Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego w formie wymiany listów między Europejskim Bankiem Centralnym a Parlamentem Europejskim w sprawie uporządkowania praktyk w zakresie współpracy w dziedzinie bankowości centralnej (2023/2026(ACI))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.1230

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 grudnia 2023 r.

P9_TA(2023)0214
Porozumienie międzyinstytucjonalne między Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) a Parlamentem Europejskim: uporządkowanie praktyk współpracy w dziedzinie bankowości centralnej Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego w formie wymiany listów między Europejskim Bankiem Centralnym a Parlamentem Europejskim w sprawie uporządkowania praktyk w zakresie współpracy w dziedzinie bankowości centralnej (2023/2026(ACI))

(C/2023/1230)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając pismo przewodniczącej Parlamentu z 28 lutego 2023 r.,

- uwzględniając projekt porozumienia międzyinstytucjonalnego w formie wymiany listów między Parlamentem Europejskim a Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) w sprawie uporządkowania praktyk w zakresie współdziałania w dziedzinie bankowości centralnej,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 4, art. 132 ust. 1 tiret trzecie, art. 282 ust. 5, art. 284 ust. 3 oraz art. 295,

- uwzględniając art. 148 ust. 1 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0158/2023),

A. mając na uwadze, że EBC i krajowe banki centralne wszystkich państw członkowskich tworzą Europejski System Banków Centralnych (ESBC) i zgodnie z art. 127 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) ich podstawowym celem jest utrzymanie stabilności cen;

B. mając na uwadze, że bez uszczerbku dla celu, jakim jest stabilność cen, ESBC ma wspierać ogólną politykę gospodarczą w Unii, by przyczyniać się do osiągnięcia celu Unii ustanowionego w art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE);

C. mając na uwadze, że niezależność EBC oraz obowiązek jej poszanowania zapisano jednoznacznie w TFUE, a dokładnie w art. 130 i 282;

D. mając na uwadze, że EBC jest odpowiedzialny przed Parlamentem Europejskim, zgodnie z postanowieniami TFUE, TUE i Protokołu nr 4 w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego;

E. mając na uwadze, że traktaty Unii Europejskiej zobowiązują EBC do publikowania sprawozdania rocznego, które prezes EBC przedstawia Parlamentowi Europejskiemu; mając na uwadze, że publikacja sprawozdania rocznego EBC i jego prezentacja są dla Parlamentu Europejskiego okazją do przyjęcia rezolucji, w której może wyrazić opinię o decyzjach EBC w dziedzinie polityki pieniężnej, oraz że komisją przedmiotowo właściwą w tej procedurze jest Komisja Gospodarcza i Monetarna (ECON);

F. mając na uwadze, że prezes EBC występuje publicznie przed komisją ECON co najmniej cztery razy w roku, co jest elementem publicznego dialogu monetarnego; mając na uwadze, że dialog monetarny jest dla posłów do Parlamentu Europejskiego ważną okazją do sprawowania demokratycznego nadzoru nad pracami EBC dzięki sesji pytań i odpowiedzi z udziałem prezesa EBC; mając na uwadze, że posłowie do Parlamentu Europejskiego mogą zadawać EBC pytania wymagające odpowiedzi na piśmie;

G. mając na uwadze, że również w procedurze powoływania członków zarządu EBC zasięga się opinii Parlamentu Europejskiego;

H. mając na uwadze, że Parlament Europejski zamierza skupić się na swoich uprawnieniach kontrolnych i dokładniej badać realizację polityki pieniężnej w strefie euro;

I. mając na uwadze, że kontakty z Parlamentem Europejskim są dla EBC okazją do wyjaśnienia szerszej publiczności, w tym obywatelom Unii Europejskiej, decyzji dotyczących polityki pieniężnej;

J. mając na uwadze, że komisja ECON i EBC przeprowadziły rozmowy i uzgodniły tekst porozumienia załączony do niniejszej rezolucji;

K. mając na uwadze, że celem porozumienia jest skonsolidowanie najlepszych praktyk, które przez wiele lat nieformalnie wypracowały obie instytucje;

L. mając na uwadze, że porozumienie to może przyczynić się do trwałego zrozumienia i wydajnej współpracy oraz przynieść wspólne praktyki w zakresie współpracy między obiema instytucjami w obszarze bankowości centralnej;

1. zatwierdza załączone porozumienie;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania skierowanego do prezes Europejskiego Banku Centralnego pisma, do którego załączone jest porozumienie;

3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji wraz z załącznikiem Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Centralnemu i parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK:

USTALENIA W FORMIE WYMIANY LISTÓW MIĘDZY PARLAMENTEM EUROPEJSKIM A EUROPEJSKIM BANKIEM CENTRALNYM (EBC) W SPRAWIE USTRUKTURYZOWANIA ICH PRAKTYK WSPÓŁDZIAŁANIA W OBSZARZE BANKOWOŚCI CENTRALNEJ

Stosunki EBC z Parlamentem w obszarze bankowości centralnej są zapisane w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i rozwijały się dzięki różnym współdziałaniom od czasu ustanowienia EBC w 1998 r.

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej określa jasne parametry dotyczące niezależności EBC, jego rozliczalności przed Parlamentem, jego roli doradczej w unijnym procesie ustawodawczym, a także jego otwartości na opinię publiczną.

