Decyzja wykonawcza 2018/321 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.62.34

Akt jednorazowy
Wersja od: 5 marca 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/321
z dnia 2 marca 2018 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1  (WE) nr 683/2008, w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Specyfikacje techniczne i operacyjne określone w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/224 2  przewidują, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" dostarczanej w ramach usługi komercyjnej zapewniają błąd pozycjonowania nieprzekraczający jednego decymetra, a dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności", kontrolowany przez jednego lub wielu usługodawców, jest płatny w zależności od obowiązującej polityki cenowej.

(2) Wydaje się jednak, że płatny dostęp do usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej mógłby hamować rozwój wymagających korzystania z niej zastosowań i powstrzymać, w szczególności wewnątrz Unii, obiecujący wzrost działalności gospodarczej opartej na nawigacji satelitarnej. Mógłby on ponadto stanowić przeszkodę w penetracji światowych rynków przez system ustanowiony w ramach programu Galileo, biorąc pod uwagę, że konkurencyjne systemy oferują usługi o wysokiej dokładności bezpłatnie.

(3) Z drugiej strony przedsiębiorstwa w szybko rozwijających się branżach będące najbardziej prawdopodobnymi użytkownikami usługi komercyjnej o wysokiej dokładności, takie jak działające w dziedzinie pojazdów autonomicznych, robotyki lub dronów, nie potrzebują tak wielkiej dokładności pozycjonowania, jak pierwotnie przewidywana dla usługi komercyjnej. Przedsiębiorstwom tym wystarcza dokładność nieprzekraczająca dwóch decymetrów, która jest tym bardziej interesująca, jeśli można ją osiągnąć w krótszym okresie czasu. Istnieje bowiem pozytywna korelacja między dokładnością pozycjonowania i czasem niezbędnym do jej uzyskania. Zmniejszeniu minimalnej dokładności z jednego decymetra do dwóch decymetrów towarzyszy zatem skrócenie czasu niezbędnego do uzyskania tej dokładności, uzależnione od stosowanej technologii oraz od środowiska i lokalizacji użytkownika.

(4) Ponadto użytkownicy potrzebujący usługi zapewniającej błąd pozycjonowania mniejszy niż oferowany w ramach usługi "CS o wysokiej dokładności" zawsze będą mogli ją uzyskać od przedsiębiorstw, które już oferują, w sposób lokalny, usługi komercyjne zapewniające taką precyzję.

(5) Należy również zaznaczyć, że nieodpłatne świadczenie usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej nie wpływa na ewentualnie odpłatny charakter innych usług świadczonych przez system ustanowiony w ramach programu Galileo.

(6) Należy w związku z tym przewidzieć z jednej strony, że dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności" świadczonej w ramach usługi komercyjnej powinien być bezpłatny, a z drugiej strony, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" powinny zapewniać błąd pozycjonowania mniejszy niż dwa decymetry.

(7) Wreszcie, jeśli chodzi o wprowadzenie usługi "CS o wysokiej dokładności", należy nieznacznie zmienić nazwy dwóch przewidzianych etapów, aby lepiej odzwierciedlić rzeczywistość.

(8) Należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/224.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2017/224 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w wierszu zatytułowanym "Specyfikacje ogólne" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" tekst otrzymuje brzmienie:

"Dostarczanie danych o bardzo dużej dokładności, tak aby błąd pozycjonowania w znormalizowanych warunkach użytkowania nie przekraczał dwóch decymetrów";

2)
w wierszu zatytułowanym "Dostęp do usługi" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" tekst otrzymuje brzmienie:

"- Dostęp bezpłatny";

3)
w wierszu zatytułowanym "Wprowadzenie usługi" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" słowa "- Faza wstępnej operacyjności komercyjnej, lata 2018-2020 - Faza pełnej operacyjności komercyjnej, od 2020 r." zastępuje się słowami

"- Faza wstępnego dostarczania sygnałów, lata 2018-2020 - Faza kompletnego świadczenia usług, od 2020 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/224 z dnia 8 lutego 2017 r. określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 (Dz.U. L 34 z 9.2.2017, s. 36).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.