZASADNICZYCH DO CELU ZAWARCIA UMOWY W SPRAWIE PARTNERSTWA DS. SST
Szczegółowe warunki wykazania zgodności z kryteriami na podstawie art. 57 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696
Inne warunki
Wniosek przesyła się na następujący adres:
SST - Unit B1
European Commission DG DEFIS
BREYDEL
Avenue d'Auderghem 45 1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
SEKCJA IV
ZASADY FUNKCJONOWANIA RAM ORGANIZACYJNYCH UCZESTNICTWA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W PODKOMPONENCIE SST ORAZ KLUCZOWE WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI
ZASADY FUNKCJONOWANIA RAM ORGANIZACYJNYCH UCZESTNICTWA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W PODKOMPONENCIE SST ORAZ KLUCZOWE WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI
Funkcjonowanie ram organizacyjnych uczestnictwa państw członkowskich w SST
Uczestniczące państwa członkowskie zapewniają, aby ramy organizacyjne ich uczestnictwa były zgodne z warunkami określonymi w załączniku I.
Kluczowe wskaźniki efektywności
SEKCJA V
PRZEPISY KOŃCOWE
PRZEPISY KOŃCOWE
Przejście z konsorcjum SST do partnerstwa ds. SST
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
WARUNKI INDYWIDUALNE, WARUNKI ZBIOROWE I ORGANIZACJA UCZESTNICTWA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 4 I 5
WARUNKI INDYWIDUALNE, WARUNKI ZBIOROWE I ORGANIZACJA UCZESTNICTWA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 4 I 5
Do celów art. 57 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/696:
Część wniosku stanowią informacje mające na celu wykazanie, że zasoby techniczne i ludzkie niezbędne do obsługi czujnika są i będą dostępne.
Aby spełnić obowiązek związany z art. 57 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/696, we wniosku należy uzasadnić następujące elementy.
Aby spełnić obowiązek związany z planem działania określony w art. 57 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/696, we wniosku należy przedstawić następujące elementy.
Partnerstwo ds. SST przedstawi propozycję zawierającą architekturę techniczną i funkcjonalną systemu SST.
Podstawę i uzasadnienie proponowanej architektury technicznej powinny stanowić analizy architektury.
Partnerstwo ds. SST przedstawi propozycję systemu SST, którego podstawę i uzasadnienie stanowią analizy architektury.
W przypadku architektury operacyjnego systemu SST należy dostarczyć analizę architektury obejmującą czujniki wymienione w kategorii A (zgodnie z definicją zawartą w pkt 2.2.1.1).
W odniesieniu do architektury "planowanej ewolucji systemu SST" należy dostarczyć analizę architektury obejmującą czujniki wymienione w kategorii A oraz w kategoriach B lub C (zgodnie z definicją zawartą w pkt 2.2.1.1), o ile dostępne są niezbędne dane dotyczące planowanych czujników.
Analizę architektury przeprowadza się co najmniej raz na trzy lata, aby uwzględnić potencjalny rozwój systemu SST, potrzeby użytkowników, ewolucję techniczną, dodanie nowych czujników (biorąc pod uwagę pulę środków budżetowych SST) oraz rezygnację z czujników.
W ogólnej architekturze technicznej przedstawia się szczegółowe elementy składające się na system SST:
Ogólna architektura techniczna obejmuje aspekty bezpieczeństwa, w tym co najmniej następujące elementy:
Architektura funkcjonalna opiera się na analizie funkcjonalnej (określonej w załączniku IV) i opisie funkcjonalnym.
Ogólna architektura funkcjonalna obejmuje również podział działań między poszczególne zespoły ekspertów, mający na celu zapewnienie podziału działań między poszczególnych członków partnerstwa ds. SST, aby zagwarantować realizację usług SST wymienionych w art. 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696 oraz mechanizmów podejmowania decyzji.
Ogólna architektura funkcjonalna obejmuje następujące aspekty bezpieczeństwa:
Architektura techniczna i funkcjonalna podlega przeglądowi co najmniej raz na trzy lata w celu uwzględnienia potencjalnego rozwoju systemu SST, potrzeb użytkowników, ewolucji technicznej nowych czujników oraz rezygnacji z czujników.
