Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z 18 października 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do wartości progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym (C(2022)7413 - 2022/2899(DEA))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.167.174

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 maja 2023 r.

P9_TA(2022)0416

Brak sprzeciwu wobec aktu delegowanego: wartość progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z 18 października 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do wartości progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym (C(2022)7413 - 2022/2899(DEA))

(2023/C 167/38)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2022)7413),

- uwzględniając pismo Komisji z 25 października 2022 r., w którym zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,

- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z 17 listopada 2022 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,

- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 4 akapit trzeci,

- uwzględniając projekt zestawu regulacyjnych standardów technicznych przedłożony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) 3 czerwca 2022 r. zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 648/2012,

- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,

A. mając na uwadze, że w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 149/2013 2  określono między innymi wartości progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania; mając na uwadze, że zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ESMA ma za zadanie dokonywać okresowego przeglądu wartości tych progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania i proponować regulacyjne standardy techniczne w celu ich zmiany; mając na uwadze, że odnośnie do niektórych jurysdykcji państw trzecich nie zatwierdzono jeszcze decyzji w sprawie równoważności, w związku z czym kontrakty zawierane na rynkach w tych państwach trzecich uznaje się za kontrakty będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i zalicza się je do progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania, mimo że są rozliczane przez uznanych kontrahentów centralnych;

B. mając na uwadze, że w ostatnim czasie wzrosły również ceny surowców, do czego walnie przyczyniła się niczym niesprowokowana i nieuzasadniona agresja Rosji na Ukrainę; mając na uwadze, że rosnące ceny i skrajne wahania na rynkach energetycznych instrumentów pochodnych doprowadziły ostatnio do częstszych wezwań kontrahentów centralnych do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego przez przedsiębiorstwa energetyczne w celu pokrycia powiązanych ekspozycji; mając na uwadze, że sytuacja ta spowodowała napięcia płynnościowe u kontrahentów niefinansowych, takich jak przedsiębiorstwa energetyczne, ponieważ zabezpieczenie przekazywane unijnym kontrahentom centralnym jest zazwyczaj dostarczane w gotówce; mając na uwadze, że przedsiębiorstwa energetyczne, które często posiadają mniejpłynne aktywa mogą być zmuszone -aby spełnić wymogi dotyczące depozytu zabezpieczającego - albo do ograniczenia swoich pozycji, albo do pozostawienia ich niewłaściwie zabezpieczonymi, co naraża je na dalsze wahania cen; mając na uwadze, że przedsiębiorstwa energetyczne powinny utrzymać zdolność

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 149/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących pośrednich uzgodnień rozliczeniowych, obowiązku rozliczania, rejestru publicznego, dostępu do systemu obrotu, kontrahentów niefinansowych, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 11). finansową i płynność, aby zabezpieczyć dostawy i zakupy towarów energetycznych w perspektywie średnioterminowej - przy jednoczesnym zachowaniu stabilności finansowej - oraz aby przynosić korzyści gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom w Unii; C. mając na uwadze, że 13 września 2022 r. Komisja zwróciła się do ESMA (pismo Ares(2022)6980063) o rozważenie, czy rozporządzenie delegowane (UE) nr 149/2013 powinno zostać tymczasowo zmienione, aby zmniejszyć niektóre obciążenia; mając na uwadze, że w odpowiedzi z 22 września 2022 r. (pismo ESMA24-436-1414) ESMA wskazała, że 3 czerwca 2022 r. przedłożyła Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych (ESMA70-451-114) dotyczących progów rozliczania towarów, która zaproponowała podwyższenie progu obowiązkowego rozliczania towarów o 1 mld EUR, co oznacza, że próg ten wynosi 4 mld EUR; mając na uwadze, że ESMA potwierdziła stosowność proponowanej podwyżki i zwróciła się do Komisji o jak najszybsze zatwierdzenie tej decyzji; D. mając na uwadze, że w związku z tym Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane, które zwiększa z 3 mld EUR do 4 mld EUR wartość progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym określoną w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 149/2013; E. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zmniejszyć presję na płynność przedsiębiorstw energetycznych; 1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego; 2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.