Decyzja Komisji z dnia 12 listopada 2021 r. ustanawiająca grupę ekspertów ds. europejskiego mechanizmu gotowości i reagowania na kryzysy związane z bezpieczeństwem żywnościowym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.461I.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 listopada 2021 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 listopada 2021 r.
ustanawiająca grupę ekspertów ds. europejskiego mechanizmu gotowości i reagowania na kryzysy związane z bezpieczeństwem żywnościowym
(2021/C 461 I/01)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 39 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Unia i państwa członkowskie mają obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa dostaw produktów rolno-spożywczych, rybołówstwa i akwakultury oraz zagwarantowania, że produkty te będą docierały do konsumentów po rozsądnych cenach.

(2) W komunikacie z dnia 20 maja 2020 r. zatytułowanym "Strategia »od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" 1  Komisja zobowiązała się do intensywniejszej koordynacji wspólnego europejskiego reagowania na kryzysy, które naruszają lub mogą naruszać całość lub część unijnego systemu żywnościowego i zagrażają lub mogą zagrażać bezpieczeństwu żywnościowemu w Unii. Zgodnie z działaniem 2 komunikatu Komisja opracuje plan gotowości w celu zagwarantowania dostaw żywności i bezpieczeństwa żywnościowego.

(3) Konieczne jest powołanie grupy ekspertów zgodnie z decyzją Komisji C(2016)3301 2  ustanawiającą przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji ("przepisy horyzontalne").

(4) Należy zatem powołać grupę ekspertów ds. rolnictwa, rybołówstwa, akwakultury, zdrowia i bezpieczeństwa żywności oraz określić jej zadania i strukturę.

(5) Grupa będzie wspierać Komisję w opracowywaniu skuteczniejszej koordynacji wszystkich stosownych obszarów polityki na szczeblu unijnym oraz w organizowaniu skoordynowanego z istniejącymi strukturami i mechanizmami Unii reagowania na kryzysy, które naruszają lub mogą naruszać zaopatrzenie w żywność i bezpieczeństwo żywnościowe w Unii.

(6) W grupie zasiadać będą przedstawiciele państw członkowskich, państw trzecich, których łańcuch dostaw żywności jest silnie zintegrowany z unijnym systemem żywnościowym, oraz organizacji zrzeszających zainteresowane strony. Grupie przewodniczył będzie przedstawiciel Komisji. Do celów koordynacji dla każdego państwa członkowskiego i każdego państwa niebędącego członkiem UE należy ustanowić jeden punkt kontaktowy.

(7) Zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy i ich przedstawicieli należy ustanowić zgodnie z art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz wytycznymi Komisji w sprawie stosowania art. 101 do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych 3 .

(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .

(9) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Ustanawia się grupę ekspertów ds. europejskiego mechanizmu gotowości i reagowania na kryzysy związane z bezpieczeństwem żywnościowym ("grupę").

Artykuł  2

Zadania

Do zadań grupy należy:

a)
doradzanie Komisji i służenie jej wiedzą w odniesieniu do:
(i)
wdrażania prawodawstwa, programów i polityk Unii dotyczących gotowości i reagowania Unii na kryzysy związane z zaopatrzeniem w żywność i kryzysy bezpieczeństwa żywnościowego oraz
(ii)
współpracy i koordynacji z państwami członkowskimi, państwami trzecimi i organizacjami zainteresowanych stron w kwestiach, o których mowa w pkt (i).
b)
wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie organizowania skoordynowanego reagowania na kryzysy związane z zaopatrzeniem w żywność i bezpieczeństwem żywności, w tym poprzez wczesne monitorowanie i raportowanie zagrożeń, rozwoju sytuacji kryzysowych, oceny pokryzysowej i wyciągniętych wniosków;
c)
omówienie planów ewentualnościowych państw członkowskich i państw trzecich zaproszonych przez Komisję;
d)
wspieranie Komisji w tworzeniu inicjatyw politycznych w zakresie przygotowania Unii na kryzysy związane z zaopatrzeniem w żywność i bezpieczeństwem żywności oraz reagowania na nie, w przypadku zasięgania przez Komisję opinii w tych kwestiach;
e)
opracowywanie zaleceń w zakresie przygotowania i reagowania Unii na kryzysy związane z zaopatrzeniem w żywność i bezpieczeństwem żywności oraz reagowania na nie w zależności od przypadku.

Zadania grupy nie mogą naruszać decyzji nr 1313/2013/UE 5  w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności, a w szczególności wyłącznej odpowiedzialności Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego za koordynowanie wszystkich wniosków o pomoc podczas uruchamiania Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności, w tym w przypadku kryzysów żywnościowych.

Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może zasięgać opinii grupy we wszelkich kwestiach związanych z gotowością i reagowaniem Unii na kryzysy związane z zaopatrzeniem w żywność i bezpieczeństwu żywnościowemu.

