Decyzja wykonawcza 2021/1828 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected (Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.370.1

Akt indywidualny
Wersja od: 19 października 2021 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1828
z dnia 7 października 2021 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected" ("Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 7293)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 października 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 sierpnia 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop (((5G)) - Stay Connected but Protected" ("Stop (((5G)) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną").

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "Rozwój sieci 5G zagraża naszym prawom do zdrowego środowiska, wolności i prywatności. Wzywamy Komisję do zaproponowania przepisów chroniących obywateli i środowisko przed tymi zagrożeniami:

a) promieniowanie szkodzi ludziom, faunie i florze. Aktualne limity narażenia nie zapewniają wystarczającej ochrony - zwłaszcza osób podatnych na zagrożenia (takich jak dzieci, kobiety ciężarne, pacjenci, osoby starsze), zwierząt, owadów zapylających i roślin. Należy wprowadzić przepisy chroniące wszystkie formy życia przed promieniowaniem w zakresie częstotliwości radiowej i promieniowaniem mikrofalowym;

b) technologia 5G spowoduje wzrost liczby podłączonych do sieci urządzeń elektronicznych, anten i satelitów. Skutkiem tego będzie zużycie energii niezgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, emisje promieniowania, szkodliwe górnictwo i zanieczyszczenie, co będzie stanowiło zagrożenie dla różnorodności biologicznej i siedlisk przyrodniczych. Należy wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy w celu ochrony środowiska przed wszystkimi skutkami 5G i cyfryzacji;

c) 5G umożliwia masowe gromadzenie danych i nadzór nad obiektami podłączonymi do sieci. Zwiększy to ryzyko cyberprzestępczości, wycieku danych, kradzieży, odsprzedaży i niewłaściwego wykorzystania sztucznej inteligencji. Należy zapewnić skuteczną ochronę danych w celu zabezpieczenia naszej prywatności, bezpieczeństwa i wolności.".

(3) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu i celów inicjatywy, wymieniając 23 wezwania do działania, zwane "wnioskami do wdrożenia do prawa Unii". Więcej informacji na temat tych 23 wezwań do podjęcia działania przedstawiono w dokumencie przedłożonym jako "projekt aktu prawnego". Jako "dodatkowe informacje" grupa organizatorów dostarczyła również tłumaczenia celów inicjatywy na kilka języków Unii.

(4) Jeżeli chodzi o pierwszy cel, w inicjatywie wezwano do podjęcia następujących dziesięciu działań:

"1. Ustanowienie limitów narażenia na pola elektromagnetyczne w zakresie częstotliwości radiowej (RF EMF) w oparciu o wszystkie skutki zdrowotne i biologiczne, a nie tylko te związane z temperaturą, w celu ochrony ludzi i stosowania zasady ostrożności.

2. Aktualizacja zalecenia 1999/519/WE i dyrektywy 2013/35/UE, które należy regularnie poddawać przeglądom i ponownej ocenie.

3. Oparcie zalecenia 1999/519/WE i dyrektywy 2013/35/UE w sprawie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy na najlepszych dostępnych danych naukowych, przy czym limity powinny być oparte na tych spośród wszystkich dostępnych naukowych i empirycznych wytycznych, które zapewniają najlepszą ochronę.

4. Zadbanie o to, by dodatkowe wytyczne dotyczące narażenia były opracowywane przez naukowców posiadających fachową wiedzę biomedyczną, którzy są wolni od konfliktu interesów, oraz wyznaczenie nowego panelu lub rozszerzenie działań Komitetu Naukowego ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska oraz Pojawiających się Zagrożeń (SCHEER) w celu oceny bioaktywnych parametrów RF EMF.

5. Zapewnienie, by przy testowaniu urządzeń bezprzewodowych, anten oraz ich działania oceniane były wszystkie aktywne biologicznie parametry RF EMF.

6. Zastąpienie połączeń bezprzewodowych przewodami i uczynienie tego natychmiast w miejscach takich jak szpitale, przedszkola, szkoły, domy spokojnej starości i wszystkie budynki użyteczności publicznej.