Proponowany system SST opiera się na zasadzie unikania zbędnego powielania. Unikanie zbędnego powielania należy rozumieć jako uwzględnienie wszystkich niezbędnych elementów w celu zapewnienia i zwiększenia efektywności i autonomii zdolności w zakresie SST na poziomie Unii przy jednoczesnym powstrzymaniu się od dodawania aktywów, które skutkują nadmiarowością systemu powyżej poziomu niezbędnego do terminowego i niezawodnego świadczenia usług SST.
Skuteczne działanie systemu SST wykazuje się zbiorczo według następujących kryteriów/dziedzin:
Wykaz unijnych czujników SST należących do poszczególnych bardzo dużych obszarów oraz związaną z nimi wartość dodaną przedstawia się za pomocą analiz architektury i zapewnia w ramach architektury technicznej.
Wykazuje się jakość kompromisu między efektywnością (jakość usług, wielkość katalogu Unii itd.) a kosztami uzyskanymi w ramach powstałego systemu SST.
Przedstawia się wykaz krajowych czujników wybranych przez partnerstwo ds. SST w celu świadczenia usług SST wymienionych w art. 55 rozporządzenia (UE) 2021/696.
Czujniki przypisuje się do kategorii A, B lub C.
Można aktualizować procedurę kategoryzacji czujników, aby była zgodna z najnowszymi potrzebami w ramach sieci czujników SST. W przypadku zmian muszą one być:
W przypadku czujników operacyjnych wymienionych w kategorii A państwo członkowskie zobowiązane jest do określenia dla każdego czujnika procentu, jaki zostanie przeznaczony na działania w dziedzinie SST. W przypadku gdy dokładny udział nie jest znany ze względu na trwające negocjacje budżetowe, należy wskazać przewidywany udział. Należy jednak określić dokładny udział we wniosku o udzielenie dotacji. Zadeklarowany udział wyraża się w minimalnej liczbie dni w miesiącu lub liczbie godzin dziennie lub liczbie dostępnych wniosków o wykonanie zadania i jest on ważny w odniesieniu do dowolnego miesiąca przez cały okres obowiązywania dotacji przyznanych na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/696 ustanawiającego unijny program kosmiczny.
Przejście z kategorii A do B następuje w wyniku niepowodzenia w przejściu:
Musi mu towarzyszyć:
Przejście z kategorii B do A następuje w wyniku:
Musi mu towarzyszyć:
Przejście z kategorii B do C następuje w wyniku niepowodzenia w przejściu:
Musi mu towarzyszyć:
Przejście z kategorii C do B musi być:
Czujniki wybrane na potrzeby świadczenia usług SST (kategoria A) wybiera się na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak: parametry techniczne, efektywność, lokalizacja oraz udane, regularne uczestnictwo w kampaniach na rzecz oceny zgodnie z częstotliwością wymaganą w pkt 2.3.
Żadne państwo członkowskie nie może uzyskać prawa do uwzględnienia w SST swoich istniejących aktywów lub zasobów opracowywanych na poziomie krajowym, z wyjątkiem wyjątkowych przypadków, które muszą być odpowiednio:
Czujników unijnych eksploatowanych na poziomie krajowym nie będzie można uznać za czujniki wnoszące wkład w partnerstwo SST, jeśli nie będą one:
Kampania na rzecz oceny składa się z dwóch elementów:
Każdy czujnik wybrany jako część systemu SST podlega obowiązkowi udziału w kampaniach kalibracji prowadzonych przez partnerstwo ds. SST w celu zapewnienia jakości uzyskiwanych danych.
Częstotliwość kampanii kalibracji może się różnić w zależności od typu czujnika, jak poniżej:
Kampanie kalibracji są prowadzone zgodnie z określonymi obiektywnymi kryteriami w celu zapewnienia uczciwości wyników i ogólnej skuteczności systemu SST.
Kryteria te są następujące:
Parametry techniczne | |
[N] - szum | |
Radary pomiarowe | Zasięg < 100 m Wskaźnik zasięgu < 4 m/s |
Radary śledzące | Zasięg < 50 m Wskaźnik zasięgu < 2 m/s |
Teleskopy pomiarowe (średnia orbita okołoziemska/orbita geostacjonarna) | Dokładność kątowa < 2 sekundy kątowe |
Teleskopy śledzące (średnia orbita okołoziemska/orbita geostacjonarna) | Dokładność kątowa < 2 sekundy kątowe |
Teleskopy śledzące niska orbita okołoziemska | Dokładność kątowa <7,2 sekundy kątowej |
Lasery | Dokładność zasięgu < 5 m |
Progi, które mają być stosowane w odniesieniu do udziału czujników, podlegają zmianom na podstawie procesu monitorowania efektywności, a wartości podane w niniejszym załączniku mogą być aktualizowane w celu dostosowania ich do najnowszych potrzeb sieci czujników SST. Ewentualne zmiany należy przedstawić i uzasadnić podczas rocznego przeglądu operacyjnego.
Każdy czujnik wybrany jako część systemu SST podlega obowiązkowi współdzielenia danych w celu umożliwienia partnerstwu ds. SST przeprowadzenia analizy efektywności operacyjnej, aby zapewnić efektywność operacyjną uzyskiwanych danych.
Czujniki zaliczone do kategorii A przekazują dane do swojego krajowego podmiotu założycielskiego lub do krajowego podmiotu założycielskiego innych państw członkowskich, z którymi dane państwo zawarło specjalne porozumienie. Krajowy podmiot założycielski przesyła dane do bazy danych w odpowiednim czasie i z odpowiednią regularnością, drogą elektroniczną, zachowując odpowiednie środki bezpieczeństwa.
Częstotliwość analizy efektywności operacyjnej może się różnić w zależności od rodzaju aktywów, jak poniżej:
Czujnik, który nie przeszedł pomyślnie analizy efektywności operacyjnej, może zachować kategorię A w oczekiwaniu na kolejną analizę efektywności operacyjnej.
Czujnik, który uzyskał negatywny wynik dwóch analiz efektywności operacyjnej z rzędu, traci kategorię A i otrzymuje kategorię B, z wyjątkiem szczególnych przypadków, które muszą być odpowiednio:
Efektywność operacyjna | |||
Obiekty/godzina operacyjna | Liczba pomiarów/godzina efektywna | Terminowość (udostępniania danych) | |
Radary pomiarowe | > 65 | > 250 pomiarów/godz. | > 90 % ścieżek w mniej niż 48 godz. ORAZ > 75 % ścieżek w mniej niż 24 godz. (*) |
Radary śledzące | Nd. | > 12 pomiarów/godz. | |
Teleskopy pomiarowe | > 7 | > 24 pomiary/godz. | |
Teleskopy śledzące | Nd. | > 21 pomiarów/godz. | |
Lasery | Nd. | > 19 pomiarów/godz. | |
(*) (*) Dodatkowe kryteria efektywności w zakresie terminowości mogą zostać opracowane na wniosek Komisji przez partnerstwo UE ds. SST. |
Progi, które mają być stosowane w odniesieniu do udziału czujników, podlegają zmianom na podstawie procesu monitorowania efektywności, a wartości podane w niniejszym załączniku mogą być aktualizowane w celu dostosowania ich do najnowszych potrzeb sieci czujników SST. Ewentualne zmiany należy przedstawić i uzasadnić podczas rocznego przeglądu operacyjnego.
Czas efektywny oznacza zadeklarowaną wartość podawaną co miesiąc przez państwo członkowskie odpowiedzialne za dany czujnik. Stosuje się go do obliczania wskaźnika pomiaru.
Czas operacyjny oznacza czas, w którym pomiary udostępniane przez czujnik są obliczane jako całkowity czas trwania ścieżek udostępnianych w ramach bazy danych SST.
Partnerstwo ds. SST zapewnia, w miarę możliwości, idealne rozmieszczenie geograficzne teleskopów, kierując się potrzebami związanymi z zapewnieniem zasięgu, katalogowaniem i usługami SST, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady unikania niepotrzebnego powielania.
