Decyzja wykonawcza 2018/486 w sprawie upoważnienia Węgier do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.81.15

Akt indywidualny
Wersja od: 23 marca 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/486
z dnia 19 marca 2018 r.
w sprawie upoważnienia Węgier do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 291 ust. 2

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE każdy podatnik dokonujący podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(2) W celu zwalczania oszustw związanych z VAT w sektorze agencji pracy tymczasowej władze Węgier wystąpiły w 2014 r. o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE, aby uzyskać upoważnienie do wprowadzenia przepisów, zgodnie z którymi w przypadku zapewniania personelu zatrudnionego do rodzajów działalności innych niż te objęte art. 199 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego zapewniono pracowników ("mechanizm odwrotnego obciążenia"). Upoważnienie zostało udzielone decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/2349 2 , która wygasła w dniu 31 grudnia 2017 r.

(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 26 czerwca 2017 r., władze Węgier zwróciły się o upoważnienie do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w celu zobowiązania do zapłaty VAT za usługi zapewnienia personelu odbiorcy tych usług.

(4) Zgodnie z akapitem drugim art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 11 grudnia 2017 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez władze Węgier. Pismem z dnia 12 grudnia 2017 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.

(5) Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Węgry szereg przedsiębiorców działających w sektorze agencji pracy tymczasowej prowadzi działania stanowiące nadużycie i świadczy usługi bez odprowadzania mającego zastosowanie podatku VAT do organów podatkowych. Ponieważ ten rodzaj działalności z reguły nie wymaga znacznych kosztów nakładów lub inwestycji, kwoty VAT, jakie agencje te otrzymują, często znacznie przewyższają VAT podlegający odliczeniu, jaki zapłacili oni swoim dostawcom. Niektóre z tych agencji, często mające niewielkie aktywa lub nieposiadające ich wcale, następnie znikają po kilku miesięcach, przez co niezapłacony podatek VAT ciężko odzyskać lub w ogóle jest to niemożliwe.

(6) Poprzez wskazanie osoby, na rzecz której takie usługi są świadczone, jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku VAT w takich przypadkach, przedmiotowe odstępstwo wyeliminowałoby możliwość stosowania wskazanej formy uchylania się od opodatkowania. Władze Węgier stwierdziły, że po wprowadzeniu mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do usług zapewnienia personelu na Węgrzech, liczba agencji zatrudnienia zmniejszyła się, co wskazuje na oczyszczanie się rynku. Według władz Węgier mechanizm odwrotnego obciążenia okazał się właściwym i skutecznym narzędziem do zwalczania oszustw w sektorze agencji pracy tymczasowej.

(7) Z informacji dostarczonych przez władze Węgier wynika, że wprowadzono znaczną część przedmiotowych środków w celu zwalczania oszustw związanych z VAT, a władze Węgier planują także inne środki zwalczania nadużyć finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem agencji pracy tymczasowej. Niezależnie od tych środków władze Węgier uważają, że w celu dalszego ograniczenia szkód ponoszonych przez ten sektor ochronny mechanizm odwrotnego obciążenia powinien nadal obowiązywać.

(8) W odniesieniu do szeregu sytuacji wiążących się z zapewnianiem personelu, wymienionych w art. 199 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, już teraz można określić odbiorcę jako osobę zobowiązaną do zapłaty VAT. Dlatego, celem uniknięcia uchylania się od zapłaty podatku, należy upoważnić Węgry do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do usług zapewniania personelu nieobjętych jeszcze dyrektywą 2006/112/WE.

(9) Odstępstwo to powinno być ograniczone w czasie i powinno zatem stracić moc w dniu 31 grudnia 2020 r.

(10) W celu zapewnienia, aby zamierzone cele środka zostały osiągnięte, w tym zapewnienie nieprzerwanego stosowania wcześniej udzielonego odstępstwa oraz zapewnienia pewności prawnej w odniesieniu do okresu rozliczeniowego niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r. Jako że Węgry wystąpiły o przedłużenie upoważnienia w dniu 26 czerwca 2017 r. i kontynuowały stosowanie systemu prawnego ustanowionego w ich prawie krajowym na podstawie wcześniej udzielonego odstępstwa od dnia 1 stycznia 2018 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób są należycie respektowane.

(11) Środki, które mają zostać podjęte przez władze Węgier, powinny wyeliminować nadużycia w odnośnym sektorze i w związku z tym nie powinno być wymagane żadne dalsze odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zapewniania personelu.

(12) Odstępstwo to nie ma niekorzystnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Węgry do przyjęcia, iż osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, któremu zapewnia się personel, prowadzący działalność inną niż działalność wskazana w art. 199 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2018 r.
W imieniu Rady
R. PORODZANOV
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2015/2349 z dnia 10 grudnia 2015 r. upoważniająca Węgry do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 330 z 16.12.2015, s. 53).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.