Decyzja wykonawcza 2018/170 w sprawie jednolitych szczegółowych specyfikacji dotyczących gromadzenia i analizy danych w celu monitorowania i oceny funkcjonowania sieci EURES

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.31.104

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 lutego 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/170
z dnia 2 lutego 2018 r.
w sprawie jednolitych szczegółowych specyfikacji dotyczących gromadzenia i analizy danych w celu monitorowania i oceny funkcjonowania sieci EURES
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/589 z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie europejskiej sieci służb zatrudnienia (EURES), dostępu pracowników do usług w zakresie mobilności i dalszej integracji rynków pracy oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 492/2011 i (UE) nr 1296/2013 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589 nakłada na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia procedur gromadzenia danych dotyczących działań EURES realizowanych na poziomie krajowym.

(2) Aby zmierzyć efektywność sieci EURES oraz jej działań w dokładny i spójny sposób, należy ustanowić wspólne ramy koncepcyjne i proceduralne oraz określić wskaźniki i minimalne wymogi co do danych, które mają być zebrane.

(3) Ramy te powinny pomóc w ocenie postępów w realizacji celów określonych dla sieci EURES na mocy rozporządzenia (UE) 2016/589.

(4) Aby zmierzyć efektywność sieci EURES w kompleksowy sposób i umożliwić optymalną ocenę jej funkcjonowania, ramy powinny zawierać dwa dodatkowe wymiary, oprócz trzech wymiarów dotyczących usług wsparcia dla pracowników i pracodawców, o których mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589: informacje i wytyczne, rezultaty zatrudnieniowe oraz informacje na temat zadowolenia klientów. Te dwa dodatkowe wymiary działania sieci EURES to udzielone wsparcie horyzontalne (takie jak szkolenia), komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne (takie jak wydarzenia rekrutacyjne i wysiłki skierowane na zapewnienie przejrzystości informacji na temat rynku pracy). Włączenie tych dwóch dodatkowych wymiarów do systemu pomiaru efektywności EURES umożliwi spełnienie różnych wymogów dotyczących informacji zawartych w rozporządzeniu (UE) 2016/589 i sprawi, że system pomiaru efektywności EURES będzie kompatybilny z innymi mechanizmami sprawozdawczości określonymi w tym samym rozporządzeniu. Maksymalne wykorzystanie potencjalnych korzyści dla sieci EURES może zatem doprowadzić do zmniejszenia obciążeń związanych ze sprawozdawczością spoczywających na państwach członkowskich.

(5) Aby ułatwić gromadzenie i analizę danych oraz uniknąć powielania pracy, ramy powinny zasadzać się na istniejących praktykach państw członkowskich, zwłaszcza na praktykach istniejących w publicznych służbach zatrudnienia.

(6) Ramy muszą być na tyle elastyczne, aby umożliwić wykorzystanie alternatywnych źródeł danych lub metod ich gromadzenia w tych przypadkach, w których trudno zmierzyć bezpośrednie wyniki poszczególnych działań, takich jak procesy rekrutacji i uzyskania zatrudnienia.

(7) Należy wykorzystać wszystkie możliwe synergie wynikające z ustaleń i procedur dotyczących rocznego planowania, monitorowania i oceny działań sieci EURES realizowanych na podstawie art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/589, w szczególności tak, aby uwzględnić analizę pomiaru efektywności w kolejnych krajowych programach prac.

(8) Ramy powinny umożliwić skuteczne zarządzanie działaniami EURES na poziomie krajowym i unijnym oraz dopomóc w ocenie konieczności zmian strategicznych lub operacyjnych. Powinny wspierać w ramach sieci EURES rozwój kultury pomiaru efektywności, której głównymi składowymi będzie zorientowanie na wyniki, opłacalność i odpowiedzialność za wydatki.