Podział geograficzny teleskopów oraz najlepszy stosunek jakości do ceny muszą być uzasadnione i potwierdzone analizami architektury.
Ogólną liczbę teleskopów (obserwacyjnych i śledzących) poddaje się ocenie zgodnie z potrzebami wykazanymi w analizach architektury oraz potrzebami dotyczącymi każdego bardzo dużego obszaru. W analizie architektury należy wykazać wartość dodaną każdego aktywu oraz wskazać, w jaki sposób przestrzegana jest zasada niepowie- lania.
Liczba optycznych czujników obserwacyjnych na bardzo dużym obszarze Europy jest ograniczona do jednego ekwiwalentu pełnego czasu pracy (EPC) 7 na państwo członkowskie.
Liczba optycznych czujników obserwacyjnych na całym świecie (w tym na bardzo dużym obszarze Europy) jest ograniczona do dwóch EPC na państwo członkowskie.
W przypadku konieczności posiadania większej liczby teleskopów w jednym państwie członkowskim, konieczność ta musi być:
Liczba optycznych czujników śledzących na bardzo dużym obszarze Europy jest ograniczona do jednego ekwiwalentu pełnego czasu pracy (EPC) na państwo członkowskie.
Liczba optycznych czujników śledzących na całym świecie (w tym na bardzo dużym obszarze Europy) jest ograniczona do dwóch EPC na państwo członkowskie.
W przypadku konieczności posiadania większej liczby teleskopów w jednym państwie członkowskim, konieczność ta musi być:
W przypadku czujników zdolnych pracować zarówno w trybie obserwacji, jak i śledzenia, w momencie wprowadzania danych do SST deklaruje się, który z tych trybów jest ich głównym trybem pracy. Ocenę czujnika przeprowadza się w odniesieniu do głównego trybu pracy; niezależnie od tego czujnik będzie działał również w drugim trybie, jeśli zajdzie taka potrzeba.
W zakresie parametrów technicznych i operacyjnych czujnik spełnia najbardziej restrykcyjne wymagania, aby zapewnić jego zgodność w najbardziej niekorzystnym przypadku. Na przykład teleskop, który może pracować jako czujnik pomiarowy i śledzący oraz w odniesieniu do którego zadeklarowano, że jego głównym przeznaczeniem jest pomiar, musi być w stanie obserwować co najmniej siedem obiektów na godzinę i wykazywać dokładność kątową lepszą niż dwie sekundy kątowe RMS (średnia kwadratowa).
Partnerstwo ds. SST zapewnia, w miarę możliwości, idealne rozmieszczenie geograficzne radarów, kierując się potrzebami związanymi z zapewnieniem zasięgu, katalogowaniem i usługami SST, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady unikania niepotrzebnego powielania.
Liczba radarów uczestniczących w świadczeniu usług SST (kategoria A) jest ograniczona.
Objęcie dodatkowego radaru kategorią A musi być:
Podział geograficzny radarów oraz najlepszy stosunek jakości do ceny muszą być uzasadnione i potwierdzone analizami architektury.
Laser uczestniczący w świadczeniu usług SST musi być zdolny do wykrywania i śledzenia celów niewspółpracują- cych, aby mógł zostać objęty kategorią A.
Liczba laserów jest ograniczona do pięciu czujników na całym świecie.
W przypadku konieczności posiadania większej liczby laserów lub laserów zdolnych do śledzenia tylko obiektów współpracujących, konieczność ta musi być:
Partnerstwo ds. SST może dodać inne typy czujników (takie jak czujniki kosmiczne, czujniki wykorzystujące techniki pasywnego pomiaru odległości ...).
Dodanie kolejnego czujnika innego typu musi być:
Każda modernizacja i zmiany pokrywane z finansowania unijnego muszą być uzasadnione w ramach architektur SST opracowanych przez partnerstwo ds. SST. W uzasadnieniu należy podkreślić początkowe osiągi aktywu, zamierzone końcowe osiągi oraz wartość dodaną odpowiadającą osiągom systemu SST.
Podkomponent SST musi koncentrować się na modernizacji istniejących aktywów krajowych.