Artykuł  4

Członkowie

1. 
Członkami grupy są:
a)
właściwe organy wszystkich państw członkowskich ds. rolnictwa, rybołówstwa, akwakultury, polityki zdrowotnej i bezpieczeństwa żywności;
b)
właściwe organy wybranych państw trzecich ds. rolnictwa, rybołówstwa, akwakultury, polityki zdrowotnej i bezpieczeństwa żywności, których łańcuch dostaw żywności jest silnie zintegrowany z unijnym systemem żywnościowym;
c)
organizacje zrzeszające zainteresowane strony do łącznej liczby 30, powołane w wyniku procesu wyboru członków zgodnie z art. 6, działające w sektorach rolnictwa, rybołówstwa, akwakultury, polityki zdrowotnej i bezpieczeństwa żywności lub w jakikolwiek sposób związane z prawidłowym funkcjonowaniem łańcucha dostaw żywności, w tym dostarczania żywności konsumentom poprzez sprzedaż detaliczną lub usługi gastronomiczne, dostarczania środków i czynników produkcji, produkcji żywności, przetwarzania żywności i transportu żywności.
2. 
Członkowie powołują jednego przedstawiciela i jednego zastępcę oraz są odpowiedzialni za zapewnienie, aby ich przedstawiciele i zastępcy dysponowali wysokim poziomem wiedzy fachowej we wszystkich kwestiach, o których mowa w ust. 1 lit. c).
3. 
Wybrane na członków organizacje zrzeszające zainteresowane strony, które utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy ekspertów, i które - zdaniem służb Komisji o których mowa w art.8 - nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub które złożą rezygnację, nie będą już zapraszane do udziału w posiedzeniach grupy i mogą zostać zastąpione na okres pozostający do wygaśnięcia ich kadencji.
Artykuł  5

Punkty kontaktowe

jeden właściwy organ z każdego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego spośród tych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) i b), pełni funkcję punktu kontaktowego w kwestiach związanych z zadaniami, o których mowa w art. 2. Państwa członkowskie i państwa trzecie powiadamiają Komisję o wszelkich zmianach dotyczących właściwego organu pełniącego funkcję punktu kontaktowego. Komisja publikuje i regularnie aktualizuje wykaz punktów kontaktowych na odpowiedniej stronie internetowej.

Artykuł  6

Proces wyboru członków

1. 
Selekcja organizacji zrzeszających zainteresowane strony odbywa się w następstwie otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur publikowanego w Rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestr grup ekspertów"). Zaproszenie do zgłaszania kandydatur może ponadto zostać opublikowane za pośrednictwem innych środków, np. na odpowiednich stronach internetowych.

Zaproszenie do zgłaszania kandydatur jasno określa kryteria wyboru członków, w tym wymaganą wiedzę fachową oraz interesy, które mają być reprezentowane w ramach wykonywanej pracy. Minimalny termin na zgłaszanie kandydatur wynosi cztery tygodnie.

2. 
Rejestracja w obowiązkowym rejestrze służącym przejrzystości jest wymagana do powołania organizacji zrzeszających zainteresowane strony.
3. 
Organy państw członkowskich i państw trzecich są powoływane przez dyrektora generalnego Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (DG AGRI) na bezpośrednie zaproszenie, po wcześniejszym uzgodnieniu z Dyrekcją Generalną ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa (DG MARE) oraz Dyrekcją Generalną ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (DG SANTE).
4. 
Organizacje zrzeszające zainteresowane strony są powoływane na członków grupy przez dyrektora generalnego DG AGRI, po wcześniejszym uzgodnieniu z DG MARE oraz DG SANTE, spośród wnioskodawców, którzy mają wiedzę ekspercką w dziedzinach określonych w art. 4 ust. 1 lit. c) i którzy odpowiedzieli na zaproszenie do zgłaszania kandydatur.
5. 
Organizacje zainteresowanych stron są powoływane na pięcioletnią kadencję. Kadencja jest odnawialna. Pełnią oni swoje funkcje do końca kadencji lub do czasu zastąpienia, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Artykuł  7

Przewodniczący

Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji.

Artykuł  8

Działanie

1. 
Grupa działa na wniosek właściwych departamentów Komisji (DG AGRI, DG MARE i DG SANTE), zgodnie z przepisami horyzontalnymi.
2. 
Posiedzenia grupy odbywają się co najmniej raz w roku. W pilnych przypadkach Komisja może zwołać grupę w dowolnym momencie bez uprzedzenia.
3. 
Posiedzenia grupy odbywają się w obiektach Komisji lub zdalnie, w zależności od okoliczności.
4. 
Obsługę sekretariatu zapewniają DG AGRI, DG MARE i DG SANTE. Urzędnicy z pozostałych departamentów Komisji zainteresowani określonymi pracami grupy mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy i jej podgrup.
5. 
W porozumieniu z DG AGRI, DG MARE i DG SANTE grupa może, zwykłą większością głosów swoich członków, podjąć decyzję o otwarciu obrad dla publiczności.
6. 
Protokoły dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad oraz opinie, zalecenia i raporty przedstawione przez grupę formułuje się w sposób konstruktywny i wyczerpujący. Protokół jest sporządzany przez sekretariat, pod nadzorem przewodniczącego.
7. 
W miarę możliwości grupa przyjmuje swoje opinie, zalecenia lub sprawozdania na zasadzie konsensusu. Jeżeli ma miejsce głosowanie, jego wynik rozstrzygany jest zwykłą większością głosów członków. Członkowie, którzy zagłosowali przeciwko lub którzy wstrzymali się od głosu, mają prawo do załączenia do opinii, zaleceń lub sprawozdań dokumentu uzasadniającego ich stanowisko.
Artykuł  9

