Decyzja Komisji z dnia 13 stycznia 2023 r. ustanawiająca Radę Sterującą ad hoc w celu ułatwienia koordynacji agregacji zapotrzebowania i wspólnych zakupów gazu

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.48.6

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 stycznia 2023 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 stycznia 2023 r.
ustanawiająca Radę Sterującą ad hoc w celu ułatwienia koordynacji agregacji zapotrzebowania i wspólnych zakupów gazu
(2023/C 48/05)

KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2022/2576 z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie zwiększenia solidarności dzięki lepszej koordynacji zakupów gazu, wiarygodnym poziomom odniesienia cen i transgranicznej wymianie gazu 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Trwający kryzys energetyczny ujawnił uzależnienie Unii od rosyjskich paliw kopalnych oraz skutki, w postaci nadmiernych cen, wynikłe z nieskoordynowanych działań państw członkowskich stojących w obliczu wykorzystywania przez Rosję dostaw gazu jako broni.

(2) Współpraca w dziedzinie energii leży u podstaw Unii Europejskiej. Ścisła współpraca między właściwymi podmiotami, w szczególności państwami członkowskimi i umawiającymi się stronami Wspólnoty Energetycznej, ma kluczowe znaczenie dla rozwiązania kryzysu energetycznego w duchu jedności.

(3) Unijna platforma energetyczna została zainicjowana 7 kwietnia 2022 r. w następstwie mandatu udzielonego przez Radę Europejską i obejmuje szereg działań w dziedzinie zakupów gazu ziemnego, skroplonego gazu ziemnego (LNG) i wodoru: kontakty na arenie międzynarodowej, agregację zapotrzebowania, efektywne wykorzystanie unijnej infrastruktury gazowej, a w szczególności lepsze wykorzystanie terminali LNG w celu wsparcia bezpieczeństwa dostaw w Unii i dostępu do przystępnej cenowo energii.

(4) W dniu 20 października 2022 r. Rada Europejska zatwierdziła zasadę wspólnych zakupów gazu, koordynując i traktując priorytetowo negocjacje z wiarygodnymi partnerami w celu poszukiwania wzajemnie korzystnych partnerstw poprzez czerpanie ze zbiorowego potencjału rynkowego Unii i pełne wykorzystanie unijnej platformy energetycznej.

(5) Rozporządzenie (UE) 2022/2576 zapewnia ramy prawne dotyczące unijnej platformy energetycznej w celu wspierania państw członkowskich w przygotowaniach do sezonu zimowego 2023/2024, a w szczególności w napełnianiu ich instalacji magazynowych.

(6) W art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2576 ustanowiono przepisy dotyczące przejrzystości służące zapewnieniu lepszej koordynacji i solidarności energetycznej między państwami członkowskimi. Jeżeli Komisja uzna, że planowane zakupy gazu mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie wspólnych zakupów, rynek wewnętrzny, bezpieczeństwo dostaw lub solidarność energetyczną, może wydawać zalecenia. Zalecenia takie byłyby skierowane do odpowiednich przedsiębiorstw gazowych lub przedsiębiorstw zużywających gaz mających siedzibę w Unii lub do organów państw członkowskich, które zwracają się do nich o rozważenie odpowiednich środków w celu dalszej koordynacji.

(7) Przed wydaniem tego rodzaju zalecenia Komisja powinna poinformować Radę Sterującą ad hoc, która ma pomóc jej w ocenie, czy planowane zakupy gazu zwiększają bezpieczeństwo dostaw w Unii i są zgodne z zasadą solidarności energetycznej oraz czy dalsza koordynacja mogłaby usprawnić funkcjonowanie wspólnych zakupów. Należy zatem ustanowić Radę Sterującą ad hoc.

(8) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(9) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 ,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Rada Sterująca ad hoc

Ustanawia się Radę Sterującą ad hoc.

Artykuł  2

Misja i zadania Rady Sterującej ad hoc

1. 
Komisja konsultuje się z Radą Sterującą ad hoc w sprawie projektów zaleceń zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2576 w poniższych kwestiach:
1)
czy dalsza koordynacja odnośnie do rozpoczęcia przetargu na zakup gazu lub planowanych zakupów gazu mogłaby usprawnić funkcjonowanie wspólnych zakupów;
2)
czy rozpoczęcie przetargu na zakup gazu lub planowane zakupy gazu mogą mieć negatywny wpływ na rynek wewnętrzny, na bezpieczeństwo dostaw lub na solidarność energetyczną.
2. 
Rada Sterująca ad hoc działa jako podmiot wspierający ściślejszą koordynację na szczeblu Unii w celu ułatwienia agregacji zapotrzebowania i wspólnych zakupów gazu, w tym z państw trzecich.
3. 
W stosownych przypadkach Komisja informuje Radę Sterującą ad hoc o działaniach platformy energetycznej.
4. 
Komisja informuje Radę Sterującą ad hoc o wpływie uczestnictwa przedsiębiorstw we wspólnej platformie zakupów na bezpieczeństwo dostaw w Unii i solidarność energetyczną.
Artykuł  3

Członkostwo

1. 
Członkami Rady Sterującej ad hoc są organy państw członkowskich.
2. 
Organ każdego państwa członkowskiego wyznacza swojego przedstawiciela i jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby jego przedstawiciel zapewniał wysoki poziom wiedzy fachowej w kwestiach związanych z energią, w szczególności z gazem.
3. 
Każdy przedstawiciel może być wspierany przez eksperta technicznego.
Artykuł  4

Przewodniczący

Radzie Sterującej ad hoc przewodniczy wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za stosunki międzyinstytucjonalne i prognozowanie.