(9) Ramy mają być instrumentem gromadzenia porównywalnych ilościowo i jakościowo danych, aby mierzyć przedmiotowe działania sieci EURES, do ich analizy i interpretacji należy podchodzić jednak ostrożnie, uwzględniając czynniki kontekstowe na poziomie krajowym oraz sytuacje na rynku pracy, struktury organizacyjne i ogólne podejście do mobilności. Z tych względów każde państwo członkowskie powinno być odpowiedzialne za analizę na poziomie krajowym.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. EURES,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot, zakres stosowania i definicje

1. 
W niniejszej decyzji ustanawia się jednolite szczegółowe specyfikacje dotyczące gromadzenia i analizy danych w celu monitorowania i oceny funkcjonowania sieci EURES - system pomiaru efektywności EURES - określając mierzone wymiary efektywności, wskaźniki efektywności, możliwe źródła danych oraz procesy w odniesieniu do gromadzenia i analizy danych.
2. 
System pomiaru efektywności EURES będzie stosowany m.in. do:
a)
gromadzenia i wspólnej analizy informacji, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/589, oraz udostępniania jej wyników;
b)
rozważań nad przydziałem zasobów i priorytetami w programowaniu działań EURES, o których mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/589;
c)
rozważań nad modelami biznesowymi i organizacją sieci EURES oraz innym podstawowym wkładem w sprawozdania z działalności dla instytucji unijnych i w oceny ex post, o których mowa odpowiednio w art. 33 i 35 rozporządzenia (UE) 2016/589.
3. 
Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:
a)
"wymiary efektywności" oznaczają następujące obszary działań EURES, mierzone za pomocą wskaźników:
1)
informacje i wytyczne;
2)
rezultaty zatrudnieniowe;
3)
informacje na temat zadowolenia klientów;
4)
komunikacja, współpraca, działania informacyjne; oraz
5)
wsparcie horyzontalne;
b)
"wskaźniki efektywności" oznaczają następujące wskaźniki, odnoszące się bezpośrednio do działania sieci EURES i współpracy wewnątrz niej:
1)
"wskaźniki podstawowe", które odnoszą się do działań EURES podejmowanych w poszczególnych państwach członkowskich odnośnie do usług wsparcia świadczonych pracownikom i pracodawcom zgodnie z art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589;
2)
"wskaźniki sieci", które odnoszą się do powszechnych operacji sieci EURES, w tym danych wymaganych na podstawie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/589 oraz tych gromadzonych przez Europejski Urząd Koordynacji;
c)
"wskaźniki kontekstowe" oznaczają wskaźniki odnoszące się do rynku pracy, polityki zatrudnienia i struktur organizacyjnych EURES i mogą pochodzić z innych źródeł niż te znajdujące się pod kontrolą EURES;
d)
"kontakt" oznacza każdą relację między personelem członków i partnerów EURES a klientem (pracownikiem lub pracodawcą), mającą wymiar wewnątrzunijnej mobilności pracowników;
e)
"wydarzenie" oznacza wszelką planowaną okazję organizowaną przez członka lub partnera sieci EURES lub z ich udziałem, mającą na celu przekazanie informacji dotyczących wewnątrzunijnej mobilności pracowników lub ułatwienie rekrutacji i zatrudnienia (takie jak giełdy pracy, konferencje i sesje informacyjne);
f)
"uzyskanie zatrudnienia" jest wynikiem procesu przyjęcia oferty zatrudnienia, zdefiniowanej w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/589, obejmujące możliwości przygotowania zawodowego i staży;
g)
"wniosek o zatrudnienie" oznacza dokument lub zestaw dokumentów, które osoba ubiegająca się o pracę przekazuje pracodawcy lub służbie zatrudnienia w ramach procesu informowania pracodawcy o gotowości tej osoby do pracy i o jej woli podjęcia pracy w określonym miejscu zatrudnienia lub na określonym stanowisku pracy.
Artykuł  2