7. Informowanie społeczeństwa o zagrożeniach związanych z połączeniami bezprzewodowymi oraz o tym, jak minimalizować narażenie (np. poprzez stosowanie przewodów).

8. Zalecenie państwom członkowskim, by tworzyły w miastach i gminach strefy niskiego promieniowania/ braku promieniowania. Ogłoszenie wszystkich rezerwatów przyrody i parków strefami niskiego promie- niowania/braku promieniowania.

9. Mając na względzie ochronę zdrowia ludzkiego i integralności biologicznej: uzyskiwanie u obywateli UE ich świadomej zgody przed narażaniem ich na RF EMF.

10. W oparciu o zasadę ostrożności: przyjęcie dyrektywy w sprawie limitów narażenia na RF EMF w celu ochrony fauny i flory.".

(5) Jeżeli chodzi o drugi cel, w inicjatywie wezwano do podjęcia następujących ośmiu działań:

"11. Aktualizacja dyrektywy 2011/92/UE w celu uwzględnienia kwestii rozwoju sieci 5G i wszystkich przedsięwzięć telekomunikacyjnych jako projektów w załączniku 1 [do tej dyrektywy], aby zapewnić poddanie takich przedsięwzięć ocenie oddziaływania na środowisko lub kontroli zgodnie z wymogami dyrektywy.

12. Ograniczenie masowego zużycia energii elektrycznej spowodowanego technologią komunikacji cyfrowej poprzez priorytetowe traktowanie rozwiązań przewodowych i opartych na niskim zużyciu energii w planie działania na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu.

13. Włączenie do "planu działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń" "odpadów urządzeń elektrycznych i elektronicznych" (WEEE) i innych produktów odpadowych oraz wpływu na środowisko wydobycia minerałów i metali ziem rzadkich wykorzystywanych w urządzeniach elektronicznych.

14. Aktualizacja dyrektywy 2009/125/WE ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią (dyrektywa w sprawie ekoprojektu) poprzez ustanowienie ścisłych limitów dla marnotrawienia zasobów i energii przez wszystkie podłączone do sieci urządzenia, w tym anteny i satelity.

15. Uznanie wszystkich biologicznie szkodliwych parametrów RF EMF za substancje zanieczyszczające oraz uwzględnienie ich we wszystkich odpowiednich politykach i dyrektywach UE.

16. Uwzględnienie monitorowania wszystkich biologicznie szkodliwych parametrów RF EMF w programach monitoringu środowiska, unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności 2030, unijnych celach w zakresie odbudowy zasobów przyrodniczych, dyrektywie siedliskowej i dyrektywie ptasiej oraz sieci Natura 2000.

17. Wezwanie do natychmiastowego moratorium na megakonstelacje satelitów 5G na całym świecie do czasu wyeliminowania negatywnych skutków dla środowiska.

18. Potraktowanie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wszystkich projektów kosmicznych jako priorytetu w ramach europejskiej polityki kosmicznej.".

(6) Jeżeli chodzi o trzeci cel, w inicjatywie wezwano do podjęcia następujących pięciu działań:

"19. Zainicjowanie oceny wpływu działania sieci 5G, w tym podłączonych do sieci przedmiotów i ciał, na ochronę danych osobowych i przeprowadzenie oceny zgodności z obowiązującymi przepisami o ochronie danych.

20. Chronienie obywateli przed nasilającą się cyberprzestępczością poprzez zastosowanie zasady minimalizacji gromadzenia danych drogą bezprzewodową (np. danych medycznych i bankowych).

21. Zapewnienie aktywnego i niezależnego zwalczania przez Europejską Radę Ochrony Danych przypadków dyskryminacji i naruszania praw cyfrowych.

22. Konieczność uzyskiwania wyraźnej zgody każdego obywatela na poddanie jego danych jakiemukolwiek zautomatyzowanemu przetwarzaniu.