Artykuł  5

Tryb pracy

1. 
Rada Sterująca ad hoc działa na wniosek swojego przewodniczącego.
2. 
Posiedzenia Rady Sterującej ad hoc odbywają się zazwyczaj w pomieszczeniach Komisji, ale mogą odbywać się wirtualnie, w zależności od okoliczności.
3. 
Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji zapewnia obsługę sekretariatu na potrzeby Rady Sterującej ad hoc. Urzędnicy z pozostałych departamentów Komisji zainteresowani określonymi pracami grupy mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy i jej podgrup.
4. 
Rada Sterująca ad hoc może, zwykłą większością głosów swoich członków, podjąć decyzję o otwarciu obrad dla publiczności.
5. 
Protokoły z dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad oraz oceny przedstawiane przez Radę Sterującą ad hoc formułuje się w sposób konstruktywny i wyczerpujący. Protokół jest sporządzany przez sekretariat pod nadzorem przewodniczącego.
6. 
W miarę możliwości Rada Sterująca ad hoc przyjmuje swoje oceny w drodze konsensusu.
Artykuł  6

Podgrupy

Przewodniczący może ustanawiać podgrupy w celu zbadania szczegółowych zagadnień, w oparciu o zakres zadań ustalony przez Komisję. Podgrupy działają zgodnie z przepisami horyzontalnymi Komisji dotyczącymi grup ekspertów ("przepisy horyzontalne") 3  i składają sprawozdania Radzie Sterującej ad hoc. Po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są niezwłocznie rozwiązywane.

Artykuł  7

Zaproszeni eksperci

Przewodniczący może zapraszać ekspertów posiadających szczególne kompetencje w zakresie kwestii objętej porządkiem obrad do wzięcia doraźnego udziału w pracach Rady Sterującej ad hoc lub jej podgrup.

Artykuł  8

Uczestnictwo w posiedzeniach i obserwatorzy

1. 
Sekretariat Wspólnoty Energetycznej ("Sekretariat") może uczestniczyć - na zaproszenie Komisji - w posiedzeniach Rady Sterującej ad hoc jako obserwator w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. W takim przypadku wyznacza on swojego przedstawiciela lub swoich przedstawicieli.
2. 
Przedstawiciele umawiających się stron Wspólnoty Energetycznej mogą uczestniczyć - na zaproszenie Komisji - w posiedzeniach Rady Sterującej w odniesieniu do kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
3. 
Przewodniczący może zezwolić obserwatorom i ich przedstawicielom, jak również przedstawicielom umawiających się stron Wspólnoty Energetycznej, na udział w dyskusjach Rady Sterującej ad hoc, a także wszelkich podgrup, i przekazanie przez nich wiedzy fachowej. Nie mogą oni jednak uczestniczyć w formułowaniu ocen dla Rady Sterującej ad hoc.
Artykuł  9

Regulamin wewnętrzny

Rada Sterująca ad hoc przyjmuje swój regulamin wewnętrzny kwalifikowaną większością głosów na swoim pierwszym posiedzeniu.

Artykuł  10

Ochrona szczególnie chronionych informacji handlowych

1. 
Członkowie Rady Sterującej ad hoc przetwarzają z zachowaniem należytej poufności informacje szczególnie chronione, w tym wszelkie szczególnie chronione informacje handlowe, których nie udostępnia się żadnym przedsiębiorstwom ani nie wykorzystuje do żadnych innych celów niż realizacja zadań Rady Sterującej ad hoc określonych w niniejszej decyzji.
2. 
Wszelkie dane osobowe, które mogą być przetwarzane w ramach agregacji zapotrzebowania i wspólnych zakupów, muszą być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4  i rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
Artykuł  11

Tajemnica zawodowa i przetwarzanie informacji niejawnych

Członkowie Rady Sterującej ad hoc i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogowi zachowania tajemnicy zawodowej, który - na mocy traktatów i ich przepisów wykonawczych - dotyczy wszystkich członków instytucji i ich pracowników, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 5  i 2015/444 6 . W przypadku naruszenia przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

Artykuł  12

Przejrzystość

1. 
Rada Sterująca ad hoc oraz wszelkie podgrupy zostają wpisane do rejestru grup ekspertów Komisji i innych podobnych zespołów ("rejestr grup ekspertów").
2. 
W odniesieniu do składu Rady Sterującej ad hoc i podgrup w rejestrze grup ekspertów publikowane są następujące dane:
1)
nazwy organów państw członkowskich reprezentowanych w Radzie Sterującej ad hoc;
2)
nazwiska lub nazwy obserwatorów.
3. 
Wszystkie istotne dokumenty, w tym porządki obrad, protokoły i opinie uczestników, są udostępniane w rejestrze grup ekspertów. W szczególności porządek obrad oraz inne istotne dokumenty referencyjne publikuje się w odpowiednim czasie przed posiedzeniem, a protokoły - terminowo po posiedzeniu. Od zasady publikowania 7  wyjątki są możliwe tylko w przypadkach, gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub interesu prywatnego, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .
Artykuł  13

Koszty posiedzeń

1. 
Osoby uczestniczące w pracach Rady Sterującej ad hoc i jej podgrup nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2. 
Koszty podróży służbowych ponoszone przez uczestników w związku z pracami Rady Sterującej ad hoc i jej podgrup są zwracane przez Komisję. Zwrot kosztów następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji oraz w granicach dostępnych środków przyznanych departamentom Komisji w ramach rocznej procedury podziału zasobów.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2023 r.

1 Dz.U. L 335 z 29.12.2022, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Decyzja Komisji C(2016) 3301 ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
5 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
6 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
7 Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osób fizycznych, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.
8 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.