Decyzja Komisji z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii Europejskiej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.611

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 października 2023 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 maja 2022 r.
w sprawie konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii Europejskiej

(C/2023/611)

(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE 1 , w szczególności jej art. 20a ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 20a ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że Komisja Europejska sporządza i aktualizuje wykaz konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne na poziomie instytucji i organów Unii.

(2) W art. 3 pkt 9 dyrektywy (UE) 2015/849 zdefiniowano osobę zajmującą eksponowane stanowisko polityczne jako osobę, której powierza się lub której powierzono znaczącą funkcję publiczną, oraz zamieszczono wykaz funkcji uznawanych za istotne funkcje publiczne. Art. 3 pkt 9 tej dyrektywy nie zawiera jednak żadnego odniesienia do instytucji i organów Unii w kontekście znaczących funkcji publicznych. Funkcje uznawane za znaczące funkcje publiczne na poziomie instytucji lub organów Unii powinny zatem zostać określone w oparciu o ocenę przez analogię do funkcji pełnionych w państwach członkowskich i ujętych w art. 3 pkt 9 lit. a)-g) tej dyrektywy, z uwzględnieniem szczególnych cech instytucjonalnych Unii.

(3) Art. 3 pkt 9 lit. a) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że szefów państw, szefów rządów, ministrów oraz wiceministrów lub sekretarzy stanu uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne należy uznać członków kolegium Komisji, którzy ponoszą odpowiedzialność polityczną i są politycznie odpowiedzialni przed Parlamentem Europejskim. W tym kontekście za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy również uznać przewodniczącego Rady Europejskiej i sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej 2 .

(4) Art. 3 pkt 9 lit. b) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków parlamentu lub podobnych organów ustawodawczych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy uznać posłów do Parlamentu Europejskiego.

(5) Art. 3 pkt 9 lit. d) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków sądów najwyższych, trybunałów konstytucyjnych oraz innych organów sądowych wysokiego szczebla, których decyzje nie podlegają zaskarżeniu, z wyjątkiem nadzwyczajnych okoliczności, uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy uznać sędziów, rzeczników generalnych i sekretarza Trybunału Sprawiedliwości.

(6) Art. 3 pkt 9 lit. e) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków trybunałów obrachunkowych lub zarządów banków centralnych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne w Europejskim Banku Centralnym należy uznać prezesa, wiceprezesa i pozostałych członków Zarządu, członków Rady Prezesów i Rady Ogólnej, a także przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady ds. Nadzoru. Prezesi banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro, którzy są członkami Rady Prezesów i Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, oraz prezesi banków centralnych pozostałych państw członkowskich, którzy są członkami Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, zostali włączeni do wykazu znaczących funkcji publicznych na poziomie krajowym. Takie włączenie pozostaje bez uszczerbku dla ich statusu i niezależności w wykonywaniu uprawnień oraz zadań i obowiązków powierzonych im na mocy Traktatów i Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, zgodnie z art. 7 tego Statutu. |Za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne należy uznać również członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

(7) Art. 3 pkt 9 lit. f) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że ambasadorów, chargés d'affaires oraz wyższych oficerów sił zbrojnych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne w Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych należy uznać szefów delegatur Unii lub biur przedstawicielskich Unii w państwie trzecim lub przy organizacji międzynarodowej w rozumieniu art. 221 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (tj. posiadających dyplomatyczną rangę ambasadora lub "chargé d'affaires"). Art. 20a ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że wykaz sporządzony przez Komisję zawiera wszelkie funkcje, które mogą zostać powierzone przedstawicielom państw trzecich i organów międzynarodowych akredytowanych na poziomie Unii. W związku z tym za osoby pełniące znaczące funkcje publiczne należy uznać szefów misji państw trzecich i organizacji międzynarodowych akredytowanych przy Unii,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Następujące funkcje kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii:

1)
funkcje przewodniczącego Rady Europejskiej i sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej;
2)
funkcje posłów do Parlamentu Europejskiego;
3)
funkcje członków Komisji Europejskiej;
4)
funkcje sędziów, rzeczników generalnych i sekretarza Trybunału Sprawiedliwości;
5)
w Europejskim Banku Centralnym - funkcje:
a)
prezesa, wiceprezesa i pozostałych członków Zarządu;
b)
członków Rady Prezesów i Rady Ogólnej;
c)
przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady ds. Nadzoru;
6)
funkcje członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego;
7)
w Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych - funkcje:
a)
szefów delegatur Unii lub biur przedstawicielskich Unii w państwie trzecim lub przy organizacji międzynarodowej w rozumieniu art. 221 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
b)
szefów misji państw trzecich i organizacji międzynarodowych akredytowanych przy Unii.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2022 r.

1 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.
2 Funkcja sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej jest przewidziana w Traktatach Unii Europejskiej i jest uznawana za równoważną z funkcją członków instytucji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.