Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2023 r. dotyczącej zmiany decyzji z 10 marca 2022 r. w sprawie powołania Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji (INGE2) oraz skorygowania nazwy i kompetencji komisji (2023/2566(RSO))
Dz.U.UE.C.2023.283.60
Akt nienormatywnyP9_TA(2023)0030
Zmiana decyzji z 10 marca 2022 r. w sprawie powołania (INGE2) Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji, oraz dostosowanie jej nazwy i zakresu obowiązków Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2023 r. dotyczącej zmiany decyzji z 10 marca 2022 r. w sprawie powołania Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji (INGE2) oraz skorygowania nazwy i kompetencji komisji (2023/2566(RSO))
(2023/C 283/13)
- uwzględniając propozycję Konferencji Przewodniczących,
- uwzględniając przedłużenie kadencji komisji specjalnej o trzy miesiące, zapowiedziane na posiedzeniu plenarnym w dniach 18 i 19 stycznia 2023 r.,
- uwzględniając komunikat Komisji w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji (COM(2020)0790),
- uwzględniając pakiet dotyczący aktu o usługach cyfrowych, w tym wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) i zmieniającego dyrektywę 2000/31/WE (COM(2020)0825), a także wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (akt o rynkach cyfrowych) (COM(2020)0842),
- uwzględniając swoją rezolucję z 20 października 2021 r. w sprawie europejskich mediów w dekadzie cyfrowej: plan działania na rzecz wsparcia odbudowy i transformacji 1 ,
- uwzględniając kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji z 2018 r. oraz wytyczne z 2021 r. w sprawie wzmocnienia kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji (COM(2021)0262), a także zalecenia dotyczące nowego kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji wydane przez Europejską Grupę Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych w październiku 2021 r.,
- uwzględniając wniosek Komisji z 16 grudnia 2020 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odporności podmiotów krytycznych (COM(2020)0829),
- uwzględniając opublikowany w marcu 2021 r. unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G,
- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 09/2021 pt. "Dezinformacja w UE - pomimo podejmowanych wysiłków problem pozostaje nierozwiązany",
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 10 czerwca 2020 r. pt. "Walka z dezinformacją wokół COVID-19 - dajemy dojść do głosu faktom" (JOIN(2020)0008),
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Specjalnej ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji (A9-0022/2022),
- uwzględniając swoją rezolucję z 15 grudnia 2022 r. w sprawie podejrzeń o korupcję ze strony Kataru oraz szerszej potrzeby przejrzystości i odpowiedzialności w instytucjach europejskich 2 ,
- uwzględniając swoją decyzję z 27 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie wzmocnienia przejrzystości i uczciwości w instytucjach UE poprzez ustanowienie niezależnego unijnego organu ds. etyki 4 ,
- uwzględniając art. 207 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że obce ingerencje stanowią poważne naruszenie powszechnych wartości i zasad, na których opiera się UE, takich jak godność człowieka, wolność, równość, solidarność, poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności, demokracja i praworządność; mając na uwadze, że, jak wskazują dowody, działające w złych intencjach i autorytarne państwowe i niepaństwowe podmioty zagraniczne wykorzystują manipulowanie informacjami i inne metody w celu ingerowania w procesy demokratyczne w UE; mając na uwadze, że te ataki wprowadzają w błąd i oszukują obywateli oraz wpływają na ich zachowania wyborcze, podsycają debaty prowadzące do podziałów, dzielą i polaryzują społeczeństwa oraz wykorzystują ich podatność na zagrożenia, sprzyjają nawoływaniu do nienawiści, pogarszają sytuację słabszych grup społecznych, które są bardziej narażone na dezinformację, zakłócają integralność demokratycznych wyborów i referendów, wzbudzają nieufność do rządów krajowych, władz publicznych i liberalnego porządku demokratycznego, a ich celem jest destabilizacja europejskiej demokracji;