Zasady ogólne

1. 
Każde państwo członkowskie ustanawia mechanizm gromadzenia danych określonych w niniejszej decyzji od odpowiednich krajowych organizacji będących członkami i partnerami EURES oraz z jakiegokolwiek innego źródła, które mogłoby dostarczyć konieczne dane.
2. 
Zgromadzone i zweryfikowane dane są przekazywane do Europejskiego Urzędu Koordynacji za pomocą wspólnego wzoru oraz zgodnie z procedurami określonymi w art. 7.
3. 
W stosownych przypadkach, o ile dane nie są dostępne w terminie, państwa członkowskie zapewniają wykorzystanie alternatywnych źródeł danych lub metod gromadzenia oraz odpowiednie ich opisanie.
4. 
Państwa członkowskie dokładają wszelkich starań, aby współpracować między sobą i z Komisją, aby zapewnić najwyższą możliwą jakość wprowadzanych danych, a przekazując i analizując dane wskazują, w szczególności, wszelkie zidentyfikowane podwójne liczenie.
5. 
Po zgromadzeniu danych w ramach systemu pomiaru efektywności EURES przeprowadza się roczną analizę tych danych w zakresie wyników na poziomie krajowym w ścisłym powiązaniu z cyklem programowania rocznego działań EURES na poziomie krajowym, jak określono w art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/589. System pomiaru efektywności EURES jest używany do określenia wyników działań zaprogramowanych i przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym, które są analizowane i wykorzystane do opracowania nowych krajowych programów prac na następny rok kalendarzowy.
6. 
Analiza danych, o których mowa w ust. 5, wspiera przedstawienie zebranych danych przez określenie warunków, w jakich otrzymano wyniki, jakichkolwiek ograniczeń istniejących w metodyce gromadzenia danych oraz ograniczeń w zdolności danych do pomiaru faktycznych działań, które miały miejsce. Każde państwo członkowskie jest odpowiedzialne za własną analizę danych i zapewnia, aby dane były rozumiane i przedstawione w odpowiednim kontekście krajowym.
7. 
Analiza danych, o których mowa w ust. 5, przyczynia się do lepszego zrozumienia danych i wyników otrzymanych w konkretnym kontekście krajowym. Ponadto analiza danych przyczynia się do określenia silnych i słabych stron, które pojawią się z biegiem czasu w danym państwie członkowskim w związku z działaniem EURES, i tym samym wspiera monitorowanie, ocenę oraz, w stosownych przypadkach, podejmowanie decyzji dotyczących zmian strategicznych i operacyjnych na poziomie krajowym.
8. 
Komisja wspiera proces analizy poszczególnych państw członkowskich, zestawiając dane krajowe, dostarczając zagregowane unijne sumy zbiorcze, udostępniając dane w ramach sieci EURES, upowszechniając dane zgodnie z art. 8 oraz zwracając uwagę na synergie i wspólne problemy.
Artykuł  3

Rola i obowiązki krajowych urzędów koordynacji

Krajowe urzędy koordynacji są w swoich państwach członkowskich odpowiedzialne za:

a)
gromadzenie danych od członków i partnerów EURES oraz, w stosownych przypadkach, z innych źródeł;
b)
zapewnienie, aby dane otrzymane od członków i partnerów EURES były spójne i spełniały normy jakości uzgodnione między krajowym urzędem koordynacji a zainteresowanymi organizacjami będącymi członkami i partnerami EURES;
c)
przekazywanie zgromadzonych i zweryfikowanych w ten sposób danych do Europejskiego Urzędu Koordynacji zgodnie z art. 7, wykorzystując wskaźniki, o których mowa w art. 9;
d)
przeprowadzanie analizy wskaźników na poziomie krajowym;
e)
podejmowanie wszelkich koniecznych i odpowiednich działań w oparciu o wyniki tej analizy.
Artykuł  4

Rola i obowiązki Europejskiego Urzędu Koordynacji

1. 
Europejski Urząd Koordynacji jest odpowiedzialny za wspieranie gromadzenia i analizy wskaźników danych, w szczególności przez:
a)
stworzenie i utrzymywanie specjalnej sekcji w ekstranecie portalu EURES w celu udostępnienia krajowym urzędom koordynacji:
(i)
elektronicznej wersji wykazu wskaźników i możliwych źródeł danych, o których mowa w art. 9;
(ii)
wzoru przekazywania danych, o którym mowa w art. 2 ust. 2, oraz wszelkich powiązanych informacji dotyczących sposobu jego wypełniania i składania;
(iii)
narzędzi, dokumentacji i wskazówek niezbędnych do wymiany i analizy danych;
b)
zapewnianie spójności między stosowaniem przez państwa członkowskie art. 31 i 32 rozporządzenia (UE) 2016/589;
c)
ułatwianie wymiany najlepszych praktyk;
d)
określanie synergii i obszarów wspólnego działania;
e)
zestawianie danych krajowych w celu dostarczenia zagregowanych unijnych sum zbiorczych;
f)
dostarczanie wskaźników i informacji dotyczących przepływów i wzorców mobilności pracowników w Unii zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) 2016/589.
2. 
Europejski Urząd Koordynacji udostępnia wyniki systemu pomiaru efektywności EURES w ramach sieci EURES oraz upowszechnia je zgodnie z art. 8.
Artykuł  5