Podgrupy

1. 
DG AGRI, DG MARE i DG SANTE mogą ustanawiać podgrupy w celu zbadania szczegółowych zagadnień, w oparciu o zakres zadań ustalony przez DG AGRI, DG MARE i DG SANTE. Podgrupy działają zgodnie z przepisami horyzontalnymi i składają sprawozdania grupie. Po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są niezwłocznie rozwiązywane.
2. 
Członkowie podgrup niebędący członkami grupy są wybierani w drodze otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur, zgodnie z art. 6 oraz z przepisami horyzontalnymi.
3. 
Podgrupa składająca się z przedstawicieli państw członkowskich jest odpowiedzialna za wymianę informacji - w szczególności informacji poufnych - między państwami członkowskimi a Komisją.
Artykuł  10

Zaproszeni eksperci

DG AGRI, DG MARE i DG SANTE mogą zapraszać ekspertów posiadających szczególne kompetencje w dziedzinie uwzględnionej w porządku obrad do wzięcia doraźnego udziału w pracach grupy lub podgrup.

Artykuł  11

Obserwatorzy

1. 
Zgodnie z przepisami horyzontalnymi osoby fizyczne, organizacje, w tym organizacje zrzeszające zainteresowane strony, oraz podmioty publiczne inne niż właściwe organy państw członkowskich mogą otrzymać status obserwatora, w drodze bezpośredniego zaproszenia.
2. 
Organizacje i podmioty publiczne mające status obserwatora powołują swoich przedstawicieli.
3. 
Przewodniczący może zezwolić obserwatorom i ich przedstawicielom na wzięcie udziału w dyskusjach grupy i jej podgrup oraz na przekazanie swojej wiedzy fachowej. Nie mają oni jednak prawa głosu i nie uczestniczą w formułowaniu opinii, zaleceń ani raportów grupy lub jej podgrup.
Artykuł  12

Regulamin wewnętrzny

Na wniosek i w porozumieniu z DG AGRI, DG MARI i DG SANTE grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zwykłą większością głosów członków na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów 6 , zgodnie z przepisami horyzontalnymi. Podgrupy działają zgodnie z regulaminem wewnętrznym grupy.

Artykuł  13

Tajemnica służbowa i przetwarzanie informacji niejawnych

Członkowie grupy i ich przedstawiciele, zaproszeni eksperci oraz obserwatorzy i ich przedstawiciele podlegają wymogowi zachowania tajemnicy służbowej - który na mocy Traktatów i przepisów wykonawczych do nich dotyczy wszystkich członków instytucji i ich pracowników - a także przestrzegania przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 7  i 2015/444 8 . W przypadku naruszenia przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

Artykuł  14

Przejrzystość

1. 
Grupa i jej podgrupy zostają wpisane do rejestru grup ekspertów Komisji.
2. 
W kwestii składów grupy i podgrup następujące dane są publikowane w rejestrze grup ekspertów zgodnie z przepisami horyzontalnymi:
a)
nazwy właściwych organów państw członkowskich;
b)
nazwy właściwych organów państw trzecich;
c)
nazwy organizacji zrzeszających zainteresowane strony; reprezentowane interesy (należy je ujawnić);
d)
nazwiska lub nazwy obserwatorów.
3. 
Wszystkie istotne dokumenty, w tym porządki obrad, protokoły i opinie uczestników, są udostępniane w rejestrze grup ekspertów. W szczególności porządek obrad oraz inne istotne dokumenty referencyjne publikuje się w odpowiednim czasie przed posiedzeniem, a protokoły - terminowo po posiedzeniu. Wyjątki od zasady publikowania możliwe są jedynie w przypadku uznania, że ujawnienie danego dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego, jak określono w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
Artykuł  15

Koszty posiedzeń

1. 
Uczestnicy prac grupy i jej podgrup nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2. 
Koszty podróży służbowych i pobytu ponoszone przez uczestników prac grupy i jej podgrup są zwracane przez Komisję. Zwrot kosztów następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji oraz w granicach dostępnych środków przyznanych departamentom Komisji w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  16

Zastosowanie decyzji

Niniejszą decyzję stosuje się przez okres pięciu lat od daty jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Janusz WOJCIECHOWSKI
Członek Komisji
1 COM(2020) 381 final.
2 Decyzja Komisji C(2016) 3301 final z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
3 Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych (Dz.U. C 11 z 14.1.2011, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924).
6 Załącznik III do Decyzji C(2016) 3301.
7 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
8 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
9 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43). Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osób fizycznych, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/ audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.