Ze względu na charakter działań Unii w SST poziom finansowania przez Unię modernizacji każdego składnika aktywów opiera się na uzasadnieniu w kontekście całkowitych nakładów inwestycyjnych sumy środków przeznaczonych na wszystkie modernizacje tego składnika aktywów w okresie przyznawania każdej dotacji w ramach partnerstwa ds. SST, i jest ograniczony do 45 % całkowitych nakładów inwestycyjnych. Państwa członkowskie przesyłają Komisji dowody finansowe dotyczące inwestycji krajowych.
Wyższy procentowy udział finansowania można zaakceptować, jeżeli zostanie on:
Inwestycje o wartości poniżej 75 000 EUR mogą otrzymać wyższy procentowy udział finansowania.
Udział procentowy finansowany przez Unię musi być zgodny z przeznaczeniem dla podkomponentu SST oraz z całkowitymi kosztami operacyjnymi danego składnika aktywów. Na przykład koszty operacyjne dotyczące czujnika w X % przeznaczonego dla SST nie mogą być większe niż X % całkowitych (100 %) kosztów operacyjnych, które należy zadeklarować Komisji.
ZAŁĄCZNIK II
KLUCZOWE WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 10
KLUCZOWE WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 10
Konwencja nazewnictwa
Celem konwencji nazewnictwa wskaźników jest ułatwienie odwzorowywania wskaźników w kategoriach, do których należą.
Każdemu wskaźnikowi przypisany jest kod, który jednoznacznie go identyfikuje, zgodnie z następującą nomenklaturą: [T] [CC]-[n]
Gdzie:
S | Czujniki |
CAT | Katalog SST |
DS | Udostępnianie danych |
TR | Zlecanie zadań |
DB | Baza danych SST |
SP | Świadczenie usług |
FD | Punkt pierwszego kontaktu |
U | Zaangażowanie użytkownika i działania informacyjne |
Wykaz mierników i KPI, które należy stosować, i powiązane wartości docelowe
Partnerstwo ds. SST musi określić wartości docelowe we wniosku o udzielenie dotacji.
Wniosek przedstawiony przez partnerstwo ds. SST zawiera wyjaśnienie, w jaki sposób te mierniki/KPI będą mierzone i monitorowane podczas realizacji projektu.
Kategoria | Nr id. | Tytuł | Oczekiwana wartość docelowa | ||||||
2022 | 2027 | ||||||||
Czujniki | MS-1 | Liczba czujników | Do ustalenia | Do ustalenia | |||||
KS-1 | Czujniki nieudostępniające danych | 0 | 0 | ||||||
MS-2 | Zadeklarowane przeznaczenie czujników | ||||||||
KS-2 | Rzeczywiste przeznaczenie czujników | =MS-2 | =MS-2 | ||||||
MS-3 | Czas odzyskiwania czujników | ||||||||
KS-3 | Zgodność kampanii kalibracji czujników | 100% | 100% | ||||||
MS-4 | Czujniki w kampanii kalibracji | ||||||||
KS-4 | Czujniki udostępniające dane w kampanii kalibracyjnej | 100% | 100% | ||||||
Katalog SST | KCAT-1 | Liczba obiektów skatalogowanych osobno | Do ustalenia | Do ustalenia | |||||
MCAT-1 | % obiektów skatalogowanych osobno w odniesieniu do katalogu publicznego USA | Do ustalenia | Do ustalenia | ||||||
K-CAT 2 | Dokładność danych dotyczących śmieci kosmicznych w katalogu | Do ustalenia | Do ustalenia | ||||||
K-CAT 3 | Wiek orbitalny obiektów w katalogu | Do ustalenia | Do ustalenia | ||||||
K-CAT 4 | Liczba nowych dodanych obiektów | Do ustalenia | Do ustalenia | ||||||
Baza danych SST | MDB-1 | Populacja obiektów kosmicznych | |||||||
KDB-1 | Zasięg systemów orbitalnych | ||||||||