Rola i obowiązki członków i partnerów EURES

Członkowie i partnerzy EURES przyczyniają się do funkcjonowania systemu pomiaru efektywności EURES poprzez dostarczanie zweryfikowanych danych dotyczących ich działań w ramach odpowiednich wymiarów efektywności i zgodnie ze wskaźnikami i harmonogramem wymaganymi przez właściwy krajowy urząd koordynacji.

Artykuł  6

Rola i obowiązki grupy koordynacyjnej

1. 
Grupa koordynacyjna ściśle monitoruje stosowanie art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/589 i służy jako forum wymiany opinii i najlepszych praktyk w celu usprawnienia funkcjonowania systemu pomiaru efektywności EURES.
2. 
Grupa koordynacyjna przeprowadza raz w roku przegląd stosowania niniejszej decyzji. Przegląd ten stanowić będzie wkład grupy koordynacyjnej w sprawozdania z działalności i z oceny ex post, składane przez Komisję zgodnie z art. 33 i 35 rozporządzenia (UE) 2016/589.
3. 
Jakąkolwiek zmianę wykazów, wzorów narzędzi, dokumentacji i wskazówek, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a), ustala się z grupą koordynacyjną przed zastosowaniem zmiany.
4. 
Grupa koordynacyjna decyduje o podejściu do upowszechniania wyników systemu pomiaru efektywności EURES.
Artykuł  7

Procedury

1. 
O ile nie wskazano inaczej w wykazie wskaźników, o którym mowa w art. 9, krajowe urzędy koordynacji przekazują zgromadzone zgodnie z niniejszą decyzją dane Europejskiemu Urzędowi Koordynacji dwa razy do roku. Dane za okres od stycznia do czerwca przekazuje się w sierpniu, zaś dane za okres od lipca do grudnia - w lutym kolejnego roku kalendarzowego.
2. 
Analiza danych przeprowadzana jest co roku w pierwszych trzech miesiącach roku następującego po roku, w którym dane zostały zgromadzone. Ustalenia wynikające z analizy są przedstawiane w połączeniu ze sprawozdaniem z realizacji działań określonych w krajowym programie prac, o którym mowa w art. 3 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/1256 2 .
Artykuł  8

Udostępnianie i upowszechnianie informacji

1. 
Zgromadzone dane oraz ich analiza są udostępniane krajowym urzędom koordynacji oraz członkom i partnerom EURES w specjalnej sekcji w ekstranecie portalu EURES.
2. 
Europejski Urząd Koordynacji wykorzystuje odpowiednie dane z systemu pomiaru efektywności EURES jako wkład EURES w sprawozdania Komisji dotyczące funkcjonowania jednolitego rynku.
3. 
Przy jakimkolwiek dalszym upowszechnianiu stosuje się podejście do upowszechniania uzgodnione przez grupę koordynacyjną.
Artykuł  9

Wykaz wskaźników

Krajowe urzędy koordynacji gromadzą, analizują i przekazują dane Europejskiemu Urzędowi Koordynacji zgodnie z wykazem wskaźników oraz możliwych źródeł danych zamieszczonych w załączniku.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Obowiązek dostarczania danych zgodnie z niniejszą decyzją stosuje się od roku referencyjnego 2018.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ WSKAŹNIKÓW, KTÓRE NALEŻY STOSOWAĆ PRZY PRZEKAZYWANIU DANYCH DO SYSTEMU POMIARU EFEKTYWNOŚCI EURES

Krajowe urzędy koordynacji będą miały dostęp do elektronicznej wersji tego wykazu i wszelkich skonsolidowanych wersji z późniejszymi zmianami w ekstranecie portalu EURES.

I. 

Wskaźniki podstawowe

1.
Otrzymane i przetworzone wnioski o zatrudnienie
-
Pomiar: Liczba wniosków o zatrudnienie od pracowników w danym państwie i z innych państw, nieobowiązkowo w podziale według płci.