EBC docenia rolę odgrywaną przez Parlament na przestrzeni lat w umożliwianiu EBC skutecznego wywiązywania się z obowiązków w zakresie rozliczalności i przejrzystości. W tym kontekście Parlament pełni rolę pomostu między EBC a obywatelami Unii. EBC korzysta na kontaktach z Parlamentem, składającym się z przedstawicieli obywateli Unii. Parlament może zatem przekazywać obawy tych obywateli i stanowić dla EBC forum do wyjaśniania swojej polityki ogółowi społeczeństwa. Ramy prawne tych stosunków stworzyły podstawę, na której obie instytucje ukształtowały swoją skuteczną współpracę w ostatnich latach, ułatwiając EBC informowanie obywateli Unii i wybranych przez nich przedstawicieli o swoich politykach i ich uzasadnieniu.

Aby promować dalsze wspólne zrozumienie i skuteczną współpracę, określono elementy przedstawione poniżej, które odzwierciedlają aspiracje obu stron, w celu ustrukturyzowania praktyk współdziałania Parlamentu i EBC w obszarze bankowości centralnej.

Sprawozdanie roczne EBC

Parlament i EBC dążą do kontynuowania ustrukturyzowanych corocznych prac wokół rocznego sprawozdania EBC, w którym opisuje się zadania i działania Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), a także przedstawia sytuację w obszarze polityki pieniężnej Eurosystemu.

Sprawozdanie roczne EBC powinno nadal być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić konstruktywny dialog z posłami do Parlamentu Europejskiego na temat polityki EBC. W tym celu EBC zamierza ujmować w swoim sprawozdaniu rocznym między innymi szczegółową analizę swoich polityk i działań w kontekście rozwoju sytuacji gospodarczej, finansowej i monetarnej w danym roku.

W szczególności wysiłki Parlamentu i EBC powinny obejmować następujące praktyki:

- EBC zamierza co roku przedkładać Parlamentowi swoje sprawozdanie roczne, przekazując je jako egzemplarz objęty embargiem przed publikacją i dołączając do niego szczegółowe informacje zwrotne od EBC na temat rezolucji Parlamentu w sprawie raportu rocznego EBC za poprzedni rok. Informacje zwrotne zostaną opublikowane na stronie internetowej EBC w dniu publikacji rocznego raportu EBC.

- Parlament i EBC dążą do kontynuowania praktyki polegającej na organizowaniu co roku, w dniu publikacji rocznego sprawozdania EBC, specjalnego posiedzenia parlamentarnej Komisji Gospodarczej i Monetarnej (komisji ECON) w celu omówienia treści tego sprawozdania. Podczas tego posiedzenia wiceprezes EBC wygłasza wstępne oświadczenie, przedstawia komisji ECON roczne sprawozdanie EBC i udziela odpowiedzi na pytania posłów do PE.

- Parlament zamierza co roku przyjmować rezolucję podsumowującą jego stanowisko na temat polityki i działań EBC przedstawionych w sprawozdaniu rocznym EBC. Rezolucja ta jest omawiana na posiedzeniu plenarnym Parlamentu w ramach specjalnej debaty. Podczas tej debaty prezes EBC wygłasza wstępne oświadczenie, przedstawiając sprawozdanie roczne, a po wystąpieniach posłów do PE wydaje oświadczenie końcowe w odpowiedzi na wystąpienia posłów do PE.

Wysłuchania przed komisją ECON

Parlament i EBC planują udział prezesa EBC w wysłuchaniu publicznym przed komisją ECON co najmniej cztery razy w roku. Ma to polegać to na tym, że podczas wysłuchania prezes EBC wygłosi oświadczenie i odpowie publicznie na pytania posłów. Parlament transmituje wysłuchania publiczne na żywo, a także je rejestruje, a następnie udostępnia publicznie nagranie wideo z każdego wysłuchania na stronie internetowej Parlamentu. Parlament sporządza również pełne sprawozdanie z każdego wysłuchania publicznego, które jest następnie udostępniane publicznie na stronach internetowych obu instytucji.

Pytania wymagające odpowiedzi na piśmie

Parlament i EBC starają się utrzymać praktykę stosowaną od początku XXI w., zgodnie z którą prezes EBC odpowiada na pytania pisemne w zakresie kompetencji EBC, zadane przez posłów do PE. Parlament i EBC zamierzają publikować pisemne odpowiedzi na te pytania na swoich stronach internetowych.

Kontakty ad hoc z członkami Zarządu EBC

Parlament i EBC dążą do dalszego uczestnictwa prezesa EBC i pozostałych członków Zarządu EBC, na wniosek Parlamentu lub z własnej inicjatywy, w wymianie poglądów ad hoc przed komisją ECON w celu omówienia kwestii wchodzących w zakres kompetencji EBC. Polega to na tym, że podczas wymiany poglądów prezes EBC i inni członkowie Zarządu EBC wygłaszają oświadczenia, a następnie odpowiadają na pytania posłów do PE.

Nieformalna wizyta w EBC

EBC zamierza co roku gościć delegację komisji ECON w celu prowadzenia nieformalnych dyskusji z członkami Zarządu EBC na temat kwestii wchodzących w zakres kompetencji EBC.

Opinie EBC

Parlament i EBC dążą do umożliwienia właściwego rozpatrywania opinii EBC w sprawie projektowanych aktów Unii przez właściwe organy Parlamentu. W tym celu Parlament powinien, w razie potrzeby, zwracać się w odpowiednim czasie do EBC o przedstawienie opinii. EBC stara się wydawać opinie w terminie trzech miesięcy od przekazania projektu aktu prawnego Unii lub, alternatywnie, informować Parlament o harmonogramie jego przyjęcia, biorąc pod uwagę harmonogram prac Parlamentu nad projektem.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.