23. Organizowanie debat publicznych prowadzonych przez naukowców posiadających fachową wiedzę biomedyczną i wolnych od konfliktów interesów na temat tego, czy lub w jakim stopniu zezwalać na innowacje cyfrowe: powołanie nowej komisji etycznej lub rozszerzenie działalności EGE.".

(7) Jeżeli chodzi o wezwania do podjęcia działań służących realizacji pierwszego celu inicjatywy, tj. "wprowadzenia przepisów chroniących wszystkie formy życia przed promieniowaniem w zakresie częstotliwości radiowej i promieniowaniem mikrofalowym", w zakresie, w jakim niektóre z nich mają na celu wprowadzenie środków prowadzących w szczególności do poprawy środowiska pracy, mając na uwadze ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na mocy art. 153 ust. 2 Traktatu.

(8) Jeżeli chodzi o wezwania do podjęcia działań służących realizacji pierwszego celu inicjatywy, który dotyczy Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej określonego w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 2 , dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE w sprawie urządzeń radiowych 3  lub wniosków mających na celu ustanowienie przepisów przewidujących bardziej kompleksowe testowanie bezprzewodowych urządzeń i anten w zakresie, w jakim mają one na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 114 Traktatu.

(9) W inicjatywie wezwano również do przedstawienia wniosku w sprawie "zastąpienia połączeń bezprzewodowych przewodami" ze względu na szkodliwe skutki RF EMF dla ludzi. W zakresie, w jakim taki wniosek ma na celu środki zachęcające mające przyczynić się do ochrony i poprawy zdrowia ludzkiego oraz środki dotyczące monitorowania poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia, wczesnego ostrzegania o nich i ich zwalczania, z wyłączeniem środków mających na celu harmonizację przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków na podstawie art. 168 ust. 5 Traktatu.

(10) W zakresie, w jakim niektóre z wezwań do podjęcia działań służących realizacji drugiego celu inicjatywy mają na celu zachowanie, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego, ochronę zdrowia ludzkiego oraz ostrożne i racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 192 ust. 1 Traktatu.

(11) W zakresie, w jakim jedno z wezwań do podjęcia działań służących realizacji drugiego celu inicjatywy dotyczy aktualizacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 4 , Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 114 Traktatu.

(12) Inicjatywa zawiera pięć wezwań do podjęcia działań zmierzających do osiągnięcia trzeciego celu inicjatywy, jakim jest "zapewnienie skutecznej ochrony danych w celu zabezpieczenia naszej prywatności, bezpieczeństwa i wolności". W zakresie, w jakim wzywa się w nich Komisję do przedstawienia wniosków dotyczących aktów prawnych związanych z ochroną osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii oraz przez państwa członkowskie podczas wykonywania działań wchodzących w zakres prawa Unii, a także przepisów dotyczących swobodnego przepływu takich danych, wnioski te mogłyby opierać się na art. 16 ust. 2 Traktatu.

(13) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(14) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(15) Niektóre ze wspomnianych 23 wezwań do działania, zwłaszcza środki wymienione w pkt 4, 7, 12, 13, 17, 18 i 23, nie stanowią wezwania Komisji do przyjęcia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, ale wydają się mieć charakter pomocniczy lub przygotowawczy w stosunku do tych, które wzywają do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego. Ponieważ Komisji nie wzywa się do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w odniesieniu do któregokolwiek z tych środków, środki te nie spełniają warunku określonego w art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788, aby mogły zostać zarejestrowane jako część przedmiotu inicjatywy. Środki te nie wchodzą zatem w zakres niniejszej decyzji. Jeżeli jednak Komisja uzna za właściwe przyjęcie wniosku dotyczącego aktu prawnego w dziedzinach objętych zakresem inicjatywy, może również rozważyć uwzględnienie w swoim wniosku niektórych z tych elementów.

(16) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wyznaczyła osoby pełniące funkcję osób kontaktowych zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(17) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna ani dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(18) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected" ("Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną").

(19) Konkluzja, że warunki dla rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected" ("Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną").

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected" ("Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną"), reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone jako osoby do kontaktu: Pernille SCHRIVER i Elisabeth Birgit MADSEN.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią (Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.