Wskaźnik ten wykorzystywany jest do pomiaru liczby wniosków o zatrudnienie otrzymanych i przetworzonych przez personel członków i partnerów EURES w celu wspierania skoordynowanego wewnątrzunijne dopasowywania ofert zatrudnienia i wniosków o zatrudnienie oraz uzyskania zatrudnienia konkretnych pracowników.

-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, badania, inne dane administracyjne dotyczące działań; inne dane administracyjne lub statystyczne.
-
Wymiar efektywności: rezultaty zatrudnieniowe.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
2.
Otrzymane i przetworzone oferty zatrudnienia
-
Pomiar: Liczba ofert zatrudnienia od pracodawców w danym państwie i z innych państw.

Wskaźnik ten wykorzystywany jest do pomiaru liczby ofert zatrudnienia otrzymanych i przetworzonych przez personel członków i partnerów EURES w celu wspierania skoordynowanego wewnątrzunijne dopasowywania ofert zatrudnienia i wniosków o zatrudnienie oraz procesu rekrutacji dla konkretnych pracodawców.

-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, badania, inne dane administracyjne dotyczące działań; inne dane administracyjne lub statystyczne.
-
Wymiar efektywności: rezultaty zatrudnieniowe.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
3.
Uzyskanie zatrudnienia w wyniku działań rekrutacji i pośrednictwa pracy
-
Pomiar: Liczba wyjeżdżających za granicę i przybywających z zagranicy osób zatrudnionych, nieobowiązkowo w podziale według płci.

Wskaźnik ten służy do pomiaru wyników otrzymanych w ramach działań rekrutacji i pośrednictwa pracy przeprowadzonych w sieci EURES na podstawie liczby zatrudnienia uzyskanego w wyniku usług świadczonych przez personel członków i partnerów EURES.

Należy analizować ten wskaźnik w ścisłej zależności ze wskaźnikami podstawowymi produktu 1 i 2 odnoszącymi się do, odpowiednio, liczby otrzymanych i przetworzonych ofert i wniosków o zatrudnienie.

W celu uniknięcia ewentualnego podwójnego liczenia danych z różnych źródeł należy oddzielnie przedstawić liczbę osób zatrudnionych w wyniku ukierunkowanych projektów międzynarodowej rekrutacji.

-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, badania, inne dane administracyjne dotyczące działań; inne dane administracyjne lub statystyczne.
-
Wymiar efektywności: rezultaty zatrudnieniowe.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
4.
Informowanie i doradztwo zapewnione pracownikom i pracodawcom
-
Pomiar:
a)
liczba indywidualnych kontaktów z pracownikami;
b)
liczba indywidualnych kontaktów z pracodawcami.

Wskaźniki te służą do pomiaru natężenia i charakteru interakcji klientów, a zatem nasilenia kontaktów między personelem członków i partnerów EURES z jednej strony a pracownikami i pracodawcami z drugiej strony.

Dla pracowników i pracodawców obowiązkowy jest podział liczby indywidualnych kontaktów według pochodzenia i omawianego tematu: "ogólne informacje o EURES", "rekrutacja/pośrednictwo pracy", "warunki życia i pracy/ubezpieczenie społeczne/kształcenie i szkolenie" lub "działalność transgraniczna".

-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, badania, inne dane administracyjne dotyczące działań; inne dane administracyjne lub statystyczne.
-
Wymiar efektywności: informacje i wskazówki.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
5.
Zadowolenie klientów mające znaczenie dla usług wsparcia i dotyczące tych usług
-
Pomiar: Wskaźnik ten służy do pomiaru poziomu satysfakcji klientów odnośnie do informacji i wskazówek oraz usług w zakresie rekrutacji i poszukiwania pracy oferowanych pracownikom i pracodawcom przez personel członków i partnerów EURES.
-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, inne dane administracyjne dotyczące działań, badania prowadzone przez krajowe urzędy koordynacji lub przez członków i partnerów EURES.
-
Wymiar efektywności: zadowolenie klientów.
-
Okres gromadzenia danych: corocznie.

II. 

Wskaźniki sieci

1.
Działania szkoleniowe wspomagające personel działający w organizacjach uczestniczących w sieci EURES
-
Pomiar:
a)
liczba osób uczestniczących w działaniach poprzedzających szkolenie w zakresie EURES na poziomie krajowym;
b)
liczba osób uczestniczących w szkoleniach w zakresie EURES na poziomie europejskim.