MDB-2 | Wiek orbit | ||||||||
Udostępnianie danych | MDS-1 | Zadeklarowana regularność udostępniania danych | |||||||
KDS-1 | Faktyczna regularność udostępniania danych | =MSD-1 | =MSD-1 | ||||||
MDS-2 | Liczba pomiarów | ||||||||
MDS-3 | Liczba ścieżek | ||||||||
MDS-4 | Liczba orbit | ||||||||
Świadczenie usług | MSP-1 | Liczba zgłoszonych zdarzeń | |||||||
KSP-1 | Zdarzenia autonomiczne | ||||||||
MSP-2 | Liczba produktów | ||||||||
KSP-2 | Produkty autonomiczne | ||||||||
KSP-3 | Terminowość dostarczania produktów | 3h (do potwierdzenia) | 1h (do potwierdzenia) | ||||||
MSP-3 | Żądania związane ze świadczeniem usług | ||||||||
KSP-4 | Czas zajęcia się zgłoszeniami serwisowymi | 1 dzień (do potwierdzenia) | 0,5 dnia (do potwierdzenia) | ||||||
KSP-5 | Odchylenia w formacie produktów | 0% | 0% | ||||||
KSP-6 | Zgodność konfiguracji usług instytucji certyfikującej | 100% | 100% | ||||||
KSP-8 | Wkład czujników w rozwój produktów autonomicznych | ||||||||
Zlecanie zadań | MTR-1 | Liczba zlecanych zadań | |||||||
MTR-2 | Działania podejmowane w celu wykonania zadań wg typów | ||||||||
KTR-1 | Pomyślnie zlecone zadania | ||||||||
KTR-2 | Czas zajęcia się zleconymi zadaniami | ||||||||
KTR-3 | Reagowanie na zlecone zadania w przypadku każdego czujnika | ||||||||
Punkt pierwszego kontaktu | MFD-1 | Liczba zgłoszeń dotyczących pomocy technicznej | |||||||
MFD-2 | Liczba zdarzeń | ||||||||
KFD-1 | Czas zajęcia się zgłoszeniami dotyczącymi pomocy technicznej | ||||||||
KFD-2 | Czas zajęcia się zdarzeniami | ||||||||
KFD-3 | Pobrania produktów | ||||||||
KFD-4 | Pobrania produktów autonomicznych | ||||||||
KFD-5 | Dostępność portalu | ||||||||
Zaangażowanie użytkownika i działania informacyjne | MU-1 | Liczba potencjalnych użytkowników/organizacji | |||||||
KU-1 | Wykorzystanie przez użytkowników/Liczba użytkowników | ||||||||
MU-2 | Liczba nowych użytkowników | ||||||||
KU-2 | Użytkownicy pobierający produkty | ||||||||
KU-3 | Użytkownicy uzyskujący dostęp do portalu | ||||||||
MU-3 | Pobrania użytkowników | ||||||||
MU-4 | Status statku kosmicznego |
ZAŁĄCZNIK III
INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY DOSTARCZYĆ WRAZ ZE ZŁOŻENIEM WNIOSKU, O KTÓRYM MOWA W ART. 7
INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY DOSTARCZYĆ WRAZ ZE ZŁOŻENIEM WNIOSKU, O KTÓRYM MOWA W ART. 7
We wniosku należy wykazać zgodność z kryteriami określonymi w załączniku I:
Informacje mające na celu wykazanie zgodności czujnika SST z kryteriami określonymi w załączniku I część I sekcja 1 - Własność lub dostęp do czujników SST.
Informacje mające na celu wykazanie zgodności czujnika SST z kryteriami określonymi w załączniku I część I sekcja 1 - Odpowiedni czujnik SST.
Informacje mające na celu wykazanie zgodności czujnika SST z kryteriami określonymi w załączniku I część I sekcja 1 - Czujniki SST dostępne lub będące w fazie rozwoju.
Informacje mające na celu wykazanie, że zasoby techniczne i ludzkie niezbędne do obsługi czujnika są i będą dostępne.
Informacje mające na celu wykazanie zgodności czujnika SST z kryteriami określonymi w załączniku I część I sekcja 1 - Aspekty bezpieczeństwa.
Informacje mające na celu wykazanie zgodności zdolności SST z kryteriami określonymi w załączniku I część I sekcja 2 - Własność lub dostęp do zdolności SST.
Informacje mające na celu wykazanie zgodności czujnika SST z kryteriami określonymi w załączniku I część I sekcja 2 - Odpowiednie zdolności operacyjne w zakresie analizy i przetwarzania danych w odniesieniu do SST.
Informacje mające na celu wykazanie zgodności zdolności w zakresie SST z kryteriami określonymi w pkt 1.2.3 - aspekty bezpieczeństwa, w tym aspekty bezpieczeństwa danych i informacji, które odzwierciedlają istniejącą strukturę SST opracowaną przez konsorcjum oraz zobowiązanie do udziału w przedsięwzięciu uzgodnionym z innymi państwami członkowskimi
Wykaz krajowych podmiotów założycielskich
Tekst umowy o partnerstwie ds. SST, który musi zawierać: informacje na temat ogólnej struktury SST na poziomie Unii, w tym: zarządzanie partnerstwem ds. SST oraz rola poszczególnych organów technicznych i ich mechanizmy podejmowania decyzji.
Opis podziału zadań między zespołami ekspertów.
Opis czynności wykonywanych przez punkt pierwszego kontaktu ds. SST.
Opis procedur podejmowania decyzji.
Informacje opisujące ogólne zasady udostępniania danych członkom partnerstwa ds. SST.
Opis środków przejściowych, które mają zapewnić płynne przejście od konsorcjum SST do partnerstwa ds. SST.
ZAŁĄCZNIK IV
DEFINICJE, O KTÓRYCH MOWA W ZAŁĄCZNIKACH I-III
DEFINICJE, O KTÓRYCH MOWA W ZAŁĄCZNIKACH I-III
Pojęcie bardzo dużego obszaru opiera się na zdefiniowanych regionach geograficznych, można grupować czujniki. W pierwszej kolejności ten sam czujnik umieszczony w różny bardzo dużych obszarach będzie wykazywał różną efektywność i wartość dodaną. Za "bard obecnie:
Przybliżoną lokalizację bardzo dużych obszarów pokazuje poniższy rysunek:
Termin "analizy architektury" obejmuje zestaw działań związanych z inżynierią systemów. Obejmuje on ocenę efektywności i wartości dodanej danego aktywu, danej modernizacji, całej sieci czujników lub ocenę i klasyfikację alternatywnych rozwiązań projektowych oraz uzasadnienie ich rankingu. Analizy architektury są zgodne z podejściem oddolnym, którego celem jest osiągnięcie najlepszego stosunku jakości do ceny, a tym samym unikanie niepotrzebnego powielania, przy jednoczesnym monitorowaniu, czy system odpowiada wysokim potrzebom użytkowników. Analizy architektury obejmują wszystkie funkcje systemu: funkcję czujnika, funkcję przetwarzania danych i funkcję serwisową.
Dane na poziomie czujnika, które nie zostały poddane żadnemu przetwarzaniu wtórnemu (takie jak dane dotyczące impulsów radiolokacyjnych, obrazów i detekcji fotonów).
Pojedyncza wielkość mierzalna obiektu kosmicznego nieopatrzona znacznikiem czasu, uzyskana po przetworzeniu surowych danych (takich jak azymut, wzniesienie, RA, DEC, zasięg, Doppler, RCS i MAG).
Zestaw przetworzonych obserwabli geometrycznych (takich jak kąty, zasięg i różnica czasów dotarcia) lub fizycznych (takich jak magnitudo i RCS) z jednego czujnika, pochodzących od jednego obiektu i z tego samego okresu.
Zestaw kolejnych pomiarów pojedynczego czujnika dla pojedynczego obiektu z przerwami między pomiarami nieprze- kraczającymi średniego czasu trwania ścieżki, który należy określić dla każdego czujnika.