B. mając na uwadze, że w okresie poprzedzającym napaść Rosji na Ukrainę, do której doszło 24 lutego 2022 r., Rosja rozpoczęła i w czasie trwania agresji nadal prowadzi kampanię dezinformacyjną o niespotykanej napastliwości i skali w celu wprowadzenia w błąd własnych obywateli w kraju, jak i całej społeczności międzynarodowej;
C. mając na uwadze, że próby ingerowania w funkcjonowanie demokracji w UE i jej państwach członkowskich, podejmowane przez podmioty państwowe z krajów trzecich i podmioty niepaństwowe, oraz wywieranie presji na wartości zapisane w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej za pomocą ingerencji w złych intencjach stanowią część szerszej destrukcyjnej tendencji, której doświadczają demokracje na całym świecie;
D. mając na uwadze, że działające w złych intencjach podmioty nadal starają się ingerować w procesy wyborcze oraz wykorzystują otwartość i pluralizm naszych społeczeństw, aby atakować procesy demokratyczne i osłabiać odporność UE i jej państw członkowskich;
E. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie nie mają obecnie specjalnego systemu sankcji w związku z obcymi ingerencjami i kampaniami dezinformacji organizowanymi przez zagraniczne podmioty państwowe, a zatem podmioty takie mogą bezpiecznie zakładać, że nie poniosą żadnych konsekwencji za prowadzone kampanie destabilizacji wymierzone w UE;
F. mając na uwadze, że brakuje wspólnej definicji i zrozumienia tego zjawiska, a w obowiązujących przepisach i strategiach politycznych na szczeblu unijnym i krajowym, mających na celu wykrywanie obcych ingerencji oraz zapobieganie i przeciwdziałanie im, wciąż istnieje wiele braków i luk;
G. mając na uwadze, że w okresie poprzedzającym wybory lokalne, regionalne i krajowe oraz wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 r. obce ingerencje, dezinformacja oraz liczne ataki na demokrację i zagrożenia dla niej prawdopodobnie będą się nasilać i będą przeprowadzane w bardziej wyrafinowany sposób;
H. mając na uwadze, że wcześniejsze zalecenia Parlamentu dotyczące przeciwdziałania szkodliwym obcym ingerencjom w procesy demokratyczne UE przyczyniły się do ogólnego zrozumienia i zwiększenia świadomości na ten temat w UE;
I. mając na uwadze, że wysłuchania i prace komisji specjalnej INGE przyczyniły się do publicznego uznania i kontekstualizacji tych kwestii oraz z powodzeniem ukształtowały europejską debatę na temat obcych ingerencji w procesy demokratyczne i dezinformacji;
J. mając na uwadze, że istnieje potrzeba dalszego monitorowania tych zaleceń;
K. mając na uwadze, że potrzebna jest globalna, wielostronna współpraca i wsparcie między partnerami o podobnych poglądach, w tym parlamentarzystami, na rzecz przeciwdziałania obcym ingerencjom podejmowanym w złych intencjach i dezinformacji; mając na uwadze, że demokracje rozwinęły zaawansowane umiejętności i strategie przeciwdziałania tym zagrożeniom;
L. mając na uwadze, że w następstwie niedawnych przypadków obcych ingerencji oraz w związku z toczącymi się dochodzeniami w sprawie korupcji w Parlamencie Europejskim, Parlament, aby lepiej chronić tę instytucję, wezwał do wskazania potencjalnych luk w przepisach dotyczących przejrzystości, uczciwości i walki z korupcją;
1. postanawia, że nazwa komisji specjalnej będzie odtąd brzmiała "Komisja Specjalna ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym Dezinformacji, oraz ds. Wzmocnienia Uczciwości, Przejrzystości i Odpowiedzialności w Parlamencie Europejskim" oraz że będzie ona miała następujące obowiązki:
a) kontrola - we współpracy i porozumieniu z komisjami stałymi w odniesieniu do ich uprawnień i obowiązków wynikających z załącznika VI do Regulaminu - istniejących i planowanych przepisów oraz strategii politycznych w celu wykrycia ewentualnych luk, braków i pokrywających się aspektów, które mogłyby zostać wykorzystane do podejmowanych w złych intencjach ingerencji w procesy demokratyczne, w tym jeśli chodzi o następujące zagadnienia:
(i) strategie polityczne przyczyniające się do procesów demokratycznych w UE, odporność dzięki orientacji sytuacyjnej, umiejętność korzystania z mediów i informacji, pluralizm mediów, niezależne dziennikarstwo i edukacja,
(ii) ingerencje z wykorzystaniem platform internetowych, w szczególności poprzez dogłębną ocenę odpowiedzialności i wpływu bardzo dużych platform internetowych na demokrację i procesy demokratyczne w UE,
(iii) infrastruktura krytyczna i sektory strategiczne,
(iv) ingerencje podczas procesów wyborczych,
(v) potajemne finansowanie działalności politycznej przez podmioty i darczyńców z zagranicy,
(vi) cyberbezpieczeństwo i odporność na cyberataki, jeżeli mają one związek z procesami demokratycznymi,
(vii) rola podmiotów niepaństwowych,
(viii) wpływ ingerencji na prawa mniejszości i inne dyskryminowane grupy,
(ix) ingerencja podmiotów globalnych w drodze przejmowania elit, za pośrednictwem narodowych diaspor, uniwersytetów i wydarzeń kulturalnych,
(x) odstraszanie, demaskowanie ataków i zbiorowe środki zaradcze, w tym sankcje,
(xi) sąsiedztwo i współpraca globalna oraz multilateralizm,
(xii) ingerencja w UE i państwach trzecich ze strony podmiotów mających siedzibę w UE;
b) opracowanie, w ścisłej współpracy z komisjami stałymi i zgodnie z metodami pracy komisji specjalnej INGE 1, propozycji, jak zaradzić tym brakom, aby zwiększyć odporność prawną UE i usprawnić ramy instytucjonalne UE;
c) ścisła współpraca z innymi instytucjami UE, organami państw członkowskich, organizacjami międzynarodowymi, społeczeństwem obywatelskim oraz partnerami państwowymi i niepaństwowymi w państwach trzecich w celu wzmocnienia działań UE przeciwko zagrożeniom hybrydowym i dezinformacji, przy czym wszystkie publiczne działania specjalnej komisji INGE 2 będą zgodne z priorytetami określonymi w niniejszej decyzji;
d) szczegółowe i rygorystyczne monitorowanie wdrażania sprawozdania komisji specjalnej INGE 1 wraz z oceną działań podjętych przez instytucje UE;
e) przyczynianie się do ogólnej odporności instytucjonalnej na obce ingerencje, zagrożenia hybrydowe i dezinformację w okresie poprzedzającym wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.;
f) określenie niedociągnięć w przepisach Parlamentu Europejskiego dotyczących przejrzystości, uczciwości, odpowiedzialności i walki z korupcją, rozważenie innych środków średnio- i długoterminowych oraz wydanie zaleceń dotyczących reform, w oparciu o rezolucje Parlamentu Europejskiego i najlepsze praktyki innych parlamentów i instytucji, w ścisłej współpracy z Komisją Spraw Konstytucyjnych i Komisją Spraw Zagranicznych;
2. postanawia, że ilekroć prace komisji specjalnej będą obejmować postępowanie dowodowe o charakterze poufnym, zeznania zawierające dane osobowe lub wymianę poglądów lub wysłuchania z udziałem organów lub podmiotów na temat informacji poufnych, w tym badań naukowych lub ich części, którym przyznano status poufności zgodnie z art. 63 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 , posiedzenia odbywają się przy drzwiach zamkniętych; postanawia ponadto, że świadkowie i eksperci mają prawo wygłosić oświadczenie lub złożyć zeznanie przy drzwiach zamkniętych;
3. postanawia, że listy osób zaproszonych na publiczne posiedzenia i osób biorących w nich udział oraz protokoły z tych posiedzeń będą podawane do wiadomości publicznej;
4. postanawia, że dokumenty poufne otrzymane przez komisję specjalną będą poddawane ocenie na podstawie procedury określonej w art. 221 Regulaminu, i postanawia ponadto, że te informacje mogą być wykorzystywane wyłącznie do sporządzenia końcowego sprawozdania komisji specjalnej;
5. postanawia, że komisja specjalna będzie liczyć 33 członków;
6. zobowiązuje komisję specjalną do przedstawienia sprawozdania końcowego, koncentrującego się na sprawach określonych w ust. 1 lit. f), do przyjęcia na posiedzeniu plenarnym najpóźniej do sesji plenarnej w lipcu 2023 r.