Wskaźniki te służą do pomiaru uczenia się w sieci EURES oraz zaangażowania na rzecz zapewnienia wymaganych kwalifikacji personelu. Działania poprzedzające szkolenie dotyczą wszelkich działań przygotowujących personel członków i partnerów EURES do podjęcia usług wsparcia EURES (zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/589), zaś szkolenie na poziomie europejskim odnosi się do sesji szkoleniowych i wydarzeń EURES koordynowanych przez Europejski Urząd Koordynacji (zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589).

-
Możliwe źródła danych: krajowe urzędy koordynacji w przypadku działań poprzedzających szkolenie, Europejski Urząd Koordynacji w przypadku szkolenia na poziomie europejskim.
-
Wymiar efektywności: wsparcie horyzontalne.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
2.
Zadowolenie klientów z obsługi przez dział pomocy technicznej online dla użytkowników portalu EURES
-
Pomiar: Wskaźnik ten służy do pomiaru zadowolenia klientów odnośnie do wniosków przetwarzanych przez dział pomocy technicznej w zakresie technicznego funkcjonowania portalu EURES i ogólnego zrozumienia sieci EURES i portalu EURES. Do użytkowników portalu EURES zaliczają się pracownicy, pracodawcy, krajowe urzędy koordynacji, członkowie i partnerzy EURES.
-
Orientacyjne główne źródła danych: Europejski Urząd Koordynacji.
-
Wymiar efektywności: wsparcie horyzontalne/zadowolenie klientów.
-
Okres gromadzenia danych: corocznie.
3.
Efektywność w zakresie mediów społecznościowych
-
Pomiar: Liczba postów, liczba fanów/obserwujących, zasięgu/wrażeń oraz zaangażowania drogą mediów społecznościowych.

Wskaźniki te służą do pomiaru obecności sieci EURES w mediach społecznościowych oraz efektywność różnych kanałów mediów społecznościowych.

-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, Europejski Urząd Koordynacji.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
4.
Oferty zatrudnienia, zgłoszone członkom i partnerom EURES, udostępnione przez nich publicznie oraz opublikowane przez nich na portalu EURES
-
Pomiar:
a)
całkowita liczba ofert zatrudnienia zgłoszonych przez członków i partnerów EURES;
b)
całkowita liczba ofert zatrudnienia udostępnionych publicznie przez członków i partnerów EURES;
c)
liczba ofert zatrudnienia udostępnionych za pośrednictwem jednego skoordynowanego kanału na portalu EURES.

Wskaźniki te służą do pomiaru liczby ofert zatrudnienia udostępnionych na portalu EURES przez członków EURES i, w stosownych przypadkach, partnerów EURES, w porównaniu z liczbą ofert zatrudnienia udostępnionych publicznie oraz z liczbą ofert zatrudnienia zgłoszonych tym organizacjom. Zasadniczo udostępnione powinny być wszystkie publicznie dostępne oferty pracy, z wyjątkiem wyłączeń, o których mowa w art. 17 rozporządzenia (UE) 2016/589.

-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, Europejski Urząd Koordynacji, inne dane administracyjne lub statystyczne.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca, działania informacyjne/rezultaty zatrudnieniowe.
-
Okres gromadzenia danych: corocznie.
5.
Udział w rynku członków EURES oraz, w stosownych przypadkach, partnerów EURES na rynku ofert pracy na poziomie krajowym
-
Pomiar:
a)
liczba ofert zatrudnienia udostępnionych za pośrednictwem jednego skoordynowanego kanału na portalu EURES;
b)
całkowita liczba ofert zatrudnienia na poziomie państwa członkowskiego.

Wskaźniki te służą do porównania liczby ofert zatrudnienia udostępnionych na portalu EURES z całkowitą liczbą ofert zatrudnienia dostępnych w danym państwie. Dostarcza to informacji o części, jaką zajmuje EURES na całym rynku pracy oraz sposobie, w jaki EURES zapewnia przejrzystość na rynku pracy.

Wskaźniki te odnoszą się do przepisów art. 9 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/589.

