Decyzja wykonawcza 2018/321 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013
Dz.U.UE.L.2018.62.34
Akt jednorazowyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/321
z dnia 2 marca 2018 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1 (WE) nr 683/2008, w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. d),
(1) Specyfikacje techniczne i operacyjne określone w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/224 2 przewidują, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" dostarczanej w ramach usługi komercyjnej zapewniają błąd pozycjonowania nieprzekraczający jednego decymetra, a dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności", kontrolowany przez jednego lub wielu usługodawców, jest płatny w zależności od obowiązującej polityki cenowej.
(2) Wydaje się jednak, że płatny dostęp do usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej mógłby hamować rozwój wymagających korzystania z niej zastosowań i powstrzymać, w szczególności wewnątrz Unii, obiecujący wzrost działalności gospodarczej opartej na nawigacji satelitarnej. Mógłby on ponadto stanowić przeszkodę w penetracji światowych rynków przez system ustanowiony w ramach programu Galileo, biorąc pod uwagę, że konkurencyjne systemy oferują usługi o wysokiej dokładności bezpłatnie.
(3) Z drugiej strony przedsiębiorstwa w szybko rozwijających się branżach będące najbardziej prawdopodobnymi użytkownikami usługi komercyjnej o wysokiej dokładności, takie jak działające w dziedzinie pojazdów autonomicznych, robotyki lub dronów, nie potrzebują tak wielkiej dokładności pozycjonowania, jak pierwotnie przewidywana dla usługi komercyjnej. Przedsiębiorstwom tym wystarcza dokładność nieprzekraczająca dwóch decymetrów, która jest tym bardziej interesująca, jeśli można ją osiągnąć w krótszym okresie czasu. Istnieje bowiem pozytywna korelacja między dokładnością pozycjonowania i czasem niezbędnym do jej uzyskania. Zmniejszeniu minimalnej dokładności z jednego decymetra do dwóch decymetrów towarzyszy zatem skrócenie czasu niezbędnego do uzyskania tej dokładności, uzależnione od stosowanej technologii oraz od środowiska i lokalizacji użytkownika.
(4) Ponadto użytkownicy potrzebujący usługi zapewniającej błąd pozycjonowania mniejszy niż oferowany w ramach usługi "CS o wysokiej dokładności" zawsze będą mogli ją uzyskać od przedsiębiorstw, które już oferują, w sposób lokalny, usługi komercyjne zapewniające taką precyzję.
(5) Należy również zaznaczyć, że nieodpłatne świadczenie usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej nie wpływa na ewentualnie odpłatny charakter innych usług świadczonych przez system ustanowiony w ramach programu Galileo.
(6) Należy w związku z tym przewidzieć z jednej strony, że dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności" świadczonej w ramach usługi komercyjnej powinien być bezpłatny, a z drugiej strony, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" powinny zapewniać błąd pozycjonowania mniejszy niż dwa decymetry.
(7) Wreszcie, jeśli chodzi o wprowadzenie usługi "CS o wysokiej dokładności", należy nieznacznie zmienić nazwy dwóch przewidzianych etapów, aby lepiej odzwierciedlić rzeczywistość.
(8) Należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/224.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |