Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z 18 października 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do wartości progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym (C(2022)7413 - 2022/2899(DEA))
Dz.U.UE.C.2023.167.174
Akt nienormatywnyP9_TA(2022)0416
Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z 18 października 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do wartości progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym (C(2022)7413 - 2022/2899(DEA))
(2023/C 167/38)
(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2022)7413),
- uwzględniając pismo Komisji z 25 października 2022 r., w którym zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z 17 listopada 2022 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 4 akapit trzeci,
- uwzględniając projekt zestawu regulacyjnych standardów technicznych przedłożony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) 3 czerwca 2022 r. zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 648/2012,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
A. mając na uwadze, że w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 149/2013 2 określono między innymi wartości progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania; mając na uwadze, że zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ESMA ma za zadanie dokonywać okresowego przeglądu wartości tych progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania i proponować regulacyjne standardy techniczne w celu ich zmiany; mając na uwadze, że odnośnie do niektórych jurysdykcji państw trzecich nie zatwierdzono jeszcze decyzji w sprawie równoważności, w związku z czym kontrakty zawierane na rynkach w tych państwach trzecich uznaje się za kontrakty będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i zalicza się je do progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania, mimo że są rozliczane przez uznanych kontrahentów centralnych;
B. mając na uwadze, że w ostatnim czasie wzrosły również ceny surowców, do czego walnie przyczyniła się niczym niesprowokowana i nieuzasadniona agresja Rosji na Ukrainę; mając na uwadze, że rosnące ceny i skrajne wahania na rynkach energetycznych instrumentów pochodnych doprowadziły ostatnio do częstszych wezwań kontrahentów centralnych do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego przez przedsiębiorstwa energetyczne w celu pokrycia powiązanych ekspozycji; mając na uwadze, że sytuacja ta spowodowała napięcia płynnościowe u kontrahentów niefinansowych, takich jak przedsiębiorstwa energetyczne, ponieważ zabezpieczenie przekazywane unijnym kontrahentom centralnym jest zazwyczaj dostarczane w gotówce; mając na uwadze, że przedsiębiorstwa energetyczne, które często posiadają mniejpłynne aktywa mogą być zmuszone -aby spełnić wymogi dotyczące depozytu zabezpieczającego - albo do ograniczenia swoich pozycji, albo do pozostawienia ich niewłaściwie zabezpieczonymi, co naraża je na dalsze wahania cen; mając na uwadze, że przedsiębiorstwa energetyczne powinny utrzymać zdolność