-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, Eurostat, Europejski Urząd Koordynacji, inne dane administracyjne lub statystyczne.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca, działania informacyjne/rezultaty zatrudnieniowe.
-
Okres gromadzenia danych: corocznie.
6.
Zasięg wydarzeń pod względem udziału i liczby uczestników
-
Pomiar: Wskaźniki te służą do uzyskania informacji o liczbie rekrutacji lub wydarzeń, w których wzięli udział członkowie i partnerzy EURES, oraz o liczbie osób, do których dotarto podczas tych wydarzeń.
-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, inne dane administracyjne dotyczące działań.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
7.
Stopień interakcji z innymi państwami w ramach całości sieci
-
Pomiar:
a)
liczba państw, z którymi współpracowali członkowie i partnerzy EURES w zakresie działań rekrutacyjnych;
b)
liczba przeprowadzonych projektów współpracy w zakresie rekrutacji.

Wskaźniki te służą do pomiaru stopnia interakcji sieci w ramach EURES poprzez gromadzenie informacji o przypadkach współpracy międzynarodowej między członkami i partnerami EURES (liczba projektów na rzecz rekrutacji z organizacjami w innych państwach).

-
Możliwe źródła danych: członkowie i partnerzy EURES, cykl programowy, partnerstwa transgraniczne i beneficjenci ukierunkowanych programów mobilności.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
8.
Pojedynczy użytkownicy odwiedzający portal EURES
-
Pomiar: Wskaźnik ten służy do pomiaru liczby pojedynczych użytkowników odwiedzających portal EURES i dostarcza w ten sposób informacji o adekwatności narzędzi usług online dostępnych na portalu EURES.
-
Orientacyjne główne źródła danych: Europejski Urząd Koordynacji.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
9.
Profile osób poszukujących pracy zarejestrowanych na portalu EURES
-
Pomiar:
a)
liczba profili osób poszukujących pracy zarejestrowanych poprzez narzędzie umożliwiające samodzielne korzystanie na portalu EURES;
b)
liczba profili osób poszukujących pracy przekazanych za pośrednictwem jednego skoordynowanego kanału na portal EURES.

Wskaźniki te służą do pomiaru liczby pracowników, którzy posiadają profil na portalu EURES i aktywnie korzystają z niego poprzez narzędzie umożliwiające samodzielne korzystanie z portalu, lub pracowników, którzy wyrazili zgodę na udostępnienie swoich danych profilowych na portalach krajowych lub w innych systemach informatycznych zgodnie z art. 17 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2016/589. Liczba uzyskanych w ten sposób aktywnych profili dostarcza informacji o adekwatności portalu EURES jako narzędzia dopasowywania ofert zatrudnienia i wniosków o zatrudnienie oraz popytu na usługi wsparcia EURES pośród poszczególnych pracowników.

-
Orientacyjne główne źródła danych: Europejski Urząd Koordynacji.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
10.
Pracodawcy zarejestrowani na portalu EURES
-
Pomiar: Wskaźnik ten służy do pomiaru liczby pracodawców korzystających z funkcji umożliwiającej samodzielne korzystanie z portalu EURES. Dostarcza on informacji o popycie na pracę, który może potencjalnie zostać zaspokojony w ramach wewnątrzunijnej mobilności pracowników oraz o zadowoleniu klientów z funkcji dostępnych na portalu EURES oraz informacji o nim.
-
Orientacyjne główne źródła danych: Europejski Urząd Koordynacji.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne.
-
Okres gromadzenia danych: dwa razy w roku.
11.
Zadowolenie klientów z funkcji dostępnych na portalu EURES oraz informacji o nim
-
Pomiar: Wskaźnik ten służy do pomiaru poziomu satysfakcji klientów - pracowników i pracodawców, w różnych momentach korzystania z portalu EURES.
-
Orientacyjne główne źródła danych: Europejski Urząd Koordynacji.
-
Wymiar efektywności: komunikacja, współpraca, działania informacyjne/zadowolenie klientów.
-
Okres gromadzenia danych: corocznie.
1 Dz.U. L 107 z 22.4.2016, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1256 z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie wzorów i procedur na potrzeby wymiany informacji o krajowych programach prac sieci EURES na poziomie unijnym (Dz.U. L 179 z 12.7.2017, s. 24).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.