Identyfikator parametru | [N] |
Nazwa | Szum |
Opis/definicja | Szum pomiarowy definiuje się jako średnią kwadratową (RMS) z reszt obserwacji. Szum pomiarowy jest zwykle przyrównywany do rozkładu Gaussa (rozkładu normalnego). Tym sposobem przedział czasowy wyśrodkowany na średniej o półamplitudzie 1- o obejmuje 68,27 % danych dotyczących reszt. Szum ten można również traktować jako odchylenie standardowe wymuszające, aby średnia wynosiła zero (zostanie sprawdzona spójność obu podejść). |
Miernik(i) | Kątowy: ponieważ obserwacje kątowe są zdefiniowane we współrzędnych sferycznych, odchylenie standardowe będzie obliczane jako: ra »cos(dec), lub równoważnie az »cos(el), gdzie ra=rektascencja, dec=deklinacja, az=azymut i el=wzniesienie dec lub równoważnie el Zasięg: uzyskany jako bezpośrednie wyniki obserwacji Wskaźnik zasięgu: uzyskany jako bezpośrednie wyniki obserwacji |
Jednostka pomiaru | Sekunda kątowa, m, m/s (odpowiednio kąty, zasięg i wskaźnik zasięgu) |
Identyfikator parametru | [TL] | ||
Nazwa | Terminowość | ||
Opis/definicja | Opóźnienie w dostarczaniu pomiarów | ||
Miernik(i) | Czas między końcem ścieżek udostępnionych a ich udostępnianiem. Wartość graniczna 90 % danych udostępnianych w bazie danych SST, tj. "czas wstawienia" - "czas zakończenia", w czasie krótszym niż 48 godzin, a 75 % w czasie krótszym niż 24 godziny. | ||
Uzupełnia się ją o ilość danych udostępnianych w ciągu 48 godzin i 24 godzin. | |||
Jednostka pomiaru | Godziny |
Identyfikator parametru | [O2] |
Nazwa | Obiekty/godzina operacyjna |
Opis/definicja | Średnia liczba różnych obiektów obserwowanych przez czujnik w ciągu godziny |
Miernik(i) | Średnia liczba różnych obiektów obserwowanych w przedziale czasowym 1 godziny. Cały okres operacyjny jest podzielony na N przedziałów 1-godzinnych. Dla każdego przedziału i obliczana jest liczba różnych obiektów zaobserwowanych przez czujnik |
Jednostka pomiaru | Obiekty/h |
Identyfikator parametru | [MR] |
Nazwa | Częstotliwość dokonywania pomiaru |
Opis/definicja | Liczba pomiarów |
Miernik(i) | pomiary/zadeklarowany czas przeznaczony efektywnie (h) |
Jednostka pomiaru | pomiary/h |
Przeznaczenie | |
Zadeklarowane przeznaczenie | Maksymalny czas, w którym składnik aktywów ma wnieść zgodnie z deklaracją wkład w SST w danym okresie sprawozdawczym zgodnie ze zobowiązaniami wynikającymi z dotacji. |
Skuteczne przeznaczenie | Czas, w którym dany składnik aktywów wnosi wkład w SST w okresie sprawozdawczym. |
Nieskuteczne przeznaczenie | Czas, w którym czujnik nie jest w stanie wnieść wkładu w SST z powodu konserwacji lub niedostępności (pogoda, nieplanowana konserwacja itp.). |
Analiza funkcjonalna | Definicja i opis głównych funkcji SST, a także ich interakcji w zakresie przepływu pracy, danych wejściowych, wyjściowych i wymiany informacji. Podział na funkcje jest dokonywany na zasadzie konceptualnej i nie jest związany z fizycznym wdrożeniem w architekturze systemu SST. Niektóre funkcje mogą być rozdzielone między kilka elementów fizycznych. |
Czujnik operacyjny | Czujnik, który pomyślnie spełnił wszystkie kryteria jakości i kryteria dotyczące wniesienia wkładu w ramach monitorowania efektywności operacyjnej. |
Potencjalne przeznaczenie | Maksymalny czas, przez jaki hipotetycznie czujnik może pracować dla SST. |
Aktywa SST | Zdolności w zakresie czujników SST i przetwarzania danych. |
Zlecanie zadań | Żądanie, aby czujniki wchodzące w skład SST dostarczyły dane dotyczące określonego obiektu lub zdarzenia. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.